Με ένα κλικ γίνε και εσύ αγρότης

Νεφέλη Λυγερού
2

της Νεφέλης Λυγερού  – 

Η κρίση σπρώχνει όλο και περισσότερους νέους στο να δοκιμάσουν την τύχη τους στον πρωτογενή τομέα. Αυτό τουλάχιστον έχει πιστοποιήσει εδώ και λίγα χρόνια σχετική πανελλαδική έρευνα της Κάπα Research. Στον αγροτικό τομέα αναζήτησαν σταδιοδρομία άνεργοι και εργαζόμενοι που αντιμετωπίζουν το φάσμα της ανεργίας.

Εδώ και δεκαετίες, ο πρωτογενής τομέας ήταν σε πορεία συρρίκνωσης. Το 2012, η μείωση της απασχόλησης σ’ αυτόν κυμάνθηκε σε χαμηλά επίπεδα (-3,4%). Το αντίστοιχο ποσοστό στις κατασκευές ήταν (-17,4%), στη μεταποίηση (-13,4%) και στο εμπόριο (-10,9%).

Διαβλέποντας μία ολοένα και ισχυρότερη τάση προς τον αγροτικό χώρο, γεννήθηκε η υπηρεσία xorafaki.gr, ένας ιστότοπος για όσους έχουν κληρονομήσει γη, αλλά δεν ξέρουν πώς να την αξιοποιήσουν. Η δημιουργός του ιστότοπου Γιούλη Δοξανάκη εξηγεί πως το xorafaki.gr είναι παιδί της Lotus Business Consulting. Πρόκειται για μία συμβουλευτική εταιρεία που ασχολείται με σχέδια στον αγροδιατροφικό τομέα τα τελευταία 13 χρόνια.

Το xorafaki.gr

H ομάδα της απαρτίζεται από ένα δίκτυο μόνιμου επιστημονικού προσωπικού και εξειδικευμένων εξωτερικών συνεργατών που περιλαμβάνει γεωπόνους, οικονομολόγους, τεχνολόγους τροφίμων και ειδικούς συμβούλους εμπορίας και μάρκετινγκ. Είναι πολλοί εκείνοι που επικοινώνησαν με τον ιστότοπο, αναζητώντας καθοδήγηση. Ήθελαν να ασχοληθούν με τη γη, αλλά δεν ήξεραν πώς, ή έψαχναν να βρουν τρόπους να την αξιοποιήσουν πιο αποδοτικά.

Αυτό ήταν που κινητοποίησε την εταιρεία να αναζητήσει νέες τρόπους, ώστε η πολύπλευρη τεχνογνωσία των ειδικών να γίνει εύκολα και πρακτικά προσβάσιμη. Είχαν, άλλωστε, μία μεγάλη ομάδα ατόμων, οι οποίοι ενδιαφέρονταν να ασχοληθούν και οι ίδιοι με τη γη, είτε ως συμπληρωματικό εισόδημα, είτε ως μόνιμη επαγγελματική απασχόληση. Μετά από πολλά πιλοτικά πρότζεκτς, το xorafaki,gr πήρε τη μορφή που έχει σήμερα.

Ο ιστότοπος λειτουργεί από τον Ιανουάριο του 2013. Το πρώτο εξάμηνο, τα 2/3 των ατόμων που αγόρασαν τις υπηρεσίες του διατηρούσαν τη θέση εργασίας τους, αλλά είχαν υποστεί μικρές ή μεγάλες μειώσεις μισθών.

Ενδιαφέρονταν, λοιπόν, να ασχοληθούν με καλλιέργειες, οι οποίες αρχικά δεν θα ήταν απαιτητικές. Θα τους προσέφεραν κάποιο συμπληρωματικό εισόδημα, με την προοπτική, όμως, να ασχοληθούν μελλοντικά ολοκληρωτικά με τη γεωργία.

Το υπόλοιπο 1/3 ήταν άνεργοι. Πρόκειται συνήθως για ανθρώπους αποφασισμένους να αλλάξουν τον τρόπο ζωής τους, είτε γιατί δεν βρίσκουν προοπτική στην πόλη, είτε γιατί τους ελκύει ένας πιο φυσικός τρόπος ζωής.

Τα τρία βήματα

Η διαδικασία είναι απλή και πραγματοποιείται σε τρία βήματα:

Βήμα 1ο: Αφού επιλέξει κάποιος ποια υπηρεσία του ταιριάζει και προχωρήσει στην αγορά της, λαμβάνει στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο ένα επιστημονικό ερωτηματολόγιο. «Οι απαντήσεις των ενδιαφερόμενων μας βοηθούν να θέσουμε ακριβώς το πλαίσιο που θέλει και μπορεί να κινηθεί, σύμφωνα με το μπάτζετ που έχει, το χρόνο που θέλει να διαθέσει και τις ιδιαίτερες ανάγκες της γης του».

Βήμα 2ο: Στέλνει χώμα από το χωραφάκι του. «Χρειαζόμαστε το δείγμα εδάφους για να κάνουμε ανάλυση χώματος και να εξετάσουμε με ακρίβεια τις ιδιαίτερες ανάγκες της γης του».

Βήμα 3ο: Από τη στιγμή που στέλνει κάποιος τις πληροφορίες, μια ομάδα γεωπόνων, οικονομολόγων και επιστημόνων τροφίμων ενεργοποιείται για την κάθε περίπτωση. Αναλύει τα δεδομένα και χτίζει την καλύτερη δυνατή και πιο κερδοφόρα για λύση για αυτόν. Πρόκειται ουσιαστικά για μία απόλυτα εξατομικευμένη μελέτη. «Η καλλιέργεια που λειτουργεί στο χωράφι του διπλανού του, μπορεί να μην αποδώσει στο δικό του».

Το ερωτηματολόγιο και η μελέτη

Αυτός είναι και ο λόγος που δημιουργήθηκε ένα ερωτηματολόγιο, το οποίο είναι προϊόν της τεχνογνωσίας και της εμπειρίας των ειδικών και δίνει όλες τις απαντήσεις που χρειάζεται η εταιρεία. Η ανάλυση του χώματος της γης είναι ιδιαίτερα σημαντική. Καθορίζει σε συνδυασμό με τις απαντήσεις του ερωτηματολογίου το τεχνικό κομμάτι της μελέτης.

Η μελέτη, άλλωστε, δεν είναι μόνο γεωπονικού χαρακτήρα. Ταυτόχρονα με τις τεχνικές καλλιέργειας, εξετάζονται και οι δυνατότητες εμπορικής διάθεσης του προϊόντος.

«Κάνουμε μία ρεαλιστική οικονομική ανάλυση για τη περίπτωση του καθενός. Έτσι ο ενδιαφερόμενος γνωρίζει τα κόστη, όσο και τα έσοδα που πρόκειται να έχει. Δίνει επίσης λύσεις για να αξιοποιήσει καλύτερα την περιουσία του, στο διαθέσιμο χρόνο. Αυτό σημαίνει ότι δεν χρειάζεται να πάει κανείς απαραίτητα να ζήσει στην επαρχία».

Με λογική επένδυσης

Πρόκειται για μία ιδιαίτερα προσιτή υπηρεσία, καθώς το μεγαλύτερο κόστος σε μια συμβουλευτική εταιρεία είναι ο χρόνος και τα ταξίδια. Λόγω της διαδικτυακής φύσης της υπηρεσίας, ο ενδιαφερόμενος μειώνει το κόστος, παρακάμπτοντας τις προσωπικές συναντήσεις και τα ταξίδια που κοστολογούνται ακριβά.

«Τις πληροφορίες που χρειαζόμαστε τις παρέχει ο ενδιαφερόμενος, ενώ τυχόν διευκρινήσεις ζητούνται μέσω ηλεκτρονικών μηνυμάτων. Με αυτόν τρόπο έχουμε τη δυνατότητα να δεσμεύσουμε το εξειδικευμένο προσωπικό μας να δουλέψει για το πρότζεκτ τις ίδιες ώρες αλλά με χαμηλότερο κοστολόγιο», αναφέρει η κυρία Δοξανάκη.

Η μελέτη στοιχίζει 300 ευρώ (περιλαμβάνεται ο ΦΠΑ), ενώ η ανάλυση χώματος ξεκινά από τα 45 ευρώ. Η ομάδα πίσω από το xorafaki διαμηνύει στους επίδοξους επιχειρηματίες ότι πρέπει να αντιμετωπίζουν την ενασχόλησή τους σαν επένδυση.

«Για να αποδώσει κάτι χρειάζεται μια ξεκάθαρη κεντρική ιδέα, καλή έρευνα από πριν και ένα λεπτομερές business plan. Ό,τι θα έκανε δηλαδή κάποιος που θέλει να ανοίξει μια νέα επιχείρηση».