“Nαυμαχία” ΗΠΑ-Κίνας για τα λιμάνια της Αττικής
22/11/2025
Το ψήφισμα για παραχώρηση 400 στρεμμάτων δυτικά των Ναυπηγείων Ελευσίνας, που ανήκουν σε Αμερικανική εταιρία ONEX, θα περάσει από την Βουλή στις 27 λήγοντος μηνός, όποτε θα υπογραφεί διακρατική συμφωνία παραχώρησης, ανάλογη με εκείνην της Cosco το 2008, όπως ισχύει για 40 χρόνια, στον Πειραιά.
Έτσι, η κυβέρνηση Kυρ. Μητσοτάκη διατηρεί και την “πίτα ολάκερη και τον σκύλο χορτάτο”. Αποφεύγει την αντιπαράθεση με την Κίνα, που μισθώνει τα Ελληνόκτητα πλοία, διατηρεί τα Κινεζικά λιμάνια (Σαγκάη, Χόγκ-Κόγκ) ανοικτά στην Ελληνική σημαία και ημερεύει την κυβέρνηση Τράμπ, που αγριοφωνάζει “διώξτε την Κόσκο” απ΄ την Ελλάδα – πράγμα ασύμφορο, επικίνδυνο και τελικά ανέφικτο. Γιατί η Κινεζική κρατική εταιρία είχε φροντίσει να περάσει τη σύμβαση εξαγοράς του Ικονίου από την Βουλή, επί κυβερνήσεως Κώστα Καραμανλή και όλες οι μετέπειτα Ελληνικές κυβερνήσεις τήρησαν την σύμβαση. Μάλιστα, επί ΣΥΡΙΖΑ-Καμμένου την επεξέτειναν, εκχωρώντας το 67% των μετοχών του ΟΛΠ.
Η συμφωνία αυτή είναι επωφελής για την Ελλάδα, προσφέρει το 1,5% του εγχωρίου Προϊόντος και έχει καταστήσει τον Πειραιά τον δεύτερο λιμένα της Μεσογείου, μετά τη Μασσαλία (πρώην Ελληνική αποικία) και από τους πρώτους στην δυτική Ευρώπη. Ακόμη κι αν υπήρχαν τα χρήματα αποζημίωσης της Κόσκο, θα ήταν εθνικά δυσάρεστο να φύγει και να πάει, λχ. στη Σμύρνη. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι η παρουσία των Κινέζων στην Ελλάδα μπορεί να επεκταθεί και σε άλλους λιμένες της χώρας, διότι θα εκλαμβανόταν ως εχθρική ενέργεια υπό του προέδρου Τραμπ, γνωστού ως μνησίκακου. Δεν είναι ώρα για κυρώσεις, με τις οικονομικές δυσκολίες που περνάει η χώρα μας και με ανοικτά όλα τα μέτωπα με την Τουρκία.
Αντιθέτως, η ανάπτυξη λιμένα στην Ελευσίνα, ιδίως εάν συνδεθεί με την εθνική οδό Αθηνών-Θεσ/κης στο ύψος της λίμνης Υλίκης – και όχι στα Οινόφυτα, όπως προγραμματίζεται από το κοντόφθαλμο ΥΠΕΧΩΔΕ – θα διευκολύνει πολύ την κυκλοφορία ΙΧ αυτοκινήτων στην Αθήνα, διότι θα απορροφήσει τα φορτηγά με εμπορευματοκιβώτια, που κατευθύνονται βορείως της χώρας. Άλλωστε, η Ελευσίνα έχει μακρά παράδοση ως λιμένας παραπλήσιος του Πειραιά. Θυμίζουμε ότι όταν ο Περικλής ο Αθηναίος έκλεισε το λιμάνι της για τους Μεγαρείς, με το “Μεγαρικό ψήφισμα”, ως τιμωρία εις βάρος Δωριαίων, θεωρήθηκε εχθρική πράξη από τους Λακεδαιμόνιους και συνέβαλε στον Πελοποννησιακό πόλεμο το 330 π.Χ., με τα γνωστά, καταστρεπτικά αποτελέσματα για τον Ελληνισμό. Μην κάνουμε το ίδιο λάθος μετά από 2.355 χρόνια, δυσαρεστώντας Αμερικανούς και Κινέζους…





