Ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ-Κίνας και το deal των 22,8 δισ.
29/07/2025
Έντονο πολιτικό παρασκήνιο εξελίσσεται, τις τελευταίες μέρες, γύρω από τις διαπραγματεύσεις ενός γιγαντιαίου επιχειρηματικού deal, ύψους 22,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων, που βρίσκονται σε εξέλιξη και θα καθορίσουν την “επόμενη μέρα” σε 43 λιμάνια σε 23 κράτη και στις πέντε ηπείρους.
Τα λιμάνια, αυτά, ανήκουν στην ελεγχόμενη από τον μεγιστάνα του Χονγκ Κονγκ, Li Ka-shing, “CK Hutchison” και οι εν εξελίξει διαπραγματεύσεις αφορούν την πώλησή τους σε μια κοινοπραξία με επικεφαλής την αμερικανική επενδυτική εταιρεία “BlackRock” και συμμετέχουσα την ιταλοελβετική ναυτιλιακή εταιρεία MSC του Ιταλού δισεκατομμυριούχου, Gianluigi Aponte.
Πέρα από το αυτονόητο πολιτικό ενδιαφέρον μιας τόσο μεγάλης συμφωνίας, το γεγονός ότι ανάμεσα στα λιμάνια βρίσκονται και δύο στη στρατηγικής σημασίας διώρυγα του Σουέζ, την έχει κάνει μέρος του κλιμακούμενου εμπορικού πολέμου των ΗΠΑ με την Κίνα. Οι εντεινόμενες πολιτικές παρεμβάσεις φαίνεται να έχουν “βραχυκυκλώσει” τις συνομιλίες και θεωρείτο απίθανη η επίτευξη μιας συμφωνίας μέχρι την Κυριακή 27/7, οπότε έληξε η προθεσμία των 145 ημέρων για την διεξαγωγή διαπραγματεύσεων, που είχε ανακοινωθεί τον περασμένο Μάρτιο. Σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters το πιθανότερο ήταν να δοθεί μια ακόμα παράταση στις διαπραγματεύσεις.
Πως ξεκίνησαν οι συζητήσεις και η εμπλοκή ΗΠΑ-Κίνας
Οι αρχικές συζητήσεις μεταξύ της CK Hutchison και της κοινοπραξίας αφορούσαν μόνο την πώληση των δύο λιμανιών, που διαχειριζόταν η εταιρεία με έδρα στο Χονγκ Κονγκ και βρίσκονται στη διώρυγα του Παναμά. Είχαν δρομολογηθεί, μετά τις πιέσεις που άσκησε η κυβέρνηση του Ντόναλντ Τραμπ προς τον Παναμά για την αποχώρηση της Hutchison από την διώρυγα, με το αιτιολογικό ότι ήταν ελεγχόμενη από τη Κίνα. Για αυτό η έναρξη των διαπραγματεύσεων χαιρετίστηκε από τον πρόεδρο των ΗΠΑ ως “ανάκτηση” της διώρυγας του Παναμά. Ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε οριστικοποίηση της συμφωνίας έως τις 2 Απριλίου, ωστόσο τον Μάρτιο ανακοινώθηκε η παράταση των διαπραγματεύσεων με τη προοπτική πώλησης και των άλλων λιμανιών.
Στην Κίνα ασκήθηκε έντονη κριτική από φιλοκυβερνητικά μέσα ενημέρωσης λέγοντας ότι υπήρχαν σημαντικά εθνικά συμφέροντα στη συναλλαγή και ότι η ολοκλήρωσή της θα αποτελούσε προδοσία της χώρας. Μετά από αυτές τις αντιδράσεις, η κορυφαία ρυθμιστική αρχή της αγοράς της Κίνας παρενέβη τον Απρίλιο, ανακοινώνοντας ότι παρακολουθεί στενά την προγραμματισμένη πώληση από τη CK Hutchison.
Τις τελευταίες μέρες φαίνεται ότι οι διαπραγματεύσεις “βραχυκύκλωσαν” ακόμα περισσότερο, καθώς, όπως μετέδωσε το Reuters επικαλούμενο μια πηγή, η κινεζική εταιρεία διαχείρισης λιμένων China Cosco Shipping Corp (COSCO) επιδιώκει να ενταχθεί στην κοινοπραξία, που θα αγοράσει τα λιμάνια. Η COSCO ζητά δικαιώματα αρνησικυρίας ή ισοδύναμη εξουσία στο επιχειρηματικό σχήμα – οντότητα, που θα αναλάβει τα 43 λιμάνια από την CK Hutchison, ανέφερε το Bloomberg News αυτή την εβδομάδα, επικαλούμενο άτομα που γνωρίζουν το θέμα. Η COSCO δεν σχολίασε τις σχετικές πληροφορίες.
Αντίθετα, αξιωματούχος του Λευκού Οίκου σχολιάζοντας τη πιθανή συμμετοχή της COSCO δήλωσε στο Reuters μόνο πως «όπως είπε ο πρόεδρος, δεν τη δώσαμε [τη διώρυγα] στην Κίνα. Τη δώσαμε στον Παναμά και την παίρνουμε πίσω», χωρίς να προσθέσει κάτι άλλο. Η υπάρχουσα κοινοπραξία πιθανότατα θα επιτρέψει στην COSCO να συμμετάσχει στη συμφωνία, δήλωσε στο Reuters η Cathy Seifert, αναλύτρια της CFRA Research. «Ο μεγαλύτερος κίνδυνος για την ολοκλήρωση της συμφωνίας, κατά τη γνώμη μου, είναι ενδεχομένως η κυβέρνηση Τραμπ, η οποία είναι πιθανό να μπλοκάρει μια συμφωνία που θα περιλαμβάνει την Κίνα», πρόσθεσε η αναλύτρια, που παρακολουθεί την BlackRock.
Στο ίδιο “μήκος κύματος”, ο David Blennerhassett, στρατηγικός αναλυτής της Ballingal Investment Advisors, παρατήρησε ότι η προσθήκη της COSCO στην κοινοπραξία είναι πιθανό να εξοργίσει τον Τραμπ.