My greek fat deal

Νεφέλη Λυγερού
3

της Νεφέλης Λυγερού  – 

Επταήμερη διαμονή σε ξενοδοχείο της Κέρκυρας για δύο άτομα κοστίζει 391,1 βρετανικές λίρες. Στην τιμή αυτή, που αντιστοιχεί σε 449 ευρώ, περιλαμβάνονται και τα μετ’ επιστροφής αεροπορικά εισιτήρια από το Λονδίνο στην Κέρκυρα. Αυτές οι εξωφρενικά χαμηλές τιμές του μεγάλου τουριστικού πρακτορείου Holiday Pirates είναι που δημιούργησαν ένα διαδικτυακό τρεντ, το οποίο ακούει στο όνομα my greek fat deal.

Άρθρα που έκαναν την εμφάνισή τους στο Διαδίκτυο από την σκανδαλοθηρική Sun μέχρι το σοβαρό αμερικάνικο Forbes συγκαταλέγουν την Ελλάδα στην κορυφή των πιο φτηνών τουριστικών προορισμών παγκοσμίως. Δεν είναι, άλλωστε, λίγοι εκείνοι που ανησυχούν ότι παρά τις εντυπωσιακές επιδόσεις της Ελλάδας στον τομέα του τουρισμού, τα ιστορικά υψηλά στις αφίξεις δεν θα μεταφραστούν και σε αντίστοιχα οικονομικά οφέλη. Εκτός από τις χαμηλές τιμές των πακέτων, είναι πολύ λίγο και το χρήμα που κινείται στις τοπικές αγορές.

Οι τουρίστες αυτής της κατηγορίας αποδεικνύονται φειδωλοί στα έξοδα τους. Εκτός αυτού, είναι κοινό μυστικό πως πολλοί μεγαλοξενοδόχοι φροντίζουν ένα μέρος των εισπράξεων τους από τα μεγάλα ταξιδιωτικά πρακτορεία να διοχετεύεται σε λογαριασμούς τους στο εξωτερικό και να μην εισέρχεται ποτέ στην ελληνική οικονομία.

Φέτος αναμένεται να σπάσει το περσινό ρεκόρ των 27,8 εκατομμυρίων τουριστών και ο αριθμός των αφίξεων να κινηθεί στο επίπεδο των 30 εκατομμυρίων. Κατά κανόνα, όμως, πρόκειται για τον λεγόμενο φτηνό τουρισμό. Τα προβλήματα που είχε η Αίγυπτος και η Τουρκία από τις διαδοχικές τρομοκρατικές επιθέσεις και την απόπειρα πραξικοπήματος διόγκωσαν το κύμα των τουριστών που επιλέγουν ευρωπαϊκούς μεσογειακούς προορισμούς. Η Ισπανία, μάλιστα, εκμεταλλεύθηκε την ευκαιρία και έκανε αυξήσεις στις τιμές των πακέτων της.

Κανόνας ο φτηνός τουρισμός

Έτσι, πολλοί Ευρωπαίοι μικρομεσαίου εισοδήματος έσπευσαν να επωφεληθούν των εκπτώσεων της τάξεως των 25%-30% στις προκρατήσεις των ελληνικών ξενοδοχείων. Με τον τρόπο αυτό εδραιώνεται η τάση να κατευθύνεται κατά κανόνα ο φτηνός τουρισμός στην Ελλάδα.

Όλα αυτά είναι γνωστά. Όπως επίσης και το ότι μεμονωμένες τουριστικές μονάδες κάνουν συμφωνίες με τουριστικά γραφεία με το γνωστό σε όλους «βραχιολάκι». Αυτό παραμένει μεγάλη πληγή για τις τοπικές οικονομίες. Έχουμε παροιμιώδη περιστατικά, όπου τουρίστες πάνε σε εστιατόρια εκτός ξενοδοχείου, θεωρώντας πως μπορούν να φάνε και να πιουν ελεύθερα, λόγω του πακέτου διακοπών all inclusive που πληρώνουν στο ταξιδιωτικό τους πρακτορείο.

Όσο για τον εντυπωσιακό αριθμό των 30 εκατομμυρίων τουριστών, αυτός προκύπτει όταν προστεθούν και τα τρία εκατομμύρια τουρίστες που διακινεί ο κλάδος της κρουαζιέρας. Σύμφωνα με τα περσινά στοιχεία ο καθένας από αυτούς κατά μέσο όρο αφήνει κάτι περισσότερο από 50 ευρώ!

Επιπλέον, εξαιτίας την υπερφορολόγησης του τουριστικού τομέα, η Ελλάδα είναι σ’ αυτό το επίπεδο ακριβότερη κατά 6 με 7 μονάδες έναντι των ανταγωνιστών της. Για να εξισορροπήσουν το μειονέκτημα αυτό, οι τουριστικές επιχειρήσεις μειώνουν τις τιμές, προκειμένου η Ελλάδα να παραμείνει δυνατά στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη. Αυτό της έχει επιτρέψει να φιγουράρει στις πρώτες θέσεις των πιο φθηνών τουριστικών προορισμών.