ΘΕΜΑ

Πως γίνεσαι επιχειρηματίας από έρωτα…

Πως γίνεσαι επιχειρηματίας από έρωτα..., Ηρακλής Γωνιάδης

Είτε από τον ενθουσιασμό μιας ελκυστικής επιχειρηματικής ιδέας είτε εξ ανάγκης ελλείψει εναλλακτικών ευκαιριών δημιουργίας εισοδήματος αξιοπρεπούς διαβίωσης, η απόφαση για έναρξη μιας μικρής επιχείρησης δεν είναι εύκολη υπόθεση. Και γίνεται ακόμη δυσκολότερη στην ίδρυση και λειτουργία της σε μια εποχή όπου «ακόμη και οι γάμοι γίνονται μόνο από τρελό έρωτα» ή «από ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη»! Ο όποιος επιχειρηματίας δημιουργεί από “έρωτα” την επιχείρηση του.

Σε μια εποχή στην οποία οι αντιξοότητες της αγοράς ενισχύονται από την αλλοπρόσαλλη πολιτική ετερόφωτων κυβερνήσεων, η επιχειρηματική αντίληψη και νοοτροπία, ο σαφής προσανατολισμός και η προετοιμασία, της οποίας το κόστος είναι πάντα μικρότερο από εκείνο της έλλειψής της, είναι ζωτικής σημασίας για τη σχέση μεταξύ “γεννήτορα” και “παιδιού”.

Η ύπαρξή τους όχι μόνο περιορίζει τον κίνδυνο αποτυχίας αλλά και βελτιώνει τις πιθανότητες του επίδοξου επιχειρηματία να χτίσει μια σταδιοδρομία, όπως και μια ολοκληρωμένη ζωή σε προσωπικό/ επαγγελματικό επίπεδο, παραμένοντας προσγειωμένος στην περίοδο κρίσεων και προκλήσεων που (μονίμως) διάγουμε προκειμένου να διασφαλίσει μακροζωία και συνεχή ανάπτυξη σε μια απαιτητική “ερωμένη”, την επιχείρηση.

Η ικανοποίηση ενός πάθους με την ίδρυσή της μέσα σε μια πραγματικότητα σαν την τρέχουσα, αφενός μεν προϋποθέτει την ισχυρή συναισθηματική σύνδεσή του μαζί της και την αναμενόμενη μαχητικότητά του για να διατηρήσει το όνειρό του ζωντανό, αφετέρου δε, εκθέτει την “τσέπη” του στον κίνδυνο μιας πορείας στην οποία ακόμη και η νηνεμία «δεν είναι έτσι όπως φαίνεται» διακυβεύοντας το οικονομικό του μέλλον και, συχνά, πολλά περισσότερα!

“Τσέπη” η οποία –πιθανώς- εκτός από το κομπόδεμά του στηρίζεται και στη διεθνώς γνωστή χρηματοδότηση των 3F (Family, Friends & Fools) καθώς η τραπεζική έχει εκλείψει εντελώς ή δεσμεύεται για κόμματα και φίλους ή -στην καλύτερη περίπτωση- συνεπάγεται υψηλά επιτόκια, επιβάλλοντας την από πλευράς του ενδελεχή μελέτη της απόπειρας πριν και μετά την εκδήλωσή της ώστε να μην εξελιχθεί σε “απονενοημένη”.

Το πάθος αποτελεί τη μίζα εκκίνησης αλλά η έλλειψή του συνιστά μια από τις αιτίες κατάρρευσης των startups ενώ η μετάπτωσή του από το δημιουργικό-αρμονικό στο εμμονικό (της εξάρτησης και της εξάντλησης) προκαλεί την εξουθένωση και παραίτηση του πρωτόπειρου (και όχι μόνο) επιχειρηματία. Σημαντικό για να μη χαθεί το δημιουργικό πάθος μαζί με την επιχείρηση και τον ίδιο, είναι να διασφαλιστεί η οικονομική της αντοχή προκειμένου να ενισχυθούν οι πιθανότητες επιτυχίας μέσω της συνεχούς ύφεσης και των ολοένα αυστηρότερων πιστωτικών αγορών.

Δεδομένου δε, ότι ο πυθμένας του πελάγους των επιχειρήσεων είναι γεμάτος από βυθισμένα σκάφη, ο πλοηγός (όχι μόνο ο πρωτόπειρος) οφείλει να έχει ξεκάθαρη άποψη των οικονομικών μεγεθών σε όλο το φάσμα των λειτουργιών της χωρίς, βέβαια, να υπολείπεται σε εργαλεία και δεξιότητες διαχείρισης των οποίων η βελτίωση ακολουθεί -αν όχι προηγείται- το ρυθμό επέλασης των αλλαγών στην αγορά και την κοινωνία.

Πρόταση αξίας

Σημαντικότατη για την εκκίνηση (και για βιώσιμη πορεία) είναι η δημιουργία μιας πρότασης αξίας, είτε αφορά σε προϊόν είτε σε υπηρεσία, η οποία να καλύπτει πραγματική ανάγκη με τη μικρότερη δυνατή δαπάνη σύνθεσής της ώστε να αποφέρει γρήγορα έσοδα για την περαιτέρω ενίσχυση ρευστότητας της επιχείρησης. Με άλλα λόγια, πέρα από την ουσία της πρότασης (καινοτομία, χαρακτηριστικά, υποστήριξη κλπ.) να είναι εφικτή η δημιουργία μιας ελάχιστα βιώσιμης εκδοχής της (ΕΒΕ) η οποία να δίνει λύση σε συγκεκριμένο πρόβλημα ώστε, παράλληλα με τη διαπίστωση του βαθμού αποδοχής της στην αγορά, να επιτευχθούν και άμεσα έσοδα.

Όσο καλύτερη είναι η διάγνωση του προς επίλυση προβλήματος, τόσο ακριβέστερη η λύση της οποίας η τιμή διάθεσης πρέπει να συνάδει με την αγοραστική δυνατότητα και την αξία που της αποδίδει ο πελάτης-στόχος. Προσοχή! Η λάθος πρόταση στη σωστή αγορά όπως και η σωστή πρόταση στη λάθος αγορά, συνιστούν την πρώτη αιτία* κατάρρευσης των νεότευκτων επιχειρήσεων! Σωστή πρόταση στη σωστή αγορά είναι το σωστό!

Το πλήθος των εργασιών εκκίνησης (ο… καλλωπισμός: επωνυμία/λογότυπος/ιστοσελίδα κ.α. ) είναι πιθανό να περισπά την προσοχή εκτρέποντας πόρους από τον κύριο στόχο της επιχείρησης που είναι η δημιουργία πελατών-δυνητικών χρηματοδοτών μέσω αγορών ή προαγορών της ΕΒΕ. Ο καλλωπισμός, απαραίτητος για το “φλερτ” με την αγορά, μπορεί να περιμένει στις λεπτομέρειές του δίνοντας προτεραιότητα στις ταμειακές ροές οξυγόνωσής της. Καθώς δε, θα μεγαλώνει, η υπερβολική ενασχόληση με την ομορφιά της είναι δυνατό να καθυστερήσει τον εντοπισμό εκτελούμενων εργασιών -«επειδή τις κάνουν και άλλοι» στον κλάδο- παρότι αναλώνουν πόρους χωρίς απόδοση ή δεν υπηρετούν τους στόχους της, αντί να εστιάζει σ’ εκείνες με τις καλύτερες αποδόσεις για την ίδια.

Επίσης, η ματαιοδοξία του επιχειρηματία μπορεί να εμποδίζει τη διάκριση μεταξύ μεγάλου και καλού πελάτη δεδομένου ότι σπάνια συμπίπτουν αμφότερα στο ίδιο πρόσωπο (φυσικό ή νομικό). Μεγάλος είναι αυτός που αγοράζει μεγάλες ποσότητες με αντίστοιχες εκπτώσεις και ευκολίες πληρωμής, ή εκείνος ο οποίος, παρά τις μικρές (και συχνές) παραγγελίες, πληρώνει αμέσως αφήνοντας μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους λόγω μικρότερων εκπτώσεων; Η απόκτηση του μεγάλου είναι πιθανό να αυξάνει το κύρος της επιχείρησης (πελάτης της ο τάδε!!!) όπως και τον κίνδυνο η απώλεια ή η κατάρρευσή του να τη συμπαρασύρει σαν παράπλευρη απώλεια· στην περίπτωση του μικρού η ζημία περιορίζεται στη διαγραφή του από το πελατολόγιο.

Ο έρωτας διεγείρει και συντονίζει τις δυνάμεις “κατάκτησης του αντικείμενου του πόθου”, όμως, η αγάπη είναι εκείνη η οποία συνδράμει τα μέγιστα στην ανάπτυξη της σχέσης με βάση τον αμοιβαίο σεβασμό κάθε πλευράς. Η επιχείρηση της οποίας η “σύλληψη” είναι ευκολότερη από την “ανατροφή”, δεν έχει προορισμό να υπηρετεί τον επιχειρηματία αλλά την κοινωνία η οποία σε αναγνώρισή του τον ανταμείβει για την πρωτοβουλία και το ρίσκο που ανέλαβε για να την αναστήσει! Ρομαντικό ή ρεαλιστικό; Η απάντηση στο ταμείο!

__________________________________________________________________________

*Βλ. 20 αιτίες αποτυχίας των επιχειρήσεων στο βιβλίο Πλοηγός στα αχαρτογράφητα νερά της Επιχειρηματικότητας – BARBOUNAKIS.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι