Στα ναυπηγεία της ποντάρει η Νότια Κορέα για να αποφύγει δασμούς του Τραμπ
28/08/2025
Επενδύοντας στην προσδοκία του Τραμπ, να ανταγωνιστούν οι ΗΠΑ την Κίνα στις ναυπηγήσεις πλοίων, η Νότιος Κορέα ρίχνει το ισχυρό “χαρτί” της, τη ναυπηγική βιομηχανία, για να φέρει κοντά της τον πρόεδρο των ΗΠΑ.
Ο Ντόναλτ Τραμπ έχει δείξει από την αρχή της δεύτερης θητείας του ότι ένας από τους βασικούς στόχους του είναι να κάνει, ξανά, τις ΗΠΑ σημαντική ναυπηγική δύναμη, καθώς κάτι τέτοιο θα φέρει έσοδα στην οικονομία και θα δημιουργήσει πολλές θέσεις εργασίας. Σε αυτή την κατεύθυνση προώθησε μια νέα νομοθεσία, την οποία υποστηρίζουν και οι Δημοκρατικοί, για να ενισχυθούν τα εγχώρια ναυπηγεία και ταυτόχρονα προώθησε δασμολογικά μέτρα για εμπορικά πλοία κατασκευασμένα στη Κίνα, που προσεγγίζουν σε λιμάνια των ΗΠΑ.
Σε αυτό τον φιλόδοξο σχεδιασμό βρήκε έδαφος η Νότιος Κορέα για να προσελκύσει τον, πάντα απρόβλεπτο, Τράμπ και κυρίως να πετύχει μια μείωση των δασμών κατά 25%, που επέβαλαν, τον περασμένο Απρίλιο, οι ΗΠΑ στα νοτιοκορεάτικα εισαγόμενα προϊόντα. Έτσι, στην επίσκεψη που έκανε αυτές τις μέρες στην Ουάσιγκτον, ο πρόεδρος της Νότιας Κορέας, Λι Τζάε Μιούνγκ (Lee Jae Myung), που, εκτός από την συμμαχία με τις ΗΠΑ, θέλει να διαφυλάξει τις εμπορικές σχέσεις με την Κίνα, υποσχέθηκε στον πρόεδρο Τραμπ να «κάνει την αμερικανική ναυπηγική βιομηχανία, ξανά σπουδαία».
Η δήλωση συνοδεύτηκε με την δέσμευση ότι η Νότιος Κορέα θα διαθέσει στη ναυπηγική βιομηχανία 150 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ άλλα 200 δισεκατομμύρια δολάρια θα διοχετευτούν σε αμερικανικά έργα. Αυτό το “πακέτο” των επενδύσεων ύψους 350 δισεκατομμυρίων δολαρίων “άνοιξε” τον δρόμο για να έρθει συμφωνία και να μειωθούν οι δασμοί στο 15%.
Μάλιστα, για να τονίσει την πρόθεσή του, ο κ. Λι για στήριξη της ναυπηγικής βιομηχανίας των ΗΠΑ περιέλαβε στο πρόγραμμά του, σε αυτό το πρώτο επίσημο ταξίδι του στις ΗΠΑ, την επίσκεψη στο ναυπηγείο Philly, στη Φιλαδέλφεια, που ελέγχει η Hanwha, ένα από τα μεγαλύτερα ναυπηγεία των ΗΠΑ. Η Hanwha, η οποία απέκτησε την εγκατάσταση πέρυσι, σχεδιάζει να δαπανήσει έως και 5 δισεκατομμύρια δολάρια, για να αυξήσει την παραγωγή της μονάδας από τα σχεδόν δύο πλοία, που κατασκευάζονται ετησίως, σε έως και 20, ανέφερε το γραφείο του Λι.
Το ναυπηγείο Hanwha Ocean
Συγκριτικά, το ναυπηγείο της Hanwha Ocean στη Νότια Κορέα είναι 10 φορές μεγαλύτερο και κατασκευάζει ένα πλοίο την εβδομάδα. «Η ναυπηγική βιομηχανία, εξοπλισμένη με τις ισχυρότερες δυνατότητες στον κόσμο, θα επιφέρει μια αναγέννηση της ναυπηγικής βιομηχανίας των ΗΠΑ και θα δημιουργήσει ένα νέο ιστορικό σημείο καμπής για αμοιβαία ευημερία», δήλωσε ο νοτιοκορεάτης πρόεδρος, σε εκδήλωση στο Κέντρο Στρατηγικών και Διεθνών Σπουδών της Ουάσινγκτον, μετά τη συνάντησή του με τον πρόεδρο Τράμπ.
Ακόμα, όπως έγινε γνωστό, ο Λι συμφώνησε να αυξήσει τις αμυντικές δαπάνες της Νότιας Κορέας, όπως ζητούσε ο Τραμπ και να διαδραματίσει μεγαλύτερο ρόλο στην αντιμετώπιση της μεταβαλλόμενης πολιτικής κατάστασης στην περιοχή, στο πλαίσιο των σχεδίων “εκσυγχρονισμού” της συμμαχίας, ανέφερε το γραφείο του, χωρίς να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες.
Πάντως, παραμένει αδιευκρίνιστο εάν συζητήθηκε και η απαίτηση των ΗΠΑ για την κυριότητα εδαφών της Νοτίου Κορέας, όπου βρίσκονται στρατιωτικές εγκαταστάσεις, πράγμα στο οποίο ο Λι Τζάε Μιούνγκ είναι αντίθετος, καθώς δεν αποδέχεται να υποχωρήσει σε θέματα εθνικής κυριαρχίας. Τέλος, το υπουργείο Βιομηχανίας της Νότιας Κορέας δήλωσε ότι υπεγράφησαν 11 μη δεσμευτικές συμφωνίες μεταξύ αμερικανικών και νοτιοκορεατικών εταιρειών, κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του Λι, στους τομείς της ναυπηγικής, της πυρηνικής ενέργειας, της αεροδιαστημικής, του φυσικού αερίου και των κρίσιμων ορυκτών.
Δύσκολος ο δρόμος για τα ναυπηγεία…
Τα ναυπηγεία των ΗΠΑ, τα οποία είχαν την υψηλότερη παραγωγική ικανότητα στον κόσμο κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, είδαν το μερίδιο αγοράς τους να μειώνεται στο 0,04% έως το 2024. Η Κίνα και η Νότια Κορέα κατέχουν το 83% της παγκόσμιας εμπορικής ναυπηγικής, σύμφωνα με στοιχεία του ΟΗΕ για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη. Ειδικά, η Κίνα έχει αναδειχθεί από το 2017 ως η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη στον κόσμο. Από τα 89 εκατομμύρια τόνους νεκρού βάρους εμπορικών πλοίων, που κατασκευάστηκαν το 2024, τα 50,8 εκατομμύρια από αυτά (57%) ήταν κινεζικά.
Η Κίνα έχει ένα εξίσου μεγάλο ποσοστό (59%) παραγγελιών για νέα πλοία παγκοσμίως. Από τα 20 μεγαλύτερα ναυπηγεία στον κόσμο με βάση το μέγεθος του βιβλίου παραγγελιών τους, τα 14 είναι κινεζικά. Σύμφωνα με το Ναυτικό των ΗΠΑ, η ναυπηγική ικανότητα της Κίνας είναι πάνω από 200 φορές μεγαλύτερη από αυτή των ΗΠΑ. Το 2023, η Κίνα παρέδωσε 972 εμπορικά πλοία, ενώ οι ΗΠΑ παρέδωσαν 7.
«Θα επιστρέψουμε ξανά στις ναυπηγικές επιχειρήσεις», δήλωσε ο Τραμπ κατά τη διάρκεια της συνάντησής του στο Οβάλ Γραφείο με τον πρόεδρο της Νότιας Κορέας, για να προσθέσει πως ορισμένα αμερικανικά πλοία θα εξακολουθήσουν να κατασκευάζονται στη Νότια Κορέα προς το παρόν. «Θα αγοράζουμε πλοία από τη Νότια Κορέα», είπε. «Αλλά θα τους ζητήσουμε επίσης να κατασκευάζουν πλοία εδώ με τον λαό μας».
Ωστόσο, όλοι γνωρίζουν ότι το εγχείρημα δεν είναι εύκολο. Ειδικοί, πηγές της βιομηχανίας και αξιωματούχοι της Νότιας Κορέας λένε ότι θα απαιτηθεί πολλή δουλειά για να επιστρέψουν οι ΗΠΑ στην παγκόσμια ναυπηγική αγορά. Βασικά, προβλήματα, που εντοπίζονται είναι οι παλιές, ξεπερασμένες εγκαταστάσεις των ναυπηγείων των ΗΠΑ και η έλλειψη εξειδικευμένου τεχνικού προσωπικού. Η εκπαίδευση των Αμερικανών εργαζομένων θα μπορούσε να διαρκέσει τέσσερα έως πέντε χρόνια και είναι δύσκολο να βρεθούν άτομα πρόθυμα να κάνουν δύσκολες εργασίες σε ναυπηγεία, δήλωσαν πηγές της βιομηχανίας της Νότιας Κορέας στο Reuters.
Τέλος, ένας τρίτος ανασταλτικός παράγοντας είναι η αμερικανική νομοθεσία, ο περίφημος νόμος Jones του 1920, που απαιτεί τα αγαθά που διακινούνται μεταξύ λιμένων των ΗΠΑ, να μεταφέρονται από πλοία κατασκευασμένα στην εγχώρια αγορά. Νοτιοκορεάτες αξιωματούχοι δήλωσαν ότι, εάν δεν χαλαρώσουν ορισμένες προστατευτικές πολιτικές των ΗΠΑ, η κατασκευή πλοίων που θα παραδοθούν σε ναυπηγεία των ΗΠΑ, ενδέχεται να περιοριστεί, ενώ ορισμένοι νομοθέτες των ΗΠΑ έχουν προτείνει αλλαγές, που θα διευκόλυναν προσεγγίσεις πλοίων.