ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Στον αέρα ο Nord Stream 2 – Ενδογερμανικές κόντρες

Στον αέρα ο Nord Stream 2 – Ενδογερμανικές κόντρες, Νεφέλη Λυγερού

Ο αγωγός Nord Stream 2 έχει ολοκληρωθεί με μεγάλες καθυστερήσεις εξαιτίας απειλών για κυρώσεις και γεωπολιτικών εντάσεων. Αν και πρόσφατα φάνηκε ότι τα εμπόδια ξεπερνιώνται, η κωλυσιεργία συνεχίζεται. Για την ακρίβεια, ακόμα δεν έχει μπει σε λειτουργία, περιμένοντας νομική έγκριση. Αναμένοντας, η πρώτη γραμμή έχει γεμίσει με αέριο και είναι έτοιμη να λειτουργήσει, ενώ η δεύτερη, όπως υπολογίζει η διαχειρίστρια εταιρεία του αγωγού, μπορεί επίσης να γεμίσει με αέριο έως τα τέλη του έτους. Η χωρητικότητά του ανέρχεται σε 55 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως.

Χθες, όμως, το Βερολίνο πάγωσε τη διαδικασία πιστοποίησης του αγωγού. Συγκεκριμένα, η αρμόδια ρυθμιστική αρχή μπλόκαρε την έναρξη λειτουργίας του. Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Δικτύων της χώρας ανακοίνωσε ότι «η θυγατρική εταιρεία που πρόκειται να εκμεταλλευτεί το γερμανικό τμήμα του Nord Stream 2 δεν πληροί τις προδιαγραφές ενός ανεξάρτητου φορέα».

Έθεσε, μάλιστα, ως προϋπόθεση ο φορέας αυτός να οργανωθεί σε νομικό σχήμα που θα είναι συμβατό με τη γερμανική νομοθεσία. Μετά την είδηση αυτή, οι τιμές ενέργειας εκτοξεύθηκαν κατά 12%, τη στιγμή που ο χειμώνας είναι ήδη εδώ και τα αποθέματα της Γηραιάς Ηπείρου σε φυσικό αέριο είναι πενιχρά. Η αυξημένη ζήτηση σε συνδυασμό με την περιορισμένη προσφορά έχει οδηγήσει τις τιμές του καυσίμου στα ύψη, τετραπλάσια του κανονικού.

Ο αγωγός έχει μήκος 1.230 χιλιόμετρα κάτω από τη Βαλτική Θάλασσα, παρακάμπτοντας τα εδάφη της Πολωνίας και της Ουκρανίας, για να στείλει φυσικό αέριο απευθείας στη Γερμανία. Η Ρωσία ήταν και παραμένει βασικός εξαγωγέας φυσικού αερίου προς την Ευρώπη. Παλαιότερα οι αγωγοί που το μετέφεραν ήταν χερσαίοι και διέρχονταν από την Ουκρανία (και από τη Λευκορωσία), αλλά οι αντιθέσεις Μόσχας-Κιέβου προκάλεσαν σοβαρά προβλήματα.

Η Μόσχα έχει ζητήσει από τον Σεπτέμβριο την έναρξη λειτουργίας του Nord Stream 2 το συντομότερο δυνατόν για να ξεκινήσει την τροφοδοσία του με αέριο. Ο εκπρόσωπός της στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχει επανειλημμένως προτρέψει τις γερμανικές αρχές να πιστοποιήσουν τον αγωγό Nord Stream 2 πριν από την προθεσμία της 8ης Ιανουαρίου. Καθαρά ρυθμιστικό ζήτημα χαρακτήρισε την απόφαση της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Δικτύων να αναστείλει τη διαδικασία έγκρισης, το γερμανικό υπουργείο Οικονομίας, διαβεβαιώνοντας ότι δεν αναμένεται να επηρεαστεί η αξιολόγηση ασφαλείας του έργου.

Πολιτικές κόντρες για τον Nord Stream 2

Το ζήτημα είναι ότι η νέα γερμανική κυβέρνηση, η οποία βρίσκεται ακόμα στα σκαριά, δεν είναι τόσο θετική όσο η προηγούμενη απέναντι στο έργο αυτό. Οι Πράσινοι έχουν ταχθεί σθεναρά εναντίον του. Δεν έκρυψαν, μάλιστα, την ικανοποίησή τους για την απόφαση της ρυθμιστικής αρχής. «Γίνεται έλεγχος σύμφωνα με το νόμο και αυτό είναι καλό», δήλωσε ο αντιπρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας των Πρασίνων Όλιβερ Κρίσερ. Επανέλαβε μάλιστα ότι «ο αγωγός δεν χρειάζεται».

Η συμπρόεδρος των Πρασίνων Αναλένα Μπέρμποκ λίγες εβδομάδες νωρίτερα είχε εκφράσει την άποψη ότι δεν πρέπει να χορηγηθεί προς το παρόν άδεια λειτουργίας. «Δεν πρέπει να επιτρέπουμε να μας εκβιάζουν», είχε πει χαρακτηριστικά, ενώνοντας τη φωνή τους με όλους εκείνους που ισχυρίζονται ότι η Μόσχα κρατάει τις κάνουλες του φυσικού αερίου κλειστές για να ασκήσει πίεση στις Βρυξέλλες.

Από την πλευρά της η Ρωσία απαντάει ότι μόλις ο αγωγός Nord Stream 2 λάβει το πράσινο φως από τις γερμανικές αρχές θα λειτουργήσει και έτσι θα μπορεί να να ρέει περισσότερο φυσικό αέριο προς την Ευρώπη. Άλλοι, υποστηρίζουν ότι η ενεργοποίησή του θα σηματοδοτήσει την ολοκληρωτική ενεργειακή εξάρτηση της Γηραιάς Ηπείρου από τη Ρωσία. Οι ΗΠΑ ανήκουν σε αυτούς που αντιτίθενται, όπως και η Πολωνία και η Ουκρανία που εκτοπίζονται.

Οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι είναι θέμα χρόνου η λειτουργία του Nord Stream 2, ακόμα και με τους Πράσινους ως κυβερνητικούς εταίρους. Κι αυτό, επειδή η γερμανική βιομηχανία, όπως και τα γερμανικά νοικοκυριά έχουν ζωτική ανάγκη το εωσικό φυσικό αέριο. Ο συγκεκριμένος αγωγός, εξάλλου, αποτελεί πιο σύντομο και πιο ασφαλή ενεργειακό δρόμο από τους αγωγούς που διέρχονται από την Ουκρανία.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι