ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αλλάζουν το διεθνές εμπόριο και τις ροές των bulk carriers

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αλλάζουν το διεθνές εμπόριο και τις ροές των bulk carriers, Σταύρος Μαλαγκονιάρης

Μοιάζει παράδοξο, κι’ όμως συμβαίνει: Τα ηλεκτρικά οχήματα φέρνουν καταιγιστικές αλλαγές στις ροές του θαλασσίου εμπορίου, στο χώρο του ξηρού χύδην φορτίου. Το πώς, το γιατί και σε ποια κλίμακα αναλύθηκε, για πρώτη φορά, σε ένα θεματικό πάνελ στη διάρκεια του Geneva Dry, το κορυφαίο συνέδριο ναυτιλίας εμπορευμάτων στον κόσμο.

Στην παρουσίασή του, ο Alexis Ellender, επικεφαλής αναλυτής ξηρού φορτίου χύδην στην εταιρεία αναλύσεων Kpler, περιέγραψε λεπτομερώς πώς οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων εκτοξεύτηκαν μέσα σε μια 10ετια από λιγότερο του 1% που ήταν το 2016 παγκοσμίως στο 25%, που εκτιμάται ότι θα φτάσουν φέτος. Ο ίδιος ανέφερε ότι μέχρι το 2035 υπολογίζεται πως τα ηλεκτρικά οχήματα θα μπορούσαν να αντιπροσωπεύουν το ένα τρίτο όλων των πωλήσεων αυτοκινήτων παγκοσμίως και το 50% στην Κίνα, τον παγκόσμιο ηγέτη τόσο στην παραγωγή όσο και στην κατανάλωση αυτού του πιο «πράσινου» μεταφορικού μέσου.

Ο τρόπος, που αυτοί οι ρυθμοί επηρεάζουν τη ζήτηση εμπορευμάτων και κατ’ επέκταση τη ναυλαγορά και γενικότερα την αγορά των πλοίων μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου (bulk carriers), αναλύθηκε λεπτομερώς από τον αναλυτή της Kpler, ο οποίος ανέφερε ότι:

Συνήθως ένα ηλεκτρικό όχημα χρειάζεται περίπου 900 κιλά χάλυβα, το μισό από αυτό που χρησιμοποιείται για ένα συμβατικό αυτοκίνητο, αλλά και 300 κιλά αλουμινίου, περίπου το διπλάσιο από αυτό που απαιτείται για αυτοκίνητα με καύσιμο, που ισοδυναμεί με επιπλέον μισό τόνο βωξίτη ανά όχημα. Επιπλέον, το νικέλιο, το μαγγάνιο και ο χαλκός έχουν μεγάλη ζήτηση για την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων.

Τα ηλεκτρικά οχήματα αλλάζουν τη ναυτιλία

Ερμηνεύοντας τη σχέση των παραπάνω με τη ζήτηση στις μεταφορές θαλάσσιων φορτίων ο Khalid Hashim, επικεφαλής της Precious Shipping της Ταϊλάνδης, αναφέρθηκε στην αυξανόμενη συγκέντρωση φορτίων χαλκού που μεταφέρεται από τη δυτική ακτή της Νότιας Αμερικής και στην απότομη αύξηση των τιμών του χαλκού. «Υπάρχει σίγουρα κάποιο είδος αύξησης στα φορτία. Είναι αισθητή», είπε, μεταξύ άλλων, ο Hashim.

Ο Karim Coumine, επικεφαλής του ναυτιλιακού τμήματος της εταιρείας εξορύξεων Anglo American, ανέφερε ότι ενώ υπήρξε, τα τελευταία χρόνια, σημαντική αύξηση στην παραγωγή χαλκού από ορυχεία στη Χιλή και στο Περού, φαίνεται ότι δεν μπορεί να αυξηθεί περισσότερο ενώ και οι νέες μονάδες παραγωγής χρειάζονται χρόνο για να αποδώσουν.

«Είναι δύσκολο να δούμε πού θα βρίσκονται οι νέες πηγές εφοδιασμού και αν θα εξακολουθούν να βρίσκονται σε τοποθεσίες που είναι ιδιαίτερα δύσκολο να γίνουν εξορύξεις», είπε ο ίδιος, προσθέτοντα ότι «Αργά ή γρήγορα ο κόσμος θα πρέπει να βρει νέες, μεγαλύτερες πηγές χαλκού».

Ο Burak Cetinok, επικεφαλής ερευνών στην εταιρεία Arrow, αναφέρθηκε στο μαγγάνιο, ένα άλλο σημαντικό συστατικό για την κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων, και ένα φορτίο που έχει γίνει, τα τελευταία χρόνια, διαδεδομένο ακόμη και για τα μεγαλύτερης μεταφορικής ικανότητας πλοία, όπως τα capesizes.

Το μαγγάνιο είναι πλέον το τέταρτο πιο ευρέως χρησιμοποιούμενο μέταλλο στον κόσμο μετά το σιδηρομετάλλευμα, το αλουμίνιο και τον χαλκό, είπε ο ίδιος. Η Emilie Nourry, επικεφαλής του ναυτιλιακού τμήματος στη γαλλική εταιρεία εξόρυξης Eramet ανέφερε ότι περίπου το 95% του μαγγανίου χρησιμοποιείται από τη χαλυβουργία, ενώ περίπου το 1% πηγαίνει στην κατασκευή μπαταριών ιόντων λιθίου.

Τα ορυκτά της Αφρικής

Η Nourry εξήγησε πώς η εταιρεία της άρχισε πρόσφατα να χρησιμοποιεί για τη μεταφορά μαγγανίου από τη Δυτική Αφρική bulk carriers τύπου newcastlemaxes (πλοία, με μέγιστο πλάτος 50 μέτρα και μέγιστο συνολικό μήκος 300 μέτρα, με χωρητικότητα περίπου 185.000 τόνων DWT), ενώ προηγουμένως για αυτά τα φορτία θα χρησιμοποιούνταν μόνο supramaxes και handies (Οι όροι Supramax και Handymax χρησιμοποιούνται συχνά σε στενή σχέση, αλλά και οι δύο έχουν βασικές διαφορές. Η κλάση Handymax περιλαμβάνει πλοία χωρητικότητας 35.000 έως 50.000 DWT, ενώ η κλάση Supramax κυμαίνεται από 50.000 έως 60.000 DWT.).

Η ίδια απέδωσε αυτή την αλλαγή στην οικονομία κλίμακας, το περιβάλλον, την ευελιξία και τη βελτίωση της κατάστασης των λιμενικών υποδομών που παρατηρείται σε μεγάλο μέρος της Αφρικής. Σε αυτό το σημείο να πούμε ότι στη Δυτική Αφρική ως πηγή μεγάλων φορτίων αναδεικνύεται, μεταξύ άλλων κρατών, και η Γουινέα. Ιδιαίτερα, η ραγδαία αύξηση των εξαγωγών βωξίτη από τη Γουινέα προς την Κίνα, με bulk carriers, μεγάλου μεγέθους, capesize, δημιουργεί σημαντικές προοπτικές για αυτή την κατηγορία πλοίων.

Προ καιρού η είδηση ότι η εταιρεία Star Bulk πούλησε το παλαιότερο πλοίο της μεταφοράς χύδην φορτίου, ένα 20χρονο τυπικό πλοίο capesize 180.000 dwt, για 20 εκατομμύρια δολάρια έγινε πρωτοσέλιδο στον διεθνή ναυτιλιακό τύπο, με τη ναυλομεσιτική SSY να περιγράφει την πώληση ως «απόδειξη» του συνεχιζόμενου ενδιαφέροντος για τον τομέα. «Για να αγοραστεί ένα 20χρονο πλοίο για 20 εκατομμύρια δολάρια, οι προσδοκίες για την αγορά τα επόμενα χρόνια πρέπει να είναι πολύ υψηλές», σημείωσε η SSY.

Κλείνοντας, στο πάνελ η συζήτηση επέστρεψε στον Hashim της Precious με την ερώτηση για το πως βλέπει τη γεωπολιτική να επηρεάζει τις εμπορικές ροές όλων αυτών των υλικών τα επόμενα χρόνια. «Τα πλοία πλέουν στο νερό και το νερό βρίσκει τον δρόμο του παρακάμπτοντας όλα τα εμπόδια που εμφανίζονται εκεί. Πιστεύω λοιπόν ότι οποιαδήποτε μορφή αναστάτωσης στην πραγματικότητα φέρνει καλά νέα για τη ναυτιλία. Στο τέλος της ημέρας, αυξάνεται ο αριθμός των τονο-μιλίων», δήλωσε ο βετεράνος της ναυτιλίας.

Οι εργασίες του συνεδρίου, που πραγματοποιήθηκε στις 28 και 29 Απριλίου με τη συμμετοχή περισσότερων από 820 συνέδρους, παρουσιάζονται από το έγκυρο ναυτιλιακό site splash247.com, απ’ όπου αντλήθηκαν στοιχεία στη συγκεκριμένη συζήτηση.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Kαταθέστε το σχολιό σας. Eνημερώνουμε ότι τα υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται.

0 ΣΧΟΛΙΑ
Παλιότερα
Νεότερα Με τις περισσότερες ψήφους
Σχόλια εντός κειμένου
Δες όλα τα σχόλια
0
Kαταθέστε το σχολιό σαςx