Τα θέλουν όλα και δεν δίνουν τίποτα οι μέτοχοι της Lufthansa
19/06/2020Πόλεμος έχει ξεσπάσει μεταξύ της ομοσπονδιακής κυβέρνησης και των μετόχων της Lufthansa, με τη διοίκηση να βρίσκεται ανάμεσα σε συμπληγάδες για τη διάσωση της εταιρείας. Εν όψει της κρίσιμης ψηφοφορίας για την αποδοχή ή μη της διάσωσης, ύψους 9 δισ. ευρώ εκ μέρους του κράτους, που εξασφαλίσει δύο θέσεις στο διοικητικό συμβούλιο για την κυβέρνηση, το σχέδιο κινδυνεύει να “ναυαγήσει”.
Παρά την υποχώρηση των συνδικάτων σε θέματα μισθών και απολύσεων, οι μέτοχοι επιμένουν να θέλουν και να παραμείνει ο έλεγχος της εταιρείας στα χέρια τους και να διοχετευθεί “ζεστό” κρατικό χρήμα στην εταιρεία. Ουσιαστικά το πακέτο διάσωσης απειλεί με διεμβολισμό ο μεγαλύτερος μέτοχος της εταιρείας Χάιντς Χέρμαν Τίλε, ο οποίος άφησε να εννοηθεί ότι ενδέχεται να το καταψηφίσει, αν μείνει ως έχει.
Η στάση του προκάλεσε την αντίδραση της εκτελεστικής διοίκησης της εταιρείας, η οποία προειδοποίησε ότι «αυτό σημαίνει πως η Deutsche Lufthansa θα αιτηθεί ένταξη στη διαδικασία προστασίας από τους πιστωτές με το νόμο περί χρεοκοπίας, αν δεν βρεθεί άλλη λύση αμέσως». Τόσο στη μία όσο και στην άλλη περίπτωση οι μέτοχοι βγαίνουν ζημιωμένοι, αφού είτε θα παραγκωνιστούν από το γερμανικό κράτος είτε θα δουν την αξία των μετοχών τους να πέφτει.
Εν τω μεταξύ, η διοίκηση έχει έρθει ήδη σε συνεννόηση με τους εκπροσώπους των εργαζομένων για να βρεθεί “συμβιβαστική” συμφωνία ως προς την απόλυση 22.000 ατόμων. Εξ αυτών οι 5.000 αφορούν στη διαχείριση πτήσεων (600 πιλότοι, 2.600 αεροσυνοδοί και 1.500 άτομα προσωπικό εδάφους), σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρείας. Ακόμη, 1.400 υπάλληλοι από τα κεντρικά και 12.800 σε θυγατρικές του ομίλου, σε όλο τον κόσμο.
Τη διάσωση της Lufthansa πληρώνουν κράτος και εργαζόμενοι
«Επώδυνα μέτρα αναδιάρθρωσης είναι αναπόφευκτα, τα οποία θέλουμε να εφαρμόσουμε κατά κοινωνικά υπεύθυνο τρόπο», σημείωσε χαρακτηριστικά η ανακοίνωση, προαναγγέλλοντας χιλιάδες απολύσεις. Ήδη, τα συνδικάτα Cockpit (πιλότοι και μηχανικοί), Ufo (προσωπικό καμπίνας) και Verdi –το δεύτερο μεγαλύτερο στη Γερμανία– έχουν συναινέσει στη μείωση μισθών και την περικοπή ορισμένων θέσεων εργασίας, με την προϋπόθεση ότι η εταιρεία θα εγγυηθεί πως δεν θα γίνουν περαιτέρω απολύσεις.
Δεν θα μπορούσε να είναι πιο ξεκάθαρος –και κυνικός– στις θέσεις του ο Χάιντς Χέρμαν Τίλε, ο οποίος εξέφρασε την κάθετη διαφωνία του με την απόκτηση του 20% της Lufthansa από το γερμανικό κράτος. Η πρόταση προβλέπει και ένα πρόσθετο μερίδιο 5% με σκοπό να εμποδιστεί “επιθετική εξαγορά”, προφανώς από αλλοδαπούς επενδυτές. Ο ίδιος αύξησε το μετοχικό του κεφάλαιο από το 10 στο 15%, ως ένδειξη για το “ενδιαφέρον” του να συμμετάσχει ενεργά στην αναδιάρθρωση της εταιρείας.
Κατηγορεί την κυβέρνηση ότι απαιτεί υπερβολικά πολλά, καθώς με το υπάρχον σχέδιο λαμβάνει μετοχές τις εταιρείας στο ένα τέταρτο της τρέχουσας τιμής στην αγορά και αντιπροτείνει να πραγματοποιηθεί η διάσωση μέσω της κρατικής επενδυτικής τράπεζας KfW. Μάλιστα, στη συνέντευξή του στην Frankfurter Allgemeine Zeitung, άδειασε τον διευθύνοντα σύμβουλο, Κάρστεν Σπορ, λέγοντας ουσιαστικά ότι δεν διαπραγματεύτηκε ουσιαστικά και δεν έφερε στους μετόχους εναλλακτικές προτάσεις.
«Η κυβέρνηση δεν ξέρει από επιχειρήσεις…»
Μίλησε για αιφνιδιασμό των μετόχων που καλούνται να «δεχθούν σημαντική διάλυση της αξίας των μετοχών τους και συνεπώς μείωση στην αξία της περιουσίας τους». Και αυτό «δεν μπορεί να αγνοηθεί με την αιτιολογία ότι το συμβούλιο βρήκε μια ισορροπημένη λύση, βάζοντας τα συμφέροντα της εταιρείας πάνω από αυτά των μετόχων, δηλαδή των ιδιοκτητών»…
Αναφορικά με το μέλλον των εργαζομένων, το σχόλιό του ήταν ενδεικτικό: «Το κράτος δεν είναι και ο καλύτερος επιχειρηματίας και δεν είναι η δουλειά του. Πρέπει να χειριστεί καταστάσεις συγκρουσιακές […] Ένας μέτοχος αντιμετωπίζει την αναγκαία αναδιάρθρωση μιας εταιρείας είτε ακολουθώντας τη πλήρως είτε διαφωνώντας. Το κράτος έχει διπλό ρόλο. Αν μια αναδιάρθρωση φέρει στο τραπέζι την απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας, η κυβέρνηση έχει πολιτικό πρόβλημα. Δεν μπορεί να υποστηρίξει πλήρως τέτοια μέτρα».
Ένας βασικός λόγος δηλαδή που οι μέτοχοι δεν θέλουν να “μπει” η κυβέρνηση στη Lufthansa είναι γιατί θα σπεύσει, ενδεχομένως, να προστατεύσει τους εργαζόμενους από τυχόν απολύσεις… Η ειρωνεία είναι, όμως, ότι δεν έχει θέσει καν ως όρο, μέχρι στιγμής, την εξασφάλιση των θέσεων εργασίας ως όρο για το πακέτο διάσωσης! Πάντως, ο Τίλε δεν κράτησε ανοιχτά χαρτιά, για το αν και τι θα ψήφιζε στη συνέλευση των μετόχων της 25ης Ιουνίου. Και δεδομένου ότι σπάνια υπάρχει απαρτία, χωρίς τη δική του ψήφο είναι απίθανο να εγκριθεί το πακέτο.