Θα πιάσει η Ελλάδα το 2019 τον στόχο για το πρωτογενές πλεόνασμα;
07/07/2019Σύμφωνα με τις προβλέψεις της ΕΕ (Enhanced Surveillance update – Greece, June 2019, Brussels, 5.6.2019), αλλά και της Τραπέζης της Ελλάδος (νομισματική πολιτική 2018-2019, Ιούλιος 2019) η Ελλάδα κινδυνεύει να μην εκπληρώσει την υποχρέωσή της για στόχο όσον αφορά το πρωτογενές πλεόνασμα για το 2019, μετά τα δημοσιονομικά μέτρα που ψηφίστηκαν την 15η Μαΐου 2019. Η ΕΕ εκτιμά ότι η δημοσιονομική επιβάρυνση από τα υιοθετηθέντα μέτρα υπερβαίνει το 1% του ΑΕΠ.
Για το 2019 –σύμφωνα με τις προβλέψεις της Τράπεζας της Ελλάδος με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία– μέχρι σήμερα δημοσιονομικά στοιχεία και υπό την προϋπόθεση της πλήρους εκτέλεσης του σκέλους των δαπανών του προϋπολογισμού, προκύπτει δημοσιονομικό κενό ύψους 0,6% του ΑΕΠ. Επομένως, το πρωτογενές πλεόνασμα θα διαμορφωθεί σε 2,9% του ΑΕΠ έναντι στόχου 3,5% του ΑΕΠ. Το υπουργείο Οικονομικών αντιθέτως υποστηρίζει ότι δεν πρόκειται να συμβεί αυτό και η Ελλάδα θα επιτύχει πρωτογενή πλεόνασμα για το 2019 τουλάχιστον 3,5% του ΑΕΠ, όπως είναι ο στόχος, και ίσως υψηλότερο.
Είναι γνωστό ότι η ΝΔ, ως αξιωματική αντιπολίτευση, ψήφισε τα συγκεκριμένα μέτρα και μάλιστα υποστήριξε ότι το μέτρο των 120 δόσεων (αποτελεί το μέτρο που κυρίως η ΕΕ δείχνει ως υπαίτιο της απόκλισης από το στόχο του πρωτογενούς πλεονάσματος) θα το βελτιώσει περαιτέρω με την εισαγωγή στη ρύθμιση και των επιχειρήσεων με οφειλές μέχρι 20.000 ευρώ χωρίς μάλιστα καμία προϋπόθεση.
Το ερώτημα που γεννάται είναι το ακόλουθο: πως αντιμετωπίζει η ΝΔ αυτό το ζήτημα; Ποιες είναι οι δικές της εκτιμήσεις για το ύψος του πρωτογενούς πλεονάσματος για το έτος 2019; Μέχρι σήμερα, έχω την εντύπωση πως αποφεύγει να τοποθετηθεί. Όμως, δεδομένου ότι πιθανότατα (με βάση τις δημοσκοπήσεις) θα είναι η νέα κυβέρνηση της χώρας, θα πρέπει να εκφρασθεί επί αυτού του ζητήματος που δεν είναι καθόλου δευτερεύον.
Αν μάλιστα με τα στοιχεία του εξαμήνου αυξηθεί η πιθανότητα οι εκτιμήσεις της Τράπεζας Ελλάδος για το ύψος του πρωτογενούς πλεονάσματος να αντανακλούν την πραγματικότητα τότε τίθενται επί τάπητος δύο ζητήματα:
- Πρώτον, πως θα αντιμετωπισθεί αυτή η απόκλιση; Δηλαδή, ποια μέτρα σκοπεύει να λάβει, ώστε να επιτευχθεί ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος και εδώ τα πράγματα είναι καθαρά: ή αυξάνεις φόρους ή μειώνεις δαπάνες. Βεβαίως, η απάντηση δεν μπορεί να είναι γενική και αόριστη, αλλά συγκεκριμένη και επί των κωδικών του προϋπολογισμού.
- Δεύτερον, τι αυτό σημαίνει για τα μέτρα που ο Μητσοτάκης έχει εξαγγείλει ότι θα λάβει από το 2020 που κυρίως αφορούν στην φορολογική ελάφρυνση των επιχειρήσεων και των φυσικών προσώπων. Δηλαδή, τι επίπτωση θα έχει η προσπάθεια επίτευξης του πρωτογενούς πλεονάσματος το 2019 με τα συγκεκριμένα μέτρα που θα ληφθούν στα σχεδιαζόμενα μέτρα για το 2020.
Βέβαια, υπάρχει και η απάντηση που ταυτίζεται με αυτή του υπουργείου Οικονομικών ότι δεν πρόκειται να υπάρξει απόκλιση από τον προκαθορισμένο στόχο.