Το μέλλον της ελληνικής ναυτιλίας στη νέα εποχή
19/02/2025
Ένα από τα «ατού» της Ελλάδος στην Αμερικανική προεδρία του Ντόναλντ Τραμπ, είναι η Μεγάλη Ποντοπόρος Ναυτιλία που διαχειρίζεται ο Ελληνικός εφοπλισμός. Διότι έναντι της εχθρικής Κομισιόν της Ε.Ε. των κυριών φον ντερ Λάιεν και Κάγια Κάλας (τι «σκαμπάζει» από ωκεανοπολιτική η Εσθονή Επίτροπος Εξωτερικών;), ο Πρόεδρος Τραμπ αντιλαμβάνεται πλήρως τη σημασία της μεταφορικής ασφάλειας διεθνώς.
Όπως ο Τραμπ θέλει να επανακτήσει η Αμερική το Κανάλι του Παναμά, έτσι απεχθάνεται την ιδέα οι Κινέζοι να ελέγχουν τις θαλάσσιες εμπορευματικές μεταφορές και τα διεθνή λιμάνια. Ως επιχειρηματίας ο ίδιος, γνωρίζει την αξία των 100 ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών που διαχειρίζονται περισσότερα από 100 ποντοπόρα σκάφη εκάστη, επί 24ώρου βάσεως.
Στην πρόσφατη διεθνή κρίση ενέργειας, οι Έλληνες εφοπλιστές αντεπεξήλθαν επαρκώς με φορτία υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) για τις ανάγκες της παγκόσμιας αγοράς, που είχαν αυξηθεί λόγω του εμπάργκο στον ρωσικό εφοδιασμό, εξαιτίας του «γελοίου» ουκρανικού πολέμου, οι ημέρες του οποίου οσονούπω τελειώνουν.
Με τζίρο 40-50 δισ. $ ετησίως, η ελληνική ποντοπόρος ναυτιλία προσφέρει στην οικονομία της χώρας μας συναλλαγματικά έσοδα περίπου 14 δισ. $, απασχόληση σε τουλάχιστον 250.000 Έλληνες και ξένους, καθώς και εγχώριες επενδύσεις έως δύο δισ. ευρώ το χρόνο, με έμφαση στην αναζωογόνηση της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας και την αγορά ακινήτων.
Εντούτοις, οι ανάγκες στελέχωσης των πλοίων υπερβαίνουν τον ρυθμό αυξήσεώς τους, καθώς οι περιβαλλοντικές απαιτήσεις παραλογίζονται, ο ελληνικός εμπορικός στόλος εκσυγχρονίζεται, και οι τεχνολογικές εξελίξεις (επικοινωνίες, καύσιμα, μηχανές, τεχνητή νοημοσύνη) απαιτούν ειδικευμένες γνώσεις από τους ναυτιλομένους.
Η πρόκληση της ναυτικής εκπαίδευσης
Η προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα αυξάνεται, αλλά οι δέκα κρατικές σχολές της χώρας δεν επαρκούν για την εκπαίδευση ναυτικών. Ένα απ’ τα προβλήματα των ναυτικών «ακαδημιών» είναι η διασπορά τους ανά την επικράτεια και το υψηλό κόστος διαβίωσης των εκπαιδευτών – αν θεωρηθεί επαρκές το γνωσιακό επίπεδο σήμερα. Μία προσφερόμενη λύση είναι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, η οποία θα εφοδιάζει ψηφιακά τους μαθητευόμενους επιγείως αλλά και εν κινήσει, στα πλοία όπου θητεύουν, με σύγχρονες γνώσεις από αυτόχθονες και ξένους ειδικούς.
Στην εποχή που το σύνθημα του Προέδρου Τραμπ είναι Make America Great Again (MAGA) μέσω της ελεύθερης επιχειρηματικότητας, είναι επιβεβλημένο η ναυτική εκπαίδευση και στην Ελλάδα να αποκρατικοποιηθεί, ώστε να συγχρονιστεί με τις απαιτήσεις της εποχής. Άλλωστε, στο ένδοξο παρελθόν της ελληνικής ναυτιλίας, στην οποία οφείλεται εν πολλοίς και η ανεξαρτησία της χώρας από τον τουρκικό ζυγό, η ναυτοσύνη αποκτιόταν πάνω στο πλοίο, παρέχοντας γνώση από τον πλοιοκτήτη-καπετάνιο και το… «τσούρμο» – το έμπειρο πλήρωμα.