Brexit: Ποιός έχασε αφού όλοι νίκησαν;

Brexit: Ποιός έχασε αφού όλοι νίκησαν;, Δημήτρης Χρήστου

Στο παραπέντε, είχαμε τη συμφωνία εξόδου της Βρετανίας από την ΕΕ. Ουδεμία έκπληξη, καθώς χωρίς αυτή τη συμφωνία οι συνέπειες για το Λονδίνο, θα μπορούσαν να εξελιχθούν σε καταστροφή με τη Σκωτία που δεν εγκατέλειψε το σχέδιο για ανεξαρτησία και ένταξη στην ΕΕ. Απλά ο Τζόνσον έπαιξε το παιχνίδι και το ρόλο του σκληρού πατριώτη, με στόχο να κερδίσει τις εντυπώσεις των βρετανών πολιτών τους οποίους που παραπλάνησε αριστοτεχνικά για να εκθρονίσει τον Κάμερον και να καταλάβει την εξουσία.

Στόχος, να φανεί και πάλι νικητής μόνος εναντίον 27 χωρών! Γι΄αυτό και πανηγύρισε τη συμφωνία με τα χέρια ψηλά και σηκωμένους τους αντίχειρες για «νίκη» όπως τη χαρακτήρισε, διεκδικώντας το ρόλο ενός νέου Τσώρτσιλ. Και τι δήλωσαν οι “ηττημένοι” της ΕΕ; Η πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, σχετικά με τις εξελίξεις τόνισε ότι: «Έχουμε μια δίκαιη και ισορροπημένη συμφωνία με το Ηνωμένο Βασίλειο, η οποία θα προστατεύει τα ευρωπαϊκά μας συμφέροντα, θα διασφαλίζει τον θεμιτό ανταγωνισμό και θα παρέχει την απαραίτητη προβλεψιμότητα για τις αλιευτικές μας κοινότητες. Τέλος, μπορούμε να αφήσουμε το Brexit πίσω μας και να κοιτάξουμε το μέλλον. Η Ευρώπη προχωρά τώρα».

Απ’ τη μεριά του, ο επικεφαλής διαπραγματευτής της Κομισιόν, Μισέλ Μπαρνιέ, ανέφερε: «Η προστασία των συμφερόντων μας υπήρξε στο επίκεντρο όλων αυτών των διαπραγματεύσεων και χαίρομαι που το καταφέραμε. Εναπόκειται τώρα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο να εκφράσουν τη γνώμη τους για αυτή τη συμφωνία». Και όπως είχε πει ο Χάρρυ Κλυνν «και βγήκαν όλοι νικητές και χάσαν όλοι οι άλλοι».
Ο αγώνας δεν κρίνεται στο πρώτο λεπτό

Το ποιοι νίκησαν και το ποιοι έχασαν, θα αποκαλυφθεί σε βάθος χρόνου. Είναι σχεδόν βέβαιο, ότι δύο κρίσιμοι παράγοντες που δεν είχαν προβλεφθεί, δημιουργούν δυσκολίες στην Βρετανική ηγεσία. Ο πρώτος παράγοντας είναι η πανδημία που κανείς δεν γνωρίζει πόσο θα διαρκέσει και αν νέες υγειονομικές βόμβες, θα απειλήσου την ομαλή ζωή στον πλανήτη. Ο δεύτερος παράγοντας, είναι, πως το στήριγμα το βρετανού πρωθυπουργού, ο Ντόναλντ Τραμπ έχασε, και πλέον, η υποστήριξη των ΗΠΑ στα σχέδια του, δεν είναι δεδομένη.

Το Ηνωμένο Βασίλειο ανήκε στην ενιαία αγορά και τελωνειακή ένωση της Ε.Ε. γεγονός που συνεπαγόταν ένα καθεστώς χωρίς εμπόδια και δασμούς στις εμπορικές συναλλαγές. Από την 1η Ιανουαρίου και μετά, θα ισχύουν νέα δεδομένα στους τελωνειακούς ελέγχους, που συνεπάγονται υψηλότερο κόστος. Οι έλεγχοι στις εισαγωγές τροφίμων και ζωικών ειδών θα είναι πιο αυστηροί. Αυξημένοι έλεγχοι και σε αγαθά που κατευθύνονται από τη Βρετανία προς τη Βόρεια Ιρλανδία.

Αντικίνητρα για εξωστρεφείς επενδύσεις

Αυτή δεν είναι μια νέα τυπικής σημασίας αλλαγή. Και αυτό, διότι δημιουργεί αντικίνητρα σε διεθνείς εξωστρεφείς επενδύσεις στο νησί, όπως είναι για παράδειγμα ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας όταν μάλιστα τα παραγόμενα αγαθά απευθύνονται κυρίως στη μεγάλη ευρωπαϊκή αγορά των 450 εκατομμυρίων ανθρώπων.

Οι χρηματοοικονομικές εταιρίες, θα χάσουν το «διαβατήριο» που τους έδινε το δικαίωμα να προσφέρουν υπηρεσίες στην ΕΕ, αναγκάζοντάς τες να μεταφέρουν προσωπικό και να ενισχύσουν τις δραστηριότητές τους εντός του μπλοκ της ΕΕ. Η πρόσβαση σε πελάτες εντός ΕΕ εξαρτάται από το εάν οι Βρυξέλες θεωρούν ότι οι κανόνες της Βρετανίας είναι ισότιμοι των δικών της σε 40 τομείς, κάτι που έως τώρα δεν έγινε. Οι εταιρείες δεν μπορούν να είναι βέβαιες ότι θα εξασφαλίσουν άδεια και η ΕΕ θα είναι σε θέση να την ακυρώσει με μικρό χρονικό διάστημα προειδοποίησης.

Παράλληλα υπάρχουν νέες συνθήκες στις μεταφορές. Από την 1η του έτους, οι βρετανικές αεροπορικές θα έχουν ναι μεν ευρεία πρόσβαση για δρομολόγια προς ευρωπαϊκούς προορισμούς, δεν θα έχουν όμως τη δυνατότητα να συνδέουν προορισμούς εντός της ΕΕ. Το Ηνωμένο Βασίλειο θα χρειαστεί διμερείς συμφωνίες με τις χώρες-μέλη για να αρχίσει τη μεταφορά εμπορευμάτων εκτός του μπλοκ, για παράδειγμα προς τη Νέα Υόρκη, μέσω Βρετανίας και προς τις ΗΠΑ. Για τους Βρετανούς αυτοκινητιστές, ισχύουν περιορισμοί ως προς τους ευρωπαϊκούς προορισμούς που μπορούν να διασχίσουν για τη μεταφορά των εμπορευμάτων.

Ουσιαστικά, στα υπόλοιπα θέματα της ατζέντας που περιλαμβάνει η συμφωνία των 2000 σελίδων, το μόνο “κλειδωμένο” θεωρείται το θέμα της αλιείας το οποίο ο μάστορας της προπαγάνδας Μπόρις Τζόνσον ανέδειξε σε ζήτημα εθνικής τιμής, με το Ηνωμένο Βασίλειο. Αυτή ήταν και πλέον σοβαρή υποχώρηση των Ευρωπαίων που θα καλύψουν -όπως ανακοινώθηκε- τις όποιες απώλειες στην αλιεία τους, με κοινοτικές επιδοτήσεις.

Στα θέματα των σπουδών και της εργασίας το οικονομικό συμφέρον της Βρετανίας είναι τόσο μεγάλο, που αν η αύξηση διδάκτρων για τους από χώρες της ΕΕ προερχόμενους φοιτητές, σύμφωνα με το καθεστώς των διεθνών φοιτητών στα 16.500 ευρώ, όπως προβλέπεται να ισχύσει από το 2021 και μετά, κριθεί ασύμφορη για τα έσοδα των πανεπιστημίων, είναι βέβαιο πως θα αναθεωρήσουν τη στάση τους. Άλλωστε τα μόνα συγκεκριμένα εμπόδια για την εργασία, αφορούν –κυρίως- ανειδίκευτους μετανάστες. Όλα αυτά όμως, μένει να τα δούμε στην πράξη.

Το Brexit και εμείς

Η σοβαρότερη συνέπεια για τη δική μας χώρα αφορά ουσιαστικά το τουριστικό ρεύμα από τη Βρετανία. Τα έσοδα της Ελλάδας από τους Βρετανούς τουρίστες φτάνουν τα δύο δισ. ετησίως, αποτελώντας τη δεύτερη μεγαλύτερη τουριστική αγορά για τη χώρα μας. Αν μάλιστα έχουμε πτώση της στερλίνας οι συναλλαγματικές διαφορές θα οδηγήσουν πολλούς βρετανούς σε τουριστικούς προορισμούς χωρών εκτός ευρώ. Κίνδυνος υπάρχει και για τις ελληνικές εξαγωγές νωπών κυρίως προϊόντων (που σε ετήσια βάση φτάνουν το 1,4 δις, ευρώ) αν γίνουν ακριβότερα για τους βρετανούς καταναλωτές

Με λίγα λόγια μια χώρα 66 εκατομμυρίων ανθρώπων βρίσκεται σε μειονεκτική θέση απέναντι στην μεγάλη κοινή ευρωπαϊκή αγορά. Πολύ περισσότερο που οι σχέσεις ΗΠΑ – ΕΕ μετά την αναθεώρηση του Τραμπ που κήρυξε εμπορικό πόλεμο στην Ευρώπη, αναμένεται να επανέλθουν σε συμμαχική τροχιά για την αντιμετώπιση του κινεζικού γίγαντα και του ρόλου της Μόσχας.

Και ενώ όλες οι σοβαρές χώρες θα μελετούν και θα προετοιμάζονται για τις νέες πολύπλοκες συνθήκες, εμείς εδώ, βυθιζόμαστε στο λαϊκισμό και τις λασπομαχίες ανακοινώνοντας νίκες επί χάρτου και ρυθμούς ανάπτυξης που ουδεμία σχέση έχουν με την πραγματικότητα.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι