Επιστολή-απάντηση του υπουργού Νότη Μηταράκη στο SLpress
22/02/2021Δευτέρα 22 Φεβρουαρίου 2021
Κον Σταύρο Λυγερό,
SLpress
Μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου
Αξιότιμε κ. Λυγερέ,
Με αφορμή το άρθρο σας με τίτλο “Γιατί η πολιτική Μηταράκη υπονομεύει την εθνική ασφάλεια“, βρίσκω την ευκαιρία να απαντήσω σε κάποια από τα καίρια ερωτήματα που θέτεις και να αποσαφηνίσω τις κύριες κατευθύνσεις της Εθνικής Στρατηγικής Μετανάστευσης 2020-2021, της πολιτικής που έχει επιφέρει μετρήσιμα, θετικά αποτελέσματα σε όλους τους τομείς του μεταναστευτικού.
Από την πρώτη στιγμή, έχουμε θέσει ξεκάθαρους στόχους αναφορικά με τη διαχείριση της μεταναστευτικής κρίσης:
Πρώτον, όπως και εσείς αναγνωρίζετε, την ουσιαστική μείωση των μεταναστευτικών ροών, η οποία έχει κατά σημαντικό βαθμό επιτευχθεί με μείωση ροών το 2020 κατά 80% (-87% στα νησιά, -62% στον Έβρο), ενώ αντίθετα άλλες χώρες πρώτης υποδοχής, βιώνουν σημαντικές αυξήσεις την ίδια περίοδο. Το 2021 ξεκίνησε με μείωση ροών κατά 92%. Η μείωση των ροών επιτυγχάνεται μέσω έξι βασικών στρατηγικών επιλογών της κυβέρνησης:
- Αποτελεσματική φύλαξη συνόρων, με ουσιαστική αλλαγή πολιτικής και χρηματοδότηση δράσεων, πρόσληψη προσωπικού, εξοπλισμών.
- Ταχεία διαδικασία ασύλου: Μηδενισμός εκκρεμοτήτων μέχρι τον Απρίλιο του 2021 στα νησιά, μέχρι το Δεκέμβριο του 2021 σε όλη την Ελλάδα. Πλέον, η απόφαση πρώτου βαθμού εκδίδεται σε μόλις 24 ημέρες, ενώ η διαδικασία στο σύνολο της δεν ξεπερνά τους 6 μήνες. Διαχωρίζοντας πρόσφυγες από παράτυπα εισελθόντες οικονομικούς μετανάστες.
- Νέα κλειστά κέντρα: Μετατροπή υφιστάμενων ανοικτών δομών σε κλειστές/ελεγχόμενες δομές, που θα προσφέρουν αξιοπρεπείς συνθήκες διαβίωσης και ασφάλειας για όλους, διαμένοντες, εργαζόμενους, τοπικές κοινωνίες.
- Επιστροφές και απελάσεις όσων δεν δικαιούνται διεθνούς προστασίας: Το 2020 αποχώρησαν από την Ελλάδα 11.304 άτομα. Στο ξεκίνημα του 2021, η Ελλάδα απέστειλε ήδη δύο μηνύματα προς την ΕΕ και τη Frontex για την επιστροφή όσων δε δικαιούνται διεθνούς προστασίας. 1450 προς την Τουρκία βάσει της κοινής δήλωσης ΕΕ – Τουρκίας και 519 προς τις χώρες προέλευσης. Ετοιμάζεται νέα νομοθετική ρύθμιση για την επιτάχυνση των επελάσεων.
- Έλεγχος ΜΚΟ: Λειτουργεί το Μητρώο και η διαδικασία ελέγχου και πιστοποίησης. Μέχρι στιγμής έχουν καταθέσει δικαιολογητικά 114 ΜΚΟ ενώ αρχική εγγραφή έχουν κάνει 75.
- Περιορισμός επιδομάτων: Περιορίσαμε το χρονικά διάστημα των επιδομάτων και την παροχή στέγασης, στον ένα μήνα μετά την έκδοση απόφασης ασύλου, ενώ επίσης οι διαδικασίες ολοκληρώνονται νωρίτερα. Ο περιορισμός των επιδομάτων στοχεύει στο να μην είμαστε θελκτικός προορισμός.
Δεύτερος βασικός μας στόχος, ο δραστικός περιορισμός των επιπτώσεων της κρίσης στις τοπικές κοινωνίες. Τα αντισταθμιστικά μέτρα και οι αποζημιώσεις για την ενίσχυση των Δήμων, που φιλοξενούν δομές φιλοξενίας εντός των διοικητικών τους ορίων, είναι ένα μόνο ορόσημο στο σχεδιασμό μας. Κλείνουμε πλέον δομές, 57 έκλεισαν το 2020, ήδη ξεκινήσαμε να κλείνουμε δομές το 2021. Αποσυμφόρηση όχι μόνο των νησιών αλλά όλης της χώρας. Ενισχύουμε τα μέτρα ασφαλείας στις δομές, προς όφελος των διαμενόντων, των εργαζομένων και των τοπικών κοινωνιών.
Αγαπητέ κ Λυγερέ,
Μέσω αυτής της επιστολής, θέλω να ξεκαθαρίσω για άλλη μία φορά ότι δεν τίθεται θέμα μόνιμης παραμονής προσφύγων και μεταναστών στην ακριτική Ελλάδα, στον Έβρο και τα νησιά μας.
Το ΚΥΤ Φυλακίου, βάσει της εθνικής πολιτικής που δεν αλλάζει, λειτουργεί μόνο για έλεγχο και καταγραφή. Η αναγκαιότητα της διαχείρισης των προσφυγικών ροών στα χερσαία σύνορα μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας έχει προκύψει από πολύ παλιά, με την ελληνική πολιτεία να κάνει ενέργειες για την αντιμετώπιση του θέματος αυτού ήδη από το 2005, όταν και με νομοθετική ρύθμιση (Ν.3386/2005, άρθρο 81) προβλέπεται η ίδρυση των Ειδικών Χώρων Παραμονής Αλλοδαπών (ΕΧΠΑ). Η λειτουργία του ΕΧΠΑ Ορεστιάδας, στο Φυλάκιο, ξεκινά τον Μάιο του 2007.
Προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι αυξανόμενες ροές μεταναστών με ορθολογικότερο τόσο για την πολιτεία όσο και για την τοπική κοινότητα τρόπο, το 2012 συστήνεται το Κέντρο Υποδοχής και Ταυτοποίησης Φυλακίου (ΚΥΑ 11.1/1076/21-12-2012 ΦΕΚ Β’ 3543-31.12.2012), το οποίο και ξεκινά τη λειτουργία του το Μάρτιο του 2013, ως Κέντρο Πρώτης Υποδοχής (ΚΕΠΥ). Με νεότερες νομοθετικές ρυθμίσεις το ΕΧΠΑ Φυλακίου αντικαταστάθηκε από το Προαναχωρησιακό Κέντρο Κράτησης Αλλοδαπών – ΠΡΟΚΕΚΑ (ΦΕΚ Β’ 118-25.1.2015) και το ΚΕΠΥ από το Κέντρο Υποδοχής και Ταυτοποίησης – ΚΥΤ (Ν. 4375/2016 ΦΕΚ Α΄51 3.4.2016).
Παρότι από το Φυλάκιο έχουν περάσει από την ίδρυση του 50 χιλιάδες άτομα και ενώ έχει χωρητικότητα 700 θέσεων, σήμερα βρίσκονται στο ΚΥΤ Φυλακίου 167 άτομα. Το σημειώνω αυτό, επειδή αποδεικνύει ότι οφείλουμε να είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε οποιαδήποτε ανάλογη έκτακτη κατάσταση στο μέλλον χωρίς να θέτουμε εν αμφιβόλω την ασφάλεια της περιοχής και δεύτερον επειδή δείχνει ότι κανείς αλλοδαπός που εισέρχεται από τα χερσαία σύνορά μας, δεν προορίζεται να μείνει στον Έβρο.
Σήμερα, μετά από τόσα χρόνια, είναι αναγκαία η αναβάθμιση της δομής, ώστε να καταστεί πιο λειτουργική και να ενισχύσει ακόμη περισσότερο το αίσθημα ασφάλειας των κατοίκων της περιοχής. Συνδράμοντας με ορθολογικό τρόπο στην διαχείρισης των μεταναστευτικών ροών στην περιοχή και στην χώρα.
Η λειτουργία κλειστών / ελεγχόμενων κέντρων, είναι η απάντηση σε προβληματισμούς που θέτει το κείμενο σας. Που επιτρέπουν σε έκτακτα γεγονότα, τον αποτελεσματικό έλεγχο από τις αρμόδιες αρχές ασφαλείας της πατρίδας μας.
Αναφορικά με τα νησιά μας, η λειτουργία των νέων δομών δεν έρχεται για να δημιουργήσει “υπερδομές” αλλά αντίθετα να προστατέψει τα νησιά από ροές. Αντίθετα, προτάσεις της Αριστεράς αλλά και άλλων για «άμεση καταγραφή και μεταφορά όλων στην ηπειρωτική Ελλάδα», όπως δηλαδή έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ το 2015, θα οδηγούσε σε πολλαπλασιασμό των ροών στα νησιά μας. Με αρνητικότατες επιπτώσεις και για τα νησιά αλλά και για την ηπειρωτική Ελλάδα. Θυμίζω η πολιτική ΣΥΡΙΖΑ 2015-19 οδήγησε σε σημαντική αύξηση των μεταναστών στην Αθήνα από 74.815 το 2014 σε 105.935 το 2019.
Στα νησιά, έχουμε προχωρήσει σε ουσιαστική αποσυμφόρηση το 2020. Μειώσαμε τους διαμένοντες στα νησιά από περίπου 38.500 στις αρχές του 2020, στους περίπου 13.000 σήμερα. Έχουν μειωθεί κατά -65% και συνεχίζουμε αποφασιστικά.
Η Κοινή Δήλωση ΕΕ-Τουρκίας του 2016 έπαιξε καταλυτικό ρόλο στην μείωση των ροών. Και πράγματι ο γεωγραφικός περιορισμός δημιούργησε ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες στα νησιά, σε συνδυασμό αφενός με τις αυξημένες ροές και αφετέρου με τις πολύ αργές διαδικασίες ασύλου. Αλλά αυτή τη στιγμή είναι βασικό διεθνές εργαλείο και μέχρι να αναθεωρηθεί, συμβάλλει στην προστασία των νησιών μας. Το θέμα της άρσης του γεωγραφικού περιορισμού, που αποτέλεσε προεκλογική μας δέσμευση, παραμένει βασική μας επιδίωξη στις συζητήσεις με την Ευρωπαϊκή Ένωση, επιδίωξη που πρέπει να αποδεχθεί η Τουρκία.
Η διαχείριση του μεταναστευτικού είναι μία πολύ σοβαρή, εθνική υπόθεση. Χρειάζεται διαρκής διάλογος, χρειάζεται όμως αποφασιστικότητα και λύσεις. Η Ελλάδα δεν μπορεί και δε θα επιστρέψει στην πολιτική των ανοικτών συνόρων που έφερε χάος και έφτασε τους Έλληνες πολίτες στα όριά τους. Ούτε μπορεί να εγκαταλείψει τους στόχους της εθνικής πολιτικής, εξαιτίας των λίγων που σκοπίμως και διαρκώς παραπληροφορούν.
Τα σύνορα φυλάσσονται, το αίσθημα ασφάλειας ενισχύεται και η συνέχιση της πολιτικής μας εγγυάται ότι μέσα στο 2021 θα μιλάμε για την ανάκαμψη και την οικονομική ανάπτυξη των περιοχών που επλήγησαν από τη μεταναστευτική κρίση. Εμείς είμαστε ξεκάθαροι. Δεν είμαστε πλέον, ούτε θέλουμε να είμαστε, η πύλη εισόδου λαθροδιακινητών προς την Ευρώπη. Και απαιτούμε έμπρακτα την Ευρωπαϊκή αλληλεγγύη, στο νέο Σύμφωνο, για την δίκαιη αντιμετώπιση μιας κοινής κρίσης.
Με θερμούς χαιρετισμούς,
Νότης Μηταράκης