ΑΜΕΣΗ ΑΝΑΛΥΣΗ

Γιατί ο Τραμπ διασώζει το TikTok

Γιατί ο Τραμπ διασώζει το TikTok, Νεφέλη Λυγερού
EPA/ERIK S. LESSER

Κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει την τεράστια επιρροή της πλατφόρμας κοινωνικής δικτύωσης TikTok. Ούτε καν ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, όπως φαίνεται. Εξάλλου, λίγες ώρες μετά το “μαύρο” που έπεσε σήμερα στην πιο δημοφιλή πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης στις ΗΠΑ (τουλάχιστον για την “γενιά Ζ”, τους γεννηθέντες μεταξύ 1997-2012) ακολούθησαν οι διαβεβαιώσεις Τραμπ στους παρόχους υπηρεσιών της εφαρμογής: Και η εφαρμογή είναι ξανά διαθέσιμη!

«Ευχαριστούμε τον πρόεδρο Τραμπ για τις διαβεβαιώσεις στους παρόχους υπηρεσιών μας ότι δεν θα αντιμετωπίσουν κυρώσεις, παρέχοντας το TikTok σε πάνω από 170 εκατομμύρια Αμερικανούς… Πρόκειται για μια ισχυρή στάση υπέρ της πρώτης τροπολογίας και κατά της αυθαίρετης λογοκρισίας. Θα συνεργαστούμε με τον πρόεδρο Τραμπ για μια μακροπρόθεσμη λύση που θα διατηρήσει το TikTok στις Ηνωμένες Πολιτείες», ανέφερε μεταξύ άλλων το μέσο.

Νωρίτερα, ο Τραμπ προανήγγειλε πως θα εκδώσει εκτελεστικό διάταγμα για την αναβολή της απαγόρευσης του TikTok: «Ζητώ από τις εταιρείες να μην αφήσουν το TikTok να κλείσει! Θα εκδώσω εκτελεστικό διάταγμα τη Δευτέρα για να παρατείνω το χρονικό διάστημα πριν τεθούν σε ισχύ οι απαγορεύσεις του νόμου, ώστε να μπορέσουμε να κάνουμε μια συμφωνία για την προστασία της εθνικής μας ασφάλειας. Η εντολή θα διασφαλίσει επίσης ότι δεν θα υπάρξει καμία ευθύνη για οποιαδήποτε εταιρεία βοήθησε να αποτραπεί το κλείσιμο του TikTok πριν από την εντολή μου», είχε γράψει στο Truth Social.

Ο Τραμπ ανέφερε ότι θα ήθελε οι ΗΠΑ να κατέχουν το 50% του TikTok για να προστατεύσουν την πλατφόρμα. «Χωρίς την έγκριση των ΗΠΑ, δεν υπάρχει TikTok», έγραψε. «Η αρχική μου σκέψη είναι μια κοινοπραξία μεταξύ των σημερινών ιδιοκτητών ή/και νέων ιδιοκτητών, με την οποία οι ΗΠΑ αποκτούν 50% ιδιοκτησία», ανέφερε. Προηγουμένως, ο Σύμβουλος Εθνικής Ασφαλείας της κυβέρνησης του δεν απέκλεισε την συνέχιση της κινεζικής ιδιοκτησίας, μαζί «με τείχη προστασίας, προκειμένου ότι προστατεύονται τα προσωπικά δεδομένα σε αμερικανικό έδαφος», αναφέροντας πως ο Τραμπ εργάζεται σε αυτήν την κατεύθυνση.

TikTok και Κίνα

Υπάρχει, λοιπόν, μία καθαρή μεταστροφή του Τραμπ έναντι της πλατφόρμας, που έχει εμπλακεί και στην αντιπαράθεση ΗΠΑ-Κίνας, έχοντας κατηγορηθεί από την Ουάσιγκτον για πολιτική παρέμβαση και κατασκοπεία υπέρ του Πεκίνου. Και κατά την πρώτη θητεία του το 2020, είχε θέσει ως στόχο να απαγορεύσει την εφαρμογή σύντομων βίντεο, λόγω ανησυχιών ότι η εταιρεία μοιραζόταν προσωπικά δεδομένα Αμερικανών με την κινεζική κυβέρνηση.

Τελικά ο νόμος για την απαγόρευση του TikTok πέρασε επί Μπάιντεν και πρέπει να σημειωθεί ότι πέρασε με συντριπτική πλειοψηφία από το Κογκρέσο. Το δε Ανώτατο Δικαστήριο απέρριψε δε με πλήρη ομοφωνία την προσφυγή της ByteDance, που βασίζονταν στον ισχυρισμό ότι η απαγόρευση του παραβιάζει την Πρώτη Τροπολογία του Συντάγματος των ΗΠΑ, η οποία εγγυάται την ελευθερία του λόγου.

Το TikTok είναι μία από τις μεγαλύτερες ιστορίες τεχνολογικής επιτυχίας που έχει ποτέ δημιουργήσει η Κίνα. Ανήκει στην κινεζική εταιρεία ByteDance. Όπως προαναφέραμε, η αμερικανική κυβέρνηση είχε και στο παρελθόν ζητήσει να κλείσει για να μην πέσουν προσωπικά στοιχεία εκατομμυρίων Αμερικανών εφήβων «στα χέρια του Κινεζικού Κομμουνιστικού Κόμματος». Η ιδιοκτήτρια εταιρεία αρνείται κατηγορηματικά ότι μπορεί να συμβεί κάτι τέτοιο, αναφέροντας ότι τα στοιχεία που συλλέγονται για τους Αμερικανούς χρήστες αποθηκεύονται στη Σιγκαπούρη και όχι στην Κίνα.

Ο Τραμπ δήλωσε πρόσφατα ότι «κρατάει ζεστά στην καρδιά του» το TikTok, πιστώνοντας στην εφαρμογή ότι τον βοήθησε να κερδίσει τους νέους ψηφοφόρους στις εκλογές του 2024. Βεβαίως από πλευράς του υπάρχουν και όροι, συγκεκριμένα να ανήκει η εφαρμογή κατά το ήμισυ σε Αμερικανούς επενδυτές. Πρόσφατα διεθνή δημοσιεύματα ανέφεραν πως το Πεκίνο εξετάζει το ενδεχόμενο να πουλήσει το TikTok στον στενό συνεργάτη του Τραμπ, τον κροίσο Ίλον Μασκ (με τον εκπρόσωπο της εταιρείας να το διαψεύδει).

Η δημοφιλία του TikTok

Το TikTok δημιουργήθηκε, σχεδιάστηκε και έγινε τόσο δημοφιλές, έχοντας μια συγκεκριμένη λογική: Την έκθεση του/της χρήστη/χρήστριας σε πολύ σύντομα βίντεο, βάσει του τι θέλει ο ίδιος/η ίδια να βλέπει και όχι τόσο βάσει του ποιον “έχει κάνει φίλο” ή “ποιον ακολουθεί”.

Για παράδειγμα, εάν κάποιος χρήστης σκρολάρει στο TikTok και αφιερώσει ένα δευτερόλεπτο για να παρακολουθήσει ένα βίντεο σχετικό με μόδα, αλλά στη συνέχεια αφιερώσει 20 δευτερόλεπτα (τα οποία θεωρούνται “πολλά”) για να παρακολουθήσει ένα βίντεο σχετικό με ποδόσφαιρο, ο αλγόριθμος του TikTok θα αρχίσει να προωθεί στον/στη συγκεκριμένο χρήστη βίντεο με ποδόσφαιρο/αθλητικά, εξατομικεύοντας όσο περισσότερο γίνεται το περιεχόμενο στο οποίο ο/η χρήστης/χρήστρια θα εκτεθεί. Η συγκεκριμένη συνταγή ήταν τόσο επιτυχημένη (και “εθιστική”), που σταδιακά και τα υπόλοιπα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προσάρμοσαν το περιεχόμενό τους, βάσει αυτής.

Και μέσο προπαγάνδας…

Ήταν μάλιστα η ίδια η κυβέρνηση Μπάιντεν που είχε προσεγγίσει τα πιο επιδραστικά άτομα της πλατφόρμας, μερικούς μήνες μετά την έναρξη της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία. Τριάντα influencers από κάθε γωνία του πλανήτη με δυτική σκέψη και τρόπο ζωής, που ο καθένας τους έχει εκατομμύρια ακόλουθους, είχαν συγκεντρωθεί μέσω Zoom για να ενημερωθούν σχετικά από κορυφαία στελέχη του Συμβουλίου Εθνικής Ασφαλείας και την τότε εκπρόσωπο Τύπου του Λευκού Οίκου Τζεν Ψάκι!

Όχι μόνο είχαν γίνει αποδέκτες της αμερικανικής άποψης για τον πόλεμο στην Ουκρανία και τους στόχους του ΝΑΤΟ, αλλά και τους είχαν προμηθεύσει οπτικοακουστικό υλικό, αναθέτοντάς τους την αποστολή να το διαχύσουν στο Διαδίκτυο, με σκοπό να επηρεαστεί η παγκόσμια κοινή γνώμη. Μετά από την πρωτοφανή αυτή πρωτοβουλία του Λευκού Οίκου, δεν είχαν αργήσει οι χρήστες να παρακολουθούν, αλλά και να μοιράζουν περιεχόμενο υπέρ της Ουκρανίας: Μαρτυρίες Ουκρανών που έχασαν τα σπίτια τους, ομιλίες του προέδρου Ζελενσκι, πληροφορίες για την αμερικανική βοήθεια στην Ουκρανία και αλλά παρόμοια… Ένας συνδυασμός, λοιπόν, δημόσιας διπλωματίας και κλασικού μάρκετινγκ!

Η κυβέρνηση Μπάιντεν είχε συνεργαστεί τότε με τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό Gen-Z for Change για να εντοπίσει τους κορυφαίους και καταλληλότερους δημιουργούς περιεχομένου. Το TikTok και οι “μεσσίες” του είχαν μετατραπεί στο αποτελεσματικότερο προπαγανδιστικό μέσο για την Ουκρανία – ασχέτως αν δεν αποδείχτηκαν αρκετοί για να κερδηθεί ο πόλεμος! Να σημειωθεί πως το TikTok είχε χρησιμοποιηθεί και για την προώθηση του εμβολιασμοί, με τους influencers του να κάνουν σχετικά βίντεο…

Επομένως, μπορεί να εγκαταλείψει ο Τραμπ το Tiktok, αφού αναφερόμαστε σε μία πλατφόρμα όπου ξημεροβραδιάζονται οι νέοι, όπου δημιουργεί τις τάσεις και όπου αναδύονται οι νέοι σταρ, όπου αποτελεί συνάμα και το μεγαλύτερο παγκόσμιο μέσο επιρροής, μέσω της οποίας περνάς μηνύματα, δημιουργείς συναισθήματα, ρεύματα και εντέλει διαμορφώνεις την δημόσια σφαίρα – υποσκελίζοντας τα τηλεοπτικά δίκτυα, τις εφημερίδες και τις ιστοσελίδες – και καθορίζοντας το που θα γύρει η ζυγαριά της κοινής γνώμης; Βλέπουμε πως η απάντηση είναι “όχι”, αν και ο νέος πρόεδρος έβαλε τους όρους του…

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Kαταθέστε το σχολιό σας. Eνημερώνουμε ότι τα υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται.

0 ΣΧΟΛΙΑ
Παλιότερα
Νεότερα Με τις περισσότερες ψήφους
Σχόλια εντός κειμένου
Δες όλα τα σχόλια
0
Kαταθέστε το σχολιό σαςx