ΣΧΟΛΙΟ

Γιατί ο Τσίπρας ραπάρει με Μιθριδάτη

Γιατί ο Τσίπρας ραπάρει με Μιθριδάτη, Γιώργος Λυκοκάπης

Μετά την βίλα Ραγκούση στην Πάρο και την βίλα του Μητσοτάκη στην Τήνο, τις τελευταίες ώρες στο επίκεντρο της πολιτικής αντιπαράθεσης είναι ο Μιθριδάτης, από τα πάλαι ποτέ θρυλικά “Ημισκούμπρια”! Η ένταξη του γνωστού ράπερ στα ψηφοδέλτια του ΣΥΡΙΖΑ προκάλεσε την αντίδραση της ΝΔ, η οποία “ξεσκόνισε” παλαιότερες σεξιστικές και υβριστικές αναρτήσεις του στα social media, ακόμα και εις βάρος του Αλέξη Τσίπρα!

Την αρχή έκαναν οι Άδωνις Γεωργιάδης και Θάνος Πλεύρης και μετέπειτα η Πειραιώς, που ζητά την αποπομπή του Μιθριδάτη για «χυδαίες, σεξιστικές και ομοφοβικές αναφορές», ενώ ψέγει και την “σιωπή” του Τομέα Δικαιωμάτων της Κουμουνδούρου. Και ο Μιθριδάτης, λοιπόν, είναι στο στόχαστρο, με την Πειραιώς να συνεχίζει την αντιπαράθεση για τα πρόσωπα που έχει στις τάξεις του ο ΣΥΡΙΖΑ, αντιπαράθεση που ξεκίνησε με την επιστροφή του Παύλου Πολάκη στα ψηφοδέλτια.

Σε ότι αφορά την Κουμουνδούρου, μέχρι στιγμής, δεν έχει απαντήσει στις αιτιάσεις της Πειραιώς, ίσως ευρισκόμενη σε αμηχανία. Απάντηση έδωσε ο ίδιος ο Μιθριδάτης, υποστηρίζοντας πως οι επίμαχες αναρτήσεις αποτελούσαν “ειρωνικές απαντήσεις” σε σεξιστικές και ομοφοβικές αναρτήσεις άλλων στα social media: «Ο Μιθριδάτης είναι υπέρ των ανθρωπίνων δικαιωμάτων… είναι υπέρ της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας… Γράφω πολλά πράγματα σατιρικά… Έτσι μιλάω και με τους ανθρώπους μου… Δεν είναι σε καμία περίπτωση υποτιμητικά τα υποκοριστικά, οι καταλήξεις που βάζω… Είναι η χαριτωμενιά μου» έγραψε μεταξύ άλλων.

Η περίπτωση του Μιθριδάτη είναι, σίγουρα, αντιφατική: Η διαδρομή που ακολουθεί τα τελευταία χρόνια είναι αναμφισβήτητα πιο “πολιτικοποιημένη” (χαρακτηριστική η συμμετοχή του σε φεστιβάλ της ΚΝΕ και μάλιστα σε πρόγραμμα του ΚΕΘΕΑ κατά της χρήσης ναρκωτικών) σε αντίθεση με την “χαβαλετζίδικη”, αν και σίγουρα καλτ περίοδο του, από τα “Ημισκούμπρια”.

Όμως, την ίδια στιγμή, υπήρξε γέννημα θρέμμα μιας μαζικής κουλτούρας, που σήμερα όντως μοιάζει ομοφοβική και σεξιστική (χαρακτηριστικά τα σίριαλ της εποχής, που παρουσίαζαν τους ομοφυλόφιλους σαν καρικατούρες, μία αισθητική που αποπνέει η τελευταία διαφήμιση του Jumbo, με τον Τάσο Μπουγά). Δείγμα της, οι προσβλητικές αναρτήσεις του παρελθόντος (οι περισσότερες χρονολογούνται από το 2010).

Η πολιτική ορθότητα του σήμερα έχει αφήσει το στίγμα της (όχι πάντα αρνητικά) και στην σημερινή μαζική κουλτούρα, πάντα με εξαίρεση την αποκρουστικά σεξιστική και, δυστυχώς, δημοφιλή στην πιτσιρικαρία trap μουσική (η οποία υμνεί μέχρι και τα “φράγκα” από το εμπόριο ναρκωτικών). Μάλιστα ο ίδιος Μιθριδάτης, σε παλαιότερες εκδηλώσεις για την μοντέρνα μουσική, έχει αναφερθεί επικριτικά κατά της χυδαίας “απολιτίκ” trap, «που καταστρέφει την γλώσσα», σε αντίθεση με τις πιο “πολικοποιημένες” χιπ χοπ και ραπ.

“Για να μην τα χρωστάω”

Ορόσημο για να συμπεριληφθεί ο Μιθριδάτης στα ψηφοδέλτια του ΣΥΡΙΖΑ, υπήρξε το προ δύο ετών τραγούδι του “Για να μην τα χρωστάω”, το οποίο έχει ξεπεράσει τα δύο εκατομμύριο προβολές στο Youtube. Ένα τραγούδι-ράπισμα στον Κυριάκο Μητσοτάκη, υπό την μορφή ενός 12λεπτου μουσικού κομματιού (short music film κατά τον ίδιο) στο οποίο αποδομεί την κυβέρνηση σε έξι θεματικές, μεταξύ άλλων την διαχείριση της πανδημίας, τα εργασιακά και την αστυνομική βία.

Η επιτυχία του τραγουδιού, με δεδομένη την δύσκολη θεματική του και την απουσία κάποιου εύηχου-επαναλαμβανόμενου ρεφρέν, υπήρξε αξιοσημείωτη. Αναμφισβήτητα είχε πιάσει τον σφυγμό της “πιτσιρικαρίας, η οποία “έβραζε” τότε κατά της κυβέρνησης, κυρίως λόγω των σκληρών περιοριστικών μέτρων για τον έλεγχο της πανδημίας. Η ψήφος των 17αρηδων και γενικότερα των νέων αποτελεί τον “άγνωστο Χ” των δύο επερχόμενων (όπως φαίνεται) εκλογών και κατά πολλούς αναλυτές είναι αυτή που θα διαμορφώσει το τελικό αποτέλεσμα.

Είναι ένα κοινό που αποστρέφεται την κυβέρνηση και επιδιώκει να κεφαλαιοποιήσει ο ΣΥΡΙΖΑ, προκειμένου αυτό να μην στραφεί στην αποχή και στην ψήφο διαμαρτυρίας. Αυτή περιλαμβάνει ακόμα και το κόμμα του προφυλακισμένου Κασιδιάρη (για τον οποίο διαβάζουμε πως σχεδιάζει να διορίσει έναν επιφανή δικαστικό σαν “σκιώδη” αρχηγό του συνδυασμού του, για να του επιτραπεί η κάθοδος στις εκλογές).

Οι νέες ηλικίες αποστρέφονται τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης και ενημερώνονται κυρίως από τα social media, μία εξήγηση για την επιλογή του πρωθυπουργού να ανεβάζει τελευταία αρκετές δηλώσεις του στο TikTok, το αγαπημένο της “πιτσιρικαρίας”. Η “ψαγμένη” πιτσιρικαρία είναι αυτή που “πλημμυρίζει” τις συναυλίες του Λεξ, του ράπερ-φαινόμενο που γεμίζει στάδια με στίχους για την ανεργία και την κακοπληρωμένη εργασία και που γέμισε χτες την πλατεία Αριστοτέλους, στην συναυλία διαμαρτυρίας για την ιδιωτικοποίηση του νερού.

Η πιο “απολιτίκ” πιτσιρικαρία είναι αυτή που εκδηλώνεται συχνά κατά του πρωθυπουργού με γηπεδικής χυδαιότητας συνθήματα, τα οποία ακούγονται από συναυλίες μουσικών της trap, μέχρι τα γήπεδα και το Καρναβάλι. Συνθήματα που (για να μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλο μας) αποτελούν “κοινό τόπο” σε χιλιάδες νέους. Πολύ πριν η αντισυστημικότητα έρθει στο προσκήνιο με την τραγωδία στα Τέμπη, η ΝΔ κατηγορούσε τον ΣΥΡΙΖΑ ότι “χάιδευε” το συγκεκριμένο κοινό, υιοθετώντας εμμέσως τα συγκεκριμένα προσβλητικά συνθήματα, κατηγορία που προκαλούσε μία εμφανή αμηχανία στην Κουμουνδούρου. Την ίδια αμηχανία βλέπουμε και τώρα, μη απαντώντας στις επικρίσεις της ΝΔ για την υποψηφιότητα Μιθριδάτη.

Προφανώς και η Πειραιώς που ακολουθεί στρατηγική ολομέτωπης πόλωσης, επιδιώκει να “στριμώξει” τον ΣΥΡΙΖΑ προκειμένου να μην επωφεληθεί από την διάχυση του αντισυστημικού ρεύματος σε ένα υπολογίσιμο μέρος της κοινωνίας, το οποίο, αξίζει να θυμίσουμε, πως δεν συνηθίζει να απαντά στις δημοσκοπήσεις…

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι