ΘΕΜΑ

Και επιχειρήσεις διάσωσης “Turkaegean” με σφραγίδα ΕΕ – Το παρασκήνιο και οι ΗΠΑ

Και επιχειρήσεις διάσωσης "Turkaegean" με σφραγίδα ΕΕ – Το παρασκήνιο και οι ΗΠΑ, Όλγα Μαύρου

Σήμερα, κατόπιν πιεστικών ερωτήσεων, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος δήλωσε ότι η κυβέρνηση προτίθεται να προσφύγει κατά της απόφασης της ΕΕ που επιτρέπει τη χρήση του όρου “Turkaegean” για τα θέρετρα του τουρκικού τουρισμού που βρίσκονται στο Αιγαίο. Εν συνεχεία και ο υπουργός Τουρισμού έκανε δηλώσεις ότι «η κυβέρνηση κινείται νομικά ενάντια σε αυτή τη διαδικασία και στα ευρωπαϊκά φόρα, θα υπερασπίσει τη θέση της στην Αμερική και σε όλες τις χώρες».

Η απόφαση προκάλεσε μεγάλη δυσαρέσκεια όταν έγινε γνωστή προ τεσσάρων ημερών, καθώς ναι μεν οι Τούρκοι έχουν πολλά παράλια στο Αιγαίο, πλην όμως οι Αμερικανοί, για ευνόητους λόγους δεν είχαν δεχτεί τον όρο, επικαλούμενοι τεχνικά ζητήματα. Γιατί προθυμοποιήθηκε η ΕΕ; Και γιατί οι ΗΠΑ αντιθέτως “κράτησαν πισινή”; Πάντως οι2 Τούρκοι πήραν από την ΕΕ την άδεια να χρησιμοποιούν τον όρο όχι μόνον για τουριστικούς λόγους, αλλά έμμεσα και για επιχειρήσεις διάσωσης στο Αιγαίο.

Σε έγγραφο που αναρτήθηκε στην αρμόδια ευρωπαϊκή υπηρεσία για την κατοχύρωση εμπορικών σημάτων, φαίνεται ότι η αίτηση για την κατοχύρωση του σήματος υποβλήθηκε πέρσι τον Ιούλιο και έγινε δεκτό το αίτημα ως όρος στις 15 Δεκεμβρίου του 2021, με ημερομηνία λήξης την 16 Ιουλίου του 2031. Η Τουρκία μπορεί να χρησιμοποιεί με την άδεια του αρμόδιου οργάνου της ΕΕ τον όρο “ΤουρκοΑιγαίο” σχεδόν σε όλες τις δραστηριότητες, “αθώες” και μη.

Σε διαφημίσεις, εκθέσεις, εφημερίδες και σε όλα τα μέσα ενημέρωσης, σε βάσεις δεδομένων του διαδικτύου, σε πρακτορεία ειδήσεων, σε πλειστηριασμούς, σε γραφεία ευρέσεως εργασίας, σε αγγελίες πάσης φύσεως, σε τηλεφωνικές παροχές και σε επικοινωνίες εν γένει, σε όλες τις εμπορικές δραστηριότητες, αεροπορικές εταιρείες, χερσαίες και πλωτές μεταφορές, σε ενοικιαζόμενα μέσα μεταφοράς, σε έκδοση εισιτηρίων, σε εταιρείας ταχυμεταφοράς και εν γένει ταχυδρομείων, σε πάρκινγκ, σε ενοικιάσεις πάρκινγκ, σε αποθήκες, σε μεταφορές με αγωγούς (!), σε εταιρείες παροχής ρεύματος, στην εκπαίδευση, σε διοργάνωση συνεδρίων, σε αθλητικά γεγονότα, σε πολιτιστικά γεγονότα ή γυρίσματα ταινιών, σε ειδήσεις, σε φωτογραφίες και βίντεο, στην εστίαση, σε γάμους και λοιπές εκδηλώσεις.

“Turkaegean” έρευνας και διάσωσης

Tο επίμαχο δια ταύτα κρύβεται στην 39η και 45η παράγραφο, καθώς στην πρώτη γίνεται αναφορά σε επιχειρήσεις διάσωσης οχημάτων και αγαθών, ενώ στην 45η μεταξύ γάμων και κηδειών και άλλων αθώων περιστάσεων, γίνεται αναφορά σε κάθε νομική διαδικασία, για πνευματικά και βιομηχανικά δικαιώματα, αλλά και για παροχή υπηρεσιών ασφαλείας σε άτομα και ιδιοκτησίες.

Οι Ευρωπαίοι γνωμοδότησαν ότι το υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκίας καθώς και τα τουριστικά γραφεία της χώρας μπορούν να χρησιμοποιούν το εμπορικό σήμα (brand name) “Turkaegean” μέχρι και το 2031, οπότε θεωρητικά το θέμα θα επανεξετασθεί. Οι Τούρκοι, για να περάσει ο όρος, επιχειρηματολόγησαν ότι το Αιγαίο κακώς προβάλλεται ως αποκλειστικά ελληνική θάλασσα και αυτό βλάπτει τον τουρισμό τους, αφού το 90% των παραλιών τους βρίσκεται στη Μεσόγειο και τα περισσότερα από τα θέρετρά τους ουσιαστικά βρέχονται από το Αιγαίο. Όπως είπαν ο τουρισμός τους δεν στηρίζεται τόσο πολύ στα παράλια του βορρά, στον Πόντο,  ή του νότου, απέναντι από την Κύπρο, όσο στης Δύσης.

Η Τουρκία υπέβαλε το αίτημα εις διπλούν, ένα προς την ΕΕ και ένα προς τις ΗΠΑ. Η Επιτροπή Δικαιωμάτων Πνευματικής Ιδιοκτησίας της ΕΕ, ήδη από τον περσινό Δεκέμβρη, έκανε δεκτό το αίτημα για κατοχύρωση του όρου, ως καθαρά τουριστικού ενδιαφέροντος. Όμως είναι δεδομένο ότι αν και τα παράλια της Τουρκίας βρέχονται από το Αιγαίο, στην Τουρκία ακούγονται ηχηρά αιτήματα ακόμα και για τη μετονομασία του πελάγους. Το ότι ο όρος είναι τουριστικός, επί της ουσίας είναι προφάσεις εν αμαρτίαις.

Παραπειστική διαφήμιση

Η τουριστική καμπάνια είναι σαφές προς όλους ότι θα χρησιμοποιηθεί και πολιτικά για την συνεκμετάλλευση του Αιγαίου, “σπάζοντας” το ελληνικό μονοπώλιο που προβάλλει το Αιγαίο ως αμιγώς ελληνικό. Στην τουριστική καμπάνια η Τουρκία αντιγράφει πλήρως ελληνικές καμπάνιες, στα χρώματα των σπιτιών που επιλέγει να προβάλλει, στη φυσιογνωμία του κόσμου που φαίνεται σε αυτά ως κάτοικος ή περαστικός κ.λπ.

Το σχετικό βίντεο ουσιαστικά παραπέμπει σε ελληνικά νησιά, χωρίς τζαμιά στο κάδρο με τις δε γυναίκες σχεδόν αμιγώς ξανθές, να εικονίζονται ως γλεντζούδες Ευρωπαίες, χωρίς να φαίνονται πουθενά καλύμματα στο κεφάλι, η δε μουσική έχει μέσα και λίγο μπουζούκι στην ουσία. Βέβαια είναι γνωστό πόσο έχει επηρεαστεί η ελληνική λαϊκή μουσική από την τουρκική και τα όργανά της, και αντιστρόφως, όμως οι τουρίστες όταν ακούν κάτι που παραπέμπει έστω και σε διασκευή σε μπουζούκι, σκέφτονται Ελλάδα και όχι Τουρκία.

Η ελληνική πλευρά θεωρεί ότι πέραν της πολιτικής εκμετάλλευσης της λέξης “ΤουρκοΑιγαίο”, υπάρχει και τουριστική κλοπή στην ουσία, καθώς δημιουργείται η ψευδαίσθηση ότι τα θέρετρα είναι ίδια με τα ελληνικά.

 

Το υπουργείο Εμπορίου των ΗΠΑ απέρριψε τη σχετική αίτηση της Τουρκίας, που αφορούσε τη χρήση του όρου “ΤουρκοΑιγαίο” για διαφημίσεις στο ραδιόφωνο, την τηλεόραση, το Διαδίκτυο και αλλού, για την ενοικίαση τουριστικών ακινήτων, αυτοκινήτων, αλλά και την παροχή νομικών και άλλων υπηρεσιών. Η απόρριψη προήλθε από την αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Εμπορίου των ΗΠΑ και, συγκεκριμένα, από το τμήμα Κατοχύρωσης Εμπορικών Σημάτων και Πατέντας (United States Patent and Trademark Office-USPTO). Το τμήμα αυτό γνωστοποίησε την απόρριψη πριν από 25 ημέρες, όμως δεν επικαλείται σε αυτή την απόφαση κανέναν πολιτικό λόγοι.

Τί είπαν οι ΗΠΑ και τί η ΕΕ

Και οι τέσσερις λόγοι που αναφέρουν οι Αμερικανοί είναι τυπικοί, όπως για παράδειγμα ότι «δεν γίνεται ακριβής περιγραφή της χρήσης του όρου» και ότι «δεν επιτρέπεται η χρήση παρένθεσης και εισαγωγικών», επειδή οι Τούρκοι αρχικά είχαν προτείνει τον όρο “ΤουρκοΑιγαίο”. Επίσης επικαλέστηκαν ότι στην αίτηση δεν είχε επισυναφθεί η ηλεκτρονική διεύθυνση αλληλογραφίας του αιτούντος τουριστικού φορέα της Τουρκίας. Τέλος την απέρριψε και επειδή προτού υποβληθεί, δεν είχε κατατεθεί σε αμερικανική δικηγορική εταιρεία, όπως ορίζει ο αμερικανικός νόμος για τα εμπορικά σήματα. Η Τουρκία μπορεί να ζητήσει αναθεώρηση της συγκεκριμένης απόφασης και έχει περιθώριο να το κάνει έως τις 3 Δεκεμβρίου του 2022.

Οι Ευρωπαίοι δεν βρήκαν κανένα “παραθυράκι” για να απορρίψουν τον όρο και προφανώς οι Αμερικανοί το ήξεραν. Οπότε οι ΗΠΑ απλά περίμεναν να δώσουν πρώτοι την έγκριση η ΕΕ, δηλαδή ουσιαστικά η Ελλάδα αφού είναι μέλος της και εν συνεχεία να την δώσουν και εκείνοι, αφού είναι πολύ απλό να αλλάξουν οι Τούρκοι όσα τους ζητήθηκαν από το αμερικανικό υπουργείο Εμπορίου.

Η ελληνική κυβέρνηση δεν αντέδρασε διόλου κατ’ αρχήν και το μόνο που περιορίστηκε να πει ο υπουργός Ναυτιλίας επ’ αυτού, ήταν πως «όποια προσπάθεια κι αν κάνει η Τουρκία, εμείς δεν φοβόμαστε, είμαστε ψύχραιμοι και έτοιμοι να προασπίσουμε τα κυριαρχικά μας δικαιώματα». Ο τομεάρχης Εξωτερικών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Γιώργος Κατρούγκαλος σχολίασε «υπό συνθήκες ακραίας αμφισβήτησης της κυριαρχίας μας στο Αιγαίο το εμπορικό σήμα “turkaegean” είναι επιθετικό. Είναι απαράδεκτο ότι έγινε αποδεκτό από την ΕΕ. Η κυβέρνηση οφείλει εξηγήσεις για τις ενέργειες ή παραλείψεις της».

Σήμερα ο κυβερνητικός εκπρόσωπος ανακοίνωσε ότι η Ελλάδα αναμένεται να προσφύγει άμεσα στις αρμόδιες αρχές για την κατοχύρωση του όρου και  υποστήριξε ότι δεν πρόκειται για αναγνώριση από την Ευρωπαϊκή Ένωση,  αλλά από ιδιωτική εταιρεία. Όμως η εταιρεία αυτή έχει αναλάβει την αναγνώριση πατεντών και εμπορικών σημάτων από την Κομισιόν, τουτέστιν είναι τρόπον τινά υπάλληλος της ΕΕ και άρα δεν είναι ένα ουδέτερο ιδιωτικό όργανο. Πάντως, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος επέμεινε δε ότι «το θέμα δεν παράγει πολιτικά ζητήματα».

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι