ΑΝΑΛΥΣΗ

Κυβερνητικές μεθοδεύσεις ενόψει Προανακριτικής

Κυβερνητικές μεθοδεύσεις ενόψει Προανακριτικής, Σπύρος Γκουτζάνης
ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΙΤΣΑΡΑΣ

Να ευτελίσει την συζήτηση για την Προανακριτική, μετατρέποντάς την σε κομματικό σκυλοκαυγά, επιχειρεί η κυβέρνηση η οποία βρίσκεται μπροστά στις εγκληματικές της ευθύνες και στην δύσκολη θέση να αποφασίσει με τι κατηγορία θα παραπέμψει τον πρώην υπουργό της, Κώστα Αχ. Καραμανλή.

Προς τούτο, αμέσως μετά την κατάθεση του αιτήματος του ΠΑΣΟΚ για σύσταση Προανακριτικής προκειμένου να παραπεμφθεί ο Κώστας Αχ. Καραμανλής για το κακούργημα της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών, η κυβέρνηση προχώρησε σε διαρροή με την οποία κομματικοποιεί την αντιπαράθεση. Κατηγορεί την αντιπολίτευση συλλήβδην ότι επιχειρεί την εργαλειοποίηση και εκμετάλλευση της ανθρώπινης τραγωδίας και παράλληλα το ΠΑΣΟΚ ότι «ζήλεψε την δόξα του Παύλου Πολάκη και του Παπαγγελόπουλου». Ο δε υπουργός Δικαιοσύνης, Γιώργος Φλωρίδης κάνει σύγκριση και με τον Κυριάκο Βελόπουλο, μιλώντας για θεωρίες συνωμοσίας. 

Το ΠΑΣΟΚ στο αίτημα του μιλά καθαρά για το κακούργημα της διατάραξης ασφάλειας συγκοινωνιών, αποφεύγει το πλημμέλημα, όπως και το κακούργημα της ανθρωποκτονίας. Για να θεμελιώσει τον χαρακτήρα του κακουργήματος, επικαλείται ενδεχόμενο δόλο των υπευθύνων που τεκμαίρεται από τις προειδοποιήσεις όχι μόνο των συνδικαλιστών, αλλά και των υπηρεσιακών παραγόντων, έγγραφες και προφορικές, προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου για την επισφάλεια των δρομολογίων και τα κενά ασφαλείας του σιδηροδρομικού δικτύου. Το ό,τι οι προειδοποιήσεις ήταν εν γνώσει του υπουργού δεν αμφισβητείται…

Η κυβέρνηση γνώριζε

Το ΠΑΣΟΚ αναφέρεται στην εμπιστευτική επιστολή του τότε διευθύνοντος συμβούλου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Φίλιππου Τσαλίδη, προς τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕ, Σπύρο Πατέρα, που κοινοποιήθηκε προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου και διατύπωνε την σαφή προειδοποίηση για πιθανό συμβάν «μεγίστης σοβαρότητας». 

Το ΠΑΣΟΚ σημειώνει ακόμη ότι «Τέσσερις ημέρες πριν το τραγικό δυστύχημα, η πρόεδρος της ΡΑΣ αποστέλλει την από 24.2.2023 επιστολή προς τον ΟΣΕ με κοινοποίηση στην Hellenic Train, στην οποία καταγράφει περίπτωση μη ορθής διευθέτησης της αλλαγής τροχιάς, παρόμοιας με αυτή που συνέβη στο δυστύχημα των Τεμπών, καλώντας να εξακριβωθεί αν αιτία είναι “η ελλιπής εκπαίδευση, η κόπωση ή κάτι άλλο”».

Καθώς τα στοιχεία δεν αμφισβητούνται, το μόνο πραγματικό ερώτημα είναι γιατί η πολιτική ηγεσία δεν ενήργησε ώστε να λάβει τα απαραίτητα μέτρα. Παράλληλα είναι ερώτημα εάν οι προειδοποιήσεις ήταν εν γνώσει του πρωθυπουργού, που σημαίνει ότι η παράταση της επισφάλειας των δρομολογίων ήταν κεντρική κυβερνητική απόφαση, για την οποία θα πρέπει πλέον να ελεγχθεί ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Το  ΠΑΣΟΚ άφησε εκτός της διερεύνησης τον πρωθυπουργό. Αντίθετα το ΚΚΕ  ζητά να διερευνηθούν οι ευθύνες του Μητσοτάκη στο δικό του αίτημα. Σύμφωνα με πληροφορίες και το αίτημα που θα καταθέσουν από κοινού ΣΥΡΙΖΑ και Νέα Αριστερά θα περιλαμβάνει τον πρωθυπουργό. Ενδεικτικά ο εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Καραμέρος σε δηλώσεις του έβαλε το ερώτημα: «Στην ΔΕΘ του 2022 πήγε ή όχι ο Κυριάκος Μητσοτάκης στο περίπτερο του ΟΣΕ και μίλησε με τον τότε διευθύνοντα σύμβουλο Σπύρο Πατέρα, ο οποίος τον ενημέρωσε για την κατάσταση στον σιδηρόδρομο;». 

Αμηχανία της κυβέρνησης

Η αμηχανία της κυβέρνησης γίνεται εμφανής από την έλλειψη νομικών επιχειρημάτων. Για να αποδομήσει το κατηγορητήριο περί κακουργηματικής πράξης του Κώστα Αχ. Καραμανλή έκανε διαρροή στην οποία υποστηρίζει ότι «είναι ξεκάθαρο λοιπόν, ότι η εποπτεία του υπουργείου είναι αποκλειστικά και μόνο διοικητική και δεν σχετίζεται με τα ζητήματα ασφάλειας των σιδηροδρόμων», για την οποία κατά τη ΝΔ αρμόδια είναι η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων. 

Αμέσως μετά όμως λέει ότι ήδη διώκονται τα στελέχη του υπουργείου «διότι δεν προέβησαν στις απαραίτητες ενέργειες προς τον υπουργό για λήψη πρόσθετων μέτρων».  Έτσι όμως αναιρεί το δικό της επιχείρημα για έλλειψη αρμοδιότητας περί την ασφάλεια των σιδηροδρόμων του υπουργού. Άλλωστε και αυτό καταρρίπτεται από τις επιστολές που υπάρχουν στην δικογραφία. Το νομικό επιχείρημα – σύμφωνα με πληροφορίες το εμπνεύστηκε ο Μάκης Βορίδης – είναι αστείο και κατατείνει μέσα από την δυσχέρεια των νομικών εννοιών να δημιουργήσει σύγχυση στην κοινή γνώμη.

Εν ολίγοις η ΝΔ καταλήγει στο ερώτημα “είναι δυνατόν να γνώριζε και να άφησε ο υπουργός να συμβεί δυστύχημα με νεκρούς;”. Άρα δεν υπάρχει δόλος και δεν στοιχειοθετείται κακούργημα. Φυσικά ο υπουργός γνώριζε. Το γιατί δεν ενήργησε, εάν ήταν για οικονομικούς, ή άλλους λόγους θα πρέπει να το απαντήσει. Όπως επίσης εάν είχε ενημερώσει τον πρωθυπουργό και γιατί ενδεχομένως δεν αποφασίστηκε κεντρικά να διατεθούν τα απαραίτητα κονδύλια. Σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες είναι ένα στοιχείο που επικαλείται στο δικό του υπόμνημα ο Κώστας Καραμανλής.

Καταφυγή στη επικοινωνία  

Η κυβέρνηση επενδύει στην αποδόμηση και στην φθορά της υπόθεσης μέσω της κομματικής αντιπαράθεσης. Ωστόσο δεν θα αποφύγει το πικρό ποτήρι να καταθέσει δική της πρόταση Προανακριτικής, έστω και για την διερεύνηση της παράβασης καθήκοντος για τον υπουργό που είναι σε βαθμό πλημμελήματος. Άσκηση δίωξης από την κυβέρνηση για υπουργό της σε κάθε περίπτωση είναι βαρύ. Ο σχεδιασμός είναι να κατατεθεί αίτημα για Προανακριτική και στην συνέχεια να ακολουθηθεί, σε συνεννόηση με τον Κώστα Αχ. Καραμανλή, ο δρόμος που άνοιξε η υπόθεση Τριαντόπουλου. Να παραπεμφθεί κατευθείαν στο δικαστικό συμβούλιο και σε κάθε περίπτωση να μην επιτραπεί η διερεύνηση από την βουλή. 

Το Μέγαρο Μαξίμου πρέπει να διαλέξει ανάμεσα στο κακό και στο χειρότερο σενάριο. Στο πρώτο, το κακό, καθώς η κοινή γνώμη έχει πεισθεί ότι υπήρχαν εγκληματικές ευθύνες, με την μεθόδευση της η κυβέρνηση θα χρεωθεί το επιπλέον κόστος της συγκάλυψης και της απαξίωσης των θεσμών. Το δεύτερο είναι πολύ χειρότερο: Να λειτουργήσει η Προανακριτική και να διερευνήσουν οι βουλευτές της αντιπολίτευσης τις πραγματικές ευθύνες. Όπως λένε και οι Γαλάζιοι βουλευτές “σε αυτή την περίπτωση δεν θα υπάρξει απλά πολιτικό κόστος, θα είναι καταστροφή”. 

Σε κάθε περίπτωση η κυβέρνηση έχει αγωνία για το εάν μέσω της επιστροφής της πραγματικής διάστασης της τραγωδίας εξανεμιστούν τα όποια οφέλη αποκόμισε από την επικοινωνιακή καταιγίδα που εξαπέλυσε με την αγαστή συνεργασία του συνόλου των ΜΜΕ, προβάλλοντας ως μείζοντα πολιτική το kids Wallet. 

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Kαταθέστε το σχολιό σας. Eνημερώνουμε ότι τα υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται.

0 ΣΧΟΛΙΑ
Παλιότερα
Νεότερα Με τις περισσότερες ψήφους
Σχόλια εντός κειμένου
Δες όλα τα σχόλια
0
Kαταθέστε το σχολιό σαςx