ΡΕΠΟΡΤΑΖ

ΣΥΡΙΖΑ: “Τα 8 ψέματα Γεραπετρίτη” – Γιατί ζητά την αποπομπή Άδωνι

ΣΥΡΙΖΑ: "Τα 8 ψέματα Γεραπετρίτη" – Γιατί ζητά την αποπομπή Άδωνι

Η δήλωση του υπουργού Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη, σχετικά με την τοποθέτηση στην Βουλή του πρώην υπουργού Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, για την ασφάλεια των τρένων, προκάλεσε την αντίδραση του ΣΥΡΙΖΑ.

«Δέκα ημέρες πριν την τραγωδία ο κ. Καραμανλής εγκαλούσε τον ΣΥΡΙΖΑ στη Βουλή γιατί ζητούσε απαντήσεις για θέματα ασφαλείας στον σιδηρόδρομο, κάνοντας λόγο για “ντροπή που θέτετε θέματα ασφαλείας”», τονίζει στην ανακοίνωση του ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία. «Σήμερα, με 57 ανθρώπους νεκρούς από το δυστύχημα στα Τέμπη, ο κ. Γεωργιάδης απάντησε πως “αν έλεγε ο Καραμανλής ότι υπάρχει πρόβλημα ασφαλείας στα τρένα, δεν θα έμπαινε κανείς”», σημειώνει και καταλήγει:

«Εν μέσω πένθους για την εθνική τραγωδία, ο ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία δεν θα χαρακτηρίσει την σοκαριστική και κυνική παραδοχή του κ. Γεωργιάδη. Την αφήνουμε στην κρίση των πολιτών, της Δικαιοσύνης και του κ. Μητσοτάκη που θα έπρεπε ήδη να τον έχει αποπέμψει».

Στην δήλωση Γεωργιάδη αντέδρασε και το ΠΑΣΟΚ: «Με τον πλέον κυνικό τρόπο ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις. Γεωργιάδης, μας αποκάλυψε ότι εν γνώσει του ο κ. Καραμανλής έλεγε ψέματα στη Βουλή και τους πολίτες για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων οκτώ μέρες πριν το τραγικό δυστύχημα.

Με άλλα λόγια, διαβεβαίωνε ψευδώς τους Έλληνες πολίτες πως είναι ασφαλές να ταξιδεύουν με το τρένο ενώ ήξερε τις εγκληματικές καθυστερήσεις της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας στην εγκατάσταση συστημάτων τηλεδιοίκησης και την υποστελέχωση των σταθμών του ΟΣΕ.
Μάλιστα ο κ. Γεωργιάδης ανέφερε ότι αν αποκάλυπτε την αλήθεια ο Υπουργός “δεν θα έμπαινε άνθρωπος στο τρένο”. Αυτή η παραδοχή μετά από 57 συνανθρώπους μας που μπήκαν στο τρένο και έχασαν τη ζωή τους, αγγίζει τα όρια της ύβρεως. Αλήθεια ο “ανεύθυνος άρχων” Κυριάκος Μητσοτάκης θα καταλογίσει κάποια ευθύνη στον κ. Γεωργιάδη για τη δήλωση του αυτή;».

Η επίμαχη τοποθέτηση 

Μιλώντας στον Blue Sky το βράδυ της Τρίτης, ο Άδωνις Γεωργιάδης δήλωσε πως δεν ήταν δυνατόν για τον υπουργό να ξέρει τι κάνει ακριβώς ο σταθμάρχης Λάρισας, και ότι ο Κώστας Καραμανλής καλά έκανε και πήρε την πολιτική ευθύνη. Ο κ. Γεωργιάδης στη συνέχεια ανέφερε για τον σταθμάρχη της Λάρισας «έχουμε έναν εντελώς ακατάλληλο άνθρωπο σε αυτή τη θέση», εκφράζοντας την απορία του πως τον άφησαν μόνο του το μοιραίο εκείνο βράδυ.

Ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων στη συνέχεια της τοποθέτησής του υποστήριξε «είσαι ο υπουργός Μεταφορών. Μπορείς να πας στη Βουλή και να πεις ναι έχουν πρόβλημα ασφάλειας τα τρένα; Αν το πεις αυτό, δεν θα μπει αύριο άνθρωπος στα τρένα». Ο Άδωνις Γεωργιάδης επανέλαβε την φράση του, λέγοντας ότι «είναι πιθανόν ο υπουργός να σκέφτηκε ότι, αν βγει να πει ότι έχουν πρόβλημα ασφάλειας τα τρένα, αύριο τα τρένα δεν θα λειτουργήσουν στην Ελλάδα». Δείτε το χαρακτηριστικό απόσπασμα από το 12ο λεπτό και μετά:

Οι ανακοινώσεις Γεραπετρίτη

Προηγουμένως, τις πρώτες αποφάσεις της κυβέρνησης για την επαναλειτουργία των σιδηροδρόμων ανακοίνωσε ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Γιώργος Γεραπετρίτης, ενώ αύριο έχει προγραμματιστεί συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου υπό τον πρωθυπουργό αποκλειστικά για το θέμα της ασφάλειας των τρένων. Έντονη ήταν η πρώτη αντίδραση του ΣΥΡΙΖΑ στις δηλώσεις Γεραπετρίτη τον οποίο εγκάλεσε για οκτώ ψεύδη.

Οι άμεσες παρεμβάσεις όπως είπε ο κ. Γεραπετρίτης αφορούν την όσο το δυνατόν ταχύτερη επαναλειτουργία των εμπορικών και επιβατικών δρομολογίων του ΟΣΕ εντός δύο-τριών εβδομάδας με δικλείδες ασφαλείας. «Ίσως και εντός του μήνα» είπε χαρακτηριστικά ο νέος υπουργός.

Προβλέπεται κατ’ αρχάς η μείωση της ροής των δρομολογίων, (εξετάζεται και η κατάργηση ορισμένων σταθμών) η τοποθέτηση διπλής βάρδιας χωρίς εξαιρέσεις στα σταθμαρχεία και η δημιουργία σώματος εσωτερικού ελέγχου για καλύτερο συντονισμό. Ως προς το σύστημα τηλεδιοίκησης στο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου όπου δεν λειτουργεί, ανακοινώθηκε επίσπευση των διαδικασιών ώστε να τεθεί σε πλήρη λειτουργία το συντομότερο δυνατόν.

Ο ανθρώπινος παράγων

Για το πολύνεκρο δυστύχημα ο κ. Γεραπετρίτης είπε μεταξύ άλλων: «Τρία επίπεδα ασφάλειας δεν τηρήθηκαν στα Τέμπη. Το τοπικό κέντρο τηλεδιοίκησης στη Λάρισα λειτουργούσε απόλυτα και αδιαλείπτως, δεν υπήρξε διακοπή της λειτουργίας στο τοπικό κέντρο. Το βράδυ έπρεπε να γίνει η αυτόματη χάραξη στον πίνακα πορείας, κάτι που δεν έγινε. Ένα δεύτερο επίπεδο ήταν η χειροκίνητη αλλαγή του κλειδιού, η οποία δεν συντελέστηκε. Ένα τρίτο επίπεδο, έπρεπε να υπάρχει παρακολούθηση στον ηλεκτρονικό πίνακα ελέγχου, μετά την αποχώρηση του τρένου από τη Λάρισα και για μια απόσταση 5,5 χλμ. αφού έφυγε. Αν είχε γίνει η παρακολούθηση πάνω στον πίνακα μετά την αναχώρηση, θα είχε αποφευχθεί το μοιραίο».

Επίσης δήλωσε ότι το τρένο μπήκε σε λανθασμένη γραμμή χωρίς να υπάρξει αντίδραση και από την πλευρά της αμαξοστοιχίας. «Δεν τα λέω αυτά για να τονίσω το ανθρώπινο λάθος» είπε ο υπουργός και πρόσθεσε: «Υπήρξαν πλημμέλειες στην ανθρώπινη διαχείριση, αλλά αν είχαμε ένα πλήρες, καθολικό σύστημα τηλεδιοίκησης στη χώρα, θα είχε αποφευχθεί η τραγωδία». Δήλωσε επίσης ότι δεν ήταν υποχρεωτική από τον ΟΣΕ η διπλή βάρδια σταθμαρχών.

Ευθύνες σε όλες τις κυβερνήσεις

Για την υστέρηση των σιδηροδρόμων ως προς την τεχνολογική τους κατάσταση και την ασφάλεια του δικτύου ο υπουργός επέρριψε ευθύνες και στην προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ λέγοντας μεταξύ άλλων: «Ο σιδηρόδρομος υφίστατο μία διαχρονική απαξίωση που είχε να κάνει και με τη συντήρηση, αλλά και την απαιτούμενη αναβάθμιση των ηλεκτρονικών υποδομών. Λειτουργούσε για 50 χρόνια με έμφαση στη χειροκίνητη λειτουργία της ασφάλειας». Και συνέχισε: «Για πρώτη φορά το 2014 υπεγράφη σύμβαση για καθολική αναβάθμιση ηλεκτρονικών υποδομών (σηματοδότηση σε όλο το φάσμα του δικτύου και καθολική λειτουργία τηλεδιοίκησης). Η σύμβαση αναπτύχθηκε μερικώς έως το 2017 (περίπου στο 32%). Στο παραδοτέο έργο υπήρχαν σφάλματα. Ένα ποσοστό 18% ήταν γνήσια λειτουργικό, το υπόλοιπο έπρεπε να ανακατασκευαστεί».

Ακολούθως τόνισε: «Το 2017 σταματά η εφαρμογή της σύμβασης γιατί προέκυψαν σοβαρά σφάλματα. Η αρμόδια αρχή δημοσιονομικού ελέγχου (43 εκατ. ευρώ η σύμβαση) διαπίστωσε τα σοβαρά σφάλματα. Από 2017 έως 2019 δεν έχουμε καμία παράδοση. Τον Ιούνιο 2019 αλλάζει η διοίκηση του ΕΡΓΟΣΕ και από τον Νοέμβριο γίνεται μια προσπάθεια ανάταξης της σύμβασης. Στο ενδιάμεσο γραφειοκρατικά προβλήματα καθυστερούν τη συμπληρωματική σύμβαση».

Για τα έργα και τις ημέρες της κυβέρνησης Μητσοτάκη ο υπουργός δήλωσε ότι έγιναν τα εξής: «Υπογραφή συμπληρωματικής σύμβασης το 2021. Σήμερα έχει παραδοθεί το 70% της σύμβασης και η εκτίμησή μας είναι πως εντός του έτους θα έχουμε την παράδοση και του υπόλοιπου ποσοστού». Πρόσθεσε ότι «θα γίνουν όλες οι ενέργειες για να προχωρήσει με ταχύτατους ρυθμούς. Ο πρωθυπουργός επικοινώνησε με τη μητρική εταιρεία Alstom Γαλλίας και έδωσε σαφή εντολή για επίσπευση όλων των διαδικασιών. Υπήρξε πλήρης κατανόηση εκ μέρους της γαλλικής εταιρείας. Στο επόμενο διάστημα θα έχουμε ανακοινώσεις για τους χρόνους αποπεράτωσης».

Επίσης, όπως ανακοίνωσε ο Γιώργος Γεραπετρίτης θα έλθει στην Ελλάδα «επιτροπή εμπειρογνωμόνων από τη Γερμανία μετά από παράκληση του Κυριάκου Μητσοτάκη προς τον καγκελάριο Όλαφ Σολτς».

Ο κ. Γεραπετρίτης θα έχει συνάντηση με τους μηχανοδηγούς του ΟΣΕ τις επόμενες ημέρες, την Hellenic Train και τον ΟΣΕ ενώ από κυβερνητικές πηγές έγινε γνωστό ότι στις προθέσεις της κυβέρνησης είναι να γίνουν προσλήψεις νέων μηχανοδηγών. Οι σημερινές ανακοινώσεις έρχονται λίγο πριν την έναρξη των απεργιακών συγκεντρώσεων που προγραμματίζουν τα συνδικάτα για την τραγωδία των Τεμπών με αίτημα να αποδοθούν ευθύνες για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα.

Ο εκτελεστικός διευθυντής του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ERA), Γιόζεφ Ντοπελμπάουερ και ο διευθυντής επίγειων μεταφορών της γενικής διεύθυνσης μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Κρίστιαν Σμιτ, έρχονται σήμερα Τετάρτη στην Αθήνα, προκειμένου να συναντηθούν με τις αρμόδιες ελληνικές αρχές, με θέμα την τεχνική υποστήριξη για τον εκσυγχρονισμό και τη βελτίωση της ασφάλειας των ελληνικών σιδηροδρόμων.

Η απάντηση του ΣΥΡΙΖΑ

Σε ανακοίνωση του για τις ανακοινώσεις Γεραπετρίτη, ο ΣΥΡΙΖΑ κάνει λόγο για οκτώ ψέματα του κ. Γεραπετρίτη :«Ο ύστατος σεβασμός στους ανθρώπους που χάσαμε είναι ο σεβασμός στην αλήθεια. Ο κ. Γεραπετρίτης σήμερα, για άλλη μια φορά, επιχείρησε είτε να την αποκρύψει είτε να τη διαστρεβλώσει. Είπε ότι λειτουργούσε κανονικά το τοπικό κέντρο τηλεδιοίκησης στη Λάρισα. Ποιος λέει την αλήθεια;  Ο υπουργός ή η προχθεσινή επίσημη ανακοίνωση του ΟΣΕ που επί λέξη έλεγε: «Μετά τη φωτιά του Ιουλίου του 2019 στην περιοχή της Ζάχαρης Λάρισας, κατεστράφησαν τα καλώδια και ο εξοπλισμός και η τηλεδιοίκηση Λάρισας βγήκε ολοκληρωτικά εκτός λειτουργίας και καταργήθηκε.

»Είπε ότι όλα τα ηλεκτρονικά συστήματα λειτουργούσαν κανονικά στο σταθμό της Λάρισας. Ποιος λέει την αλήθεια; Ο υπουργός ή τα ηχητικά και βιντεοσκοπημένα ντοκουμέντα που εμφανίζουν και το προηγούμενο από το μοιραίο τρένο να τίθεται και αυτό σε λάθος γραμμή και τον σταθμάρχη να λέει ότι «φλάσαρε το κλειδί», δηλαδή ότι αναβοσβήνει η ένδειξη στον πίνακα ελέγχου λίγα λεπτά πριν το δυστύχημα, άρα ο πίνακας είχε πρόβλημα; 

»Είπε ότι η περιβόητη σύμβαση Σαμαρά – Χρυσοχοΐδη, η 717, ολοκληρώθηκε κατά 30% από τη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και η δική του κυβέρνηση έφτασε στο 70%. Ποιος λέει την αλήθεια; Ο υπουργός ή  επίσημες υπηρεσιακές εκθέσεις της ΕΡΓΟΣΕ, σύμφωνα με τις οποίες το Σεπτέμβριο του 2018 είχε υλοποιηθεί το 68% του συνόλου του έργου σηματοδότησης της σύμβασης;

»Είπε ότι η αναγκαία αναθεώρηση της προβληματικής σύμβασης 717, καθώς και η αναγκαστική διαδικασία ελέγχου του Ελεγκτικού Συνεδρίου και της ΕΔΕΛ έγιναν μετά το 2019. 
Ποιος λέει την αλήθεια ; Ο υπουργός ή τα επίσημα στοιχεία που αποδεικνύουν ότι όλα αυτά έγιναν και ολοκληρώθηκαν μέχρι τον Ιούλιο του 2019, όταν και η Κοινοπραξία κατέθεσε τις μελέτες υπογεγραμμένες σύμφωνα με τις απαιτήσεις του ελέγχου της ΕΔΕΛ και το έργο πλέον μπορούσε να ολοκληρωθεί, εντός του 2020; Άρα το κρίσιμο ερώτημα που δεν απαντήθηκε είναι τι εμπόδισε την υπογραφή της συμπληρωματικής σύμβασης από τον Ιούλιο του 2019 μέχρι τον Μάιο του 2021; 

»Είπε ότι θα υπάρξει μια μικρή παράταση της σύμβασης 717. Ποιος λέει την αλήθεια; Ο υπουργός που μιλά για «μικρή παράταση» ή τα επίσημα στοιχεία που αποδεικνύουν ότι η κυβέρνησή του έχει ήδη δώσει όχι μία, ούτε δύο, αλλά 4 παρατάσεις από τον Μάιο του 21 ως και σήμερα; Άρα η «μικρή παράταση» που θα υπάρξει θα είναι η 5η επί διακυβέρνησης Μητσοτάκη.

»Είπε ότι η δικλείδα ασφαλείας του δευτεροβάθμιου κέντρου ελέγχου στην οδό Καρόλου, δεν θα μπορούσε να αποτρέψει το δυστύχημα. Ποιος λέει την αλήθεια ; Ο υπουργός ή δεκάδες υψηλόβαθμα στελέχη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και του ΟΣΕ που δημόσια μαρτυρούν ότι θα μπορούσε να το αποτρέψει αλλά το δευτεροβάθμιο κέντρο ελέγχου είναι απολύτως μη λειτουργικό από το 2020, αφού μετά την απομάκρυνση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν υπάρχει καμία δυνατότητα διασταυρωμένου ελέγχου της κίνησης των τρένων σε εθνικό δίκτυο.

»Είπε ότι υπάρχει υποστελέχωση του ΟΣΕ, αλλά η κυβέρνηση της ΝΔ έχει κάνει προσλήψεις.  Ποιος λέει την αλήθεια; Ο Υπουργός, ή τα επίσημα στοιχεία που δείχνουν ότι επί ΣΥΡΙΖΑ το 2018 ο ΟΣΕ είχε 1122 εργαζόμενους, καθώς και επιπλέον 224 εργαζόμενους με ατομικές συμβάσεις από ΑΣΕΠ για καθαρισμό και φύλαξη, ενώ το 2022 οι εργαζόμενοι είναι λιγότεροι από 750;

»Τέλος, το χειρότερο είναι ότι: Ο υπουργός έκανε τρεις φορές ότι δεν κατάλαβε την ερώτηση για τη Σύμβαση μεταξύ του Ελληνικού δημοσίου και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που η κυβέρνηση της ΝΔ έφερε προς ψήφιση στη Βουλή και στην οποία σε σχέση με το προηγούμενο μνημόνιο συνεργασίας των δύο μερών, πάλι επί ΝΔ, χαρίστηκαν περίπου 600 εκατομμύρια στην ιδιωτική εταιρεία, ενώ συγχρόνως εξαφανίστηκε η υποχρέωση του δημοσίου να ολοκληρώσει τα έργα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης του δικτύου, που υπήρχε στο μνημόνιο συνεργασίας.

»Είμαστε βέβαιοι ότι ο κ. Γεραπετρίτης δεν είχε καμία δυσκολία να αντιληφθεί την ερώτηση. Απλά δεν υπάρχει απάντηση. Θα μπορούσε να το ομολογήσει.  Γιατί τα κρίσιμα ερωτήματα ζητούν ειλικρινείς απαντήσεις. Και η σημερινή παρουσία του επιβεβαίωσε ότι κανείς πλέον δεν μπορεί να έχει εμπιστοσύνη στην κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη. Οι άνθρωποι που άδικα χάσαμε, οι οικογένειές τους, η ελληνική κοινωνία ζητούν την αλήθεια. Όχι άλλους συμψηφισμούς, όχι άλλη συγκάλυψη ευθυνών».

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι