Στην Βουλή η δικογραφία για Καραμανλή-Σπίρτζη – Η παρέμβαση Μητσοτάκη για τον ΟΣΕ
28/04/2025
Στη Βουλή αναμένεται να διαβιβαστεί σήμερα, σύμφωνα με πληροφορίες, η δικογραφία για τα Τέμπη, αναφορικά με τη διερεύνηση τυχόν ποινικών ευθυνών των πρώην υπουργών Σπίρτζη και Καραμανλή για το σιδηροδρομικό δυστύχημα.
Σύμφωνα με τον νόμο περί ευθύνης υπουργών, η εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Γεωργία Αδειλίνη, αναμένεται σήμερα να διαβιβάσει αμελλητί στον υπουργό Δικαιοσύνης τη δικογραφία για το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών, για να διαβιβαστεί από τον τελευταίο στη Βουλή, προκειμένου να ερευνηθούν πιθανές ευθύνες του πρώην υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή και του πρώην υπουργού Χρήστου Σπίρτζη, λόγω ελλιπούς εποπτείας της ΡΑΣ και του ΟΣΕ αναφορικά με την ασφαλή λειτουργία των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών.
Συγκεκριμένα, δύο κατηγορούμενοι, στελέχη του υπουργείου Μεταφορών, ο αναπληρωτής προϊστάμενος Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών και η προϊσταμένη της Διεύθυνσης Σιδηροδρομικών Μεταφορών, απολογούμενοι για το κακούργημα της διατάραξης ασφάλειας των συγκοινωνιών, ανέφεραν στον κ. Μπακαίμη, ότι οι πολιτικοί τους προϊστάμενοι ήταν ενήμεροι για την κακή κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου λόγω μη ολοκλήρωσης των έργων εκσυγχρονισμού και λόγω της έλλειψης προσωπικού.
Αναλυτικότερα, η προϊσταμένη της Διεύθυνσης Σιδηροδρομικών Μεταφορών κατέθεσε ότι είχε συντάξει και δύο ενημερωτικά σημειώματα στα οποία ανέφερε τις σοβαρές ελλείψεις προσωπικού και τις παραλείψεις στη συντήρηση των συστημάτων ασφαλείας. Τα σημειώματα εστάλησαν τον Σεπτέμβριο του 2021 στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Κατά συνέπεια λόγω των δύο αυτών καταθέσεων η δικογραφία θα διαβιβαστεί στη Βουλή, όπως αναφέρουν πληροφορίες.
Η παρέμβαση Μητσοτάκη για τον ΟΣΕ
Στις αλλαγές που έρχονται στον ΟΣΕ με το νομοσχέδιο του αναπληρωτή υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνου Κυρανάκη για τον εκσυγχρονισμό του Οργανισμού στα πρότυπα της ΔΕΗ αναφέρθηκε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την εισαγωγική του τοποθέτηση στο Υπουργικό Συμβούλιο.
Η κυβέρνηση μετά την τραγωδία των Τεμπών, προχωράει τη μεταρρύθμιση του σιδηροδρόμου, με τον πρωθυπουργό να δηλώνει ότι «στόχος είναι ο ΟΣΕ να εξελιχθεί σε μία νέα ΔΕΗ». Παράλληλα, ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε και στη σιδηροδρομική τραγωδία τονίζοντας ότι πρέπει «να δώσουμε απάντηση στο συλλογικό πένθος των Τεμπών όχι με εύκολα λόγια αλλά με δύσκολο έργο που θα φέρει αποτέλεσμα».
Πιο αναλυτικά, στον κρίσιμο τομέα της ασφάλειας του σιδηρόδρομου, το νέο νομοσχέδιο προβλέπει:
-Την ίδρυση Ενιαίου Κέντρου Εποπτείας της κυκλοφορίας στο δίκτυο.
-Την τοποθέτηση πομποδέκτη σε όλα τρένα, ώστε να φαίνεται το στίγμα του σε πραγματικό χρόνο.
-Την επαναφορά του προϊσταμένου αμαξοστοιχίας, που έχει καταργηθεί εδώ και χρόνια.
-Παραμονή δύο μηχανοδηγών σε κάθε δρομολόγιο με τοποθέτηση κάμερας μέσα στην καμπίνα του μηχανοδηγού.
«Η σημερινή συνεδρίαση επικεντρώνεται σε μια από τις πιο κρίσιμες κυβερνητικές προτεραιότητες. Το νομοσχέδιο επικεντρώνεται σε μία από τις πιο κρίσιμες προτεραιότητες όπως η δραστική αναβάθμιση του επιπέδου ασφαλείας μια διαδικασία που επιταχύνεται και δεν ξεκινάει τώρα. Μέσα στην ημέρα υπογράφονται οι συμβάσεις για την αποκατάσταση των υποδομών που κατέστρεψε ο Ντάνιελ με σφχιτό χρονοδιάγραμμα 15 μηνών στο τέλος της υλοποίησης όλος ο άξονας δεν θα διαθέτει πλήρη τηλεδιοίκηση και σηματοδότηση αλλά και αυτόματη πέδηση ήδη το ETCS το οποίο φρενάρει ή ακινητοποιεί τους συρμούς δοκιμάστηκε με επιτυχία μέχρι τον επόμενο Σεπτέμβριο θα έχει τοποθετηθεί σε κάθε αμαξοστοιχία στην κεντρική γραμμή της χώρας», τόνισε ο πρωθυπουργός.
Σύμφωνα με τον κ. Μητσοτάκη η πρόσθετη δικλείδα ασφαλείας θα είναι ο γεωεντοπισμός των τρένων που θα αποκλείει τη σύγκρουση δυο τρένων και συμπλήρωσε ότι το ενιαίο κέντρο εποπτείας που συστήνεται θα παρακολουθεί τους συρμούς σε απόκλιση εκατοστού. Επίσης η νεα πλατφόρμα railway.gov.gr θα δείχνει με αξιοπιστία τον χρόνο εκτέλεσης των δρομολογίων.
Ακόμη επεσήμανε ότι οι παρεμβάσεις είναι τολμηρές με πιο αυστηρό πλαίσιο και ευελιξία στις προσλήψεις και μεγαλύτερες απολαβές των εργαζόμενων αλλά και την αξιοποίηση στελεχών από τη διεθνή αγορά.
Όπως υποστήριξε σκοπός ο οργανισμός να εξελιχθεί σε νέα ΔΕΗ την παραλάβαμε χρεοκοπημένη και τώρα πρωταγωνιστής στην αγορά ενέργειας όχι μόνο στην πατρίδα μας.
Παράλληλα είπε ότι ο νέος ΟΣΕ θα ενσωματώνει στη λειτουργία του το σύνολο των προτάσεων της επιστημονικής επιτροπής και των πορισμάτων και ως προς τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ που ενισχύεται περισσότερο και μαζί με τεχνολογικά μέσα ενισχύεται και η βιντεοεπιτήρηση κρίσιμων σιδηροδρομικών δομών όλες οι ενδοεπικοινωνίες θα καταγράφονται σε ψηφιακή βάση δεδομένων. Και η απόδοση εργαζομένων ειδικά όσοι είναι σε θέσεις ευθύνης με προσομοιωτές όπως γίνεται και στην αεροπορική εκπαίδευση.
Μάλιστα υποστήριξε ότι θα επαναφέρουμε τον προϊστάμενο αμαξοστοιχίας και δημιουργείται μια ειδική μονάδα επιτηρητών με όργανο που θα εισηγείται κυρώσεις αν παραβιάζεται το πρωτόκολλο. Όπως εξήγησε στόχος η νέα κουλτούρα ασφαλείας και επαγγελματισμού σε όλα τα επίπεδα θα αποτρέπουν ολέθριες παραλείψεις και τραγικά λάθη, ενώ συμπλήρωσε ότι η ευθύνη του κράτους θα συνδυάζεται και με την ευσυνειδησία των εργαζόμενων.
Επιπρόσθετα ανέφερε ότι συνεχίζεται και επιταχύνεται μια τεράστια πρωτοβουλία εκσυγχρονισμού του σιδηρόδρομου αξιοποιώντας την ευρωπαϊκή συνδρομή. Θα απαιτήσει συνέπεια και χρόνο αλλά καθίσταται απαραίτητο για να αλλάξουν πολλά που δεν άλλαξαν εδώ και δεκαετίες.
Καταλήγοντας είπε ότι η Hellenic Train σύντομα θα κληθεί να προχωρήσει σε επενδύσεις. Πρέπει να δώσουμε απάντηση στο συλλογικό πένθος των Τεμπών όχι με εύκολα λόγια αλλά με δύσκολο έργο που θα φέρει αποτέλεσμα. Αντιμετωπίζουμε τον σιδηρόδρομο ως ένα πεδίο αναμέτρησης με το κακό παρελθόν που θέλουμε να αφήσουμε πίσω μας έχουμε δύναμη να γυρίσουμε σελίδα από ένα χθες που πλήγωσε βαθιά την κοινωνία θα το καταφέρουμε όπως καταφέραμε να κάνουμε πράξη πολλά που έλεγαν ότι δεν γίνονται στην Ελλάδα.