Ο ακτιβιστής, ο συνδικαλιστής και η καθηγήτρια
07/03/2018Εκτός από τον Φώτη Κουβέλη, τα άλλα τρία νέα πρόσωπα του κυβερνητικού σχήματος είναι άγνωστα στο ευρύ κοινό. Ο ακτιβιστής, ο συνδικαλιστής και η καθηγήτρια, όμως, έχουν θητεία στην Αριστερά.
Γράφει η Νεφέλη Λυγερού –
Ο μικρής πνοής ανασχηματισμός, που σύμφωνα με κυβερνητικό παράγοντα είχε ως στόχο την ελαχιστοποίηση των εσωκομματικών κραδασμών και τον εξορκισμό της εκλογολογίας, ενέταξε στο κυβερνητικό σχήμα τέσσερα νέα πρόσωπα. Με εξαίρεση τον Φώτη Κουβέλη, πρόκειται για άτομα άγνωστα στο ευρύ κοινό. Παρ’ όλα αυτά, ο καθένας με τον τρόπο του αρχικά σάλταρε στην αντιμνημονιακή καρότσα και στη συνέχεια βρέθηκε στην εμπροσθοφυλακή του ΣΥΡΙΖΑ και τώρα μέλος της κυβέρνησης. Εξάλλου, δεν είναι νεοπροσήλυτοι, αλλά ερινύες της «αρχέγονης αριστερής συνείδησης».
Ο Νάσος Ηλιόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα, δεν έχει κλείσει ακόμα τα 35 και δηλώνει αμετανόητο «παιδί του κέντρου», μιας και μένει στα Πατήσια. Η τοποθέτησή του στη θέση της Ράνιας Αντωνοπούλου, όπως σχολίασε στέλεχος του υπουργείου Εργασίας, «έχει χαρακτηριστικά φυσιολογικής διαδοχής». Αναφερόταν στην προϋπηρεσία που απέκτησε από τη θέση του Ειδικού Γραμματέα του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας.
Εκεί ήταν που κέρδισε το προσωνύμιο του «εργατοπατέρα», με τα πρόστιμα να πέφτουν βροχή. Αυτό, όμως, δεν είναι και το μοναδικό συγκριτικό πλεονέκτημά του. Προέρχεται από τα σπάργανα του κόμματος, τη Νεολαία του ΣΥΡΙΖΑ. Εξάλλου, αυτή είναι που αποτελεί το φυτώριο πολλών κορυφαίων στελεχών του κόμματος, τα οποία κατά βάση φιλοδοξούσαν να αμφισβητήσουν την τότε «γερουσία».
Αυτό έπραξε και ο ίδιος, συμπλέοντας με τον Αλέξη Τσίπρα. Ανέλαβε, μάλιστα, το τιμόνι της Νεολαίας επί της δικής του ηγεσίας το 2010. Περίπου την ίδια εποχή “έπαιξε” για πρώτη φορά στα δελτία ειδήσεων, όταν είχε τραυματιστεί κατά την διάρκεια επεισοδίων με αστυνομικούς στα δικαστήρια της Ευέλπιδων. Ο τότε πρόεδρος του Συνασπισμού τον είχε επισκεφθεί στο νοσοκομείο, ενώ το κόμμα είχε δώσει στη δημοσιότητα φωτογραφίες του Νάσου Ηλιόπουλο να κείτεται στο ράντζο.
Πριν και μετά το 2015
Κάπως έτσι έφτασε στο νικηφόρο 2015. Λίγες ημέρες πριν τις εκλογές του Ιανουαρίου δήλωνε «από τη στιγμή που ρητά στις 26 Γενάρη το μνημόνιο τελειώνει, η όλη συζήτηση αφορά το ζήτημα του χρέους». Λίγο αργότερα και με τον ίδιο πάντα ζήλο διαβεβαίωνε ότι «το ΤΑΙΠΕΔ θα κλείσει, καθώς φτιάχτηκε για να γίνει ο πλασιέ της δημόσιας περιουσίας».
Δεν έχανε, μάλιστα, ευκαιρία να εκφράσει τον θαυμασμό του προς το πρόσωπο της Ζωής Κωνσταντοπούλου, προωθώντας συνεντεύξεις της με σχόλια του τύπου «Γειά σου ρε Ζωή». Την ίδια σχέση θαυμασμού και αγάπης διατηρούσε και με τον ίδιο τον Αλέξη Τσίπρα. Δεν ήταν λίγες οι φορές που στα συνέδρια είχαν φωτογραφηθεί να κάθονται δίπλα ο ένας στον άλλον.
Η οικειότητά τους αποτυπώθηκε και τώρα. Όταν ο πρωθυπουργός, αν και χαιρέτησε με χειραψία όλα τα νέα μέλη της κυβέρνησης, για εκείνον επεφύλαξε ένα σκαμπιλάκι στο μάγουλο. Ένα ακόμα εισέπραξε από τον επίσης στενό του φίλο Δημήτρη Τζανακόπουλο. Απεχθάνεται τις γραβάτες και τα πουκάμισα μπήκαν πρόσφατα στη ζωή του.
Τα Σαββατοκύριακα επιλέγει αθλητικά παπούτσια, τζιν και t-shirt. Άτομα που έχουν συνεργαστεί μαζί του τον χαρακτηρίζουν σκληρό και εργατικό. Οι μαθητές του, όμως, από το παρελθόν δυσκολεύονται να πιστέψουν ότι ο πλακατζής πρώην καθηγητής τους έγινε υπουργός. Εκτός από την πολιτική και ακτιβιστική του δράση, άλλωστε, εργαζόταν για αρκετά χρόνια στον ιδιωτικό τομέα ως καθηγητής Μέσης Εκπαίδευσης σε φροντιστήρια.
Ο σκληροπυρηνικός συνδικαλιστής
Η τοποθέτηση του Κωνσταντίνου Στρατή στη θέση του υφυπουργού Πολιτισμού αιφνιδίασε. Κατά πρώτον, κανείς δεν γνώριζε ποιος είναι ο νέος υφυπουργός. Πολλοί, μάλιστα, έσπευσαν να εντοπίσουν το όνομά του στη μηχανή αναζήτησης του Διαδικτύου, μόνο και μόνο για να “σκοντάψουν” πάνω σ’ ένα συνονόματό του, γνωστό χειρουργό και πολλές δεκαετίες μεγαλύτερό του.
Επιπλέον, η απομάκρυνση της Λυδία Κονιόρδου, η οποία είχε θεωρηθεί δεδομένη, διαψεύστηκε. Μπορεί η υπουργός να παρέμεινε στον θώκο της, αλλά στην πραγματικότητα βίωσε μία πύρρειο νίκη. Αυτό το βίωσαν ιδίοις όμμασι όσοι βρίσκονταν μαζί της εν πτήσει προς τη Βουλγαρία, όπου ταξίδευε για τη σύνοδο των υπουργών Πολιτισμού.
Εκεί πληροφορήθηκε την αναβάθμιση του αρχαιολόγου. Η απογοήτευσή της δεν σχετίστηκε μόνο με την αποψίλωση των αρμοδιοτήτων της. Ούτε με το γεγονός πως ο νέος υφιστάμενός της ανήκε σε εκείνους που είχε απολύσει κάποιους μήνες νωρίτερα, όταν και ξήλωσε σύσσωμο το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΠ, προκαλώντας εσωκομματικό πόλεμο.
Η ίδια, όπως και οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ γνώριζε καλά πως ο συγκεκριμένος 40αρης και πατέρας δύο έφηβων παιδιών αποτελεί τα μάτια και τα αυτιά του Μεγάρου Μαξίμου και του σκληρού πυρήνα του ΣΥΡΙΖΑ που εδώ και καιρό ζητάει την κεφαλή της επί πίνακι. Η είσοδος του, λοιπόν, στην οδό Μπουμπουλίνας σηματοδοτεί μία πολιτισμένη μεν, σύγκρουση δε.
Ανασκαφή με κιάλια
Εξάλλου, όσοι γνωρίζουν τον Στρατή κάνουν λόγο για σκληροπυρηνικό συνδικαλιστή με εξίσου σκληρή πολιτική στράτευση και με ισχυρή δικτύωση στον ΣΥΡΙΖΑ. Αν και αρχαιολόγος, λένε πως έχει δει ανασκαφή μόνο με κιάλια. Γνωρίζει, όμως, όσο λίγοι την ανθρωπογεωγραφία της κυβέρνησης, έχοντας πολλούς και το κυριότερο δυνατούς συμμάχους.
Εκτός από τον Αριστείδη Μπαλτά, του οποίου διατέλεσε διευθυντής του πολιτικού γραφείου του, είναι και κάτι σαν πνευματικό παιδί του Γιάννη Δραγασάκη. Στο γραφείο του, άλλωστε, είχε αποσπαστεί, αλλά και μαθητεύσει. Ο πολιτικός προϊστάμενός του ενίοτε τον έστελνε στις Βρυξέλλες ή στο Παρίσι για να παρακολουθεί, ύστερα από εντολή του, τις διαπραγματεύσεις με τους εκπροσώπους των «θεσμών».
Διατηρεί πολύ καλές σχέσεις με τον γραμματέα Δημοσιονομικής Πολιτικής Φραγκίσκο Κουτεντάκη, με τον υφυπουργό παρά τω πρωθυπουργώ Δημήτρη Λιάκο και με τον Γιώργο Καλπαδάκη (πρώην διευθυντής του γραφείου του αντιπροέδρου και αδελφός του διπλωματικού συμβούλου του πρωθυπουργού). Εξάλλου, ήταν γνωστό ότι πολύ συχνά ο Κωνσταντίνος Στρατής έφευγε από το υπουργείο και πήγαινε απευθείας για ενημέρωση στο Μέγαρο Μαξίμου, ή στο γραφείο του Δραγασάκη.
Όσοι έχουν συνεργαστεί μαζί του κάνουν λόγο για συγκεντρωτικό άτομο, του οποίου πολύ δύσκολα κερδίζεις την εμπιστοσύνη και την συμπάθεια. Η εμφάνισή του πολλές φορές ξεγελά. Το δερμάτινο μπουφάν, η μηχανή και οι δερμάτινες μπότες αποπνέουν μία ανεμελιά, μια κατ’ επίφαση ροκ διάθεση. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει για τον άνθρωπο που αν κάτι δεν αφορά το αντικείμενό του, επιλέγει τη σιωπή, ανταλλάσσοντας ελάχιστες λέξεις. Εργάζεται μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες, συγκρούεται και απαιτεί.
Η δραστήρια στα σόσιαλ μίντια καθηγήτρια
Κανείς δεν μπορεί να μην αναγνωρίσει τις ακαδημαϊκές και επαγγελματικές περγαμηνές της Μερόπης Τζούφας. Είναι παιδίατρος-παιδονευρολόγος και αναπληρώτρια καθηγήτρια Παιδιατρικής-Παιδονευρολογίας στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Προέρχεται από το ΚΚΕ, καθώς ήταν ενεργό μέλος της ΚΝΕ και στη συνέχεια του κόμματος, από το οποίο ευεργετήθηκε με πολλά πολιτικά κουσούρια, όπως σχολιάζουν μνησίκακα κάποιοι.
Γνωστή στο Πανελλήνιο δεν έγινε από τις παρεμβάσεις της στη Βουλή, ούτε από τη δράση της στην περιφέρειά της, αλλά από το σχόλιο που ανάρτησε μετά το πολύνεκρο δυστύχημα που προκάλεσε ο γιός του ιδιοκτήτη των Jumbo Γώργος Βακάκης. «Η πρώτη ανάγνωση είναι αυτή: Ότι είναι ένα πολύ πλούσιο παιδί με πολύ ακριβό αυτοκίνητο, να μη βλέπει όριο στο δρόμο και να θεωρεί ότι όλα αυτά του ανήκουν. Αυτό του έδωσε τη δυνατότητα να έχει αυτή την έπαρση και να συμπεριφέρεται μ’ αυτό τον τρόπο. Να μην είναι οριοθετημένος. Έτσι έγινε πρόξενος αυτού του ατυχήματος».
Αυτό έγραψε στον προσωπικό της λογαριασμό, με αποτέλεσμα να την συμπεριλάβουν κάποιες από τις «ύαινες» των σόσιαλ μιντια. Γεγονός παραμένει ότι ακόμα και μετά από το ατυχές αυτό σχόλιο συνέχισε να είναι δραστήρια στα σόσιαλ μίντια, τα οποία διαχειρίζεται η ίδια. Φροντίζει, μάλιστα, εκτός από τις αναρτήσεις της να απαντάει σχεδόν σε όλα τα σχόλια, κολακευτικά ή μη.
Στην περιφέρειά της την συγκαταλέγουν σε εκείνους τους βουλευτές που λόγω της ανασφάλειας για την επανεκλογή τους, έχουν ως αρχή το νυν υπέρ πάντων το κόμμα. Λατρεύει τις δύο κόρες της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό που η μία ακολουθεί τα βήματά της και σπουδάζει ιατρική. Αγαπάει τη μόδα, αλλά και τη δημοσιότητα. Φίλοι και αντίπαλοι συμφωνούν στο ότι είναι ιδιαίτερα ευπροσάρμοστη.