Πάρτυ αδιαφάνειας με fast track χρηματοδότηση νέων hotspot στα νησιά
21/04/2020Η Γερμανία θα βοηθήσει και θα αναλάβει ενεργό ρόλο στο νέο hotspot στην Σάμο, παρέχοντας βοήθεια σε θέματα υγείας, υποδομών και τεχνικής υποστήριξης, καθώς και βοήθεια στη διαδικασία ασύλου! Αυτό δήλωσε ο υπουργός κ. Μηταράκης από την Γερμανία στις 20/2/2020. Στις 28/2/2020 ψηφίστηκε ο νόμος (4670 Τεύχος A’ 43/28.02.2020) για την ασφαλιστική μεταρρύθμιση και ψηφιακό μετασχηματισμό Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ) και εντός αυτού εμπεριέχονταν τα ”ξεκάρφωτα” άρθρα 106 και 107. Αφορούσαν στην ίδρυση τεχνικής υπηρεσίας εντός του υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου.
Στις ημέρες μας, από την πλευρά της αντιπολίτευσης, το θέμα πήρε διάσταση με οσμή σκανδάλου όσον αφορά τους μετακλητούς υπαλλήλους. Η ουσία, όμως, βρίσκεται αλλού. Στην αρμοδιότητα της τεχνικής υπηρεσίας (άρθρο 106 παρ. 2) ανήκουν «η ανάθεση και επιτήρηση έργων κατασκευής, συντήρησης, μετατροπής και λειτουργίας κάθε τύπου δομών …καθώς και η ανάθεση και εκπόνηση σχετικών μελετών και η παροχή σχετικών υπηρεσιών».
Κατά σύμπτωση, μόλις μία μέρα πριν την ψήφιση του εν λόγω νόμου, τα ΜΑΤ είχαν αποχωρήσει από τα νησιά Χίο και Λέσβο, μετά από τα θλιβερά γεγονότα αποσταθεροποίησης που συνέβησαν σε αυτά, ενώ κατά την ημέρα ψήφισης είχαμε την ελληνοτουρκική κρίση στον Έβρο. Στις 3/3/2020 ο πρωθυπουργός υποδέχθηκε την ηγεσία της ΕΕ στον Έβρο και ίσως ήταν η πρώτη φορά που αναγνωρίστηκαν de facto τα ελληνικά σύνορα σαν ευρωπαϊκά.
Ταυτόχρονα ανακοινώθηκε ότι θα δοθεί οικονομική υποστήριξη ύψους 700 εκατ. ευρώ προς την Ελλάδα. Ένα μήνα μετά γίνεται γνωστό λεπτομερώς πού θα κατευθυνθούν τα χρήματα αυτά. Από άρθρο του Euronews και εν συνεχεία από την “Παγχιακή Επιτροπή Αγώνα” αποκαλύπτεται ότι ελάχιστο μέρος του ποσού των 700 εκατ. ευρώ προορίζεται για την φύλαξη των συνόρων, για την αποσυμφόρηση των νησιών και της Ελλάδας, για τις επιστροφές και την επανένταξη των μεταναστών στις χώρες τους.
Το μεγαλύτερο μέρος του ποσού κατευθύνεται προς τη συνέχιση της ίδιας πολιτικής, την έλξη δηλαδή των μεταναστευτικών ροών (επιδότηση μετρητών, στέγης (πρόγραμμα ESTIA II), χρηματοδότηση παλαιών και νέων δομών κ.λπ.). Στα ταλαιπωρημένα νησιά “κρυβόταν” και το μεγαλύτερο κονδύλι, περίπου 220 εκατ. ευρώ με «ολοκλήρωση πέντε νέων χώρων υποδοχής και ταυτοποίησης σε νησιά εντός του έτους με κατάλληλες δυνατότητες υποδοχής βάσει προτύπων»!
Νέα κέντρα υποδοχής στα νησιά
Ποια, όμως, είναι αυτά τα νέα πρότυπα κέντρα που χρηματοδοτεί η ΕΕ; Κατά καιρούς τα έχουν πει “κλειστά”, ελεγχόμενα ή πολυλειτουργικά. Βαπτίζονται με τέτοιον τρόπο που να υποδηλώνεται ότι δήθεν έρχεται η πολυπόθητη λύση στο μεταναστευτικό πρόβλημα!
Δεν έχουν περάσει τρεις μήνες από την λειτουργία του νέου νόμου για το άσυλο και νέος νόμος για το άσυλο είναι προς διαβούλευση. Εντός αυτού γίνεται αναφορά στα νέα κέντρα με το όνομα «οι Κλειστές Ελεγχόμενες Δομές Νήσων (ΚΕΔΝ)».
Αναφέρεται συγκεκριμένα: «Σε διακριτούς χώρους εντός των ανωτέρω δομών δύναται να λειτουργούν Κέντρα Υποδοχής και Ταυτοποίησης (Κ.Υ.Τ.), Κλειστές Δομές Προσωρινής Υποδοχής, Προαναχωρησιακά Κέντρα Κράτησης Αλλοδαπών (ΠΡΟ.ΚΕ.Κ.Α.), καθώς και διακριτοί χώροι με τις κατάλληλες προδιαγραφές για την παραμονή υπηκόων τρίτων χωρών ή ανιθαγενών που ανήκουν στις ευάλωτες ομάδες». Αριθμός δυναμικότητας των νέων κέντρων ευάλωτων, προσωρινών, ασυνόδευτων, εγκλωβισμένων-φυλακισμένων; Άγνωστο. Προφανώς sky is the limit!
Στην συνέχεια του προς διαβούλευση νόμου τροποποιείται άρθρο νόμου που είχε ψηφιστεί επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ (άρθρο 16 του ν. 4375/2016) με τη δικαιολογία να διευρυνθούν οι υπάρχουσες εναλλακτικές επιλογές ακινήτων, για την προσωρινή εγκατάσταση δομών υποδοχής και φιλοξενίας. Όμως, ήδη αφορούσε σχεδόν τα πάντα (ακίνητα του Δημοσίου, ΝΠΔΔ ή ΟΤΑ, σε ακίνητα ευρισκόμενα εντός Ο.Υ.Μ.Ε.Δ, σε κοινόχρηστους ή κοινωφελείς χώρους, χερσαίες ζώνες λιμένων ή σε ιδιωτικά ακίνητα αρκεί να είναι άνω των 4000 τ.μ.).
Για την αλλαγή χρήσης και τις κατασκευές, μάλιστα, δεν απαιτείται έκδοση έγκρισης, ή άδειας δόμησης, ή εργασιών μικρής κλίμακας, ή άδεια κατεδάφισης και για τις αναγκαίες εγκαταστάσεις και υποδομές δεν απαιτείται έκδοση έγκρισης, ή άδειας λειτουργίας, ή σχετική γνωστοποίηση! Οποιοδήποτε δηλαδή μέρος, ιδιωτικό ή δημόσιο, μπορεί να μετατραπεί σε καταυλισμό προσφύγων και μεταναστών, χωρίς καμία προϋπόθεση ή αδειοδότηση.
Πάρτυ αδιαφάνειας – Οικίσκοι από Τουρκία
Το γελοίο είναι ότι επικαλούνται εξαιρετικές περιπτώσεις επείγουσας και επιτακτικής ανάγκης και λόγους εθνικού συμφέροντος. Δηλαδή, τέσσερα χρόνια μετά τον ψηφισθέντα νόμο, η τωρινή κυβέρνηση συμφωνεί και “οπλίζει” νομοθετικά την προηγούμενη πολιτική. Για πόσα χρόνια ακόμα θα γίνεται επίκληση των εξαιρετικών περιπτώσεων εθνικής ανάγκης με σκοπό να καταπατηθεί κάθε πολεοδομική νομοθεσία που ως τώρα γνωρίζουμε;
Είναι ξεκάθαρο ότι έχουμε να κάνουμε με συγκεκριμένες κατευθύνσεις και πολιτικές fast track απορρόφησης κονδυλίων που αφορούν το μεταναστευτικό, χωρίς όμως η ελληνική κοινωνία να επιθυμεί κάτι τέτοιο. Από την εμπειρία που έχει ο κάθε ένας από εμάς, σε θέματα που αφορούν την προσέλκυση επενδύσεων, την υλοποίηση βασικών υποδομών γενικότερου δημοσίου συμφέροντος, ή έστω την υλοποίηση ακόμα και μικρών ιδιωτικών έργων, γνωρίζουμε ότι όλα προσκρούουν στη δαιδαλώδη νομοθεσία, καθιστώντας σχεδόν ανέφικτο το να γίνει το οτιδήποτε.
Ξαφνικά έχουμε μία τεχνική υπηρεσία που ιδρύθηκε σε διάστημα λιγότερο των δύο μηνών και η ίδια η νομοθεσία την καθιστά τον απόλυτο άρχοντα μελέτης και εκτέλεσης project πάνω στο μεταναστευτικό, με κεφάλαια εκατοντάδων εκατ. ευρώ εξασφαλισμένα. Κανένας νόμος δεν την σταματάει και δεν την ελέγχει. Το απόλυτο πάρτυ αδιαφάνειας εις βάρος του ελληνικού λαού είναι γεγονός.
Η fast track πριμοδότηση της Κοινής Δήλωσης ΕΕ-Γερμανίας (2016) για εγκλωβισμό των μεταναστευτικών ροών εντός της Ελλάδας και η μετατροπή των νησιών σε ουδέτερη ζώνη είναι, επίσης, γεγονός. Άραγε, οι Γερμανοί στο νέο υπό κατασκευή hotspot στη Σάμο τι τεχνογνωσία θα μας παράσχουν; Μήπως στο πώς να χωροθετήσουμε τους προκατασκευασμένους από την Τουρκία οικίσκους-κοντέινερ;