ΑΜΜΕΣΗ ΑΝΑΛΥΣΗ

Σε κινούμενη άμμο η κυβέρνηση – Στη σκιά των Τεμπών οι εκλογές

Σε κινούμενη άμμο η κυβέρνηση – Στη σκιά των Τεμπών οι εκλογές, Σπύρος Γκουτζάνης

Σε κινούμενη άμμο έχει μετατραπεί το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών για την κυβέρνηση, όσο κινείται τόσο βουλιάζει. Το δυστύχημα μοιάζει με το σημείο καμπής για την κυβέρνηση Μητσοτάκη: αποκάλυψε τις διαχειριστικές αδυναμίες της, γκρέμισε το προφίλ του μεταρρυθμιστή και αποτελεσματικού διαχειριστή πρωθυπουργού, ενώ η συγκάλυψη και η επικοινωνιακή διαχείριση προκαλεί περισσότερο την κοινή γνώμη.

Καθώς τα πρώτα στοιχεία από τις μετρήσεις είναι απογοητευτικά για το επιτελείο του Μαξίμου, κρίθηκε ότι χρειάζεται χρόνος για να ατονήσει η αγανάκτηση και περαιτέρω προσπάθεια για πόλεμο με την αντιπολίτευση και μεταρρυθμιστικές εξαγγελίες. Το άμεσο πολιτικό αποτέλεσμα είναι ότι οι εκλογές από τις 9 Απριλίου, που είχε αποφασιστεί να γίνουν, να μετατίθενται πλέον για αργότερα με πιθανότερη ημερομηνία την 21η Μαΐου και επαναληπτικές στις 2 Ιουλίου.

Στον σχεδιασμό περιλαμβάνεται ότι και οι δύο ημερομηνίες ευνοούν την μειωμένη συμμετοχή των νέων, που έχουν ξεσηκωθεί και στους οποίους η κυβέρνηση και ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχουν κυριολεκτικά πατώσει. Αυτή την στιγμή προέχει η αντιμετώπιση των συνεπειών, αλλά μέχρι τις εκλογές θεωρείται βέβαιο ότι η κυβέρνηση θα μπουκώσει τον κόσμο με επιδόματα.

Οι πτυχές του δυστυχήματος είναι πολλές και κάθε μία που αποκαλύπτεται επιφέρει νέα ερωτήματα και επιπλέον ευθύνες για την κυβέρνηση. Έτσι η θεωρία του ανθρώπινου λάθους,  εν ολίγοις ότι «φταίει ο σταθμάρχης», οδήγησε στην αποκάλυψη ότι ο συγκεκριμένος σταθμάρχης είχε τοποθετηθεί κατά παράβαση των προβλεπόμενων διαδικασιών και είχε νομιμοποιηθεί εκ των υστέρων με ειδική υπουργική απόφαση, παραπέμποντας σε κομματικό ρουσφέτι. Παράλληλα ανέδειξε πλημμέλειες ως προς τις βάρδιες των σταθμαρχών (γιατί ήταν μόνος του στην βάρδια;), που δεν είχαν τηρηθεί.

Ακολούθως, η παραδοχή ότι δεν λειτουργούσε σύστημα τηλεδιεύθυνσης και ασφάλειας δικτύου, οδήγησε στην αποκάλυψη ότι το σύστημα έπαψε να λειτουργεί για άγνωστο λόγο μετά το 2020, έπειτα από μία πυρκαγιά. Επιπλέον ότι η σχετική υποχρέωση της κυβέρνησης, για εγκατάσταση και ενεργοποίησης αυτόματων συστημάτων διαχείρισης, που προβλεπόταν στην αρχική σύμβαση που υπέγραψε με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ τον Νοέμβριο του 2019 στην συνέχεια απαλείφθηκε στις αναθεωρήσεις της αρχικής σύμβασης (Εφ. Συν).

Τα ερωτήματα για την κυβέρνηση

Αυτή την φορά όμως αποδεικνύεται δύσκολη και η πολιτική επικοινωνιακή διαχείριση για την κυβέρνηση. Το πρώτο διάγγελμα του πρωθυπουργού προκάλεσε κύμα δυσαρέσκειας, που τον ανάγκασε να κάνει δεύτερη εκτεταμένη δήλωση ανασκευής στα social media. Από την θεωρία του ανθρώπινου λάθους, πέρασε στην θεωρία της διαχρονικής ευθύνης όλων των κυβερνήσεων. Και αυτή η δήλωση όμως δεν βρήκε θετική υποδοχή από την κοινή γνώμη, καθώς εξακολουθεί να απουσιάζει κάθε αναφορά σε συγκεκριμένες ευθύνες της κυβέρνησής του. Οι δηλώσεις του πρωθυπουργού, τηρουμένων των αναλογιών, θυμίζουν την συνέντευξη του Αλέξη Τσίπρα μετά το Μάτι.

Ο διορισμός τριμελούς επιτροπής για την καθοδήγηση της έρευνας οδήγησε σε κατακραυγή και σε παραίτηση του κ. Ζηλιασκόπουλου. Εξακολουθεί να υπάρχει η έντονη αντιπαράθεση με όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης για το κατά πόσο μία επιτροπή που δεν είναι ούτε διακομματική, ούτε υπερκομματική, αλλά “κυβερνητική”, θα αποδώσει ευθύνες στην κυβέρνηση που την διόρισε.

Η ανάθεση της δικαστικής έρευνας στον εισαγγελέα Λαρίσης, που θεωρείται ότι δεν ελέγχεται, οδήγησε σε ωμή παρέμβαση του πρωθυπουργού, με επιστολή του προς τον Ισίδωρο Ντογιάκο και πολιτικές κατευθύνσεις για την διεξαγωγή της. Ο κ. Ντογιάκος βέβαια, με αποδεδειγμένες σχέσεις με τον παραιτηθέντα υπουργό Κώστα Καραμανλή δεν αντέδρασε, αλλά αντέδρασε η Βασιλική Θάνου με δήλωσή της, που κατηγορεί τον πρωθυπουργό για προσπάθεια χειραγώγησης της δικαιοσύνης.

Επιχείρηση συγκάλυψης

Η κυβέρνηση από το πρώτο εικοσιετράωρο επιχειρεί πρώτον να συγκαλύψεις τις δικές της ευθύνες και δεύτερον να μετριάσει το πολιτικό κόστος. Προς τούτο χρησιμοποιεί τις δοκιμασμένες συνταγές του παρελθόντος, κυρίως για την υπόθεση των υποκλοπών που διεκπεραιώνουν οι ίδιοι άνθρωποι: ο πρωθυπουργός με τα διαγγέλματα και τις δηλώσεις που βάζει το ειδικό πολιτικό του βάρος και δίνει το πλαίσιο στον στρατό των συστημικών δημοσιογράφων.

Στο διαχειριστικό επίπεδο την πολιτική ευθύνη έχει ο Γιώργος Γεραπετρίτης και στο δικαστικό ο Ισίδωρος Ντογιάκος. Και οι δύο έχουν ουσιαστικά ασυμβίβαστα και δεν διαθέτουν την έξωθεν καλή μαρτυρία, στοιχείο απαραίτητο για μία αμερόληπτη έρευνα, αλλά αυτό δεν φαίνεται να απασχολεί το Μέγαρο Μαξίμου.

Το ατύχημα για την κυβέρνηση είναι ότι αυτή την φορά η προσπάθεια συγκάλυψης των ευθυνών της και μετριασμού του πολιτικού κόστους γίνεται αντιληπτή από την κοινωνία, με αποτέλεσμα να παρατείνει και να αυξάνει την δυσαρέσκεια. Οι κινητοποιήσεις που έγιναν είναι ενδεικτικές των διαθέσεων ενός σημαντικού τμήματος της κοινωνίας και η προσπάθεια της κυβέρνησης να τις διαλύσει με κουκουλοφόρους και αδικαιολόγητη αστυνομική βία δεν βελτιώνει την κατάσταση.

https://twitter.com/AlexisDaloumis/status/1632440334553690117?s=20

Η πίεση από τον ΣΥΡΙΖΑ

Οι χαμηλοί τόνοι που έχει κρατήσει ο ΣΥΡΙΖΑ ο  οποίος επιμελώς αποφεύγει τις κραυγές, τις καταγγελίες και την πολιτική εκμετάλλευση, στερεί από την κυβέρνηση την δυνατότητα να εκφυλίσει το τραγικό δυστύχημα σε κομματική αντιπαράθεση. Τα πρώτα στοιχεία που έρχονται στο Μέγαρο Μαξίμου από τις μετρήσεις που φυσικά από την πρώτη στιγμή είναι σε εξέλιξη δείχνουν κάθετη πτώση της αποδοχής της κυβέρνησης και του Κυριάκου Μητσοτάκη.

Η διαρροή ότι «ο πρόεδρος μελετά τους φακέλους και ασχολείται αποκλειστικά με το ατύχημα» μοιάζει κυνισμός, καθώς είναι γνωστό ότι από το πρώτο εικοσιτετράωρο το κυβερνητικό επιτελείο εκτιμά τις συνέπειες σε σχέση με τον χρόνο των εκλογών. Το συμπέρασμα είναι πολύ απλό εάν δεν ξεχαστεί το θέμα, ώστε να ατονήσει η δυσαρέσκεια και αν δεν υπάρξει αναστροφή της κοινής γνώμης τότε η ΝΔ, θα υποστεί πανωλεθρία.

Η επόμενη κίνηση του πρωθυπουργού είναι η συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου όπου θα υπάρξει ενημέρωση από τον κ. Γεραπετρίτη και πιθανώς η εξαγγελία ενός ακόμη μεγαλεπήβολου σχεδίου για τους ελληνικούς σιδηροδρόμους, συνοδευόμενα όλα αυτά με την σχετική ρητορεία.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι