Στο έλεος του Σταϊκούρα η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία

Τσιτσιλιάνος Γιώργος
3402

Όπως γνωρίζετε η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία είναι η μοναδική Αεροπορική Βιομηχανία της Ελλάδας. Η εταιρία βρίσκεται σε μία διαχρονική νάρκη, που αν δεν ήταν η Πολεμική Αεροπορία και η Lockheed Martin να την κρατήσουν ζωντανή, δίνοντας της κάποια σημαντικά κατασκευαστικά και συντήρησης προγράμματα, θα είχε βάλει λουκέτο πριν από πολλά χρόνια. Το γιατί η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία έφτασε στο ναδίρ είναι μία μεγάλη ιστορία που την κύρια ευθύνη την έχουν οι κυβερνήσεις με τις πολιτικές που εφάρμοσαν διαχρονικά.

Χρησιμοποιούσαν και χρησιμοποιούν ακόμη και σήμερα την εταιρία καθαρά λογιστικά, δημιουργώντας συνθήκες ασφυξίας που είναι αντιπαραγωγικές, χωρίς αναπτυξιακό σχέδιο, με κύριες αρνητικές μεταβλητές την αιχμαλωσία της εκάστοτε διοίκησης στις αποφάσεις του υπουργείου Οικονομικών. Με τις αρρωστημένες λογικές πρόσληψης προσωπικού, ακόμη και διοίκησης σε ορισμένες περιπτώσεις, ικανοποιούν πολιτικές σκοπιμότητες. Όμως, ας αφήσουμε το παρελθόν και ας πάμε να δούμε κάτι το παράδοξο που συμβαίνει με την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία επηρεάζοντας τόσο το αξιόμαχο των Ενόπλων Δυνάμεων, όσο και την οικονομία της χώρας.

Ενώ όλα τα προγράμματά της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας είναι αρμοδιότητας του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, η Βιομηχανία έχει "αφεντικό" το υπουργείο Οικονομικών. Πρόκειται, δηλαδή, για μια κατάσταση ασύμβατης λογικής που δεν επιτρέπει την αναπτυξιακή πορεία της εταιρίας.

Συγκεκριμένα, η Βιομηχανία αυτή τη στγιμή πρέπει να διεκπεραιώσει προγράμματα συντήρησης αεροσκαφών C-130, F-4E, F-16, CL-215/415, πυροσβεστικά, ελικόπτερα, κλπ. Πρέπει επίσης να φέρει εις πέρας προγράμματα αναβάθμισης των F-16 σε Viper, P-3B Orion, C-130, όλα σε συμβατική συνεργασία με την Lockheed Martin. Η δε αναβάθμιση των C-130 κρίνεται επιτακτική, και αυτό το γνωρίζουν οι αρμόδιοι του υπουργείο Εθνικής Άμυνας, όπως και τα υπόλοιπα προγράμματα που λογικά θα έπρεπε να έχουν γίνει χθες, αν είχαμε το στοιχειώδες μυαλό. Πρόκειται για προγράμματα κατασκευής "apartments" όλων των F-16 και C-13J της Lockheed Martin που κυκλοφορούν στην αγορά και δίνουν μηνιαία έσοδα στην εταιρία για να επιβιώσει.

Ωστόσο, το υπουργείο Εθνικής Άμυνας δεν έχει τη δυνατότητα να διαχειριστεί τα εν λόγω προγράμματα –που επιβάλλεται να τρέξουν με πολύ γρήγορους ρυθμούς– αφού δεν διαθέτει, λόγω του καθεστώτος, τα απαιτούμενα εργαλεία. Μια από τις αιτίες είναι ότι υπάρχει έλλειψη ειδικού τεχνικού προσωπικού, λόγω των μακροχρόνιων διαδικασιών πρόληψης. Η διοίκηση δεν έχει τη δυνατότητα –υπό το σημερινό καθεστώς– να διαχειριστεί την στοιχειώδη έλλειψη κατάλληλων υλικών. Αυτό μπορεί να οφείλεται είτε στην αδυναμία ρευστότητας, είτε στις χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες ως προς την εφοδιαστική υποστήριξη, είτε στον τρόπο διαχείρισης των εργαζομένων, καθώς δεν υπάρχει ευελιξία κινήσεων για τη λύση αναφυόμενων προβλημάτων.

Σιγή ιχθύος από υπουργείο Εθνικής Άμυνας

Πρόσφατα είχαμε τις απεργιακές κινητοποιήσεις των εργαζομένων λόγω της αδιαλλαξίας του κ. Σταϊκούρα ως προς κάποια επιδόματα, όπως της ανθυγιεινής και επικινδύνου εργασίας, κ.α, που τα έκρινε αιφνιδιαστικά παράνομα. Το υπουργείο Εθνικής Άμυνας ενώ έβλεπε ότι τα προγράμματά του θα πάνε πίσω αν δεν επιλυθεί το θέμα, κρατούσε σιγή ιχθύος. Έτσι, ανεύθυνα, περίμενε από το υπουργείο Οικονομικών –λόγω αρμοδιότητας– να δώσει λύση στο θέμα. Συνεπώς, παρατηρείται μία καθαρή έλλειψη συντονισμού μεταξύ των δύο υπουργείων.

Ο κ. Σταϊκούρας με τη σειρά του έβλεπε ότι το πρόβλημα είναι καθαρά λογιστικό, χωρίς να τον ενδιαφέρει αν η χώρα δεν έχει μεταφορικά C-130 και πυροσβεστικά για την θερινή περίοδο. Τελικά, το θέμα έφτασε στον πρωθυπουργό για να δώσει λύση ο ίδιος επιστρέφοντας το πρόβλημα στον κ.Σταϊκούρα ο οποίος τελικά αποφάσισε να διαπραγματευτεί και να δώσει μία λύση. Η λύση αυτή, που κατά τη γνώμη μου αδικεί κάποιο μέρος του τεχνικού προσωπικού, θα έχει κάποιες επιπτώσεις στην καθυστέρηση των προγραμμάτων.

Την ίδια στιγμή, δεν έχουν υπογραφεί μέχρι και σήμερα οι συλλογικές συμβάσεις εργασίας μεταξύ της διοίκησης και των εργαζομένων, που θα είναι θετικό το θέμα να κλείσει το ταχύτερο πριν μας έρθει ο Αύγουστος και ξεκινήσουν οι θερινές άδειες του προσωπικού, όπου αναγκαστικά η εταιρία βάζει λουκέτο. Η νέα διοίκηση της εταιρίας δεν είχε ούτε έχει τη δυνατότητα να δει από κοντά τον κ.Σταϊκούρα εκτός από την ανταλλαγή κάποιων ενημερωτικών σημειωμάτων ή την παραπομπή της διοίκησης στους βοηθούς του.

Άγνοια του υπουργείου Οικονομικών

Αυτή η αντιμετώπιση του υπουργείου Οικονομικών δείχνει ποια είναι η λογική του στα θεσμικά και λειτουργικά προβλήματα της εταιρίας και κατά πόσο τη θεωρεί ως μία εταιρεία που μπορεί να καταστεί αποδοτική μακροπρόθεσμα συνεισφέροντας στη οικονομία. Είναι φανερό ότι η λογική του υπουργείου Οικονομικών δείχνει ότι δεν γνωρίζουν στο υπουργείο το θέμα ή δεν θέλουν να δώσουν για διάφορους λόγους τις οικονομικές προοπτικές του. Το παράδειγμα που ανέφερα είναι χαρακτηριστικό γιατί η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία δεν έχει τη δυνατότητα να καταστεί μία εύρωστη παραγωγική εταιρία που θα συνεισφέρει στην οικονομία μας και θα προσφέρει αποτελεσματικό πτητικό έργο στις Ενόπλων Δυνάμεων.

Έχω καταλάβει ότι η κατάσταση στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία θα συνεχίσει να καρκινοβατεί λόγω της αδιαφορίας ως προς το έργο της του υπουργείου Οικονομικών και της φοβίας του υπουργείου Εθνικής Άμυνας να συντονιστεί με τον κ.Σταϊκούρα. Κρίνεται επιτακτικής ανάγκης η παρέμβαση του Μεγάρου Μαξίμου, όσο ακόμη μας παίρνουν τα χρονικά όρια. Η περαιτέρω καθυστέρηση των σε εξέλιξη προγραμμάτων είναι πιθανό να δημιουργήσει αλυσιδωτές αρνητικές αντιδράσεις τόσο στην αποτρεπτική ικανότητα των Ενόπλων Δυνάμεων όσο και στην Lockheed Martin να στραφεί σε άλλες αγορές , αφού η χρόνια υπομονή της πιθανό να εξαντληθεί. Συνεπώς, η επιβίωση της εταιρίας θα καταστεί αναγκαστικά προβληματική.

Το υπάρχον νομικό καθεστώς που διέπει την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία, δηλαδή να είναι υπό την στέγη του υπουργείου Οικονομικών, είναι η κύρια αιτία που η εν λόγω εταιρία δεν μπορεί να σταθεί διαχρονικά στα πόδια της. Η ιστορία και τα καθημερινά γεγονότα αποδεικνύουν ότι αυτή η αρρωστημένη κατάσταση δεν μπορεί να συνεχιστεί. Πρέπει να υφίσταται ένας μοναδικός κρατικός φορέας που θα έχει την ευθύνη για τα οικονομικά της εταιρίας, να μπορεί να συντονίζει και να παρακολουθεί την εξέλιξη των προγραμμάτων. Να μπορεί να παρεμβαίνει άμεσα όταν βλέπει καθυστερήσεις δίνοντας άμεσες λύσεις, να έχει μάτια που θα βλέπουν μακριά για νέα προγράμματα, να μπορεί να συνεργάζεται με την πανεπιστημιακή κοινότητα στην έρευνα και στη νέα τεχνολογία.

Παράλληλα ο φορέας αυτός να δίνει στην εκάστοτε ηγεσία της εταιρίας την ευελιξία και όλα τα απαιτούμενα οικονομικά εργαλεία να μπορεί να αντιμετωπίσει την οποιαδήποτε κατάσταση. Αυτός ο νέος φορέας δεν μπορεί να είναι άλλος από το υπουργείο της Εθνικής Άμυνας, όπου όλα τα προγράμματα είναι στενά συνδεδεμένα με το αξιόμαχο των Ενόπλων Δυνάμεων.

Η δημοσιογραφία για να είναι αδέσμευτη-ανεξάρτητη πρέπει να χρηματοδοτείται κυρίως από τους αναγνώστες. Πρόκειται για κανόνα αποδεδειγμένης ισχύος. Εάν πιστεύετε ότι το SLpress.gr προσφέρει κάτι ξεχωριστό, ότι αξίζει να επιβιώσει και να βελτιωθεί, ΕΝΙΣΧΥΣΤΕ το.
  • Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr
  • Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.