Βήματα εκδημοκρατισμού της δημοκρατίας
19/10/2023Με ευκαιρία το άρθρο του Σταύρου Λυγερού στο SLpress.gr με τίτλο “Η σκοτεινή πλευρά της τοπικής αυτοδιοίκησης” και το οποίο πρέπει να διαβαστεί από όλους, παραθέτω ορισμένα βασικά βήματα εκδημοκρατισμού με τα οποία πολλά τέτοια φαινόμενα διαφθοράς θα εκλείψουν. Και αυτό γιατί τα σημερινά πολιτεύματα φερόμενα και ως δημοκρατικά δεν παράγουν δημοκρατικά αποτελέσματα. Το πιο τρανταχτό παράδειγμα είναι η καταφανή άδικη κατανομή του παραγόμενου πλούτου.
Ο λόγος είναι ότι τα πολιτεύματα αυτά, ενώ διακηρύττουν παρόμοιες αξιωματικές αρχές με αυτές του δημοκρατικού πολιτεύματος, χρησιμοποιούν διαφορετικά μέσα με τα οποία επιδιώκουν να ικανοποιήσουν τις διακηρυγμένες τους αρχές. Το κατεξοχήν σημαντικό μέσο που διαφέρει από αυτό που χρησιμοποιεί το δημοκρατικό πολίτευμα για την ανάδειξη πολιτικών αξιωματούχων είναι η εκλογή, αντί της κλήρωσης.
Υπάρχουν βήματα με τα οποία τα σημερινά ψευδοδημοκρατικά πολιτεύματα μπορούν να μετασχηματιστούν σε δημοκρατικά με στόχο την δικαιότερη κατανομή του παραγόμενου πλούτου. Τα βήματα αυτά αρχίζουν από τον εκδημοκρατισμό των πολιτικών κομμάτων με βάση τον οποίο θα είναι δυνατή η απάλειψη των φατριών που οδηγούν στο διχασμό εντός των κομμάτων, καθώς και τον διχασμό ανάμεσα στα μέλη κάθε κοινωνίας.
Τα βήματα για τον εκδημοκρατισμό των κομμάτων
- Ανάδειξη όλων των μελών σε κομματικά όργανα δια της μεθόδου της κλήρωσης και για μία θητεία.
- Καθορισμός ψηφοδελτίων για δήμο, περιφέρεια και βουλή δια της μεθόδου της κλήρωσης.
- Όλοι οι υποψήφιοι στις δύο προαναφερόμενες περιπτώσεις να ικανοποιούν συγκεκριμένα προαπαιτούμενα που σχετίζονται με επίπεδο γνώσεων, εμπειρίας σε παραγωγικούς τομείς και ενασχόλησης τουλάχιστον με τα κοινά δια του κόμματος. Για τους αναφερόμενους στην δεύτερη περίπτωση θα πρέπει να έχουν θητεύσει πριν σε όργανο του κόμματος.
- Το σύνολο των υποψηφίων για κάθε περίπτωση θα πρέπει να αντιπροσωπεύει το σύνολο των δραστηριοτήτων παραγωγής της σχετικής περιοχής.
Αυτό μπορεί να προκύψει με κλήρωση από κάθε δραστηριότητα ζευγών-γυναίκα και άνδρα-όταν πρόκειται για τα κομματικά όργανα. Για τις περιπτώσεις που αναφέρονται στην δεύτερη περίπτωση απαιτείται και δεύτερη κλήρωση, εφόσον ο αριθμός των υποψηφίων σε κάθε ψηφοδέλτιο το απαιτεί. Στην περίπτωση ζυγών αριθμών κληρώνεται ο ίδιος αριθμός γυναικών και ανδρών, ενώ εκεί που ο αριθμός είναι μονός ένας υποψήφιος κληρώνεται από το σύνολο των υποψηφίων γυναικών και ανδρών.
- Όλοι οι υποψήφιοι ζουν και εργάζονται στην εν λόγω περιοχή και για μεν τα κομματικά όργανα θα πρέπει να έχουν συμπληρώσει το 25ο έτος της ηλικίας τους για δε τις περιπτώσεις της δεύτερης περίπτωσης το 30ο .
- Ο πρόεδρος του κόμματος καθώς και οι υποψήφιοι του για το αξίωμα το περιφερειάρχη και του δημάρχου εκλέγονται ως ειδικοί από τις σχετικές συνελεύσεις των κληρωτών αξιωματούχων στις σχετικές περιοχές και μέχρι δυο θητείες.
Τα προαπαιτούμενα για αυτούς είναι για μεν τον πρόεδρο του κόμματος να έχει θητεύσει τουλάχιστον ως βουλευτής. Για δε τους υποψήφιους για περιφέρεια και δήμο να έχουν θητεύσει ως σύμβουλοι στα σχετικά τοπικά νομοθετικά συμβούλια. Σε επίπεδο γνώσεων να διαθέτουν πανεπιστημιακό δίπλωμα και εμπειρία στην παραγωγή ειδίκευσης τους, καθώς και εμπειρία με τα κοινά τουλάχιστον του κόμματος.
- Κανένα όργανο ή αξιωματούχος δεν διορίζει μέλη άλλου οργάνου.
Τί παραλείπουν τα παραπάνω βήματα
Τα παραπάνω βήματα παραλείπουν τα αρχηγικά κόμματα, την οικογενειοκρατία και τον επαγγελματισμό στην πολιτική, τις κλίκες, την εσωστρέφεια και τη διαπλοκή εντός του κόμματος, καθώς και αυτήν με εκτός του κόμματος παράγοντες κάθε μορφής. Επιπλέον οι υποψήφιοι για κάθε πολιτικό αξίωμα δεν έχουν ανάγκη διαφήμισης, άρα χρηματικών πόρων, για να αναδειχθούν, ενώ με σχεδιασμένο τρόπο εξασφαλίζεται η απαραίτητη απαιτούμενη προστασία της αξιοκρατίας και η πληρέστερη δημοκρατική αντιπροσώπευση των μελών του κόμματος.
Όλοι οι αξιωματούχοι εκπροσωπούν τα μέλη του κόμματος και επομένως τηρούν τις αποφάσεις της Τοπικής Οργάνωσης (ΤΟ) σε ότι αφορά θέματα ανάπτυξης. Εκεί όπου προκύπτουν σε κάποιο όργανο διαφωνίες αυτές θα πρέπει να επιλύονται στη βάση της συνεργασίας και πάντοτε με την έγκριση των σχετικών μελών των Τοπικών Οργανώσεων.
Η Τοπική Οργάνωση αποκτά, καταστατικά, απόλυτη εξουσία, σε ότι αφορά το τοπικό κομματικό πρόγραμμα ανάπτυξης της περιοχής της, η δε λειτουργία της καθορίζεται αυστηρώς από όλους τους γνωστούς κανόνες της εκκλησίας του δήμου της δημοκρατίας της Αρχαίας Αθήνας, ώστε να λειτουργεί ομαλά η άμεση δημοκρατία σε αυτήν, για το λόγο δε αυτό ο αριθμός των μελών κάθε Τοπικής Οργάνωσης δεν μπορεί να υπερβαίνει τα εκατό (100).
Στόχοι του δημοκρατικού κόμματος
Ένας βασικός στόχος του δημοκρατικού κόμματος είναι η συμφιλίωση των πολιτών και επομένως διαχρονική αρχή του είναι η συνεργασία με τα άλλα κόμματα ακόμα και στην μεταβατική περίοδο, όπου όλα τα κόμματα μπορεί να μην έχουν υιοθετήσει όλες τις παραπάνω αρχές, με την προϋπόθεση ότι δεν πρεσβεύουν ναζιστικές αρχές. Αυτό σημαίνει πως το κόμμα αγωνίζεται και αντιπαρατίθεται με άλλα στη βάση θέσεων και όχι προσώπων και προφανώς σέβεται τις απόψεις των άλλων κομμάτων. Στη βάση αυτή σφυρηλατεί συνθήκες για μελλοντικές συνεργασίες. Σε όλα αυτά θα βοηθήσει και ο εκλογικός νόμος που θα πρέπει να είναι αυτός της απλής αναλογικής.
Η πάγια θέση ενός δημοκρατικού κόμματος θα πρέπει να είναι η κατάργηση του σταυρού προτίμησης για την ανάδειξη βουλευτών και περιφερειακών ή δημοτικών συμβούλων. Η σειρά κατάταξης των υποψηφίων στο ψηφοδέλτιο να είναι αλφαβητική η δε σειρά εκλογής να καθορίζεται με κλήρωση μετά τις εκλογές και όχι πριν από τον πρόεδρο ή κάποιο άλλο όργανο του κόμματος. Με τον τρόπο αυτό θεωρούμε και τιμούμε στην πράξη όλους τους υποψηφίους ως ίσους και δημιουργούμε επίσης και το κίνητρο σε όλους τους υποψήφιους να αγωνιστούν με όλες τις δυνάμεις τους για την αύξηση του ποσοστού του κόμματος τους.
Τα πολιτικά κόμματα για τη λειτουργία τους χρηματοδοτούνται μόνον από τον κρατικό προϋπολογισμό. Απαγορεύεται κάθε άλλη χρηματοδότηση ακόμα και από μέλη του κόμματος. Καταργούνται ακόμα και οι συνδρομές των κομματικών μελών. Οι υπουργοί με το νέο σύστημα δεν είναι βουλευτές, αλλά θα πρέπει να έχουν θητεύσει ως βουλευτές πέραν των προαπαιτούμενων που συνδέονται με γνώσεις και εμπειρίες.