Fake Famous: Το ντοκυμαντέρ που γκρεμίζει τον μύθο των influencers

Fake Famous: Το ντοκυμαντέρ που γκρεμίζει το μύθο των influencers

Τους περίφημους influencers και όλο το παρασκήνιο στο οποίο διαμορφώνονται εξετάζει και αποδομεί το νέο ντοκυμαντέρ του Νικ Μπίλτον, πρώην δημοσιογράφου της εφημερίδας New York Times και του περιοδικού Vanity Fair. Εστιάζοντας στους χρήστες του Instagram, του δημοφιλούς μέσου κοινωνικής δικτύωσης που “παράγει” influencers ο Μπίλτον θέτει το καίριο ερώτημα: «μπορούν πραγματικά να είναι όλοι αυτοί διάσημοι;».

Στο ντοκυμαντέρ, παραγωγής της HBO, επιλέγονται τρεις χρήστες του Instagram με σχετικά λίγους ακόλουθους (followers), και ο δημοσιογράφος προσπαθεί να δει αν μπορεί να τους κάνει… δήθεν διάσημους (εξού και το fake famous). Να τους φέρει δηλαδή αρκετούς followers ώστε διάφορες επιχειρήσεις να αρχίσουν να τους στέλνουν δώρα και να τους πληρώνουν προκειμένου να διαφημίζουν τα προϊόντα τους στις αναρτήσεις που κάνουν.

Πρόκειται για τους Ντόμινικ Ντράκμαν, Ουάιλι Χάινερ και Κρις Μπέιλι. Για τις ανάγκες της ταινίας, ο Μπίλτον ακολουθεί όλα τα “βήματα” που χρειάζονται για να πλάσει μια φανταστική, πολυτελή εικόνα για τους τρεις υποψηφίους του. Στήνει φωτογραφήσεις που τους δείχνουν να κάνουν πολυτελή και έντονη ζωή, σε διάφορα μέρη, όπως για παράδειγμα στο εσωτερικό ενός ιδιωτικού λίαρ τζετ.

Με τη δύναμη επαγγελματιών φωτογράφων, μια μικρή πισίνα στην πίσω αυλή ενός σπιτιού φωτογραφίζεται έτσι ώστε να μοιάζει με πισίνα πεντάστερου ξενοδοχείου, ενώ ένα κάθισμα τουαλέτας, χάρη στην οπτική επεξεργασία, μετατρέπεται στο παράθυρο ενός αεροπλάνου(!).

Επίσης, ο Μπίλτον “αγοράζει” followers και likes από εταιρείες που ασχολούνται ακριβώς με το αντικείμενο αυτό (!), καθώς και σχόλια. Να σημειωθεί ότι τη διαδικασία αυτή την κάνει με προσεκτικό τρόπο ώστε να μην βάλει σε υποψίες τις δικλείδες ασφαλείας που το Instagram έχει ενσωματωμένες για να εντοπίζουν τα ψεύτικα likes/followers. Πολλοί από τους λογαριασμούς από τους οποίους προέρχονται τα likes είναι bots, δηλαδή αυτοματοποιημένοι λογαριασμοί που δεν αντιστοιχούν σε κάποιο φυσικό πρόσωπο.

Το ψεύτικο γίνεται αληθινό

Αυτό δεν είναι, πάντως, απαγορευτικό, αφού ακόμα και διάσημες προσωπικότητες έχουν εκατομμύρια ψεύτικους ακόλουθους στο Instagram. Στην πορεία, ο δημοσιογράφος διαπιστώνει ότι τα δύο από τα τρία άτομα που έχει επιλέξει να αναδείξει δεν αισθάνονται άνετα με τους ψεύτικους followers και τα ψεύτικα like. Ο τρίτος όμως μπήκε στο “παιχνίδι” πλήρως, όπως φαίνεται από τις φωτογραφίες στο προφίλ του.

Η ταινία περιλαμβάνει συνεντεύξεις ειδικών και ανθρώπων της σόουμπιζ, δημοσιογράφων και άλλων που έχουν ασχοληθεί με το θέμα. Σε μεγάλο βαθμό αποκαλύπτει πως η “επιρροή” των Influencers δεν είναι και τόσο πραγματική, και το κάνει με τρόπο διασκεδαστικό και λιγότερο καυστικό, σε σχέση με το ντοκυμαντέρ The Social Dilemma, που αφορούσε τους αλγόριθμους.

Άλλωστε, στόχος της ταινίας είναι περισσότερο να διεξάγει ένα κοινωνικό πείραμα, πάνω στην αυθεντικότητα (ή μη) της κατασκευής ενός “celebrity” που στην πραγματικότητα δεν υπάρχει. Στην πράξη όμως, οι influencers, προσποιούμενοι τους διάσημους καταφέρνουν και γίνονται διάσημοι… Παράλληλα, το ντοκυμαντέρ αποκαλύπτει μια ολόκληρη βιομηχανία επιχειρήσεων και επαγγελματιών που προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στους επίδοξους influencers ώστε να κάνουν τα “ψέματά” τους πιο αληθοφανή.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι