ΘΕΜΑ

Φοβάται η κυβέρνηση την καινοτομία; – Το αναπτυξιακό συνέδριο στην Πάτρα

Φοβάται η κυβέρνηση την καινοτομία; – Το αναπτυξιακό συνέδριο στην Πάτρα, Μάκης Ανδρονόπουλος

Φοβάται η κυβέρνηση τις νέες ιδέες και την καινοτομία; Μα είναι ερώτηση αυτή; Και βέβαια όχι, φτάνει να μη χαλάνε τη σούπα κάποιων υπουργών-υφυπουργών, κάποιων ισχυρών συμφερόντων και δυστυχώς, κάποιων συντεχνιών που λυμαίνονται τον κρατικό κορβανά (όπως το πάρτι που γίνεται διαχρονικά στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου κ.ά.).

Όμως, αυτή η αφανής φοβία έχει καταλυτικές επιπτώσεις σε μεσομακροχρόνια βάση στην ελληνική ανάπτυξη. Χιλιάδες καινοτόμες προτάσεις από τον ιδιωτικό τομέα και όχι μόνο είναι θαμμένες στα συρτάρια των υπουργείων, είτε από ακαλλιέργητους υπαλλήλους, είτε από φοβικούς τμηματάρχες, είτε από τοπικά συμφέροντα, αλλά κυρίως από τους διευθυντές της γραφειοκρατίας: «αυτό δεν γίνεται ή δεν προβλέπεται»!. Έτσι, αν παρεμπιπτόντως φτάσει μια καινοτόμα ιδέα στο αυτί του πολιτικού προϊστάμενου, στην καλύτερη περίπτωση θα την πει ως δικιά του, κατ΄ ιδίαν στον πρωθυπουργό, για να χαθεί στη συνέχεια στο βάλτο του ελληνικού συστήματος.

Έχει αλλάξει κάτι με την κυβέρνηση Μητσοτάκη; Όχι, απαντούν αυτοί που δεν ασχολούνται με την φαινομενολογία του κυβερνητικού έργου, αλλά συναλλάσσονται επί του πραγματικού. Τα παραδείγματα είναι πολλά που μπορεί να προσκομίσει κανείς. Εδώ θα παραθέσω ένα ιδιαίτερο.

Πολιτισμός-καινοτομία

Στις 3-5 Ιουνίου πραγματοποιείται το 9ο Περιφερειακό Αναπτυξιακό Συνέδριο στις εγκαταστάσεις της παλαιάς οινοποιίας Achaia Clauss στην Πάτρα που διοργανώνει η εφημερίδα “Πελοπόννησος” και η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, με θεματικές οικονομία και ανάπτυξη, περιβάλλον και ενέργεια, τουρισμός και καινοτομία, υποδομές, υγεία, πολιτισμός και παιδεία…

Παρενθετικά, τα συνέδρια αυτού του τύπου είναι για το φαίνεσθαι, να γίνουν τα βίντεο, τα κλιπ, για να τα ανεβάσουν οι πολιτικοί και οι επιχειρηματίες στο διαδίκτυο για την πελατεία τους. Αυτό προκύπτει από το γεγονός ότι δεν υπάρχει απολογισμός των ιδεών και των πολιτικών που κατατέθηκαν στο συνέδριο της προηγούμενης χρονιάς. Ο οργανωτής δεν θα ρωτήσει ποτέ τον υπουργό «πέρσι μας είπατε αυτό. Τι κάνατε; Γιατί δεν έγινε;»

Αλλά ας γυρίσουμε στο πρόγραμμα και στην ενότητα “Πολιτισμός”. Προσκαλείται για ομιλητής ο κ. Παναγιώτης Νόιφελτ και μάλιστα, λόγω της διεθνούς του δραστηριότητας, του ζητείται να φέρει επιφανείς ειδικούς από το χώρο του πολιτισμού και των δημιουργικών βιομηχανιών. Η φωτογραφία του αναρτάται στο site του συνεδρίου και ο Νόιφελτ φέρνει για ομιλητές στο συνέδριο όπως το Dr. Julius Heinicke (Professor of Cultural Policy, Chairholder of the UNESCO “Cultural Policy for the Arts in Development”), Randy Cohen (Vice Chairman, Americans for the Arts) του μεγαλύτερου αμερικάνικου οργανισμού πολιτιστικής πολιτικής που λόγω υποχρεώσεων δεν μπόρεσε να συμμετάσχει, και άλλους/ες.

Δέκα μέρες όμως πριν το συνέδριο ειδοποιείται ο Νόιφελτ ότι κόπηκε από το πάνελ με εντολή άνωθεν. Η αδυναμία των διοργανωτών ή η άγνοια και η φοβία του υπουργείου απέναντι στις νέες ιδέες, τις νέες καταστάσεις, στην καινοτομία και σε οτιδήποτε δεν είναι υποταγμένο στις σκοπιμότητες του συστήματος;

Ποιος είναι ο Παναγιώτης Νόιφελτ;

O Παναγιώτης Νόιφελτ (1967) έχει διπλό επαγγελματικό και ακαδημαϊκό υπόβαθρο, δημιουργικό και τεχνικό, καθώς έχει σπουδάσει υποκριτική, σκηνοθεσία, διαχείριση και οικονομία αερομεταφορών. Είναι πολιτικά σκεπτόμενος, ερευνητής, πολιτιστικός διαχειριστής (πολιτική-οικονομία), θεατρικός σκηνοθέτης (έχει ανεβάσει έργα στο Old Vic Theatre το έργο Χρυσόμυγα “MayFly” του Χριστόφορου Χριστοφή και στο Old Operating Theatre του Λονδίνου), επιχειρησιακός σχεδιαστής, διαπραγματευτής, ειδικός αναλυτής αερομεταφορών.

Είναι όμως ο ιδρυτής και Πρόεδρος στους εξής οργανισμούς:
• International Cultural and Creative Industries Regulatory Authority (Διεθνής Ρυθμιστική Αρχή για τον Πολιτισμό και τις Δημιουργικές Βιομηχανίες, διεθνές νομικό, ρυθμιστικό, κανονιστικό και συνταγματικό πλαίσιο για τον πολιτισμό, τις τέχνες, τις δημιουργικές βιομηχανίες και τη διασκέδαση), με έδρα που μεταφέρεται εντός του 2021 στις Βρυξέλλες (έτος ίδρυσης 2015- σήμερα).
• International Independent (Διεθνές Ανεξάρτητο, κοινοπραξία πολιτιστικών, ερευνητικών και παραγωγικών φορέων πολιτισμού. Έργο: Έρευνα στην Πολιτιστική Πολιτική, Οικονομία και Διαχείριση Διεθνή Προγράμματα Συνεργασιών, Πλατφόρμες Χρηματοδότησης Πλήθους, Δίκτυα, Άσκηση Πίεσης και Πρωτοβουλίες με έδρες το Λονδίνο και τις Βρυξέλλες (UK,US,GR,BΕ 1998-σήμερα).
• Συμβούλιο Τεχνών Ελλάδας, αναβάθμιση των μοντέλων διαχείρισης προώθησης και χρηματοδότησης στους κλάδους των τεχνών (2000/2- σήμερα).

Έχει συμμετάσχει σε πολλά διεθνή συνέδρια και έχει οργανώσει ημερίδες στο αμφιθέατρο του υπουργείου Πολιτισμού, καθώς και το “Διεθνές Συνέδριο για την Πολιτιστική και Δημιουργική Οικονομία και Ανάπτυξη” Αμφιθέατρο Μουσείο Ακρόπολης, 10 Συνέδρια. Συνέδριο Αερομεταφορών “Αερομεταφορές Παρόν και Μέλλον” Υπουργείο Μεταφορών, 12 Συνέδρια. “Πολιτιστική & Τεχνολογική Ανάπτυξη”, Ινστιτούτο Ανάπτυξης Δυτικής Ελλάδας, 17 Συνέδρια.

Γιατί

Το ερώτημα είναι γιατί αυτόν τον λαμπερό Έλληνα που έχει δημιουργήσει ένα διεθνές δίκτυο για τον πολιτισμό και τις δημιουργικές βιομηχανίες τον κόβει το υπουργείο πολιτισμού η ποιος τον κόβει; Φοβάται τον Νόιφελτ, τις ιδέες που καταθέτει και ενδιαφέρουν την UNESCO και άλλους διεθνείς οργανισμούς και κυβερνήσεις;

Φοβούνται τους οργανισμούς που έχει δημιουργήσει -και οι οποίοι είναι νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου του εξωτερικού και της Ελλάδας- ότι θα τους πάρουν τη δουλειά; Φοβούνται κάποιοι την ιδιωτική πρωτοβουλία, υπάρχει ανταγωνισμός ή λάθος πληροφόρηση, φθόνος και μικροπρέπειες; (γιατί τα δημιουργήματα του είναι ιδιωτική πρωτοβουλία με την πιο αυθεντική έννοια του όρου). Ή μήπως κάποιοι πλεγματικοί καρεκλοκένταυροι παραπληροφόρησαν την πολιτική ηγεσία;

Και τα τόσα ελληνικά και ελληνικών συμφερόντων ιδρύματα πολιτισμού τι κάνουν; Οι πρόεδροί τους δεν καταλαβαίνουν ότι στηρίζοντας τέτοια επιχειρήματα στηρίζουν τη βιωσιμότητα των οργανισμών τους, κάποια από αυτά δυσκολεύονται να αυτοσυντηρηθούν. Ποιο είναι αυτό το κονκλάβιο, αυτό που παρεμποδίζει τα τελευταία 12 χρόνια από το 2009 την προβολή και διάχυση των ευρημάτων που παράγει το επιστημονικό συνέδριο με τίτλο International Cultural and Creative Economy and Development, Athens (ICCEDA);

O ίδιος και μια διεθνής ομάδα εμπειρογνωμόνων των κλάδων του πολιτισμού διοργανώνει με επιτυχία κάθε χρόνο στην Ελλάδα (Μουσείο Ακρόπολης) με σκοπό την ολοκληρωμένη ενημέρωση των Ελλήνων επαγγελματιών του πολιτισμού, των τεχνών και των δημιουργικών βιομηχανιών, την ενθάρρυνσή τους για εξωστρέφεια, την προβολή τους σε ευρύ δίκτυο του εξωτερικού που οι οργανισμοί του ελέγχουν. Kαι όλα αυτά με την παρουσία και συμβολή των ισχυρότερων προσωπικοτήτων της έρευνας, της πολιτιστικής πολιτικής και οικονομίας.

Δημιουργική Οικονομία

Έχω παρακολουθήσει αρκετά από τα συνέδρια του ICCEDA και κάθε φορά έφευγα γεμάτος με νέες οπτικές, με ανοιχτά τα παράθυρα του μυαλού. Το γεγονός είναι ότι σε όλα αυτά τα χρόνια κανένα μέσο, καμία εφημερίδα, κανένα τηλεοπτικό δίκτυο αλλά και κανένας σπόνσορας δεν στήριξε αυτή την προσπάθεια, με εξαίρεση δικό του δίκτυο και το Υπουργείο Τουρισμού που έχει ωφεληθεί με μηδενικό κόστος από την προβολή του δικτύου του Νόιφελτ στο εξωτερικό και ορισμένοι οργανισμοί της Ελλάδας που έχουν καταλάβει τη δυναμική της προσπάθειας και αντιστέκονται στον σκοταδισμό.

Ποιοι είναι αυτοί λοιπόν που δημιουργούν τροχοπέδη; Προσωπικά θα χαρώ να διαβάσω τα πρακτικά του συνεδρίου (2009-2019) αν αυτά κάποτε εκδοθούν, πιθανότατα στο εξωτερικό.
Το σίγουρο είναι ότι διεπράχθη μία χοντρή απρέπεια, απαράδεκτη και καταχρηστική, παλαιοκομματική και οπισθοδρομική. Γιατί λοιπόν η Ελλάδα αφού μπορεί να παράξει περισσότερα και σε καλύτερες ποιότητες επιλέγει να αποπολιτίζει και να υποβαθμίζει το ανθρώπινο δυναμικό και τις δυνατότητές της, μειώνοντας τα έσοδα και τα κέρδη της από τον πολιτισμό, τις τέχνες και τα γράμματα.

Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι η 74η Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών όρισαν το 2021 ως Διεθνή Χρονιά Δημιουργικής Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης. Η πολιτιστική πολιτική της Ελλάδας, η φτωχή της συμμετοχή στο εξωτερικό και ελάχιστη συμμετοχή στην διεθνή έρευνα για τον πολιτισμό και τη συμβολή των τεχνών και της δημιουργικότητας στο Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν (ΑΕΠ), αποτυπώνονται περιορισμένα αλλά ανάγλυφα στην αναφορά του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και του τμήματος Εμπορίου και Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών.
Υπάρχει κι ένα ακόμη ερώτημα: μήπως γινόταν καμιά στραβή και άκουγε ή έβλεπε ο πρωθυπουργός την ομιλία του Νόιφελτ και του περνούσε από το μυαλό ότι θα μπορούσε να γίνει ο Πιερρακάκης του Πολιτισμού;

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Kαταθέστε το σχολιό σας. Eνημερώνουμε ότι τα υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται.

0 ΣΧΟΛΙΑ
Παλιότερα
Νεότερα Με τις περισσότερες ψήφους
Σχόλια εντός κειμένου
Δες όλα τα σχόλια
0
Kαταθέστε το σχολιό σαςx