Γιώργος Σταθόπουλος, ο ερωτικός
15/02/2020Συμπληρώθηκε φέτος το κάλβειο τέταρτο του αιώνος από τότε που ο ζωγράφος Γιώργος Σταθόπουλος (1944) στράφηκε στη χαρακτική το 1994. Μια τηλεφωνική επαφή μαζί του, που την επιδίωξε ο Ηλίας Ν. Κουβέλης (1964), ιδιοκτήτης του φερώνυμου Εργαστηρίου Χαρακτικής, ήταν το πρόσχημα. Ο συνεχής, ένθερμος ζήλος του Σταθόπουλου για την καλλιτεχνική δημιουργία στάθηκε η αιτία.
Με σπουδές ζωγραφικής και γλυπτικής στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, ο Σταθόπουλος ήταν προετοιμασμένος. Είχε επίσης την εμπειρία των μέσων έκφρασης στην τέχνη της χαρακτικής, αφού είχε προηγηθεί συνεργασία του για χαλκογραφίες με τις εκδόσεις Μίμνερμος.
Η γνωριμία του Σταθόπουλου με τον Κουβέλη εξελίχθηκε, με τον καιρό, σε πραγματική φιλία. Από τον χώρο του Εργαστηρίου Χαρακτικής Ηλία Ν. Κουβέλη, στην αθηναϊκή συνοικία του Αγίου Παύλου, ο Σταθόπουλος περνούσε συχνά τα μεσημέρια και τα απογεύματα για να σχεδιάσει έργα στις πλάκες του μετάλλου που στη συνέχεια θα τις βύθιζε στο οξύ και θα τις τύπωνε ο Κουβέλης.
Ο πειραματισμός και των δύο ήταν αδιάκοπος, με το καθετί: δοκίμια και εκτυπώσεις όχι μόνο σε απλό χαρτί αλλά και σε χαρτί συσκευασίας, όπου τυπώθηκε το πρώτο έργο του Σταθόπουλου, και σε χειροποίητο χαρτί που κατασκευαζόταν στο Εργαστήριο Χαρακτικής Ηλία Ν. Κουβέλη, συνδυασμός χάραξης με βελόνα και με οξύ, συναίρεση επιπλέον της βαθυτυπίας με την υψιτυπία, λιθογραφικό κραγιόνι πάνω σε αδιάσταλτη επιφάνεια.
Μεγάλος αριθμός χαρακτικών του Σταθόπουλου υλοποιήθηκε με τις μεθόδους της χαλκογραφίας στην οποία χρησιμοποιείται διάλυμα νιτρικού οξέος, της οξυγραφίας, γραμμικής και τονικής, της λιθογραφίας σε τσίγκο, της λινολαιογραφίας, της παλαιότερης τυπογραφικής τεχνικής της τσιγκογραφίας και της νεότερης τεχνικής της μεταξοτυπίας.
Ζωγράφος πάντα, ο Σταθόπουλος δούλευε στις εκτυπώσεις τα χρώματα, επεμβαίνοντας και εκ των υστέρων, δημιουργώντας επιχρωματισμένα τυπώματα, διαφορετικά και μοναδικά, κάθε φορά.
Εικονογραφήσεις και ευφρόσυνες εικόνες
Όλα αυτά τα είκοσι πέντε χρόνια, χαρακτά έργα του Σταθόπουλου περιλήφθηκαν και ως εικονογραφήσεις κειμένων και χειρογράφων που ολοκληρώθηκαν στο Εργαστήριο Χαρακτικής Ηλία Ν. Κουβέλη. Το 1997 ο Σταθόπουλος θα εικονογραφήσει με έργο του σε χαλκό την Αταλάντη του ποιητή και μεταφραστή Ερρίκου Μπελιέ (1950-2016). Το 2000 εκδίδεται από την αίθουσα τέχνης Ειρμός του Γεράσιμου Τόλη, στη Θεσσαλονίκη, το λεύκωμα Εκλογαί με ποιήματα της Σαπφώς και χαλκογραφήματα του Σταθόπουλου.
Το 2002 ακολουθεί η έκδοση από την αίθουσα τέχνης του Νίκου Δαλαρέτου Βουρκαριανή, στην Κέα, της ποιητικής συλλογής του Γιάννη Υφαντή (1949) Αλέκτωρ ο Εράσμιος, εικονογραφημένης με πέντε ερωτικής θεματολογίας χαλκογραφήματα του Σταθόπουλου. Το 2003 η φίλια συνωρίς, η δυάδα Σταθόπουλου-Κουβέλη επιχειρεί τη δημιουργία μεμονωμένων χειρόγραφων ποιημάτων που τα κοσμούσαν λυρικά λινολαιογραφήματα του Σταθόπουλου.
Διακόσια πενήντα χαρακτικά: καθόλου μικρός απολογισμός! Μαρτυρείται ότι ο αρχαίος ζωγράφος Θέων, όποτε σκόπευε να ζωγραφίσει πολεμική σκηνή, έστηνε μουσικούς να παίζουν παιάνες για να διαμορφωθεί ατμόσφαιρα. Ο Γιώργος Σταθόπουλος δεν είχε και δεν έχει την ανάγκη για κάτι τέτοιο. Δεν υιοθέτησε σκηνοθετημένους νεωτερισμούς, δεν υπέκυψε σε καμιά Σειρήνα του μοντέρνου.
Οι γραμμές των συνθέσεών του είναι προσωπικά ποιητικές. Σαν από τις αρχαίες ληκύθους βγαλμένες αλλά και με γνήσια λαϊκές, αφομοιωμένες τις επιρροές τους, οι ευφρόσυνες εικόνες του δείχνουν νεαρές αισθησιακές γυναίκες, έτοιμες για τον έρωτα, χωρίς όμως να καταντούν ποτέ χυδαίες.