Η φρενίτιδα του blockchain – Αγορά εκατομμυρίων με τρισδιάστατα κόμικ

Η φρενίτιδα του blockchain – Αγορά εκατομμυρίων με τρισδιάστατα κόμικ, Αλέξανδρος Μουτζουρίδης
Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Είναι γνωστό ότι η τεχνολογία στις ψηφιακές συναλλαγές έχει ξεφύγει, ιδίως με την ολοένα και μεγαλύτερη εφαρμογή του blockchain. Σε αυτό βασίστηκε άλλωστε η νεοζηλανδέζικη Orbis Blockchain Technology, δημιουργός της εφαρμογής VeVe, η οποία έχει διαμορφώσει μια αγορά ψηφιακών αντικειμένων που συλλέγουν οι χρήστες και πωλούν ο ένας στον άλλο.

Από τον περασμένο Δεκέμβριο, η εταιρεία έχει κάνει έσοδα ύψους 7.000.000 δολαρίων χάρη σε χιλιάδες χρήστες που είναι διατεθειμένοι να δαπανήσουν αρκετά χρήματα για ένα ψηφιακό συλλεκτικό αντικείμενο. Πρόκειται ουσιαστικά για δισδιάστατα και τρισδιάστατα ψηφιακά σχέδια διάσημων χαρακτήρων καρτούν, όπως για παράδειγμα ένα μοντέλο του Μπάτμαν, ένα Πόκεμον κ.ά.

Είναι συλλεκτικά, όμως, επειδή είναι μοναδικά, γι’ αυτό και η τιμή τους μπορεί να ξεκινάει από λίγες δεκάδες δολάρια και να φτάνει τα 200. Είναι ενδεικτικό ότι, μεταξύ άλλων, το σχέδιο από ένα χρυσό λογότυπο των γνωστών Γκοστμπάστερς πουλήθηκε για 140 δολάρια. Η τιμή του όμως εκτοξεύθηκε, αφού η εφαρμογή δίνει τη δυνατότητα στους χρήστες να πωλούν τα σχέδια σε μια “δευτερογενή” αγορά. Εκεί, το ίδιο λογότυπο των Γκοστμπάστερς δημοπρατήθηκε για 4.000 δολάρια! Από τότε που λανσαρίστηκε, η εφαρμογή χρησιμοποιείται από περίπου 70.000 χρήστες και καθημερινά την κατεβάζουν χιλιάδες. Έχει πουλήσει περίπου 110.000 συλλεκτικά μοντέλα.

Η τεχνολογία πίσω από τη συλλογή

Τι είναι, όμως, αυτό που καθιστά ένα ψηφιακό σχέδιο τόσο μοναδικό ώστε να πάρει αξία σε μια εικονική αγορά; Εδώ η υπεισέρχεται το blockchain, το οποίο εξασφαλίζει ότι ένα ψηφιακό αντικείμενο είναι αυθεντικό και έχει συγκεκριμένο ιδιοκτήτη. Με τον ίδιο τρόπο που το blockchain χρησιμοποιείται για να υποστηρίξει την αυθεντικότητα και μοναδικότητα των κρυπτονομισμάτων, έτσι εφαρμόζεται και εδώ για να υποστηρίξει μη εμπορεύσιμα αντικείμενα (tokens). Τα tokens είναι αυτά που “ταυτοποιούν” ουσιαστικά κάθε συλλεκτική ψηφιακή δημιουργία, ώστε να έχει αξία.

Μοιάζει παράξενο, πώς μια εικόνα, η οποία μπορεί στην πράξη να αντιγραφεί και να αναπαραχθεί, θα μπορούσε να έχει τέτοια χρηματική αξία. Για τους ιδρυτές της VeVe, Ντέιβιντ Γιου και Νταν Κράδερς, η πιστοποίηση της ιδιοκτησίας είναι αυτή που προσδίδει αυτή την αξία στα συλλεκτικά σχέδια, χωρίς την οποία θα ήταν απλά… αντίγραφα.

Στην εφαρμογή λοιπόν οι συλλέκτες έχουν τη δυνατότητα να παρουσιάσουν τη συλλογή τους σε εικονικές εκθέσεις. Μάλιστα με την τεχνολογία εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας, μπορούν να εμφανιστούν οι ίδιοι δίπλα στα μοντέλα καρτούν, με το κινητό ή τον υπολογιστή τους. Κι αν δεν πρόλαβαν να αγοράσουν κάποιο ψηφιακό σχέδιο όταν αυτό βγήκε, η εταιρεία τους παραπέμπει στη δευτερογενή αγορά, όπου μπορούν να δώσουν τις προσφορές τους στο χρήστη που το έχει, αν φυσικά το διαθέτει σε δημοπρασία.

  Το άγνωστο εργαστήρι ζωγραφικής του Νίκου Εγγονόπουλου

Η ψηφιακή γκαλερί

Σημειωτέον, η VeVe έχει εξασφαλίσει εξαρχής τα δικαιώματα για τη δημιουργία των ψηφιακών μοντέλων από τις εταιρείες παραγωγής, όπως η DC Comics και η Universal Pictures. Ακόμα και αν ήδη αυτές έχουν δημιουργήσει τρισδιάστατα σχέδια των χαρακτήρων τους, η ομάδα της VeVe τα παίρνει και τα βελτιώνει, όπως αναφέρει, πριν τα διαθέσει προς πώληση.

Σε πολλές περιπτώσεις οι σχεδιαστές της δημιουργούν ολοκαίνουρια μοντέλα, κάτι που προσδίδει μεγαλύτερη οικονομική αξία στο τελικό αποτέλεσμα, και ενδεχομένως και προμήθεια για την VeVe. Είναι αξιοσημείωτο ότι το προσωπικό της δεν ξεπερνά τα 20 άτομα, μέχρι στιγμής, ενώ οι σχεδιαστές της είναι μόλις πέντε, με τους υπόλοιπους να εργάζονται στους τομείς της πληροφορικής, του μάρκετινγκ και των social media.

Το ραγδαία αυξανόμενο οικονομικό αποτύπωμα της αγοράς αυτής, πάντως, θυμίζει έντονα την τεχνολογική φούσκα της δεκαετίας του ‘90. Αρκετοί μελετητές της ψηφιακής τεχνολογίας και της τεχνολογίας blockchain προειδοποιούν ότι ένα μεγάλο μέρος αυτής της αγοράς, αργά ή γρήγορα, θα διαλυθεί. Αυτό το αναγνωρίζουν, άλλωστε, άμεσα ή έμμεσα και οι ίδιοι οι άνθρωποι που επενδύουν σε αυτή.

Πόσο μάλλον όταν, στην περίπτωση των κόμικ και καρτούν, οι μεγάλες, παγιωμένες θεματικές εκθέσεις έχουν παγώσει προσωρινά, λόγω πανδημίας, με αποτέλεσμα οι φανατικοί συλλέκτες και λάτρεις των μοντέλων κόμικ να στρέφονται στο διαδίκτυο. Για πόσο θα κρατήσει αυτό, όμως; Το σχόλιο του Κράδερς είναι ενδεικτικό: «Αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε μια ανοδική φάση και αυτή κάποια στιγμή θα κατασταλάξει. Όταν γίνει αυτό θα υπάρξουν κάποιοι παίκτες στην αγορά και ένας από αυτούς θα είμαστε εμείς».

  • Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr
  • Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.
Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι