“Η Πόλη ή πως να κοιμηθείτε ήσυχα”: Μία πρωτοποριακή παράσταση που αξίζει να δείτε
14/02/2025
Υπόκλιση στο σύγχρονο θέατρο! Μπαίνοντας σε μια ψυχρή αίθουσα του πολυχώρου 104, με μια λάμπα φθορίου στο κέντρο κι ένα μακρύ τραπέζι με μια τεράστια μακέτα πάνω του, λιγοστές θέσεις και λιγοστοί θεατές, δεν προμήνυαν αυτό που θ’ ακολουθούσε.
Μια ομάδα νεαρών καλλιτεχνών με πάθος, ήθος και αγάπη, δημιούργησε κι ερμήνευσε κάτι μοναδικό και υπέροχο. Μια τέλεια μακέτα, πιστή αντιγραφή του κέντρου της πόλης, με εσωτερικό και προσόψεις των κτηρίων της δεκαετίας του εβδομήντα στην Αθήνα, οι δρόμοι και τα στενά, τα μικρά πάρκα και οι πλατείες πανομοιότυπα με αυτά που αντικρύζουμε παντού γύρω μας.
Το μεγαλύτερο μέρος της ερμηνείας του “Η Πόλη ή πως να κοιμηθείτε ήσυχα” έγινε με κάμερα, όπου, μέσα από το φακό της, φέρνει κοντά το εσωτερικό των κατοικιών το άλλοτε μακρινό, οι καθημερινές δράσεις παίρνουν πλέον άλλη υπόσταση, η ιδιωτικότητα καταλύεται. Παντού λοιπόν μια κάμερα εξελιγμένη στο έπακρο, καταγράφει τον καθ’ ένα, αφαιρώντας του το δικαίωμα ακόμα και στην ελεύθερη κίνηση. Οι νέοι, υποχρεώνονται να καταπνίγουν κάθε αυθορμητισμό, δημιουργώντας σχέσεις μόνο εγκεφαλικές και εικονικές.
Οι ηθοποιοί, ορίζουν τους θεατές σαν σκηνοθέτες, αφού από το δικό τους χέρι και με τις δικές τους επιλογές, διαμορφώνονται αυτές οι κοινωνίες. Ο αρχηγός του κράτους, εμφανίζεται πολύ συχνά στην μεγάλη οθόνη προβολής, καθησυχάζοντας τους πάντες, πως, όλα πάνε καλά, όχι μόνο καλά, αλλά θαυμάσια, όπως πρέπει, δίχως να διαταράσσεται η κανονικότητα. Για τα όπλα της ασφάλειας φροντίζει εκείνος. Ζητά μόνο από τους πολίτες, αγάπη και ησυχία μεταξύ τους. Τί άλλο μπορεί να ζητούν, αφού όλα είναι καλά και το τονίζουν με κάθε τρόπο τα όργανα της τάξης και της διοίκησης.
Το πρωτοποριακό θέατρο στα καλύτερά του
Το παιχνίδι του μυαλού, με άπειρους πειραματισμούς πρωτοστατεί. “Πείσε τον εαυτό σου, κάνε πως είσαι πεθαμένος, για να καταφέρεις να ζήσεις, προσαρμόσου στην συνθήκη, είναι εντελώς απαραίτητο. Μην στέκεσαι στο δημιουργικό εμπόδιο, καθώς, αυτό συμβάλει στην αυτοεξέλιξή σου”. Καυστική σάτιρα για τον κυβερνήτη, οι λόγοι του γράφονται μέσω τεχνικής νοημοσύνης, προσαρμοσμένοι σαν ν’ απευθύνονται σε υπερανθρώπους, που οφείλουν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα. Να πιστέψουν και να εμπιστευτούν, το “όλα είναι καλά, πολύ καλά, πάρα πολύ καλά”.
Άλλο μεγάλο θέμα που θίγεται είναι, η φροντίδα του συστήματος για τη σημαντικότητα της διόρθωσης και της διαμόρφωσης της είδησης… Λέξη – λέξη, να είναι εύπεπτη κι απαλή, να μην διαταράσσει την προκαθορισμένη κανονικότητα του πολίτη, να μην θορυβηθεί από μη μεθοδευμένη πληροφορία. Να μην αντιδρά στον φάκελο, που με κόπο δημιούργησε η πολιτεία, μέσω των ηλεκτρονικών μέσων για την εξυπηρέτηση, για το καλό του. Είναι, βεβαίως, αχαριστία και υπερβολή, το ό,τι, σε λίγο δεν θα είναι στην διάθεσή μας, ούτε η αποκλειστικότητα του μυαλού μας.
“Η Πόλη ή πως να κοιμηθείτε ήσυχα” είναι μια παράσταση που θα πρέπει να στηριχτεί, από εκείνους, που δεν έχουν τίποτα να φοβηθούν, ακούγοντας την ωμή αλήθεια.
“Η Πόλη ή πως να κοιμηθείτε ήσυχα”
Συγγραφέας, σκηνοθεσία: Παναγιώτης Γκιζώτης
Πρωταγωνιστούν: Παίζουν: Μαρία Καραγκιοζίδου, Δημήτρης Ροΐδης, Γιώργος Χιώτης Εμφανίζονται στο βίντεο: Μανώλης Μαυροματάκης, Άρης Μπαλής, Γκαλ Ρομπίσα, Φιντέλ Ταλαμπούκας, Αγγελίνα Τερσενίδου, Αγγελική Τόμπρου
Άλλοι συντελεστές: Σύλληψη: Παναγιώτης Γκιζώτης Δραματουργία: Παναγιώτης Γκιζώτης, Μαρίνος Ευτυχίου Μουσική: Δημήτρης Ροΐδης Βίντεο, φωτογραφίες: Γιάννης Παπαγεωργίου Σκηνογραφία: Μαίρη Βασιλάκη Κοστούμια: Στέβη Παχή Φωτισμοί: Χρήστος Μπαλαγιάννης