Με ανεμιστήρες στεγνώνουν οι Βρετανοί τα γλυπτά του Παρθενώνα
13/08/2021Την περασμένη Τετάρτη το βρετανικό περιοδικό «The Art Newspaper», σε δημοσίευμα με τίτλο “Ξανάπιασε βροχή στην πτέρυγα με τα γλυπτά του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο;”, αναφερόταν στις κακές συνθήκες φύλαξης τόσο των Γλυπτών του Παρθενώνα όσο και των γειτονικών αιθουσών με ασσυριακές αρχαιότητες.
Οι πτέρυγες με τα ελληνικά γλυπτά είναι κλειστές επτά μήνες τώρα και το Μουσείο είχε δεσμευθεί ότι θα τις ανοίξει τον Μάιο, όπως όλες, μετά το αναγκαστικό κλείσιμο, λόγω πανδημίας. Ομως, ενώ οι άλλες αίθουσες άνοιξαν, τρεις αίθουσες με ελληνικές αρχαιότητες έμειναν κλειστές.
Το βρετανικό έντυπο εκτιμά ότι φταίει το γεγονός ότι δεν αντιμετωπίσθηκε το πρόβλημα με τα νερά της βροχής που πέφτουν στην αίθουσα, κάτι που είχε καταγραφεί ως πρόβλημα από το 2019 αλλά και το 2020. Δημοσιεύει μάλιστα και φωτογραφία με έναν ανεμιστήρα, που προφανώς έχει επιστρατευθεί για να στεγνώσει την υγρασία στο χώρο από τα νερά της βροχής που πέφτουν από την οροφή.
Οι Βρετανοί για τα γλυπτά του Παρθενώνα
Η διοίκηση του Βρετανικού Μουσείου απαντά στο δημοσίευμα ότι πέντε αίθουσες στο ισόγειο (οι τρεις είναι με ελληνικά έργα και οι δύο με ασσυριακά) δεν μπορούν ακόμη να αποδοθούν στο κοινό, «γιατί λόγω της πανδημίας δεν ολοκληρώθηκαν οι εργασίες που έπρεπε να γίνουν. Οπότε για την ασφάλεια των επισκεπτών μας και της συλλογής οι χώροι παραμένουν κλειστοί».
Οι υπεύθυνοι του Βρετανικού Μουσείου δηλώνουν ότι έχουν…πρόγραμμα να μεταμορφώσουν το κτίριο και όχι απλά να το συντηρήσουν, αλλά όσοι θέλουν να δουν τα έργα, θα πρέπει να κάνουν υπομονή για απροσδιόριστο χρονικό διάστημα. «Θέλουμε να μεταμορφώσουμε το Μουσείο στο μέλλον. Οι εργασίες θα αφορούν στην ενεργή ανακαίνιση των ιστορικών κτιρίων και της περιουσίας μας, αλλά και στη βελτίωση της εμπειρίας των επισκεπτών μας και στην ανάληψη μιας φιλόδοξης επανέκθεσης της συλλογής στα επόμενα χρόνια», λένε.
«Το Μουσείο είναι ιστορικό κτίσμα και διατηρητέο και ομάδα ειδικών πραγματοποιούν τακτικούς ελέγχους σε όλο το κτίριο για να παρακολουθούν και να διασφαλίζουν την κατάλληλη διαχείριση των κινδύνων για τη συλλογή. Η φροντίδα της συλλογής και η ασφάλεια των επισκεπτών και του προσωπικού μας αποτελούν ύψιστη προτεραιότητά μας», καταλήγουν. Παρόμοιες ήταν οι απαντήσεις του Βρετανικού Μουσείου και προς την ΕΡΤ που ζήτησε να μάθει γιατί δεν εκτίθενται τα Μάρμαρα.
Η παρέμβαση του υπουργείου Πολιτισμού
Η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη, που της ζήτησε συνέντευξη το προαναφερόμενο βρετανικό έντυπο, είπε: «Δεν είναι η πρώτη φορά που δημοσιεύονται φωτογραφίες, οι οποίες αποκαλύπτουν ότι οι συνθήκες έκθεσης των Γλυπτών του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο, όχι μόνο δεν είναι οι ενδεδειγμένες, αλλά είναι από προσβλητικές έως επικίνδυνες. Τον Σεπτέμβριο του 2019, όταν είχαν δημοσιευθεί αντίστοιχες φωτογραφίες, είχαμε τονίσει ότι οι εικόνες αυτές ενισχύουν απόλυτα το δίκαιο, διαρκές και αδιαπραγμάτευτο αίτημα της Ελλάδας για την επανένωση των Γλυπτών.Τα Γλυπτά του Παρθενώνα, ένα από τα κορυφαία μνημεία του Δυτικού Πολιτισμού, πρέπει να επιστρέψουν στη γενέθλια γη».
Υπενθυμίζεται ότι τα Γλυπτά ήταν αόρατα επί δεκαετίες. Συγκεκριμένα, όταν το Μουσείο βομβαρδίστηκε το 1940 από τους Γερμανούς έκλεισε για επισκευές. Τότε τα γλυπτά είχαν μεταφερθεί και δεν υπέστησαν ζημιές από τους βομβαρδισμούς, αλλά ο κόσμος μπόρεσε να τα ξαναδεί μετά από 22 χρόνια, το 1962.