Ο “Αθηνίων” ξαναζωντανεύει τη μυθική βασίλισσα Ροδόπη!
12/11/2025
Ένα ιδιότυπο “Σχολείο” για μικρούς και μεγάλους όπου διδάσκονται Ζωγραφική, Γλυπτική, Αγιογραφία, Φωτογραφία, Κεραμική, Χαρακτική, Κηροπλαστική, Βιτρώ, Ψηφιδωτό, Κόσμημα, Ντεκουπάζ, Προσωπογραφία, Σχέδιο, ενώ λειτουργεί και Σύγχρονο εργαστήριο βιωματικής αντιμετώπισης προβλημάτων της καθημερινότητας με τη χρήση εικαστικών (life couch) ξεχωρίζει στην Κομοτηνή.
Στην “Δημοτική Παπαδριέλλειο Πινακοθήκη” της πρωτεύουσας της Αν. Μακεδονίας -Θράκης στην Κομοτηνή γίνονται μικρά θαύματα. Άνθρωποι όλων των ηλικιών ανακαλύπτουν τα ταλέντα τους, μετέχουν σε μαθήματα που αναδεικνύουν τις δεξιότητές τους, που ικανοποιούν μύχιους πόθους, ανακαλύπτοντας μοναδικά μονοπάτια της τέχνης.
Όπως θα πει με την μετριοφροσύνη που τον χαρακτηρίζει ο Άρης Ασσαριωτάκης, που είναι στο τιμόνι αυτού του Οργανισμού του “Αθηνιώνα”, λειτουργούν ήδη 25 τμήματα, ικανοποιώντας ένα όραμα που παρά τα εμπόδια και τις δυσκολίες καταφέραν με συνέπεια και πολύ οργανωτική δουλειά, να το πραγματώσουν. Εκεί εργάζεται μεθοδικά ο εικαστικός και γλύπτης Άγγελος Γεωργίου που ετοιμάζει το αγαλματίδιο της πριγκίπισσας Ροδόπης που θα προσφέρεται ως αναμνηστικό δώρο από την Περιφέρεια Αν.Μ-Θ στους εκλεκτούς επισκέπτες της.
Το γλυπτό της βασίλισσας Ροδόπης
Στο εργαστήριο, που βρίσκεται στο ιστορικό αρχοντικό, στο Μέγαρο Στάλιου, επικρατεί οργασμός εργασίας. Δεκάδες “βασίλισσες” που περιμένουν την τελική βελτιωτική φροντίδα του δημιουργού καλλιτέχνη για να μπουν στα επιμελημένα χειροποίητα κουτιά συσκευασίας. Όπως θα μας πει ο κ. Γεωργίου, κατά την ελληνική μυθολογία, η Ροδόπη ήταν βασίλισσα της Θράκης, αδελφή και σύζυγος του Αίμου και κόρη του Στρυμόνα. Ονόματα όλα γνωστά στην περιοχή σε ποτάμια όρη και τοπωνύμια.
Σύμφωνα με την μυθολογία, το ζευγάρι ο Αίμος και η Ροδόπη είχαν την αλαζονεία να συγκρίνουν τους εαυτούς τους με τον Δία και την Ήρα. Έτσι, ακολούθησε η τιμωρία τους για την αλαζονεία που επέδειξαν στους Θεούς και τους μεταμόρφωσαν σε βουνά τα οποία φέρουν τα ονόματά τους: Οροσειρά του Αίμου και οροσειρά της Ροδόπης αντίστοιχα. Μια εξαιρετικής ομορφιάς περιοχή στο Δήμο Παρανεστίου με καταρράκτες, δάση βελανιδιάς, οξιάς, μονοπάτια, σημεία απαράμιλλης ομορφιάς. Βέβαια η οροσειρά του Αίμου στην Βουλγαρία είναι επίσης γνωστή ως Στάρα Πλάνινα, που μεταφράζεται ως “παλαιό Όρος”. Εκτείνεται σε μήκος περίπου 600 χλμ. με κατεύθυνση από τα ανατολικά προς τα δυτικά, σχεδόν παράλληλα προς τη ροή του Δούναβη. Η κύρια κορυφογραμμή της βρίσκεται στη Βουλγαρία και το υψηλότερο σημείο της είναι η κορυφή Μπότεφ (2.376 μ.).
Το γλυπτό της βασίλισσας Ροδόπης, που γίνεται για πρώτη φορά, ήταν ιδέα του αντιπεριφερειάρχη Ροδόπης Μανώλη Ταπατζά κι έρχεται να συνδέσει την περιοχή με την αρχαία ελληνική μυθολογία ώστε ο λήπτης του αναμνηστικού δώρου να παραλάβει κάτι ξεχωριστό.
Το ξεκίνημα και η πορεία του φορέα Τέχνης “Αθηνίων”
Από τις λίγες επαρχιακές πόλεις που διαθέτουν ένα τέτοιο μοντέλο επαφής, μαθημάτων κι ενασχόλησης με διαδραστικά εργαστήρια τέχνης, είναι η Κομοτηνή που η φήμη της εξαπλώθηκε και ζητούν να τα παρακολουθήσουν Βαλκάνιοι γείτονές της. Ο κ. Ασσαριωτάκης που σηκώνει το βάρος της σύνθετης προσπάθειας ανατρέχει στο ξεκίνημα με μια συνοπτική ανάδρομη που φέρνει θύμισες:
«Την δεκαετία 2015-2025 βάλαμε σαν στόχο να γιγαντώσουμε το εικαστικό κίνημα στη Ροδόπη, διότι θεωρήσαμε την παρουσία του ανεπαρκή και με εργατικότητα, συνέπεια, επιμονή και υπομονή καταφέραμε να ταυτίσουμε την υπόθεση των Εικαστικών με τον «Αθηνίωνα» στην αρχή και στη συνέχεια με μια γιγαντιαία προσπάθεια και πολύ κόπο των μελών μας και των εκπαιδευτών μας να μεταλαμπαδεύσουμε τις εικαστικές δεξιότητες σε όσο περισσότερους συμπολίτες μας προβάλλοντας τα εικαστικά σαν μια από τις πιο φιλικές και αξιόπιστες καλλιτεχνικές ενασχολήσεις. Το πολύ καλό αποτέλεσμα ξάφνιασε και μας τους ίδιους, μας ενδυνάμωσε και διαμόρφωσε μια χαλύβδινη θέληση να συνεχίσουμε.
»Θεωρούμε ως “διαμάντι” της Συλλογικής μας δραστηριότητας εκτός των άλλων τα 25 Εικαστικά εργαστήρια, με όλες τις εκδοχές τους που είναι: ζωγραφική, γλυπτική, χαρακτική, κηροπλαστική, αγιογραφία, φωτογραφία, κόσμημα, ντεκουπάζ, βιτρώ, ψηφιδωτό, κεραμική, σχέδιο, προσωπογραφία, προετοιμασία για εισαγωγή στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, σύγχρονο εργαστήριο βιωματικής αντιμετώπισης προβλημάτων της καθημερινότητας με τη χρήση εικαστικών (life couch), κλπ…. δηλαδή πρόκειται για ένα κανονικό σχολείο αφού οι μαθητευόμενοι στο σύνολό τους κάθε ηλικίας από 7 έως 97 ετών υπερβαίνουν ετησίως τα 250 άτομα. Ένα να σχολείο που εμείς το έχουμε ονομάσει Ε.Π.Τ.Α. (Εργαστήρια Πλαστικών Τεχνών Αθηνίων)”!
Και 12χρονη μαθήτρια από την Βουλγαρία
Η φετινή έκπληξη για τον σύλλογο ήταν η εγγραφή μιας μαθήτριας Γυμνασίου από την Βουλγαρία που εξέφρασε την επιθυμία να παρακολουθήσει μαθήματα βυζαντινής αγιογραφίας: «Η επιθυμία της έφηβης από την γείτονα Βουλγαρία μας έχει συγκινήσει εδώ στον Αθηνίωνα. Είναι ένα καλό παράδειγμα αποφασιστικότητας, όπου η αγάπη στην Αγιογραφία, και η θέληση της σπουδής εξουδετέρωσαν εντελώς κάθε εμπόδιο, όπως αυτό της ξένης γλώσσας, της απόστασης και της ηλικίας” θα πει ο κ. Ασσαριωτάκης. Ο πατέρας της Ζντράφκο Κεχαγιόβ, την φέρνει κάθε εβδομάδα από την συνοριακή διάβαση Μακάζα -Νυμφαία στην Κομοτηνή, όπου η 12χρονη Χριστιάνα με ενθουσιασμό μετέχει στα μαθήματα ξεπερνώντας δυσκολίες επικοινωνίας και παρουσιάζοντας εντυπωσιακή πρόοδο, που δείχνει ότι πρόκειται για ταλέντο».
«Ζωγράφιζε από τις πρώτες τάξεις του δημοτικού και ήταν κάτι που το ήθελε πολύ, η χαρά και ο ενθουσιασμός της όταν ερχόμαστε δεν περιγράφεται» θα μας πει ο πατέρας που έχει αλλά δύο παιδιά και διατηρεί καφετέρια στη πόλη του Κίρκοβο.
Ένα όραμα που παίρνει σάρκα και οστά, που γιγαντώνεται, που εξοικειώνει τους φοιτούντες με τόσο όμορφες ενασχολήσεις. «Μπορεί να μη γίνουν διάσημοι καλλιτέχνες αλλά μόνο όφελος μπορούν να αποκομίσουν από την ενασχόληση τους με τα εικαστικά αλλά και να μάθουν να τα ερμηνεύουν και έτσι να μπορούν να συνομιλούν με τους δημιουργούς μέσα από τα έργα τους είναι σημαντικό και εξηγείται η ικανοποίηση που εισπράττουν και η μαζικότητα με την οποία μετέχουν στις εκδηλώσεις μας» λέει ο κ. Ασσαριωτάκης.
«Φυσικά το κυρίαρχο πρόβλημα μας, είναι η νωχελική οικονομική στήριξη από τους θεσμικούς φορείς, της περιοχής ενός τέτοιου φορέα καθώς η εξέλιξη σε μέγεθος και ποιότητα των καλλιτεχνικών του δραστηριοτήτων αυξάνουν και τις απαιτήσεις των σχετικών οικονομικών μέσων στήριξης που αναζητούνται με αγωνία. Οι θετικές σκέψεις όμως επισκιάζουν τα προβλήματα κι αυτό είναι το κυρίαρχο. Ο Αθηνιώνας οργανώνει θεματικές εκθέσεις, πολιτιστικές βραδιές, έχει λόγο και παρουσία σε καλωσόρισμα των νέων φοιτητών του Δημοκρίτειου, ευπρεπίζει με παρεμβάσεις του γειτονιές, συνδράμει με όρεξη γνώση και προτάσεις σε προγράμματα κοινωνικής συμμετοχής, ενώ στο εντευκτήριο και την πολύτιμη αυλή του ζωντανεύουν αξέχαστες, παρεϊστικες, απολαυστικές στιγμές».





