ΣΙΝΕΜΑ

“Ο Κανόνας του Παιχνιδιού”: Μια αριστουργηματική παραβολή για τον Πόλεμο

"Ο Κανόνας του Παιχνιδιού": Μια αριστουργηματική παραβολή του Ρενουάρ για τον Πόλεμο, Κωνσταντίνος Μπούρας

La Regle Du Jeu |1939 | Έγχρ. | Διάρκεια: 110′ | Κοινωνική | Γαλλική

Σκηνοθεσία: Ζαν Ρενουάρ

Με τους: Νορά Γκρεγκόρ, Ρολάν Τουτέν, ΜαρσέλΝταλιό, Μιλά Παρλί

Ο Ρενουάρ κινηματογραφεί με αριστουργηματικό τρόπο την πλήξη της μεγαλοαστικής τάξης που κυνηγάει κουνέλια και “παράνομες” ερωτικές αγκαλιές, λίγο πριν αρχίσει να πυροβολεί σε ανθρώπινο ψαχνό.

Η σιτεμένη (για τα σημερινά δεδομένα) ερίτιμος αλλά αξιέραστος και πολύφερνη Κυρία τού Πύργου (Αυστριακή, η “ξένη” για τους Γαλάτες) είναι η μόνη που αρνείται να ρίξει καταπάνω στα χαριτωμένα ανύπαρκτα ζωάκια κι αστοχεί εξεπίτηδες. Είναι η ίδια που μόλις ανακαλύψει την ύπαρξη τής μόνιμης ερωμένης τού αριστοκράτη συζύγου της φέρεται σύμφωνα με την “ετικέτα” της καθωσπρέπει κυρίας και συμφιλιώνεται με την εταίρα.

Το ίδιο και ο σύζυγος, όταν εκδηλώνει την πρόθεσή της να εγκαταλείψει την οικογενειακή εστία, την προτρέπει να πάει “με έναν της τάξης τους” για να μην πεινάσει. Την ίδια άποψη έχει και η ερωτιάρα “κυρία επί των τιμών”. Μία απολύτως πετυχημένη παραβολή για τα ήθη και τα έθιμα μιας απολύτως υποκριτικής κοινωνίας που βαδίζει όμως πάντα βάσει πρωτοκόλλου και ενεργεί “bybook”.

Το ερωτικό παιχνίδι, το κυνήγι (και ο πόλεμος) έχουν κανόνες, που όλοι πρέπει να τους τιμούν, ακριβώς όπως στα πορνεία, στις χαρτοπαικτικές λέσχες και… λοιπές κοινωνικές δραστηριότητες (τα ευκόλως εννοούμενα παραλείπονται).

“Ο Κανόνας του παιχνιδιού”

Ο Ρενουάρ πέθανε πικραμένος, απογοητευμένος, περιθωριοποιημένος από τους “τα φαιά φορούντες” του καιρού του. Αυτό όμως δεν τον εμπόδισε να λάμπει σήμερα ως υπέρλαμπρο διαχρονικό άστρο στο στερέωμα τής Έβδομης Τέχνης. Το αυθεντικό, το τίμιο, το ειλικρινές, το διαπεραστικό, το οξύ, το καυστικό, το εποικοδομητικώς κριτικόν πάντα επικρατούν και διασώζουν (όχι μόνον τα προσχήματα αλλά και) την τιμή τής Ανθρωπότητας. Εάν είναι να φτιάχνουμε “τέχνη” με ψέματα, ας το αφήσουμε καλύτερα. Οι κάστορες, οι σκίουροι, τα χελιδόνια… είναι καλύτεροι τεχνίτες από όλους τούς ματαιοκάματους τού μάταιου τούτου Κόσμου.

Για να γίνει κάτι “κλασικό” πρέπει να ανατέμνει βαθιά τον κοινωνικό ιστό και να αναδεικνύει θεραπεύοντας τις όποιες παθογένειές του (εγγενείς ή επίκτητες). Και για να μην κλείσω με ιατρικούς όρους, ας παρατηρήσω πως στους θερινούς κινηματογράφους γίνεται μία αδιόρατη διήθηση τού, ουσιαστικού έναντι τού προσωρινώς καταναλώσιμου πολιτιστικού προϊόντος μιας χρήσεως. Το ποιοτικό επιβιώνει μέσα στον Χρόνο και λάμπει με το δικό του εσωτερικό Φως.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι