Ο παλμός του σχεδίου

Ο παλμός του σχεδίου

Σχέδια και ζωγραφικές μακέτες για το θέατρο από το προσωπικό αρχείο του σκηνογράφου και ενδυματολόγου Δαμιανού Ζαρίφη, αλλά και μια σειρά από κοστούμια θεατρικών παραστάσεων περιλαμβάνει η έκθεση – αφιέρωμα στον καλλιτέχνη, δέκα χρόνια μετά τον θάνατό του.

Πολύτιμα απομεινάρια παραστάσεων, 55 συνολικά, που κατοικούν μονίμως στα βεστιάρια του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, του Εθνικού Θεάτρου, του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν αποτελούν, σύμφωνα με τους διοργανωτές, τον υλικό πυρήνας και την αφετηρία της έκθεσης με τίτλο «Ο παλμός του σχεδίου».

Η έκθεση ωστόσο αποσκοπεί βασικά να αναδείξει, μέσα από την σχεδιαστική δραστηριότητα του καλλιτέχνη,  ορισμένες αισθητικές σταθερές του. Εκείνον τον αισθητικό πυρήνα δηλαδή, που διέτρεχε την σκηνογραφική και ενδυματολογική δουλειά του, πέρα από τις αναγκαίες υφολογικές αλλαγές και τις ειδικές απαιτήσεις ή ιδιαιτερότητες κάθε θεάματος.

Κοστούμι του Δαμιανού Ζαρίφη από την όπερα των Μπρέχτ και Βάιλ Άνοδος και πτώση της πόλης Μαχαγκόνυ Εθνική Λυρική Σκηνή ΦΩΤΟ ΧΡΗΣΤΟΣ ΤΟΛΗΣ

Η έκθεση, η οποία διοργανώνεται υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, εγκαινιάζεται στις 8 Ιανουαρίου, στον Πολυχώρο Ω2 του Ωδείου Αθηνών (Ρηγίλλης & Βασιλέως Γεωργίου Β΄ 17-19). Στην έκθεση που επιμελείται η θεατρολόγος Ελένη Βαροπούλου και θα διαρκέσει έως τις 20 Ιανουαρίου, θα παρουσιαστούν επίσης ντοκουμέντα από το θέατρο και τον κινηματογράφο, καθώς και  οπτικοακουστικό και φωτογραφικό υλικό.

Με την έμπρακτη υποστήριξη των σκηνοθετών του κινηματογράφου, Βασίλη Βαφέα, Παντελή Βούλγαρη και Γιάννη Σμαραγδή, θα γίνουν αναφορές σε ταινίες των παραπάνω δημιουργών, με τους οποίους συνεργάστηκε ο σκηνογράφος και ενδυματολόγος. Στην έκθεση θα παρουσιαστούν και φωτογραφικά πορτραίτα του Δαμιανού Ζαρίφη από τον Κώστα Ορδόλη και τη Βουβούλα Σκούρα.

Με ένταση και πειθαρχία στην γραμμή

«Τα σχέδιά του με χρωματιστά μολύβια, μελάνι, γκουάς, μαρκαδόρους, στυλό, ήσαν σχέδια εν δράσει. Ο παλμός τους σχετίζεται με κάτι το κατεπείγον που μεταδίδουν. Βγαλμένα συχνά από τις πρόβες, φανερώνουν μιαν ένταση, αλλά και πειθαρχία στη γραμμή. Επιβεβαιώνουν τη δύναμη του καθαρού περιγράμματος που διευκρινίζει τη σιλουέτα και εξασφαλίζει την ακρίβεια της φόρμας», σημειώνει σε κείμενο που συνοδεύει την έκθεση, η επιμελήτρια Ελένη Βαροπούλου, αναφερόμενη στις ζωγραφικές μακέτες του καλλιτέχνη.

Κοστούμι Δαμιανού Ζαρίφη από την οπερέτα ΧΡΙΣΤΙΝΑ σε σκηνοθεσία Γιάννης Ρεμούνδος 2005 Εθνική Λυρική Σκηνή ΦΩΤΟ Χρήστος Τόλης

Η έκθεση-αφιέρωμα στον Δαμιανό Ζαρίφη ξεκινάει με μια ειδική εκδήλωση, την βραδιά των εγκαινίων, στις 8 Ιανουαρίου (ώρα 19.00) με παρεμβάσεις ανθρώπων του θεάτρου και συνεργατών του σκηνογράφου. Ανάμεσά τους θα είναι ο Βασίλης Παπαβασιλείου, ο Θόδωρος Τερζόπουλος, η Όλια Λαζαρίδου, ο Μανώλης Παντελιδάκης, καθώς και η σοπράνο η Τζούλια Σουγλάκου με συνοδεία πιάνου.

Στο πλαίσιο της έκθεσης θα γίνουν ξεναγήσεις και συζητήσεις για το ρόλο του σκηνογράφου σήμερα και τις σύγχρονες σκηνογραφικές τάσεις. Αναλυτικά, φοιτητές από το τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, σπουδαστές της Σχολής Βακαλό, της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου και του Ωδείου Αθηνών θα επισκεφθούν την έκθεση και θα πάρουν μέρος στις εκπαιδευτικές δράσεις.

Άφησε το δικό του στίγμα

Ο Δαμιανός Ζαρίφης (1946 -2007) ήταν ένας από τους σημαντικότερους σκηνογράφους της γενιάς του και σημάδεψε το ελληνικό θεατρικό τοπίο στα χρόνια της Μεταπολίτευσης και τις τελευταίες δεκαετίες του 20ου αιώνα.

Δαμιανός Ζαρίφης, ΦΩΤΟ του Κώστα Ορδόλη

Παράλληλα με τη δημιουργία του στο θέατρο, δίπλα στους σπουδαίους σκηνοθέτες αυτής της περιόδου και με τα πιο αντιπροσωπευτικά θεατρικά σχήματα – κρατικές σκηνές, Δημοτικά Περιφερειακά θέατρα, θιάσους του ελευθέρου θεάτρου και ομάδες – έντονη ήταν η παρουσία του και στον κινηματογράφο, όπου συνεργάστηκε σκηνογραφικά και ενδυματολογικά σε δεκάδες ταινίες για ορισμένες από τις οποίες διακρίθηκε και βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

Απόφοιτος της Σχολής Βακαλό, ύστερα από μακρόχρονη διαμονή και σπουδές στο Παρίσι, ο Δαμιανός Ζαρίφης ξεκίνησε τη θεατρική δουλειά του στο Θέατρο Τέχνης, το 1974, κάνοντας τα σκηνικά και τα κοστούμια για το έργο του Μπρεχτ «Ο Τρόμος και η Αθλιότητα του Γ’ Ράϊχ» σε σκηνοθεσία Καρόλου Κουν. Με το Θέατρο Τέχνης συνεργάστηκε σε  περισσότερες από 20 παραστάσεις, κυρίως έργων της νεοελληνικής δραματουργίας, δουλεύοντας κυρίως πλάι στο σκηνοθέτη Γιώργο Λαζάνη.

Από το 1992 είχε συστηματική συνεργασία με το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, ενώ από τις δεκάδες συνεργασίες του στον κινηματογράφο και το θέατρο αναφέρονται ενδεικτικά εκείνες με τους Λεωνίδα Τριβιζά, Βασίλη Παπαβασιλείου, Λευτέρη Βογιατζή, Θεόδωρο Τερζόπουλο, Γιώργο Μιχαηλίδη, Μιχάλη Κακογιάννη, Δημήτρη Παπαϊωάννου, Βίκτωρ Αρδίττη, Σταύρο Ντουφεξή, Μάγια Λυμπεροπούλου, Γιώργο Ρεμούνδο, Βασίλη Βαφέα, κ.α.

Κοστούμι του Δαμιανού Ζαρίφη από την όπερα των Μπρέχτ και Βάιλ Άνοδος και πτώση της πόλης Μαχαγκόνυ Εθνική Λυρική Σκηνή ΦΩΤΟ ΧΡΗΣΤΟΣ ΤΟΛΗΣ

Πληροφορίες

Ωράριο Έκθεσης

8 – 20 Ιανουαρίου 2018

Δευτέρα – Παρασκευή: 17:00- 21:00

Σάββατο: 12:00-16:00

Ωδείον Αθηνών, ΠΟΛΥΧΩΡΟΣ Ω2, Ρηγίλλης & Βασιλέως Γεωργίου Β΄ 17-19

Είσοδος Ελεύθερη

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι