Ποια ήταν η βασίλισσα του σεγόντου στο λαϊκό τραγούδι
01/05/2024Η λαϊκή τραγουδίστρια Βούλα (Παρασκευή) Γκίκα, σύζυγος του δεξιοτέχνη μπουζουκτσή και λαϊκού μουσικοσυνθέτη Νίκου Καρανικόλα, γεννήθηκε στις 8 Ιανουαρίου του 1933 στο Άργος. Λίγο πριν από τον πόλεμο του ’40, η οικογένειά της μετακόμισε στον Πειραιά. Ο πατέρας της έπαιζε μεσοφωνία (αερόφωνο όργανο με μεταλλικές ελεύθερες γλωσσίδες, χειροκίνητη φυσούνα και κουμπάκια στο δεξί χέρι, πρόγονο του ακορντεόν) και κιθάρα.
Μαζί του η Βούλα Γκίκα άρχισε τα πρώτα της δειλά βήματα στο τραγούδι, μαθαίνοντας να κάνει σεγόντα σε ελαφρά τραγούδια της εποχής. Όμως, ήρθε η Κατοχή και η ανάγκη της επιβίωσης την οδήγησε μέχρι την… Γερμανία. Τελείωσε ο πόλεμος, επιστροφή στην Αθήνα και η μικρή Βούλα δούλευε μοδίστρα.
Η 18χρονη Βούλα Γκίκα στο πάλκο
Την πρώτη της παρουσία ως τραγουδίστρια την έκανε μόλις στα 18 της χρόνια, το 1949, ανεβαίνοντας στο πάλκο, στο πλευρό του Απόστολου Χατζηχρήστου. Γρήγορα, εξελίχθηκε σε σπουδαία τραγουδίστρια – “βασίλισσα του σεγόντου” την είπανε – τραγουδώντας δίπλα στους μεγάλους λαϊκούς τραγουδιστές της εποχής, όπως ο Στράτος Παγιουμτζής, ο Στέλιος Καζαντζίδης, ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης, ο Τάκης Μπίνης, ο Πάνος Γαβαλάς, ο Στράτος Διονυσίου, ο Μιχάλης Μενιδιάτης, κ.ά.
Με το Νίκο Καρανικόλα ζευγάρι
Το 1960 που τραγουδούσε στην “Όαση” του Ζήρου στο Αιγάλεω, με τον Γρηγόρη Μπιθικώτση και τον Νίκο Καρανικόλα, τα έφτιαξε με τον τελευταίο, με προξενητή τον Μπιθικώτση. Τον Καρανικόλα τον είχε συναντήσει και παλαιότερα, σε μια δουλειά στην Καλαμάτα, αλλά όπως έχει παραδεχτεί, τότε δεν τον είχε πάρει με καλό μάτι. Τον θεωρούσε φαντασμένο. Όμως, όταν τον γνώρισε καλύτερα άλλαξε γνώμη. Έτσι γίνανε ζευγάρι και έζησαν μαζί αγαπημένοι, χωρίς να μαλώσουν ποτέ, μέχρι που αυτός έφυγε για πάντα…
Νίκος Καρανικόλας και Βούλα Γκίκα γύρισαν μαζί σχεδόν όλο τον κόσμο. Στην Ελλάδα, όμως, δε δούλεψαν σε πολλά μαγαζιά γιατί υπήρξαν μαγαζάτορες που δεν ήθελαν να τους πληρώνουν σαν ντουέτο. Τους θέλανε να δουλεύουν με ένα μεροκάματο! Πήγαν στην Ρωσία, στην Αγγλία, στην Αμερική, στην Αυστραλία. Τις πιο πολλές φορές πήγαιναν οι δυο τους και έβρισκαν ορχήστρες εκεί. Στην Αυστραλία πήγαν τέσσερις φορές. Τους αγαπούσε πολύ ο κόσμος και δεν τους άφηνε να φύγουν. Εδώ θα πρέπει να τονισθεί πως αρκετοί στίχοι τραγουδιών του Καρανικόλα είναι δικοί της.
“Βασίλισσα του σεγόντου”
Από τη δεκαετία του ’50, μέχρι και τη δεκαετία του ’80, έκανε χιλιάδες δεύτερες φωνές αλλά έγραψε και στίχους. Οι “διφωνίες” της στο πλευρό όλων των μεγάλων του ελληνικού τραγουδιού, υπολογίζεται πως ξεπερνούν τα 5.000 τραγούδια! Ίσως αυτή μοναδική η δεξιοτεχνία της να σεγοντάρει αντρικές και γυναικείες φωνές να της στέρησε το προνόμιο να κάνει καριέρα σαν πρώτη φωνή. Το 1969, σε μια από τις λιγοστές φορές που δισκογράφησε σαν “πρώτη φωνή”, γνώρισε επιτυχία με το “Ξαναγεννήθηκα” του Άκη Πάνου, παιδικού φίλου και συνεργάτη του Καρανικόλα.
Οι γλάροι – Πάνος Γαβαλάς & Βούλα Γκίκα (Νίκος Μεϊμάρης – Χαράλαμπος Βασιλειάδης)
Κινδύνεψε να καεί ζωντανή
Στην μεγάλη φωτιά το καλοκαίρι του 2018, που έκαψε την Κινέτα, η Βούλα Γκίκα κινδύνεψε σοβαρά. Στην Ανω Κινέτα, παραλίγο να γίνει στάχτη το σπίτι όπου μένει εδώ και πολλά χρόνια. Ευτυχώς, τελικά, η κατοικία της υπέστη ελάχιστες υλικές ζημιές. «Έβλεπα στάχτες παντού και άκουγα σειρήνες. Όμως δεν είχα πλήρη επίγνωση τι γινόταν, νόμιζα ότι ήμουν πολύ μακριά από τη φωτιά» είχε δηλώσει τότε. Θορυβημένοι, φίλοι και συγγενείς την καλούσαν στο τηλέφωνο, ζητώντας της να φύγει να σωθεί, ενώ η κόρη του Γιάννη Παπαϊωάννου, Χρύσα, την πήρε στο εξοχικό της, στις Κεχριές Κορινθίας, μέχρι να σιγάσει το κακό.
Και μία από τις λίγες φορές που τραγούδησε “πρώτη φωνή”: To ντιβάνι – Βούλα Γκίκα (Βασίλης Καραπατάκης – Χρήστος Κολοκοτρώνης)
Πηγές: Ελάχιστα ήταν τα σκόρπια στοιχεία που μπόρεσα να συγκεντρώσω από σημειώσεις των Κώστα Μπαλαχούτη, Γιώργου Τσάμπρα, από την Βικιπαίδεια, από μια συνέντευξη του Νίκου Καρανικόλα στον Θάνο Κουτσανδρέα για τον περιοδικό “Λαϊκό Τραγούδι” (αρ. 26) και από ρεπορτάζ της εφημερίδας “Espresso”. Στον επισυναπτόμενο σύνδεσμο, η δισκογραφία της.