ΓΝΩΜΗ

Προς ΕΡΤ: Δεν έχουμε στην Ελλάδα θεσμό “πρώτης κυρίας”

Προς ΕΡΤ: Δεν έχουμε στην Ελλάδα θεσμό "πρώτης κυρίας", Μάνος Στεφανίδης

Στη θέση ανώδυνων διαμαρτυριών για εσωτερική κατανάλωση, ας κάνετε κάτι ουσιαστικό για τον πολιτισμό του τόπου. Αυτά δήλωσε η κ. Μαρέβα Μητσοτάκη στο διαδίκτυο: «Το Βρετανικό Μουσείο διοργάνωσε το περασμένο Σάββατο φιλανθρωπικό δείπνο στην Duveen Gallery, στην αίθουσα όπου φιλοξενούνται τα Γλυπτά του Παρθενώνα».

Συνέχισε ως εξής: «Την ώρα που έχει ξεκινήσει ένας δημόσιος διάλογος για την επανένωση του μνημείου, η απόφαση του Μουσείου να πραγματοποιηθεί η εκδήλωση σε αυτόν τον χώρο ήταν – το λιγότερο – άστοχη», έγραψε η Μαρέβα Μητσοτάκη στην ανάρτησή της, κάνοντας tag τον επίσημο λογαριασμό του Μουσείου. Κι ως εδώ καλά. Όμως, η είδηση έγινε πρώτο θέμα στην ΕΡΤ και παρουσιάστηκε δίπλα στις δηλώσεις της υπουργού Πολιτισμού, κυρίας Μενδώνη. Με την κ. Μαρέβα να προηγείται!

Στη συνέχεια, είδα την είδηση να αναπαράγεται και από ιδιωτικούς τηλεδιαύλους. Σε κάποιους μάλιστα και χωρίς την Μενδώνη. Το μήνυμα, αλλά και ο συμβολισμός είναι σαφέστατοι ως προς το ποιος κάνει κουμάντο στα θέματα πολιτισμού, ποιος παίρνει τις αποφάσεις, ποιος μοιράζει δημόσιο χρήμα χορηγώντας παραστάσεις… θείων στο Μέγαρο Μουσικής, ποιος διορίζει τα μέλη του Δ.Σ – έστω κι αν έχουν καταδικαστεί πρωτόδικα από την δικαιοσύνη – ή τις διευθύντριες όλων των μουσείων ή των πινακοθηκών της χώρας, έστω κι αν δεν έχουν ούτε τα τυπικά, ούτε και τα ουσιαστικά προσόντα. Χωρίς ανοιχτές διαδικασίες και εκτός ΑΣΕΠ. Και ερωτώ: Ποια είναι η θεσμική ιδιότητα της κ. Γκραμπόφσκι, ώστε η ΕΡΤ ν’ αναπαράγει τις δηλώσεις της από το διαδίκτυο; Μα είναι απλό! Επειδή αυτή είναι η άτυπη υπουργός του υπουργείου Πολιτισμού.

Έτσι, αντί της διευθύντριας του Εθνικού μας Μουσείου, αντί του διευθυντή του Μουσείου της Ακρόπολης ή έστω των προέδρων των Δ.Σ αυτών των ιδρυμάτων ή του προέδρου του ΚΑΣ ή της Ακαδημίας Αθηνών, εκφράζει την δυσαρέσκεια της προς το Βρετανικό Μουσείο – ως μη όφειλε – η σύζυγος του Πρωθυπουργού. Δεν έπραξε όμως το ίδιο, όταν διοργανώθηκε πάρτι με ζεϊμπέκικα στο Βυζαντινό Μουσείο ή δεν εκφράζει την ανάλογη ανησυχία για την δραματική μείωση των αρχαιοφυλάκων σε όλη τη χώρα, την οριζοντιοποίηση όλων των αρχαιολογικών εφοριών της χώρας – καταργώντας (!) τις επιμέρους υπηρεσίες των προϊστορικών, κλασικών, βυζαντινών και νεότερων μνημείων με ό, τι μπορεί αυτό να σημαίνει – ή την λαθρανασκαφή που οργιάζει ελλείψει αστυνόμευσης.

Η υποκρισία περισσεύει

Τέλος, η υποκρισία και η λήθη των ηλιθίων περισσεύουν. Ανάλογες φιέστες έχουν γίνει και στον Ιερό Βράχο, αλλά και στο ίδιο το Μουσείο της Ακρόπολης. Και οι υπερόπτες Βρετανοί και το γνωρίζουν και είναι έτοιμοι ανά πάσα στιγμή να τα χρησιμοποιήσουν… Για παράδειγμα, προσωπικά φωνάζω από το ’90 ότι το παλαιό μουσείο μέσα στον βράχο της Ακρόπολης πρέπει να αξιοποιηθεί ως εκθετήριο των αριστουργημάτων του παγκόσμιου πολιτισμού. Κι όχι σαν αποθήκη, όπως το είχαν καταδικάσει. Ήδη το ΚΑΣ έχει λάβει θετική απόφαση. Κι όμως.

Το υπουργείο Πολιτισμού και η ηγεσία του αρνούνται να αξιοποιήσουν αυτό το μοναδικό, πολιτιστικό επιχείρημα του τόπου. Αντί λοιπόν να διαμαρτυρόμαστε και να γκρινιάζουμε για θέματα που δεν ανήκουν στην αρμοδιότητα μας -δηλαδή η εσωτερική λειτουργία ενός ξένου, εμβληματικού, όσο και απολύτως αυτοδιοικούμενου μουσείου- θα ήταν καλύτερα να προωθήσουμε πρόσωπα, που θα μπορούσαν να εμπνεύσουν αυτό το όραμα, που η νυν, διεκπεραιωτική πια, ηγεσία του τόπου αδυνατεί να προσφέρει.

Σημ. Και κάτι καθησυχαστικό προς όψιμους ανησυχούντες ή θιγομένους: Τα μνημεία αυτά δεν έχουν να φοβηθούν τίποτε από τις όποιες ανοησίες ή τα ροζ πάρτι των ανθρώπων που τα άρπαξαν. (Κάτι τέτοιο εξάλλου είναι η πάγια τακτική όλων των μεγάλων μουσείων του κόσμου. Και να αρπάζουν και να ευτελίζουν τη μεγάλη τέχνη σε θέαμα. Για λεφτά! Και εμείς, εμπρός στους χορηγούς –
θυμηθείτε τον ανελκυστήρα της Ακρόπολης – κάνουμε κωλοτούμπες… Τα μάρμαρα του Ιερού Βράχου έχουν δει πολλά περισσότερα. Μην ξεχνάτε πώς όταν βρίσκονταν πάνω στο ναό, την κλασική και τη ρωμαϊκή εποχή, μπροστά τους και πάνω στον βωμό, καίγονταν σφάγια – θυσία στους θεούς. Τσίκνα, αποφάγια, στίφη, που γαυριούσαν και καπνοί. Θα τα ενοχλήσουν τώρα οι σερβιτόροι με τα παπιγιόν των νεόπλουτων;

Συνεπώς… Αγαπητή κ. Γκραμπόφσκι, στο όνομα της πολύ σύντομης γνωριμίας μας, σας παρακαλώ προσωπικά να ασκήσετε κάθε επιρροή σας, ώστε να διασωθεί το μοναδικό μνημείο της Παπούρας στην Κρήτη, που απειλείται τόσο ωμά και απροκάλυπτα, παρά τον ξεσηκωμό όλης της επιστημονικής κοινότητας διεθνώς. Στη θέση ανώδυνων διαμαρτυριών μόνο για εσωτερική κατανάλωση, κάντε, παρακαλώ, κάτι ουσιαστικό για τον πολιτισμό του τόπου.

ΥΓ. Έχω πει πολλές φορές πώς ο τρόπος με τον οποίον ή επίσημη Ελλάδα διεκδικεί τα γλυπτά του Παρθενώνα είναι εντελώς λανθασμένος και ότι και το Βρετανικό Μουσείο που είναι κράτος εν κράτει, απλώς μας εμπαίζει με τις παρελκυστικές δηλώσεις του. Εν ολίγοις, οι φίλοι και σύμμαχοι μας Άγγλοι όσο επέστρεψαν τότε την Κύπρο στην Ελλάδα παρά τις δεσμευτικές υποσχέσεις τους, άλλο τόσο θα επαναπατρίσουν και τα κλοπιμαία του Ελγίνου από τον Παρθενώνα.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Kαταθέστε το σχολιό σας. Eνημερώνουμε ότι τα υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται.

0 ΣΧΟΛΙΑ
Παλιότερα
Νεότερα Με τις περισσότερες ψήφους
Σχόλια εντός κειμένου
Δες όλα τα σχόλια
0
Kαταθέστε το σχολιό σαςx