Σεκάνς από το πόρισμα για το Κέντρο Κινηματογράφου

Μάκης Ανδρονόπουλος
8

του Μάκη Ανδρονόπουλου  - 

Τον Μάιο του 2017 κατατέθηκε στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ) το πόρισμα – σεισμός 44 σελίδων, του οποίου το "ωστικό κύμα" ήρθε να διαταράξει τα από καιρό λιμνάζοντα ύδατα στην χειμαζόμενη ελληνική κινηματογραφική κοινότητα. Το πόρισμα υπογράφει η οικονομική επιθεωρήτρια του Υπουργείου Οικονομικών Μαρία Τριανταφύλλου μετά από ελέγχους πλέον του ενός έτους που η ίδια διενήργησε και το οποίο επιβεβαιώνει ουσιαστικά τα ευρήματα της έκθεσης των ορκωτών λογιστών του Ιουλίου 2015 / Αυγούστου 2015, αλλά αυτή τη φορά σε υπερθετικό βαθμό.

Το πόρισμα είναι σαν ντεκουπάζ (τελική διαμόρφωση του σεναρίου), καθώς αποκαλύπτει ότι στο πλατό του ΕΚΚ, την μιζανσέν (mise en scene, σκηνοθεσία) την έκαναν λόμπι ενδιαφερομένων που δρούσαν εκτός και εντός του Κέντρου, συχνά με τη μέθοδο της τρανσπαράνς (εξωτερικές σκηνές γυρισμένες σε στούντιο με φόντο κάποιο σλάιντ).

Σήμερα παραθέτουμε αμοντάριστες μερικές σεκάνς (sequense, σκηνές) μη σύννομων αποφάσεων του ΔΣ του ΕΚΚ, οι οποίες το ταλαιπωρούν επί χρόνια, από το «Πόρισμα Τριανταφύλλου», που επιβεβαιώνει τα ευρήματα της έκθεσης των ορκωτών λογιστών για έλλειψη Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας, Οργανογράμματος και Καθηκοντολογίου.

Και στις 65 σελίδες της έκθεσης του 2015 γίνεται συνεχής μνεία ότι σε όλους τομείς λειτουργίας του ΕΚΚ: Δεν υφίσταται οποιοδήποτε σύστημα Εσωτερικού Ελέγχου ή των αναγκαίων δικλείδων ασφαλείας για την προάσπιση της εύρυθμης και αποδοτικής λειτουργίας του Κέντρου.

Αντικανονικές δαπάνες

Ειδικότερα το πόρισμα Τριανταφύλλου διαπιστώνει:

Μη σύννομη λήψη αποφάσεων από το ΔΣ. Κατά τον έλεγχο διαπιστώθηκε ότι το σύνολο των αποφάσεων από το 2012 έως το 2014, λαμβάνεται με παρόντα συνήθως 3 άτομα τα οποία και υπέγραφαν το πρακτικό, εκ των υστέρων. (Σ.Σ: ο νόμος απαιτεί τουλάχιστον 4 από τα 7). Το Υπουργείο Οικονομικών ζητεί από το ΕΚΚ τρόπο αντιμετώπισης των αποφάσεων του ΔΣ που ελήφθησαν με μη σύννομη διαδικασία (σελίδα 27).

Το ΕΚΚ πραγματοποίησε «μη νόμιμη και μη κανονική δαπάνη» για αμοιβές του Αλέξη Γρίβα, συνταξιούχου, ύψους 14.396,15 ευρώ. Σύμφωνα με το πόρισμα, «ο Αλέξης Γρίβας είχε συντάξει με τον Γενικό Διευθυντή Γρηγόρη Καραντινάκη ιδιωτικό συμφωνητικό το οποίο δεν είχε κατατεθεί στον φορέα, ούτε υπήρχε σχετική απόφαση Υπουργού, ούτε είχε εγκριθεί η εν λόγω σύμβαση από το ΔΣ, για απασχόλησή του ως εκπρόσωπου του ΕΚΚ στο διεθνή οργανισμό EURIMAGES. Το ποσό που κατέβαλε το Κέντρο για αμοιβές του Αλέξη Γρίβα, (τα 14.396,15 ευρώ) δεν προβλέπεται από γενική ή ειδική διάταξη Νόμου και πραγματοποιήθηκε χωρίς να ακολουθηθεί η προβλεπόμενη διαδικασία».

Το υπουργείο καλεί το ΕΚΚ «να αναζητήσει από τον Αλέξη Γρίβα το αχρεωστήτως καταβληθέν ποσό (τα 14.396,15 ευρώ), προσκομίζοντας σχετικό αποδεικτικό υλικό με την παρακράτηση του ανωτέρω ποσού». Στην περίπτωση μη συμμόρφωσης προτείνεται η κοινοποίηση της παρούσας έκθεσης στον αρμόδιο Εισαγγελέα για τις δικές του ενέργειες (σελίδα 28).

Παράλογη αμοιβή του Γενικού Διευθυντή

Προκύπτει οφειλή και του Γεν. Διευθυντή Γρηγόρη Καραντινάκη προς το ΕΚΚ ποσού 44.318,20 ευρώ. Το πόρισμα το παρουσιάζει ως εξής: Από τον έλεγχο προέκυψε ότι στο πρακτικό της απόφασης 1305 /15.9.2011, το οποίο φέρει υπογραφές (4) παρόντων Παπαλιός -Πρόεδρος, Ιρις Ζαχμανίδη μέλος. Zalladeau μέλος και Αντώνης Κοτζιάς μέλος: το Δ.Σ. αποφασίζει και η Οικ. Υπηρεσία εντέλλεται να προβαίνει σε καταβολές— ΕΝΑΝΤΙ— οφειλόμενων αμοιβών στον κο Καραντινάκη έως ότου εκδοθεί η σχετική ΚΥΑ.—που να προσδιορίζει τις μηνιαίες αποδοχές του. Απόρροια της εκτέλεσης της ανωτέρω Απόφασης είναι τελικά να αποδίδονται στον κο Καραντινάκη ΕΝΑΝΤΙ για μηνιαία αμοιβή, ποσά μεγαλύτερα από αυτά που τελικά όρισε η ΚΥΑ.

Έτσι ο κος Καραντινάκης ελάμβανε για μεγάλο χρονικό διάστημα αμοιβή μεγαλύτερη από αυτή που ορίστηκε με την εν λόγω ΚΥΑ και τελικά του προσδιορίστηκε ως την 11/12/2015 οφειλή του προς το ΕΚΚ ύψους 44.318,20 ευρώ (η ΚΥΑ καθόριζε την αμοιβή του κου Καραντινάκη στο ποσό των 2.063,64 ευρώ μηνιαίως με αναδρομική ισχύ 1 χρόνου, παρότι ο κος Καραντινάκης είχε διοριστεί ως Γεν. Δ/ντής 18 μήνες νωρίτερα).

Το Υπουργείο Οικονομικών ζητά από το ΕΚΚ εξηγήσεις γιατί δεν τηρήθηκαν οι διαδικασίες που προβλέπονται από τις διατάξεις των Ν.3871/2010 -Περί δημόσιου λογιστικού καθώς και ο λόγος ο οποίος μέχρι τώρα δεν έχει αναζητηθεί το ποσό αυτό. «Το ΕΚΚ να αναζητήσει το αχρεωστήτως καταβληθέν ποσό (44.318,20 ευρώ) από τον Γενικό Δ/ντή κο Καραντινάκη Γρηγόρη προσκομίζοντας αντίστοιχο αποδεικτικό υλικό έγγραφα που θα αποδεικνύουν τον τρόπο επιστροφής του ανωτέρω ποσού» σημειώνει το πόρισμα (σελίδα 31, 32).

Προ ΣΥΡΙΖΑ αμαρτήματα

Το πόρισμα Τριανταφύλλου υπόσχεται όχι μόνο πολλά συναρπαστικά επεισόδια για τρεις τουλάχιστον seasons, αλλά θέτει και πολιτικά ερωτήματα, δεδομένου ότι η μέχρι τώρα διαχείριση των τριών εκθέσεων δεν ήταν αποδοτική.

Ενώ οι πολλές αμαρτίες αφορούν την προ ΣΥΡΙΖΑ περίοδο, είναι σαφές ότι οι επιλογές που έγιναν από την ηγεσία του ΥΠΠΟΑ έκτοτε, όχι μόνο δεν απέδωσαν, αλλά συνέχισαν την εμβαλωματική τακτική των ισορροπιών που αντανακλούν στις διάφορες ομάδες σκηνοθετών-παραγωγών και την πρόσβαση που αυτοί έχουν σε μέλη του ΔΣ ή της Γενικού Διευθυντή / Γενικής Διευθύντριας.

Υπενθυμίζουμε ότι επί ΣΥΡΙΖΑ έγιναν αλλεπάλληλες αλλαγές στα πρόσωπα του ΔΣ, αποπέμφθηκαν την 5.01.2016 από τον ΥΠΠΟΑ Αριστείδη Μπαλτά για παραβατικές συμπεριφορές ο Πρόεδρος Αλέξης Γρίβας και ο Γενικός Διευθυντής Γρηγόρης Καραντινάκης, οι οποίοι ορίσθηκαν το 2015 επί Αναπληρωτή ΥΠΠΟΑ Νίκου Ξυδάκη, ενώ είχαμε και την πρόσφατη αποπομπή (Οκτώβριος 2017) της τελευταίας Γενικής Διευθύντριας Ηλέκτρας Βενάκη από την ΥΠΠΟΑ Λυδία Κονιόρδου και την αντικατάσταση δύο παραιτηθέντων μελών του ΔΣ.

  • Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr
  • Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.