Στα βήματα του Ασκληπιού

Σύνταξη SLpress.gr
11

Στην Ελευσίνα του μύθου και της παράδοσης, με τα σημαντικότερα μνημεία που σφράγισαν τον αρχαιοελληνικό πολιτισμό, το καλλίχορον φρέαρ, το Πλουτώνειο, το ιερό Τελεστήριο, εκεί όπου λατρεύτηκε η θεϊκή δυάδα της μάνας και της κόρης  και  μαζί η αέναη εναλλαγή του κύκλου της ζωής, θα βρίσκεται έως τις 20 Φεβρουαρίου η ομαδική έκθεση «Περί Υγείας».

Η Ελευσίνα είναι ο τρίτος σταθμός της έκθεσης, η οποία έχει ήδη διανύσει μία ιδιαίτερη πορεία. Αρχικός προορισμός της ήταν τον  Σεπτέμβριο του 2016, ο Αρχαιολογικός χώρος του Ασκληπιείου Επιδαύρου και ο ιστορικός χώρος του Ξενία, όπου παρουσιάστηκε με πρωτοβουλία και διοργάνωση του Σωματείου «ΔΙΑΖΩΜΑ» και αρχικό σχεδιασμό από την ίδια επιμελήτρια, Ίριδα Κρητικού.

Στη συνέχεια, από τον Μάιο έως και τον Οκτώβριο του 2017, παρουσιάστηκε στο θαυμάσιο Διαχρονικό Μουσείο της Λάρισας, λόγω της μεγάλης διάδοσης της λατρείας του Ασκληπιού και μετέπειτα, του έργου του Ιπποκράτη, στη Θεσσαλία.

Γιώργος Ζογγολόπουλος, Συνεργασία ή Χέρια, 1992, Χυτός ορείχαλκος Ευγενική παραχώρηση του Ιδρύματος Γεωργίου Ζογγολόπουλου

Με υλικά λιτά και αγωνία αέναη

Τα έργα των εικαστικών που συμμετέχουν στην έκθεση, άλλα παλαιότερα, πρωτοπαρουσιαζόμενα ή με σημαντικές προγενέστερες παρουσιάσεις σε Μουσεία και Ιδρύματα Τέχνης και άλλα πρόσφατα φιλοτεχνημένα, ειδικά για την έκθεση, εστιάζουν στο πάσχον ανθρώπινο σώμα και πνεύμα, αλλά κυρίως στην ελπίδα της ίασής τους.

Η έκθεση περιλαμβάνει κυρίως αυτοφερόμενα έργα,  γλυπτά, εγκαταστάσεις και κατασκευές, με αναφορές στο ανθρώπινο σώμα, στα μέλη του, αλλά και στις αποτυπώσεις ή στις συμφύσεις του, άλλες φορές με ενθυμηματικό και άλλες με αναθηματικό χαρακτήρα.

Μάριος Σπηλιόπουλος, Κήλη μεσοσπονδυλίου δίσκου, 1997 Κάσια και ακρυλικά σε καμβά

Τα έργα ως καλλιτεχνικό αποτέλεσμα, αλλά και τα λιτά υλικά από τα οποία είναι φτιαγμένα (γύψος, πηλός, ξύλο, χαλκός, αλουμίνιο και μπρούvτζος, ύφασμα, κλωστή, πέτρα, κερί και γυαλί, φωτογραφία, πορσελάνη, χαρτί, καλάμι, μελάνι, φυτά, ταριχευμένα έντομα κ.ά), αντανακλούν το εύθραυστο και την φθαρτότητα του σώματος και εν γένει της ύπαρξης. Διατηρούν ωστόσο μια εννοιολογική και αισθητική συμβατότητα με το οργανικό κέλυφος φιλοξενίας της έκθεσης.

Οι καλλιτέχνες που μετέχουν στην έκθεση αποτυπώνουν ο καθένας με την προσωπική του ματιά τη διαδρομή του ανθρώπινου σώματος από την υγεία στην ασθένεια και από την ασθένεια στην ελπίδα της ίασης. Διατυπώνουν επίσης, μέσω του έργου τους, τις έννοιες της σωματικής και ψυχικής υγείας, όπως αυτές διαμορφώνονται ιστορικά και κοινωνικά, συνοψίζοντας την ατέρμονη μάχη του ανθρώπου ενάντια στη φθαρτότητα και την ανυπαρξία.

Βάνα Ξένου, Μελαγχολία, 2006
Γύψος

«Ο ήπιος μα χθόνιος Ασκληπιός και ο φοβερός αναπόδραστος Άδης, ο Πενθέας και η Μελαγχολία, η Νέμεσις και ο Νιπτήρ, η προσφορά και η αλήθεια, το ανθρώπινο DNA και το προσωπικό βάρος του καλλιτέχνη, τα τάματα, τα μελανά σημάδια και τα αποτροπαϊκά πανιά, οι ευλογίες προφύλαξης, τα χειροποίητα ευχολόγια, οι κεντημένοι εφιάλτες και τα μαξιλάρια των ιαματικών ονείρων που εξέρχονται από το θαυματουργό Εγκοιμητήριο της Επιδαύρου, και κυρίως, τα ανθρώπινα μέλη ως εξακολουθητικά ευρήματα των Ασκληπιείων, ως θραύσματα, σπαράγματα και ανέλπιστα θαύματα, αποτελούν ταυτόχρονα τους τίτλους των έργων αλλά και την ίδια τη δυναμική και την αυτογνωσιακή συνομιλία της έκθεσης με τον κύκλο της ζωής», αναφέρεται στο πρόγραμμα της έκθεσης.

Οι δημιουργοί

Κώστας Ανανίδας, Άγγελος Αντωνόπουλος, Αλέξης Βερούκας, Μάριος Βουτσινάς, Γαβριήλ Παρασκευή, Γκόνου Ειρήνη, Γρηγορίου Μαρία, Γεωργία Δαμοπούλου, Δικαία Δεσποτάκη, Γιώργος Ζογγόπουλος, Σταυρούλα Καζιάλε, Τίνα Καραγεώργη, Βούλα Καραμπατζάκη, Κυριακή Κουνιάρη, Έλενα Κυρκιλή, Μαρία Κώτσου, Αφροδίτη Λίτη, Παναγιώτης Μαρίνης, Βαρβάρα Μαυρακάκη, Κυριακή Μαυρογεώργη, Χαρίτων Μπεκιάρης, Παναγιώτης Μπρέντας, Δανάη Νικολαΐδη – Κωτσάκη, Βάνα Ξένου, Χριστίνα Παπαγεωργίου, Πασάντας Παναγιώτης, Δήμητρα Σιλιαλή, Ελένη Σουμή, Μάριος Σπηλιώπουλος, Χρήστος Στεργιόπουλος, Πραξιτέλης Τζανουλίνος, Γιώργος Χουλιαράς.

Ομαδική συμμετοχή φοιτητών της Α.Σ.Κ.Τ. από το εργαστήριο γυψοτεχνίας & χαλκοχυτικής του Μάρκου Γεωργιλάκη: Όλγα Βλάσση, Πηνελόπη Μερκούρη, Αντρέα Τσούροβιτς, Άννα Τζώρτζη, Αθανασία Τσάτσου, Δάφνη Φικιώρη.

Κυριακή Μαυρογεώργη
Χωρίς τίτλο, 2016
Μεικτή τεχνική

Πληροφορίες

Επιμέλεια έκθεσης: Ίρις Κρητικού

Διάρκεια έκθεσης έως  20 Φεβρουαρίου 2018

Πολιτιστικό Κέντρο «Λεωνίδας Κανελλόπουλος»

1η είσοδος:  Ι. Δραγούμη 37 - Παραλία Ελευσίνας

2η είσοδος:  Χαριλάου 48-  Παραλία Ελευσίνας

Ώρες  λειτουργίας :  Tρίτη  έως  Παρασκευή  10:00 -13:00,

απόγευμα Τετάρτη  και   Παρασκευή  17:00 -20:00 ,

Σάββατο 11:00 -16:00, Kυριακή  11:00 - 13:00.

Χαρίτων Μπεκιάρης, Άδης, 2009-2010 Γύψος, άχυρο

 

  • Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr
  • Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.