Τι προσέφερε η γαλλική Βουλή για την επέτειο – Ο Ραφαήλ και το αντίγραφο

Τι προσέφερε η γαλλική Βουλή για την επέτειο – Ο Ραφαήλ και το αντίγραφο, Δημήτρης Δεληολάνης

Με μια τελετή που πραγματοποιήθηκε στις 22 Μαρτίου στο περιστύλιο της Βουλής των Ελλήνων αναρτήθηκε η συνεισφορά  του γαλλικού Κοινοβουλίου στους εορτασμούς για τους δυο αιώνες από την Επανάσταση του 1821. Η τιμητική αυτή συνεισφορά συνίσταται στην έκθεση για περιορισμένο χρονικό διάστημα μιας ταπισερί εμπνευσμένης από το έργο του Ραφαήλ “Η Σχολή των Αθηνών”.

Πρόκειται για ξακουστή τοιχογραφία που διακοσμεί την Αίθουσα του Δικαστηρίου (Segnatura Gratiae et iustitiae) της Αγίας Έδρας και βρίσκεται στο Αποστολικό Παλάτι, δηλαδή το Παλάτι του Πάπα. Μόνον ο τωρινός ποντίφικας Φραγκίσκος αρνήθηκε να εγκατασταθεί εκεί και διαμένει σε ταπεινό μονόκλινο στο ξενοδοχείο της Αγίας Μάρθας, εντός των τειχών του Βατικανού.

Η δανεική ταπισερί είναι 8,9 επί 4,95 μέτρα και υφάνθηκε με μεταξωτές και χρυσές κλωστές στο ξακουστό εργοστάσιο των Γκομπλέν στο Παρίσι κατά τα έτη 1734 και 1737, στη βάση χαρτονιού για τοιχογραφία που είχε σχεδιάσει ο Γάλλος ζωγράφος Βαλαντέν ντε Μπουλόν, που απεβίωσε στις αρχές του 18oυ αιώνα. Το χαρτόνι του Βαλαντέν ήταν εμπνευσμένο από τις τοιχογραφίες του Ραφαήλ, τις οποίες ο Γάλλος είχε την ευκαιρία να δει από κοντά στο Βατικανό κατά την μακροχρόνια παραμονή του στη Ρώμη.

Τα γαλλικά μέσα ενημέρωσης χρησιμοποίησαν ασυνήθιστη ρητορεία αναφορικά με το δάνειο της γαλλικής Βουλής, μιλώντας για “δώρο” της Γαλλίας (ενώ είναι δάνειο) και αφήνοντας να εννοηθεί πως ήταν το chef-d’œuvre de l’ École d’ Athènes de Raphaël, δηλαδή “το αριστούργημα της Σχολής των Αθηνών του Ραφαήλ”. Άλλο που δεν ήθελαν τα μονίμως αναξιόπιστα ελληνικά ΜΜΕ, που αμέσως αναπαρήγαγαν τους θριαμβευτικούς τόνους των Γάλλων, τιτλοφορώντας τα περισσότερα πως “Η Σχολή των Αθηνών του Ραφαήλ” κοσμεί την Βουλή των Ελλήνων. Ενώ, όπως είδαμε, πρόκειται για αντίγραφο του αντιγράφου, μάλιστα εμπνευσμένο, ούτε καν ακριβές αντίγραφο εκείνου του πρωτοτύπου έργου που δεν λέει να ξεκολλήσει από τους τοίχους του Αποστολικού Παλατιού.

Δεν τσίμπησε το δόλωμα

Μόνον ο πρόεδρος της Βουλής Κωνσταντίνος Τασούλας δεν τσίμπησε το δόλωμα. Τόσο στην ομιλία του στην τελετή εγκατάστασης του γαλλικού έργου στο περιστύλιο όσο και στην ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της Βουλής, απέφυγε προσεκτικά τους χαρακτηρισμούς για τις ιδιότητες της ταπισερί και επικεντρώθηκε στο συμβολισμό της γαλλικής πρωτοβουλίας.

Και πολύ σωστά έκανε, καθώς πρόκειται πάντα για μια φιλική χειρονομία, που τιμά τη χώρα μας και την ιστορία της. Αλλά επειδή άλλη είναι η δουλειά του πολιτικού και άλλη η δουλειά του δημοσιογράφου (στα κανάλια πολλοί ακόμη δεν κατάλαβαν τη διαφορά), ας μας επιτραπεί μια τελική παρατήρηση. Επειδή εορτάζουμε τα 200 χρόνια μιας Επανάστασης που συγκλόνισε και τους Γάλλους, θα ήταν ίσως καλύτερα στο Παρίσι να αφήσουν κατά μέρος τους αρχαίους φιλοσόφους του Ραφαήλ και να μας δανείσουν κάτι πιο κατάλληλο για την επέτειο. Ένας Ντελακρουά, επί παραδείγματι, σίγουρα θα συγκινούσε βαθύτατα την ελληνική κοινή γνώμη.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι