Το Netflix εισβάλλει στο γήπεδο της παραδοσιακής τηλεόρασης
01/01/2021Το 2015, ένας από τους συνιδρυτές του Netflix, ο Ριντ Χέιστινγκς, κατακεραύνωσε ενώπιον συνέδρων την παραδοσιακή γραμμική τηλεόραση. Για να καταλήξει στο πόσο επαναστατική και σύγχρονη ήταν η ιδέα της “κατ’ αίτηση” προβολής (on-demand) περιεχομένου, όπως αυτή που προσφέρει το Netflix. Πέντε χρόνια μετά, το Netflix κάνει στροφή στην “παραδοσιακή” τηλεόραση, δοκιμάζοντας ένα πιλοτικό κανάλι γραμμικής ροής προγράμματος, στη Γαλλία.
Το Netflix Direct είναι δηλαδή ακριβώς το αντίθετο από το “κανονικό”. Προβάλλει ταινίες και σειρές από τη γκάμα του τελευταίου, αλλά σε προκαθορισμένες ώρες, όλο το 24ωρο. Είναι προσβάσιμο μόνο από υπολογιστή –ούτε καν από τάμπλετ– και φυσικά ο θεατής δεν μπορεί να διαλέξει ούτε τι βλέπει ούτε πότε θα το δει. Υποτίθεται ότι αυτό είναι και το σκεπτικό του πιλοτικού καναλιού.
Απευθύνεται σε εκείνους τους θεατές που δεν θέλουν να ασχοληθούν με το μενού επιλογών και απλώς θέλουν να καθίσουν να δουν “κάτι”, χωρίς να χρειάζεται να… αποφασίσουν. Ένα στοιχείο που έχει διατηρήσει από την κλασική υπηρεσία, πάντως, είναι τη δυνατότητα binge-watching. Προγραμματίζει δηλαδή την προβολή αρκετών επεισοδίων από μια σειρά, διαδοχικά, ώστε να μπορεί ο θεατής, αν θέλει, να τα δει συνεχόμενα, κάτι αρκετά διαδεδομένο στην on-demand υπηρεσία.
Βέβαια, ένας βασικός λόγος για τον οποίο η εταιρεία λάνσαρε το Netflix Direct είναι καθαρά ιδιοτελής, γιατί το πρόγραμμα ροής της δίνει τη δυνατότητα να προωθήσει περιεχόμενο το οποίο στο “κανονικό” Netflix είχε πολύ μικρή ζήτηση. Επίσης, με τις προκαθορισμένες ώρες προβολής, έχει τη δυνατότητα να οργανώσει πρεμιέρες για δημοφιλείς σειρές και ταινίες, καλώντας τον κόσμο να συντονιστεί στο κανάλι του ταυτόχρονα.
Η τηλεόραση… ενώνει
Η ταυτόχρονη, συλλογική προβολή ενός προγράμματος δίνει πάντα την αίσθηση ενός σημαντικού γεγονότος και αποτελεί ένα στοιχείο που συνεχίζει να προσφέρεται για αξιοποίηση από τα τηλεοπτικά κανάλια. Άλλωστε, στη Γαλλία –όπου τώρα δοκιμάζεται το Netflix Direct– ο κόσμος βλέπει τηλεόραση κατά μέσο όρο τρεις με τέσσερις ώρες την ημέρα, ίσως και παραπάνω, ένεκα των περιοριστικών μέτρων κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Για την ακρίβεια, τα νούμερα τηλεθέασης φέτος στη χώρα εκτοξεύθηκαν σε σχέση με πέρυσι, με αποτέλεσμα η Netflix (και μπορεί να ακολουθήσουν κι άλλες πλατφόρμες συνδρομητικής), να βλέπει πεδίο δόξης λαμπρό για περισσότερα κέρδη σε αυτό το κοινό. Για να το πετύχει αυτό θα εφαρμόσει μια στρατηγική που ήδη υλοποιεί στην πλατφόρμα του, διαφοροποιώντας το περιεχόμενο ανά χώρα, με βάση τις πολιτισμικές και άλλες ιδιαιτερότητές της.
Αυτή η στρατηγική περιλαμβάνει την τοποθέτηση συμπαραγωγών με εγχώριους συντελεστές σε περίοπτη θέση, την προώθηση περιεχομένου στην εθνική γλώσσα της εκάστοτε χώρας κ.λπ. Όπως σχολιάζουν άνθρωποι των διαδικτυακών μίντια, δεν αποκλείεται το Netflix να συνειδητοποίησε ότι έχει φτάσει το μέγιστο αριθμό συνδρομητών που μπορεί να πετύχει σε ορισμένες περιοχές. Συνεπώς το Netflix Direct είναι ένας τρόπος με τον οποίο θα προσπαθήσει να αποσπάσει το ενδιαφέρον (και τα χρήματα) όσων δεν κατάφερε να προσελκύσει με τη βασική πλατφόρμα του.
Ελιγμός του Netflix λόγω Βρυξελλών
Ένα πρόσθετο όφελος που θα έχει από αυτή την κίνηση, είναι και οι ευνοϊκές διατάξεις που ισχύουν για τα “παραδοσιακά” κανάλια. Στη Γαλλία υπάρχει ένα κοινό που βλέπει τηλεόραση μέσω των υπηρεσιών των παρόχων τηλεπικοινωνιών και όχι μέσω ίντερνετ. Κατά συνέπεια ως “απλό” κανάλι, θα μπορεί να ενταχθεί στα πακέτα αυτών των παρόχων και να πιάσει αυτό το κοινό.
Τέλος, υπάρχει ακόμα ένας λόγος που ενδεχομένως ωθεί το Netflix και, σύντομα, και άλλες συνδρομητικές εταιρείες, να επενδύσουν στην τηλεόραση ροής, είναι οι δρομολογούμενες αλλαγές στο κανονιστικό πλαίσιο από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Με βάση την Οδηγία για τις Υπηρεσίες Οπτικοακουστικών Μέσων, οι πλατφόρμες on-demand υποχρεούνται όχι μόνο να προσφέρουν “τοπικό” (ευρωπαϊκό) περιεχόμενο αλλά και να επενδύσουν στην παραγωγή τοπικού περιεχομένου, ένα ποσοστό των εσόδων τους.
Στη Γαλλία αυτό το ποσοστό κυμαίνεται από 20 ως 25%. Αν όμως υπάρχει το Netflix Direct, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως επιχείρημα ότι δεν εμπίπτει στη νέα Οδηγία της ΕΕ. Βέβαια, τίποτα δεν εμποδίζει την εταιρεία να δοκιμάσει το πιλοτικό της κανάλι και σε άλλες χώρες που δεν δεσμεύονται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία.