Το ξέκοψε ο Τζόνσον για τα Γλυπτά του Παρθενώνα – Καλός ο Περικλής, αλλά …
12/03/2021Ταφόπλακα στο ελληνικό αίτημα για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα βάζει ο, κατά τα άλλα ελληνολάτρης, Βρετανός πρωθυπουργός, Μπόρις Τζόνσον. Στην αποκλειστική συνέντευξη που παραχώρησε στα «ΝΕΑ», ο Τζόνσον δεν άφησε κανένα περιθώριο για μια τέτοια εξέλιξη, δηλώνοντας ευθέως ότι η κυριότητα ανήκει στο Βρετανικό Μουσείο.
Στο ερώτημα που του απευθύνεται από την εφημερίδα σχετικά με το θέμα, το οποίο αποτελεί μια διαχρονική διμερή διαφορά, ο Βρετανός πρωθυπουργός αναφέρεται στην πρόσφατη προσωπική έκκληση του Κυριάκου Μητσοτάκη και τονίζει ορθά κοφτά ότι αυτό δεν γίνεται. «Αντιλαμβάνομαι τα έντονα συναισθήματα του ελληνικού λαού και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για το θέμα αυτό. Ωστόσο, η βρετανική κυβέρνηση έχει μια σταθερή και μακροχρόνια θέση για τα Γλυπτά» τονίζει ο Μόρις Τζόνσον.
Διευκρινίζει μάλιστα ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα, αυτά που πριν την Μελίνα Μερκούρη τα αποκαλούσαμε “μάρμαρα”, «αποκτήθηκαν νομίμως από τον Λόρδο Έλγιν, σύμφωνα με τους νόμους που ίσχυαν εκείνη την εποχή». Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με τον Μπόρις Τζόνσον, «ο νόμιμος ιδιοκτήτης τους είναι οι επίτροποι του Βρετανικού Μουσείου από τότε που περιήλθαν στην κατοχή τους».
Ο Τζόνσον και ο Περικλής
Είναι η πρώτη φορά που ο Μπόρις Τζόνσον τοποθετείται δημοσίως σε αυτό το ζήτημα από την ημέρα που βρέθηκε στον πρωθυπουργικό θώκο. Δεν είναι όμως η μοναδική, καθώς πριν από επτά χρόνια, όταν ήταν δήμαρχος του Λονδίνου, είχε εμπλακεί σε φραστικό επεισόδιο με τον Τζορτζ Κλούνι. Αιτία ήταν το γεγονός ότι ο Αμερικανός ηθοποιός είχε ζητήσει την επανένωση των Γλυπτών, με την επιστροφή στην Ελλάδα εκείνων των τμημάτων που εκτίθενται από το 1817 στο Βρετανικό Μουσείο.
Σήμερα στη συνέντευξή του στα “ΝΕΑ” ο Βρετανός πρωθυπουργός είναι ξεκάθαρος απέναντι στο αίτημα που διατύπωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης με τη δική του συνέντευξη στην εφημερίδα “The Observer” και την προσωπική έκκληση προς τον Βρετανό ομόλογό του για την επιστροφή των Γλυπτών. Το θέμα είναι ωστόσο παλιό, καθώς τέθηκε για πρώτη φορά στις αρχές του 19ου αιώνα, χωρίς βέβαια σοβαρές αξιώσεις.
Ουσιαστικά το θέμα τέθηκε από την Μελίνα Μερκούρη, η οποία ως υπουργός Πολιτισμού είχε ξεκινήσει μια παγκόσμια εκστρατεία για την διεθνοποίησή του και την ευαισθητοποίηση της διεθνούς κοινής γνώμης. Στην πορεία φτιάξαμε ένα νέο Μουσείο της Ακρόπολης, το οποίο δομήθηκε με τέτοιο τρόπο, ώστε να προβάλλει και το ίδιο την απουσία των τμημάτων που εκτίθενται στο Βρετανικό Μουσείο.
Αναζωπύρωση του θέματος της επιστροφής των Μαρμάρων του Παρθενώνα υπήρξε και κατά τη διάρκεια των συζητήσεων για το Brexit. Υπήρξαν φωνές που ζητούσαν από τις ελληνικές κυβερνήσεις να θέσουν το θέμα στο πλαίσιο της συμφωνίας αποχώρησης του Ηνωμένου Βασιλείου από την ΕΕ, κάτι τέτοιο, ωστόσο, δεν προχώρησε εξαιτίας και της πολυμέρειας των συγκεκριμένων συνομιλιών.
Για την ιστορία πάντως, ο Μπόρις Τζόνσον δεν είναι και ο πλέον ανθέλληνας Βρετανός πρωθυπουργός. Αντιθέτως θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ένας από τους μεγαλύτερους “ελληνολάτρες”, καθώς έχει σπουδάσει Κλασική Φιλολογία και Φιλοσοφία στην Οξφόρδη, παγγέλλει (με ερασμική προφορά) στίχους από την “Ιλιάδα” και αποκαλεί τον Όμηρο «μεγαλύτερο συγγραφέα όλων των εποχών». Μεγάλη είναι η εκτίμησή του και για τον Περικλή, καθώς μια προτομή του μεγάλου πολιτικού της Αρχαίας Αθήνας κοσμεί το πρωθυπουργικό γραφείο του, ενώ επισκέπτεται σχεδόν κάθε χρόνο στο Πήλιο τη βίλα του πατέρα του, στο χωριό Χόρτο, δείχνοντας ιδιαίτερη αδυναμία και στην ελληνική κουζίνα, ειδικά στο τζατζίκι και το κλέφτικο.
Τι απαντά η Μενδώνη
Στα όσα είπε ο Βρετανός πρωθυπουργός απάντησε η υπουργός Πολιτισμού τονίζοντας ότι «η Ελλάδα δεν αποδέχεται νόμιμη κατοχή, νομή και κυριότητα των Γλυπτών στο Βρετανικό Μουσείο». Η ίδια πρόσθεσε ότι «το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού μπορεί να προσκομίσει τα απαραίτητα τεκμήρια, προκειμένου να ενημερωθεί ο βρετανικός λαός, ότι το Βρετανικό Μουσείο κατέχει τα Γλυπτά παρανόμως».
Η δήλωση της υπουργού Πολιτισμού
«Από τη δήλωση του πρωθυπουργού της Μεγάλης Βρετανίας κ. Boris Johnson αντιλαμβανόμεθα ότι δεν έχει ενημερωθεί από τις υπηρεσίες του, για τα νέα ιστορικά δεδομένα της Οθωμανοκρατίας, από τα οποία τεκμαίρεται ότι δεν υπήρξε νόμιμη κτήση από τον λόρδο Έλγιν των Γλυπτών του Παρθενώνα και συνεπώς ούτε από το Βρετανικό Μουσείο. Το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού μπορεί να προσκομίσει τα απαραίτητα τεκμήρια προκειμένου να ενημερωθεί ο βρετανικός λαός ότι το Βρετανικό Μουσείο κατέχει τα Γλυπτά παρανόμως.
Η Ελλάδα δεν αποδέχεται νόμιμη κατοχή, νομή και κυριότητα των Γλυπτών στο Βρετανικό Μουσείο. Ο Παρθενώνας, ως σύμβολο της ΟΥΝΕΣΚΟ και του Δυτικού Πολιτισμού εκπέμπει πανανθρώπινες αξίες. Προς την κατεύθυνση αυτή οφείλουμε να εργαστούμε όλοι».