ΘΕΑΤΡΟ

Τζένη Αργυρίου-ΜΙΝΤΑΤΙ: Διαδραστικό τελετουργικό χοροθεατρικό δρώμενο στην Πειραιώς 260

Τζένη Αργυρίου: ΜΙΝΤΑΤΙ, διαδραστικό τελετουργικό χοροθεατρικό δρώμενο στην Πειραιώς 260, Κωνσταντίνος Μπούρας

Άριστα δομημένο μετανεωτερικό θέαμα, από εκείνα που βασίζονται στην παράδοση και ξαναπιάνουν τον μίτο τής Αριάδνης στον λαβύρινθο τής Συλλογικής Πανανθρώπινης Συνειδητότητας ανάμεσα σε διάφορες απόπειρες πολιτισμικής παγκοσμιοποίησης που συμβαίνουν από καταβολής κόσμου.

Επανατελετουργοποίηση (reritualisation) είναι το ζητούμενο και το αποτέλεσμα αυτού του παντομιμικού, ρυθμικού “σωματικού θεάτρου” (physical theatre) ταυτόσημου με την παντομιμική έκφραση σε όλες τις αυτοκρατορίες-κοσμοκρατορίες. Παρατηρήσεις επί χάρτου κατά την διάρκεια θέασης-ακρόασης αυτού τού ακουστικού θεάματος:

  1. Τα χαοτικά συστήματα αυτορυθμίζονται.
  2. Προσομοίωση χειρωνακτικής εργασίας.
  3. Όταν η αναγκαιότητα γίνεται πολυτελής προνομιακή διασκέδαση.
  4. Στην εποχή της Ρομποτικής τα νοήμονα θηλαστικά αναπαριστούν το παρελθόν τους. Μήπως ο Δαρβίνος είχε δίκιο;

Η ομαδική εργασία απαιτεί και προκαλεί ρυθμό, ο ρυθμός γεννά χορό, ο χορός συλλογική έκφραση… Η Ποίηση έρχεται στο τέλος, εάν έρθει ως αδόμενο διονυσιακό αποτέλεσμα. Αλλιώς το στυγνό Απολλώνιο πνεύμα παραμονεύει ανθυπομειδιώντας σχολαστικά. Το διαδραστικό “party” τού τέλους με την αυθόρμητη κι ευκταία (παρακινούμενη από τους συντελεστές) χορευτική συμμετοχή των θεατών θύμιζε διαχρονική ντισκοτέκ.

Τουλάχιστον εδώ δεν υπήρχε σοβαροφάνεια, δοκησισοφία, αλαζονεία. Το ακριβώς αντίθετο. Ας πληθαίνουν, ας προβάλλονται, ας επιλέγονται κι ας αξιολογούνται θετικά παρόμοια θεάματα-ακροάματα. Αξίζουν τα χρήματα τού φορολογούμενου πολίτη. Εύγε και πάλι εύγε!

Η Τζένη Αργυρίου και η ομάδα των συντελεστών ευχαριστούν θερμά τους συμμετέχοντες και τις συμμετέχουσες στα ερευνητικά εργαστήρια για τη συμβολή τους στην έρευνα και στην παράσταση. Θερμές ευχαριστίες επίσης στους: Αλέξανδρο Κλείδωνα, Γιώργο Αντωνάτο, Γιάννη Μαλατάντη.

Τζένη Αργυρίου
ΜΙΝΤΑΤΙ
Ανώνυμο σχέδιο (16)ΑΓΟΡΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟΥ Σχετικά με την εκδήλωση | συντελεστές |σημείωμα δημιουργού | εισιτήρια

Εικαστικός συνεργάτης – Σκηνογράφος Βασίλης Γεροδήμος

Πρωτότυπη μουσική σύνθεση, ερμηνεία μουσικής, επεξεργασία ήχου επί σκηνής Γιώργος Γαργαλάς, Νίκος Τσώλης

Δραματουργία Χριστιάνα Γαλανοπούλου

Σχεδιασμός φωτισμού Νύσος Βασιλόπουλος

Ενδυματολόγος Βασιλεία Ροζάνα

Βοηθός χορογράφου Φωτεινή Σταματελοπούλου

Βοηθός σκηνογράφου Ιωάννα Πλέσσα

Διδασκαλία παραδοσιακών χορών Νίκος Παναγιώτου

Ερμηνεύουν Νάνσυ Σταματοπούλου, Ερμής Μαλκότσης, Ιωάννα Παρασκευοπούλου Σωτηρία Κουτσοπέτρου, Δέσποινα Σανιδά Κρεζία, Τάσος Νίκας, Σεβαστή Ζαφείρα, Luke Macaronas

Καλλιτεχνική συνεργάτις Βιτόρια Κωτσάλου

Νταούλι Θανάσης Μάκος

Οργάνωση – εκτέλεση παραγωγής Delta Pi

Παραγωγή ΑΜΟΡΦΗ ΑΜΚΕ

Σημείωμα για την παράσταση της Τ. Αργυρίου

Στις ρωγμές της ζωής μας, στις τομές της ιστορίας, στις στιγμές της απελπισίας, εκεί όπου όλα γκρεμίζονται ή ξαναχτίζονται, αναφύεται ένα συνδετικό υλικό ανάμεσα στους ανθρώπους. Αυτό το υλικό, που συνέχει τις κοινωνίες, αυτός ο κοινός τόπος ή μη τόπος, ή κατά τον Φουκώ έτερος τόπος, είναι ο χώρος στον οποίο τα μέλη μιας κοινωνίας προβάλλουν την κοινή τους ταυτότητα και τα οράματά τους για ένα κοινό μέλλον. Εκεί ουσιαστικά συν-δημιουργούν αυτό που τα συνέχει σε σύνολο, αυτό που κάνει να τα διακρίνουμε αμέσως ως μέλη της κοινότητάς τους. Ακαθόριστη είναι η σύσταση αυτού του υλικού· όμως με κάποιον αδιόρατο τρόπο είναι αυτό που δίνει στους ανθρώπους τη δύναμη να αντέχουν.

Είναι τελετές; Είναι καλωσορίσματα και αποχαιρετισμοί; Είναι πανηγύρια και γιορτές; Είναι μοιρασμένος χρόνος; Μοιρασμένος κόπος; Μοιρασμένη χαρά; Είναι κράτημα σε έναν κύκλιο χορό; Είναι τα χέρια που μας κρατούν και τα κρατάμε; Είναι εκείνο το χέρι που μας κρατά όταν νομίζουμε ότι θα πέσουμε; Ίσως όλα αυτά μαζί. Κι ίσως ακόμα να είναι η ανθρωπιά που φροντίζει τον διπλανό ή τη διπλανή, το χέρι που τραβά έναν πρόσφυγα από τα ερείπια ή η δουλειά που θα βάλουν μαζί τα μέλη μιας κοινότητας για να χτίσουν μια υποδομή (έναν δρόμο, ένα σχολειό, μια βρύση) που θα κάνει τη ζωή τους πιο υποφερτή.

Είναι ο χορός που μοιραζόμαστε σε κάθε ευκαιρία, οι μουσικές που έρχονται από τα βάθη της μνήμης και φωλιάζουν κάπου στα σώματά μας ή και η τέχνη, που μετουσιώνει το βίωμα σε κάτι άφατο – σε κάτι που όμως με κάποιον τρόπο αγγίζει όσους φέρουν έναν πολιτισμό. Αυτό το χώρο του συνδετικού υλικού που συνέχει τις κοινότητες διερευνά η Τζένη Αργυρίου με το ΜΙΝΤΑΤΙ ανασκάπτοντας τα αρχεία των σωμάτων και τα φανταστικά αρχεία των κόσμων που κατοικούν τη σκηνή και τις κερκίδες.

Ως μεταφορά στον κόσμο της ύλης, ο γύψος, που κυριαρχεί στο σκηνικό της παράστασης και μεταλλάσσεται σε άπειρες εικόνες με τις κινήσεις των χορευτών, είναι κι αυτός ένα συνδετικό υλικό. Τοπίο, τόπος και ερείπια, όρια, σύνορα και μπάζα δημιουργούν εικόνες που μας είναι οικείες: η φύση δίνει τη θέση της στο αρχιτεκτονικό τοπίο, κτίσμα ανθρώπινο και γέννημα πολιτισμού, κι εκείνο με τη σειρά του στο τοπίο της καταστροφής – ένα ανοιχτό πεδίο αναδόμησης.

Αρχαίες πολιτείες κατεστραμμένες από το χρόνο, μπαζωμένες από ηφαιστειακό υλικό, σύγχρονες πόλεις ισοπεδωμένες από το σεισμό, πόλεις-πεδία μάχης ερειπωμένες από τον πόλεμο, πολιτισμοί που αναδύονται και καταστρέφονται περνούν από το οπτικό μας πεδίο με φόντο την αιωνιότητα που αναμειγνύει αξεδιάλυτα παρελθόν και μέλλον από το μικρό βράχο του παρόντος από όπου την ατενίζουμε.

Κι ενώ οι πόλεις που αγαπήσαμε βομβαρδίζονται ανελέητα και θρηνούμε για γενοκτονίες που ξαναφυτρώνουν εφιαλτικά σε «έρημες χώρες», κι ενώ τα μπάζα μάς έχουν περικυκλώσει τόσο που κινδυνεύουμε να τα συνηθίσουμε παρότι μας κόβουν το οξυγόνο, κι ενώ πιστεύουμε πως δεν θ’ αντέξουμε άλλο πόνο, άλλο φόβο και άλλη οδύνη, μια δύναμη ενωτική μας συνεπαίρνει σε έναν χορό «δίχως αύριο», και ξαφνικά όλα αλλάζουν. Κι αν αυτή η δύναμη δεν μας έχει ξεσηκώσει ακόμα, ήρθε η ώρα να την αναζητήσουμε, να την επινοήσουμε, να την κατασκευάσουμε, με το βλέμμα στο μέλλον.

Ποιο θα μπορούσε να είναι αυτό το πανηγύρι του μέλλοντος που θα φέρει την ταυτότητά μας –χορούς που μας ενώνουν με τη γη και με τις εποχές όπου ο κύκλος του χρόνου οριζόταν από τις αγροτικές εργασίες– ενώ ταυτόχρονα θα φέρει και τις μνήμες από τα πάρτι της νεότητάς μας, από τα rave που ζηλέψαμε, από τα ξεφαντώματα που ονειρευτήκαμε, από τις ντίσκο που μας καθόρισαν, από τα Γούντστοκ που μας σημάδεψαν και από τα πάρτι του μέλλοντος που θ’ αλλάξουν τον κόσμο; Ποιες είναι αυτές οι τελετές που φέρουν πανάρχαιες μνήμες, αλλά θα τις φτιάξουμε με τα υλικά του σήμερα για να μας ενώσουν και να μας διασώσουν;

Σε μια εποχή που σπαράζει από πολέμους και συμφορές, σε μια στιγμή που η έλλειψη ελπίδας και ο φόβος για το αύριο μας έχουν σχεδόν παραλύσει, η Τζένη Αργυρίου αναζητά έναν τρόπο να συνδεθούμε, μια γιορτή για να ενωθούμε, έναν χορό που θα φέρει στα κύτταρά του το παρελθόν και το μέλλον μας, μια τελετή για να θρηνήσουμε και να μπορέσουμε να αναγεννηθούμε και, μαζί με την ομάδα της, μοιράζονται με γενναιοδωρία αυτό το πολύτιμο υλικό με την κοινότητα που θα δημιουργηθεί κάθε φορά με το κοινό της παράστασης· αφουγκράζονται, ενσωματώνουν και τείνουν το χέρι· και αυτή είναι απ’ όσο γνωρίζω η πιο πολιτική στάση που μπορεί να κρατήσει ένας καλλιτέχνης στη σημερινή ιστορική συγκυρία.

Χριστιάνα Γαλανοπούλου
Ιστορικός της τέχνης, δραματουργός

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Kαταθέστε το σχολιό σας. Eνημερώνουμε ότι τα υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται.

0 ΣΧΟΛΙΑ
Παλιότερα
Νεότερα Με τις περισσότερες ψήφους
Σχόλια εντός κειμένου
Δες όλα τα σχόλια
0
Kαταθέστε το σχολιό σαςx