ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Βρέθηκαν οι Πικάσο και Μοντριάν – Πώς είχαν κλαπεί από την Πινακοθήκη

Βρέθηκαν οι Πικάσο και Μοντριάν – Πώς είχαν κλαπεί από την Πινακοθήκη

Βρέθηκαν δύο από τα τρία έργα μεγάλης αξίας που είχαν κλαπεί το 2012 από την Εθνική Πινακοθήκη και συγκεκριμένα, ένας Πικάσο (το “Κεφάλι Γυναίκας”), και ένας Μοντριάν. Τα έργα βρέθηκαν από το δεύτερο τμήμα της Υποδιεύθυνσης Εγκλημάτων κατά Ζωής και Ιδιοκτησίας και βρισκονται στα χέρια της Ελληνικής Αστυνομίας.

Η ανακοίνωση της ΕΛ.ΑΣ. αναφέρει: «Δύο πίνακες που είχαν αφαιρεθεί από την Εθνική Πινακοθήκη το 2012 (ένας του Πικάσο και ένας του Μοντριάν) βρίσκονται στα χέρια της Ελληνικής Αστυνομίας, μετά τον εντοπισμό τους από το 2ο τμήμα του ΥΔΕΖΙ» χωρίς να αναφέρει πώς ανευρέθησαν. Οι κάμερες κατά την κλοπή είχαν καταγράψει δυο φιγούρες και η μία από αυτές ήταν ενός 49χρονου σεσημασμένου για διαρρήξεις, ο οποίος και συνελήφθη προχθές. Ο ίδιος ομολόγησε ότι είχε στην κατοχή του δύο από τα έργα και υπέδειξε το σημείο (στην Κερατέα), όπου βρέθηκαν συσκευασμένα και προστατευμένα.

Η κλοπή είχε διαπραχθεί το 2012. Συγκεκριμένα, στις 04.30 τα χαράματα της 9ης Ιανουαρίου,  άγνωστοι δράστες απενεργοποίησαν τον συναγερμό της Εθνικής Πινακοθήκης και παραβίασαν πόρτα αλουμινίου εξωτερικού χώρου, από την οποία εισήλθαν στον εσωτερικό χώρο της έκθεσης. Από εκεί κατάφεραν κατ΄ αρχήν να αφαιρέσουν τέσσερα έργα αλλά το τέταρτο αναγκάσθηκαν να το εγκαταλείψουν.

Πήραν έναν πίνακα ζωγραφικής, λάδι σε μουσαμά, διαστάσεων 56 Χ 40, του Ισπανού ζωγράφου Pablo Picasso που φιλοτεχνήθηκε το έτος 1939 και απεικονίζει γυναικείο κεφάλι.
Το έργο αυτό αποτέλεσε το 1949 δωρεά του καλλιτέχνη προς τον ελληνικό λαό, σαν τιμητική προσφορά για την γενναία αντίσταση του κατά την διάρκεια της ναζιστικής κατοχής, στο πλαίσιο της δωρεάς έργων Γάλλων καλλιτεχνών.

Επίσης, έναν πίνακα ζωγραφικής, λάδι σε μουσαμά, διαστάσεων 35 Χ 44, του Ολλανδού ζωγράφου Πίιτ Μοντριάν, που φιλοτεχνήθηκε το έτος 1905 και απεικονίζει ανεμόμυλο κατά μήκος ποταμού. Το έργο αυτό αγοράσθηκε το 1963 από τον καθηγητή και πολιτικό Αλέξανδρο Παππά, ο οποίος και το δώρισε στην Εθνική Πινακοθήκη. Ο Μοντριάν είναι από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της μοντέρνας τέχνης και συνιδρυτής του κινήματος του νεοπλαστικισμού, ένας από τους ζωγράφους με τη μεγαλύτερη επιρροή τον 20ο αιώνα. Είναι ευρύτερα γνωστός για την αφηρημένη τέχνη του, όμως όλα τα έργα του έχουν μεγάλη αξία.

diarriksi-stin-ethniki-pinakothiki

Το τρίτο έργο που μπόρεσαν να αφαιρέσουν ήταν σε χαρτί, πέννα με αραιωμένη σέπια, διαστάσεων 27 Χ 16,8 του Ιταλού Γκουλιέλμο Κάτσια (Μονκάλβο) και απεικονίζει τον Άγιο της καθολικής εκκλησίας Diego de Alcala ή Diego di San Nicolás σε έκσταση με την Αγία Τριάδα και τα σύμβολα του πάθους. Το έργο απετέλεσε δωρεά προς την Εθνική Πινακοθήκη το 1907 από τον έμπορο και πολιτικό Γρηγόριο Μαρασλή.

The thief, or thieves, also stole a pen-and-ink sketch, "San Diego de Alcala in ecstasy," by Renaissance artist Guglielmo Caccia, who was known as il Moncalvo.

Κατά το χρόνο τέλεσης της πράξης, ενεργοποιήθηκε ο ανιχνευτής κίνησης στον χώρο των περιοδικών εκθέσεων, στον οποίο έσπευσε αμέσως ο φύλακας, εντοπίζοντας ένα δράστη τον οποίο και καταδίωξε. Κατά τη διαφυγή του ο δράστης εγκατέλειψε στον χώρο ένα επίσης σημαντικό πίνακα του Μοντριάν, το “Τοπίο με αγρόκτημα”. Ο χρόνος, που μεσολάβησε από την είσοδο του δράστη στο χώρο της Πινακοθήκης μέχρι την αποχώρησή του, υπολογίζεται σε επτά λεπτά περίπου. Στη συνέχεια ο φύλακας ενημέρωσε την ιδιωτική εταιρία διαχείρισης των ηλεκτρονικών συστημάτων συναγερμών και ενημερώθηκε το κέντρο της Άμεσης Δράσης.

Οι κλέφτες τότε είχαν κάνει το εξής κόλπο: “Πείραξαν” το σύστημα συναγερμού επανειλημμένα στη διάρκεια της νύχτας και οι φύλακες αποφάσισαν στο τέλος να το απενεργοποιήσουν, επειδή χτυπούσε χωρίς λόγο διαρκώς. Έτσι μπόρεσαν να τρυπώσουν τα χαράματα. Όταν έγιναν αντιληπτοί από τον ανιχνευτή κίνησης, τους κυνήγησε ο ένας φρουρός, αλλά δεν μπόρεσε να τους πιάσει.

Ο τότε υπουργός Προστασίας του Πολίτη Χρήστος Παπουτσής επέρριψε ευθύνες στην εταιρεία φύλαξης που είχε αναλάβει «να προστατεύσει έναν χώρο με τόσο πολύτιμα έργα. Λυπάμαι που εκλάπησαν έργα τόσο μεγάλης αξίας. Το γεγονός αυτό θα μας κάνει να επανεξετάσουμε την ασφάλεια της πινακοθήκης». Η κλοπή είχε γίνει την τελευταία ημέρα μιας προσωρινής έκθεσης με τίτλο “Άγνωστοι Θησαυροί” με έργα του Ρέμπραντ και του Αλβέρτου Ντίρερ. Η Εθνική Πινακοθήκη τότε δεν θέλησε να αναφερθεί στην αξία των έργων που είχαν κλαπεί και μια τιμή που “ακούστηκε” ήταν τα 3,1 εκατ. ευρώ, που όμως πρέπει να είναι κατώτερη της πραγματικής. Κατά πληροφορίες οι κλέφτες είχαν βγάλει από τις κορνίζες και δύο έργα του Κλοντ Μονέ, αλλά δεν πρόλαβαν να τα κλέψουν.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι