Πέθανε ο τελευταίος Πολωνός πιλότος καταδιωκτικών του Β’ Π.Π.

Πέθανε ο τελευταίος Πολωνός πιλότος καταδιωκτικών του Β’ Π.Π.

Ο τελευταίος Πολωνός πιλότος μαχητών που επέζησε του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου Jerzy Główczewski πέθανε σε ηλικία 97 ετών.

Ο Jerzy Główczewski γεννήθηκε το 1922 στη Βαρσοβία της Πολωνίας. Έφυγε από τη χώρα μετά την εισβολή του 1939 από τη ναζιστική Γερμανία και την ΕΣΣΔ. Αποφοίτησε από το γυμνάσιο σε πολωνικό σχολείο στο Τελ Αβίβ της τότε Παλαιστίνης.

Μετά το σχολείο, έγινε μέλος της Πολωνικής Ανεξάρτητης Ταξιαρχίας Τυφεκιοφόρων Καρπαθίων. Έλαβε πτητική εκπαίδευση στη Βρετανία και εντάχθηκε ως πιλότος Spitfire στην Νο. 308 «Πόλη της Κρακοβίας» Πολωνική Μοίρα Καταδιωκτικών.

Στον πόλεμο, πραγματοποίησε 100 αποστολές, οι περισσότερες από τις οποίες αφορούσαν βομβαρδισμό και επίθεση κατά επίγειων στόχων.

Ελααβε μέρος στη Μάχης της Γάνδης όπου κατέρριψε ένα Focke-Wulf 190, αν και έλαβε μόνο μισή νίκη, καθώς εντοπίστηκαν ίχνη αντιαεροπορικών βολών στα συντρίμμια.

Για την υπηρεσία του, έλαβε τρεις Πολωνικούς Σταυρούς Ανδρείας, το Μετάλλιο Αέρος (Air Medal) και το Field Pilot’s Sign (αρ. 1696). Προήχθη στο βαθμό του Λοχία Ιπταμένουπροτού απολυθεί.

Όταν τελείωσε ο πόλεμος, ο Główczewski πήγε να ζήσει στη Γαλλία πριν επιστρέψει στην Πολωνία το 1947.

Αφού αποφοίτησε από τη Σχολή Αρχιτεκτονικής στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο της Βαρσοβίας, πήγε να εργαστεί σε ορισμένα από τα έργα ανακατασκευής της Βαρσοβίας.

Ξεκίνησε να εργάζεται για την αποκατάσταση ιστορικών κτιρίων και στη συνέχεια εργάστηκε στο Ten Years Stadium και σε διάφορες βιομηχανικές εγκαταστάσεις σε όλη την Πολωνία.

Στη δεκαετία του 1960, ο Główczewski μετακόμισε στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ήταν λέκτορας στο Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνας. Εργάστηκε επίσης ως αρχιτέκτονας στις ΗΠΑ και σε αραβικές χώρες.

Ο Główczewski δημοσίευσε τρεις τόμους των απομνημονευμάτων του: Accidental Soldier (2003), Optimist After All (2004) και The Last Fighter Pilot (2017).

Στην εισαγωγή του Accidental Soldier, θυμήθηκε τις φορές που παραλίγο να σκοτωθεί. Δήλωσε ότι ήταν πρόσφυγας που διέφυγε από τα στρατόπεδα της πείνας και της συγκέντρωσης.

Κατά τη διάρκεια του πολέμου, εβλήθη περισσότερες φορές από ό, τι μπορούσε να μετρήσει. Σημείωσε επίσης ότι είχε αποφύγει βασανιστήρια και φυλάκιση υπό ένα κομμουνιστικό καθεστώς.

Η Νο. 308 «Πόλη της Κρακοβίας» Πολωνική Μοίρα Καταδιωκτικών ιδρύθηκε το 1940 και ξεκίνησε με την υποστήριξη βομβαρδιστικών σε αποστολές πάνω από την κατεχόμενη Γαλλία.

Έκαναν εναλλαγή μεταξύ επιθετικών και αμυντικών καθηκόντων για τα επόμενα δύο χρόνια πριν προχωρήσουν σε επιθετικό ρόλο για τον υπόλοιπο πόλεμο.

Στο τέλος του Β ‘Παγκοσμίου Πολέμου, η μοίρα πετούσε αποστολές πάνω από τη Γερμανία, επιτέθηκε σε μεταφορές, αεροδρόμια και γερμανικά στρατεύματα. Η μοίρα διαλύθηκε τον Δεκέμβριο του 1946.

Πολωνοί πιλότοι μαχητών ήρθαν στη Βρετανία το 1939 μετά την ήττα της Πολωνίας από τη Γερμανία και την ΕΣΣΔ.

Οι Βρετανοί αρχικά δεν χρησιμοποιούσαν τους νεοεισερχόμενους, καθώς η μόνη πληροφορία που είχαν για τους Πολωνούς πιλότους ήταν ότι νικήθηκαν σε τρεις ημέρες από τους Ναζί.

Οι Βρετανοί δεν ήλπιζαν ότι θα τα πήγαιναν καλύτερα τώρα που ήταν στη Βρετανία.

Αλλά η RAF είχε έλλειψη πιλότων. Η εκπαίδευση ήταν δύσκολη για τους Πολωνούς καθώς έπρεπε να μάθουν να σκεφτούν την ταχύτητα σε μίλια ανά ώρα αντί για χιλιόμετρα και καύσιμα σε γαλόνια και όχι λίτρα.

Τα αεροπλάνα ήταν διαφορετικά από αυτά που είχαν συνηθίσει οι Πολωνοί πιλότοι με πτυσσόμενα σκέλη προσγείωσης και χειριστήρια που λειτουργούσαν το αντίθετο από αυτό που είχαν συνηθίσει.

Τελικά, 145 πολωνοί πιλότοι πολέμησαν στη μάχη της Βρετανίας. Μία από τις μοίρες τους κατέρριψε περισσότερα εχθρικά αεροπλάνα από οποιαδήποτε άλλη μονάδα σε αυτή τη μάχη.

Ο Διοικητής της Διοίκησης Καταδιωκτικών της RAF Πτέραρχος Σερ Χιού Ντάουντινγκ, δήλωσε ότι το αποτέλεσμα της μάχης δεν θα ήταν το ίδιο χωρίς τη συμβολή των Πολωνών πιλότων.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι