Προφυλακιστέος ο σταθμάρχης – Αντιδράσεις για την συγγνώμη Μητσοτάκη
05/03/2023Με σύμφωνη γνώμη ανακρίτριας και εισαγγελέα, ο σταθμάρχης Λάρισας κρίθηκε προφυλακιστέος, έπειτα από την μαραθώνια του απολογία. Χθες ο συνήγορός του ζήτησε προθεσμία για σήμερα, λέγοντας πως υπήρξαν και νέα στοιχεία. Ο σταθμάρχης βρίσκεται αντιμέτωπος με την κατηγορία της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών, αδίκημα που διώκεται με βάση πρόσφατη τροποποίηση του Ποινικού Κώδικα, ως κακούργημα και επισύρει ποινές από δέκα χρόνια κάθειρξη, έως ισόβια. Επίσης, αντιμετωπίζει και κατηγορίες για ανθρωποκτονίες από αμέλεια κατά συρροή, αλλά και κατηγορίες για σωματικές βλάβες με τον ίδιο ποινικό χαρακτηρισμό.
Σύμφωνα με το κατηγορητήριο που έχει συνταχθεί εις βάρος του, οι παραλείψεις είναι βαρύτατες, δεν περιορίζονται μόνον στο σφάλμα του να βάλει το τρένο σε λάθος κατεύθυνση, αλλά συνεχίζονται, καθώς από το ηλεκτρονικό σύστημα που ισχύει έως ένα σημείο στη Λάρισα, μπορούσε να δει το τρένο που κινούνταν λάθος και να διορθώσει την προηγούμενη οδηγία του.
Η αποτύπωση του κινούμενου τρένου είναι σε απόσταση 5,5 χιλιόμετρα από την ώρα που ξεκίνησαν οι συρμοί της αμαξοστοιχίας από τον σταθμό της Λάρισας και έως εκεί που υπάρχει η δυνατότητα ηλεκτρονικής παρακολούθησης της κίνησης. Μετά, τέτοιο σύστημα δεν υπάρχει. Επίσης κατά το κατηγορητήριο, δεν έλαβε υπόψη του –τρίτο λάθος– το ότι από τον σταθμάρχη των Νέων Πόρων ειδοποιήθηκε 17 λεπτά πριν από τη σύγκρουση ότι η εμπορευματική αμαξοστοιχία ήταν στην ίδια κατεύθυνση. Όπως προκύπτει από την προανακριτική του απολογία, κατάλαβε τι είχε συμβεί όταν έμαθε για την τραγωδία.
Στην αναζήτηση ποινικών ευθυνών για την τραγωδία σε υπηρεσιακούς παράγοντες που είχαν την ευθύνη τοποθέτησης του σταθμάρχη ως υπεύθυνου βάρδιας στο κρίσιμο πόστο της Λάρισας, προχωρούν άμεσα οι εισαγγελικές αρχές. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο εποπτεύων το σύνολο των ανακρίσεων, προϊστάμενος της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας, Σταμάτης Δασκαλόπουλος, ζήτησε να στραφούν οι έρευνες στην αναζήτηση όλων των δεδομένων για το πώς ο άπειρος σταθμάρχης ήταν μόνος του επί τέσσερις ημέρες στο πόστο της Λάρισας και μάλιστα, όταν κατά τη διάρκεια του τριημέρου της Καθαράς Δευτέρας, η κίνηση των τρένων ήταν μεγάλη.
Το πρωί το Υπουργείο Μεταφορών έθεσε σε αργία τον επιθεωρητή του ΟΣΕ, που ήταν υπεύθυνος για τον σταθμάρχη της Λάρισας, , όπως ανέφερε χαρακτηριστικά «μέχρι την διεξοδική διερεύνηση της καταλληλότητας και επιλογής του Σταθμάρχη Σ. Β. για υπηρεσία στον σταθμό Λαρίσης». Όμως ο επιθεωρητής υποστηρίζει, επικαλούμενος το φύλλο μηνιαίων παρουσιών που ήδη έχει καταθέσει στον ανακριτή στη νυκτερινή βάρδια, πως έπρεπε να εργάζονται τρεις σταθμάρχες: ο ένας να σχολάσει στις 11 το βράδυ και οι άλλοι δύο να αναλάβουν βάρδια στις 10 το βράδυ μέχρι τις 7 το πρωί της επομένης.
Η συγγνώμη του πρωθυπουργού
Σε δήλωση-ανάρτηση στο Facebook για την τραγωδία στα Τέμπη προέβη σήμερα το πρωί, Κυριακή, ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος μεταξύ άλλων αναφέρει ότι «αυτονόητα, οφείλω σε όλους, αλλά πάνω από όλα στους συγγενείς των θυμάτων, μια μεγάλη συγγνώμη, τόσο προσωπική, όσο και στο όνομα όλων όσοι κυβέρνησαν τη χώρα εδώ και χρόνια».
Ο πρωθυπουργός σημειώνει: «Στην Ελλάδα του 2023, δεν γίνεται δυο τρένα να κινούνται αντίθετα στην ίδια γραμμή και να μην το έχει αντιληφθεί κανείς. Δεν μπορούμε, δεν θέλουμε και δεν πρέπει να κρυφτούμε πίσω από το ανθρώπινο σφάλμα». Επιπλέον, εκφράζει τη δέσμευση ότι «η Δικαιοσύνη θα ερευνήσει ταχύτατα τη τραγωδία και θα αποδώσει ευθύνες», προσθέτοντας ότι «τις επόμενες μέρες ο αρμόδιος υπουργός θα ανακοινώσει παρεμβάσεις άμεσης βελτίωσης της ασφάλειας των σιδηροδρόμων μέχρι να ολοκληρωθεί το Ηλεκτρονικό Σύστημα Διοίκησης».
Δηλώνει επίσης ότι θα ζητήσει «αμέσως από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και από φίλες χώρες τη συνδρομή τους σε τεχνογνωσία, ώστε να αποκτήσουμε, επιτέλους, σύγχρονα τρένα», όπως και ότι θα προτείνει «σε όλα τα κόμματα να δεσμευτούμε από τώρα ότι, στην επόμενη Βουλή, θα συσταθεί Ειδική Επιτροπή που θα διερευνήσει την πονεμένη ιστορία των ελληνικών σιδηροδρόμων όλη την τελευταία εικοσαετία».
Αντιδράσεις της αντιπολίτευσης
Σκληρή κριτική στην ανάρτηση του πρωθυπουργού για την τραγωδία στα Τέμπη, ασκεί με δήλωσή της η εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Πόπη Τσαπανίδου, η οποία μεταξύ άλλων τονίζει ότι η «συγγνώμη που τον ανάγκασαν να γράψει, άργησε πέντε μέρες». Αναλυτικά η δήλωση Τσαπανίδου: «Ωραίο το κείμενο που έγραψαν οι επικοινωνιολόγοι στον κ. Μητσοτάκη για να το αναρτήσει στο fb. Γεμάτο ενσυναίσθηση. Όπως λέει και στην αρχή, αυτή τη φορά χωρίς ξύλινα λόγια. Όπως δηλαδή κάθε άλλη φορά. Ωραία και η συγνώμη που τον ανάγκασαν να γράψει. Μόνο που άργησαν πέντε ημέρες. Και τίποτα από αυτά δεν είναι δικό του. Τίποτα δεν είναι αληθινό.
Ακόμη και αυτή τη συγνώμη, όμως, δεν έχει το σθένος να την αναλάβει ο ίδιος. Σπεύδει να τη μοιραστεί με όσους κυβέρνησαν πριν από αυτόν για να μην αναμετρηθεί ποτέ με τις δικές του ευθύνες. Και για να μην δώσει ούτε μισή απάντηση στα γιατί που μας πληγώνουν. Μόνο λόγια και υποσχέσεις ότι θα κάνει τώρα, τις λίγες ημέρες μέχρι τις εκλογές, όσα δεν έκανε τέσσερα χρόνια».
Το ΠΑΣΟΚ με ανακοίνωσή του σχολίασε ότι «ο πρωθυπουργός υπό το βάρος της διογκούμενης οργής για την ανείπωτη τραγωδία, απομακρύνθηκε σήμερα από τη θεωρία του ενός και μόνου υπεύθυνου αλλάζοντας κατά την προσφιλή τακτική του επιφανειακά θέσεις με μόνο στόχο να διαχειριστεί επικοινωνιακά τις αρνητικές επιπτώσεις». Και η ανακοίνωση συνεχίζει
«Ωστόσο, η πραγματικότητα είναι οδυνηρή. Το μοντέλο διακυβέρνησης που ο Πρωθυπουργός ονόμασε “επιτελικό κράτος”, αποδείχτηκε μια επικοινωνιακή κατασκευή που κατέρρευσε από τις αλλεπάλληλες αποτυχίες. Ας αποδεχτεί, λοιπόν, ο κ. Μητσοτάκης τις ευθύνες του και ας μην καμώνεται ότι θα σηκώσει τις αμαρτίες των άλλων. Η χώρα χρειάζεται Ισχυρή Θεσμική Δημοκρατία και όχι μια παρέα ημέτερων, που θεωρεί πως μπορεί να διευθύνει τη χώρα». Ο γενικός γραμματέας του ΚΚΕ Δημήτρης Κουτσούμπας δήλωσε ότι «οι εκ των υστέρων συγγνώμες δεν γίνονται δεκτές».
Επεισόδια στην Αθήνα
Επεισοδιακά έληξε και η σημερινή συγκέντρωση στην πλατεία Συντάγματος για την τραγωδία στα Τέμπη, στη μνήμη των θυμάτων και με βασικό αίτημα να αποδοθούν όλες οι ευθύνες ώστε να μην ζήσουμε στο μέλλον παρόμοια δυστυχήματα. Η συγκέντρωση άρχισε γύρω στις 11:00 με πρωτοβουλία των εργαζομένων στον Σιδηρόδρομο και πολλές οργανώσεις και κινήσεις νέων.
Ωστόσο και παρά το γεγονός ότι ήταν μεγάλη η συμμετοχή του κόσμου, λίγο μετά τις 12:30 άρχισαν επεισόδια από ομάδες κουκουλοφόρων που κινήθηκαν κατά των αστυνομικών δυνάμεων που αντέδρασαν με ρίψεις χημικών. Η συγκέντρωση διαλύθηκε με το κύριο μέρος των συγκεντρωμένων να κατευθύνεται προς την Πανεπιστημίου και από την άλλη προς την Αμαλίας. Τα επεισόδια συνεχίστηκαν μέχρι τις 2:30 γύρω από την Πανεπιστημίου και την περιοχή των Εξαρχείων. Σε έξι προσαγωγές, εκ των οποίων πέντε μετατράπηκαν σε συλλήψεις, προχώρησε η αστυνομία.
Μνημόσυνο σε όλους τους ναούς
Μνημόσυνο υπέρ αναπαύσεως των θυμάτων της τραγωδίας στα Τέμπη πραγματοποιήθηκε σήμερα σε όλους τους ναούς της χώρας. Να σημειωθεί ότι στην Αθήνα, ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος και τα μέλη της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου τέλεσαν στη Μητρόπολη Αθηνών το ιερό μνημόσυνο για την ανάπαυση των θυμάτων, παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου, του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη και του προέδρου της Βουλής Κωνσταντίνου Τασούλα. Στην Κωνσταντινούπολη μετέβη ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Δένδιας, όπου στον πατριαρχικό ναό ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος χοροστάτησε στην Κυριακή της Ορθοδοξίας και τέλεσε επιμνημόσυνη δέηση για τα θύματα των Τεμπών.
Τα ερωτήματα για την ασφάλεια
Νέα ερωτηματικά προκαλούν οι επισημάνσεις και οι αποκαλύψεις ειδικών για την ασφάλεια των τρένων και τα σοβαρά κενά που υπήρχαν στο σύστημα παρακολούθησης της κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών, με αφορμή το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη. Είναι ιδιαίτερα σημαντικές οι παρατηρήσεις του πρώην Διευθυντή Ασφαλείας και Κυκλοφορίας Αμαξοστοιχιών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και πρώην μέλους της Επιτροπής Ερευνών Χρήστου Ρετσινά, που τόνισε πως «μέχρι το ‘20 υπήρχε κέντρο παρακολούθησης κυκλοφορίας». Από την πλευρά του ο Πέτρος Παπαγιαννάκης γενικός διευθυντής της γαλλικής Línea Figueras Perpignan, ανέφερε πως χωρίς σύστημα ασφαλείας δεν θα είχαν άδεια να κινηθούν τα τρένα.
Ο κ. Ρετσινάς (μιλώντας στην ΕΡΤ) ανέφερε πως «δεν υπήρχε περίπτωση να μην προλάβουμε λάθος του σταθμάρχη». Επεσήμανε πως «μέχρι το τέλος του ‘20 υπήρχε ένα κέντρο παρακολούθησης κυκλοφορίας, δευτεροβάθμιος έλεγχος – ο πρώτος είναι ο Σταθμάρχης – στην [οδό] Καρόλου. Σήμερα δεν υπάρχει. Δεν υπήρχε περίπτωση να μην προλάβουμε λάθος Σταθμάρχη, ελέγχαμε την κυκλοφορία των τρένων σε όλη την Ελλάδα». Πρόσθεσε αν «δεν υπάρχει το κέντρο (σ.σ. κυκλοφορίας), πάμε στα τυφλά με βάση το λάθος ή το σωστό του όποιου σταθμάρχη».
Ερωτώμενος αν, στην περίπτωση που ήταν υπουργός, θα επέτρεπε στα τρένα να ξαναμπούν στις ράγες με το υπάρχον πλαίσιο, ο κ. Ρετσινάς απάντησε με ένα εμφατικό «όχι», λέγοντας πως «πρώτα να γίνουν αυτά που πρέπει να γίνουν». Συμπλήρωσε, δε, πως από τα τέλη του 2020 δεν μπαίνει σε τρένο.
Εξάλλου ο Γενικός Διευθυντής της γαλλικής Línea Figueras Perpignan εταιρείας που διαχειρίζεται τη σιδηροδρομική γραμμή υψηλής ταχύτητας 44,4 χιλιομέτρων που συνδέει Γαλλία και Ισπανία, Πέτρος Παπαγιαννάκης, απαντώντας στην ερώτηση (μιλώντας στο OPEN) αν η γαλλική ρυθμιστική αρχή θα επέτρεπε να λειτουργούν οι σιδηρόδρομοι χωρίς… τηλεδιοίκηση απάντησε: «Αν δεν υπήρχε σύστημα ασφαλείας ούτε καν θα είχαμε διανοηθεί να ζητήσουμε άδεια λειτουργίας»! Πρόσθεσε μάλιστα ότι «είναι σαν να σας λέω να αγοράσουμε ένα αυτοκίνητο χωρίς φρένα».