Τί δείχνουν δύο νέες δημοσκοπήσεις – Στην Βουλή η αντιπαράθεση για τα Τέμπη
16/03/2023Δύο νέες δημοσκοπήσεις βγήκαν στην δημοσιότητα 16 ημέρες μετά από την τραγωδία στα Τέμπη: H Metron Analysis στο κεντρικό δελτίο του Mega δίνει ευρύ προβάδισμα στη ΝΔ (με το ποσοστό της όμως χαμηλό) ενώ η Pulse, που κάνει μόνον αναγωγή επί των εγκύρων, καταγράφει διαφορά τεσσάρων μονάδων μεταξύ ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ.
Η Metron Analysis δίνει την διαφορά στις 5,8 μονάδες στην “καθαρή” πρόθεση ψήφου, με τις απώλειες για τη ΝΔ να είναι 3,2 μονάδες σε σχέση με την προηγούμενη μέτρηση. Τον δε ΣΥΡΙΖΑ να καταγράφει απώλεια 2 μονάδων και το ΠΑΣΟΚ να χάνει 0,8 της μονάδας. Σε μία “έκρηξη” αντισυστημικής ψήφου, όλα τα μικρότερα κόμματα καταγράφουν άνοδο – το ΚΚΕ παραμένει σταθερό στο 5,9%, η Ελληνική Λύση από το 2,9% στο 4%, το ΜεΡΑ25 από το 2,9% πάει στο 3,5% και το κόμμα Kασιδιάρη από το 1,8 % στο 3,6%.
Στροφή προς την αντισυστημική ψήφο βλέπει –άλλα σε μικρότερο βαθμό– η Pulse, που καταγράφει στο 17,5% την αδιευκρίνιστη ψήφο, από 14% στην προηγούμενη μέτρηση. Σύμφωνα με την συγκεκριμένη εταιρεία, η ΝΔ χάνει 3,5 μονάδες, ο ΣΥΡΙΖΑ παραμένει σταθερός, το ΠΑΣΟΚ χάνει μία μονάδα, το ΚΚΕ κερδίζει μισή μονάδα, η Ελληνική Λύση παραμένει σταθερή, το ΜεΡΑ25 κερδίζει μισή μονάδα και το κόμμα Κασιδιάρη παραμένει σταθερό στο 2,5%.
Η δημοσκόπηση του Mega
Διαχρονικές ευθύνες βλέπει το 80% πίσω από την τραγωδία των Τεμπών, ενώ το 68% δηλώνει πλέον ότι η χώρα πηγαίνει σε λάθος κατεύθυνση και το πολιτικό σύστημα μπαίνει στην ατζέντα ως ένα από τη σημαντικά προβλήματα της ελληνικής κοινωνίας, μετά από την κατάσταση της οικονομίας και την ακρίβεια.
Η κυβέρνηση έχασε 8 μονάδες θετικής εικόνας, αλλά απώλειες είχε και ο ΣΥΡΙΖΑ. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης προηγείται στην καταλληλότητα για πρωθυπουργός με 32% έναντι 16% του Αλέξη Τσίπρα, με απώλεια επτά μονάδων, ενώ ο αρχηγός της αντιπολίτευσης χάνει τρεις μονάδες. Στην παράσταση νίκης η ΝΔ διατηρεί πολύ μεγάλο προβάδισμα με 60% έναντι 22%, παρά το γεγονός ότι χάνει 11 μονάδες σε σχέση με την προηγούμενη μέτρηση.
H δημοσκόπηση της Pulse
Ένας στους δύο ψηφοφόρους δηλώνει ότι θεωρεί όλες τις κυβερνήσεις υπεύθυνες για την τραγωδία στα Τέμπη, ενώ το 28% θεωρεί ότι την αποκλειστική ευθύνη έχει η κυβέρνηση της ΝΔ. Το 12% αναφέρει ως υπεύθυνες τόσο την ΝΔ, όσο και τον ΣΥΡΙΖΑ. Είναι ενδιαφέρον ότι στις νεαρές ηλικίες, από 17 ως 29 ετών, το 55% μιλά για διαχρονικές ευθύνες, όπως και το γεγονός ότι το 21% των άνω των 60 ετών ρίχνουν την ευθύνη στη σημερινή και την προηγούμενη κυβέρνηση.
Όπως ήταν αναμενόμενο, οι ψηφοφόροι της ΝΔ μιλούν στην μεγάλη πλειοψηφία τους για διαχρονικές ευθύνες, ενώ τρεις στους τέσσερις ψηφοφόρους του ΣΥΡΙΖΑ μιλούν για αποκλειστική ευθύνη της κυβέρνησης της ΝΔ. Ενδιαφέρον έχει ότι τέσσερις στους δέκα ψηφοφόρους του ΠΑΣΟΚ θεωρούν ότι ευθύνες έχουν οι κυβερνήσεις ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ.
Σε ό,τι αφορά το τι είδους κυβέρνηση προτιμούν, το 37% θέλει είτε αυτοδυναμία ΝΔ είτε κυβέρνηση συνεργασίας με κορμό το κυβερών κόμμα. Ένα 30% θέλει είτε αυτοδύναμη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, είτε κυβέρνηση συνεργασίας με κορμό το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Παρά τις απώλειες τριών μονάδων, ο Κυριάκος Μητσοτάκης διατηρεί ισχυρό προβάδισμα στην καταλληλότητα για πρωθυπουργός, με διαφορά 8 μονάδων από τον Αλέξη Τσίπρα, ο οποίος δεν εμφανίζει κέρδη στην προσωπική του εικόνα στην συγκεκριμένη δημοσκόπηση. Το ίδιο ισχύει και για την παράσταση νίκης. Η ΝΔ χάνει 10 μονάδες και ο ΣΥΡΙΖΑ κερδίζει τέσσερις, αλλά η διαφορά καταγράφεται στις 21 μονάδες.
Κόντρα στην Βουλή
Στη Βουλή μεταφέρθηκε η πολιτική αντιπαράθεση για τα Τεμπη και την πολύνεκρη τραγωδία, καθώς ήδη συνεδρίασε η Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου με κύριο θέμα την ενημέρωση για το πολύνεκρο δυστύχημα, ενώ την Δευτέρα συνεδριάζει η Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας στην οποία θα μιλήσει ο παραιτηθείς τ. Υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, ενώ έχουν κληθεί και Υπουργοί Μεταφορών προηγουμένων Κυβερνήσεων όπως ο Χ. Σπίρτζης , ο Μ. Χρυσοχοϊδης.
Πάντως στο «ανθρώπινο λάθος» και τις «διαχρονικές ευθύνες» απέδωσε την τραγωδία των Τεμπών o Υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης μιλώντας στη συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου.. Παραδέχθηκε όμως πως η κυβέρνηση δεν προσέλαβε προσωπικό και δεν προχώρησε τις υποδομές ασφάλειας.
Στην τοποθέτησή του ο κ. Γεραπετρίτης απέδωσε πρωτίστως στο ανθρώπινο σφάλμα ως βασική αιτία του δυστυχήματος. Όπως ανέφερε «το συγκεκριμένο συμβάν είναι προφανές ότι ήταν το αποτέλεσμα μιας αλληλουχίας λαθών που οδήγησαν εκεί που οδήγησαν. Μολονότι ήταν σε πλήρη λειτουργία η τηλεδιοίκηση στο συγκεκριμένο σημείο και όχι μόνο αυτό, αλλά ήταν υποχρέωση των Σταθμαρχών να χαράσσουν αυτόματη πορεία πάνω στον πίνακα. Εντούτοις αυτό δεν συνέβη. Υπήρξε μία χειροκίνητη χάραξη της διαδρομής αντίθετα με την υποχρέωση, η οποία προέκυπτε, υπήρχε μια εσφαλμένη τοποθέτηση των κλειδιών, δεν υπήρξε η αναγκαία εκ των υστέρων παρακολούθηση επί του πίνακα που θα έδινε ακριβώς το στίγμα του τρένου…
Αναφέρθηκε σε συγκεκριμένα προβλήματα που υπήρχαν στο δίκτυο αναφέροντας μεταξύ άλλων την έλλειψη προσωπικού. Όπως είπε ο Γιώργος Γεραπετρίτης «σε ό,τι αφορά το προσωπικό, είναι αλήθεια ότι υπήρξε μία σταδιακή αποψίλωση του προσωπικού, τόσο της ΟΣΕ, όσο και της ΕΡΓΟΣΕ που είχε την ευθύνη για την αποπεράτωση των προβλεπόμενων έργων. Η αποψίλωση αυτή του προσωπικού ήρθε σταδιακά, συν τω χρόνω. Δυστυχώς για ένα μικρό διάστημα δεν έγιναν καθόλου προσλήψεις ή έγιναν απειροελάχιστες προσλήψεις σε πολύ κρίσιμες θέσεις, με αποτέλεσμα, συν τω χρόνω, να εμφανίζεται μία σχετική ανεπάρκεια». Υποστήριξε ότι η κυβέρνηση κατέβαλε προσπάθειες για το ζήτημα αυτό δίχως όμως να επιλύσει το πρόβλημα.
Υποστήριξε πως «το ζήτημα της αναβάθμισης υποδομών που έχουν να κάνουν με την ασφάλεια του Δικτύου του Σιδηροδρομικού στην Ελλάδα είναι ένα ζήτημα, το οποίο έχει μια μακρά και όχι εύκολη ιστορία. Η σύμβαση, όπως γνωρίζετε, η οποία αφορούσε στην τεχνολογική αναβάθμιση, είναι η σύμβαση η οποία υπεγράφη το Σεπτέμβριο του 2014.Δηλαδή, είναι συμβάσεις, οι οποίες ανατρέχουν περίπου προ 9 ετών. Περιλαμβάνουν μία συνολική αναβάθμιση όλων των σηματοδοτών, των φωτοσήμων, σε 52 σταθμούς και περιλαμβάνουν και τηλεδιοίκηση και ανάταξη επιπλέον 3 σταθμών. Άρα, σε πλήρη έκταση οι συμβάσεις αυτές θα οδηγήσουν στην πραγματικότητα σε ένα πλήρες δίκτυο σηματοδότησης και σε ένα πλήρες σύστημα τηλεδιοίκησης».
Επισήμανε ότι μετά το δυστύχημα έχει τεθεί προγραμματισμός και «οι συμβάσεις αυτές θα ολοκληρωθούν εντός του 2023. Επίσης άσκησε κριτική στον ΣΥΡΙΖΑ για την σύμβαση των έργων ασφάλειας 717 υποστηρίζοντας πως «αυτό το οποίο είχε παραδοθεί το 2016, ήταν λιγότερο από το 33% του συνολικού έργου, λειτουργικά παραδοθέν, το 2016. Αυτό είχε παραδοθεί».
Η αντιπολίτευση
Από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ, ο τομεάρχης υποδομών του κόμματος, Νίκος Παππάς σημείωσε πως «καταλαβαίνω ότι καλούμαστε να συζητήσουμε τις διαχρονικές παθογένειες του σιδηροδρόμου. Θα τις συζητήσουμε αναλυτικά αλλά θα συζητήσουμε πρώτα και κύρια γιατί έγινε αυτό το δυστύχημα». Σημείωσε πως «το δυστύχημα θα είχε αποφευχθεί αν ίσχυαν τρεις προϋποθέσεις, όπως ίσχυαν το 2019. Αν δεν είχατε έναν ανεκπαίδευτο σταθμάρχη, αν είχε αποκατασταθεί η ζημιά από την πυρκαγιά στην τηλεδιοίκηση της Λάρισας, «αν λειτουργούσε το σύστημα δευτεροβάθμιου ελέγχου της Καρόλου, το οποίο παραδεχθήκατε και εσείς ότι υπήρχε μέχρι το 2020».
Εστίασε ιδιαίτερα στο ζήτημα της σύμβασης ανάμεσα στο δημόσιο και την ΕΡΓΟΣΕ του 2019. Όπως χαρακτηριστικά είπε «Δεκέμβριο του 2019 ο κ. Καραμανλής με τη διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ υπογράφει μνημόνιο συνεργασίας. Πανηγυρίζει, θα σας έλεγα και δικαίως, διότι ήταν καλό το γεγονός ότι επείσθειη εταιρεία να κάνει 750 εκατομμύρια επενδύσεις. Αυτό είναι υπογραφή Καραμανλή. Προσέξτε τώρα να δείτε, δεν χωράει επιχείρημα ότι κάτι παραλάβατε από εμάς στραβό και μετά το έφαγε ο γάιδαρος. Υπογράψατε οι ίδιοι μια συμφωνία για την οποία πανηγυρίσατε, που έλεγε 750 εκατομμύρια επενδύσεις και 2,5 δισ. έσοδα για το δημόσιο.
Περνάει καιρός και έρχονται στο φως της δημοσιότητας το σχέδιο σύμβασης που έχει στείλει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ στο Υπουργείο Υποδομών, έχει στείλει σχέδιο σύμβασης, στο οποίο περιλαμβάνεται η υποχρέωση της εταιρείας να κάνει 750 εκατομμύρια επενδύσεις και ακριβώς από κάτω παράγραφος 20.4 η υποχρέωση του δημοσίου να αναπτύξει εγκαίρως όλα τα συστήματα ασφάλειας. Αυτό δεν το γνωρίζαμε εμείς τον περασμένο Ιούλιο που ήρθε η σύμβαση η κουτσουρεμένη στη Βουλή».
Συνέχισε λέγοντας πως στα «τέλη του 2020, ο κ. Κεφαλογιάννης ως Υφυπουργός ζητάει από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ παράταση των διαπραγματεύσεων, αφού έχει σταλεί το σχέδιο σύμβασης. Προσέξτε, παραλαμβάνει το Υπουργείο σχέδιο σύμβασης έτοιμο προς υπογραφή, που έχει και για τα δύο μέρη αυτές τις δύο πολύ κρίσιμες υποχρεώσεις, επενδύσεις και συστήματα ασφαλείας, ο κ. Κεφαλογιάννης ζητάει παράταση. Ανταπαντάει η εταιρεία ότι βεβαίως να υπάρξει παράταση, αλλά θα συζητήσουμε επί των συμφωνηθέντων. Αλλάζει η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ω του θαύματος έρχεται στη Βουλή μια σύμβαση από την οποία έχουν σβήσει οι υποχρεώσεις για 750 εκατομμύρια επενδύσεις και ανατριχιαστικά έσβησε και η υποχρέωση του κράτους να αναπτύξει τα συστήματα ασφαλείας». Με βάση αυτά δήλωσε απευθυνόμενος προς τον υπουργό Επικρατείας: «Φέρτε μας τις επικοινωνίες και τα πρακτικά από τις διαπραγματεύσεις που κάνατε με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ».
Τα υπόλοιπα κόμματα
Έντονες επικρίσεις για τους ισχυρισμούς του Γιώργου Γεραπετρίτη υπήρξε και από την πλευρά του ΠΑΣΟΚ. Όπως επισήμανε, ρωτώντας, η γραμματέας της Κ.Ο του κόμματος, Ευαγγελία Λιακούλη «υπήρχαν λάθη και παραλείψεις της Κυβέρνησης, κύριε Γεραπετρίτη; Τόσο απλά τόσο ειλικρινά όπως θα σας ρωτούσε ένας άνθρωπος που θα σας συναντούσε στο δρόμο. Σε αυτούς απευθυνόμαστε σήμερα… Δεν απευθύνεστε εδώ σε συγκοινωνιολόγος, ούτε σε πραγματογνώμονες, ούτε σε ειδικούς που είναι στην πόλη μου στη Λάρισα και κάνουν τη δουλειά τους και είμαι σίγουρη ότι θα την κάνουν. Όπως θα την κάνουν και Ειδικοί Εφέτες Ανακριτές, όπως θα την κάνει ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας, που πήρε την πρωτοβουλία και μπράβο και σωστά. Θα την κάνουν. Εγώ είμαι σίγουρη…».
Στην ιδιωτικοποίηση των σιδηροδρόμων εστίασε ο βουλευτής του ΚΚΕ Χρήστος Κατσώτης και τον τρόπο που ερευνώνται τα αίτια του δυστυχήματος αμφισβήτησε ο βουλευτής του Μέρα 25 Γιώργος Λογιάδης.