ΑΝΑΛΥΣΗ

Η Τεχνητή Νοημοσύνη σαν μοχλός ανάπτυξης μιας επιχείρησης

Η Τεχνητή Νοημοσύνη σαν μοχλός ανάπτυξης μιας επιχείρησης, Ηρακλής Γωνιάδης

Η ανάγκη αλλαγής επιχειρηματικού μοντέλου (του τρόπου με τον οποίο κερδίζει χρήματα η επιχείρηση) με επίκεντρο την Τεχνητή Νοημοσύνη (ΑΙ) μέσα στον ακατάπαυστα ατελή ανταγωνισμό καθίσταται επιτακτικότερη καθώς «οποιαδήποτε επιχείρηση δεν είναι συνδεδεμένη με την τεχνητή νοημοσύνη θα καταστεί απαρχαιωμένη τα επόμενα τρία χρόνια», κατά την McKinsey.

Μια όχι και τόσο εύκολη υπόθεση επειδή η αποτυχία αλλαγής συνιστά αιτία κατάρρευσής της ένεκα λανθασμένης επιλογής μοντέλου ή της ακολουθούμενης τακτικής μετάβασης προς το πλησιέστερο στις δυνατότητές της. Προσθέτοντας και τη δυσκολία την οποία συνεπάγεται η πολυπλοκότητα του εγχειρήματος η οποία τροφοδοτείται από τον φόβο της άγνοιας ή την έλλειψη σοβαρής τεχνολογικής προετοιμασίας για την προσφυγή στην Τεχνητή Νοημοσύνη, ο κίνδυνος αποτυχίας αποκτά… πλεονέκτημα. Με βάση την παραδοχή πως η ηγεσία οραματίζεται και το μάνατζμεντ πραγματοποιεί, απαιτείται:

Α) Σοβαρός μετασχηματισμός στις διαδικασίες της επιχείρησης. Η ψηφιακή μετάβαση για την οποία έγινε πολύς ντόρος, πέρα από το τι έχει επιτευχθεί μέχρι τώρα, είχε σαν στόχο τον ψηφιακό μετασχηματισμό ο οποίος αποτελεί μια συνεχή διαδικασία με ρυθμό επιβαλλόμενο από τις εξελίξεις. Η αποτυχία της ηγετικής ομάδας να προχωρήσει έγκαιρα σ’ έναν βαθύτερο επιχειρηματικό μετασχηματισμό εξηγεί, μέχρι τώρα, το πλήθος των αδόκιμων προτάσεων αξίας προς τους καταναλωτές και τη δυσκολία επιβίωσης της επιχείρησης.

Συνεπώς, το ερώτημα δεν είναι αν θα επιδιωχθεί η άμεση μετάβαση, αλλά με ποιο τρόπο θα πραγματοποιηθεί ώστε η ΑΙ να αποτελέσει αναπόσπαστο μέρος του επιχειρηματικού μοντέλου όχι μόνο ως τεχνολογία, αλλά και σαν ριζική αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο καινοτομεί και δραστηριοποιείται συνδυάζοντάς τη, με την ανθρώπινη δημιουργικότητα. Π.χ. η Γενετική Τεχνητή Νοημοσύνη (Generative Artificial Intelligence-GenAI) μπορεί να βοηθήσει στην ενδελεχή διερεύνηση της δυνατότητας μιας νέας ιδέας να εξελιχθεί σε καινοτομία αναλύοντας τον ανταγωνισμό, προβλέποντας την αγορά, τις χρηματοοικονομικές ανάγκες κλπ. χωρίς να θίγει πνευματικά δικαιώματα τρίτων, αλλά και γνωρίζοντας ότι η δωρεάν χρήση τέτοιων εφαρμογών διακυβεύει το απόρρητό της.

Δηλαδή, παρότι η Τεχνητή Νοημοσύνη αδυνατεί να ολοκληρώσει εργασίες κοινής λογικής στον πραγματικό κόσμο αλλάζοντας τον τρόπο συλλογής πληροφοριών, είναι ικανή να επεξεργάζεται και να αναλύει τεράστια αρχεία πολύ ταχύτερα από τον ανθρώπινο εγκέφαλο. Συγκεντρώνοντας πληροφορίες διάσπαρτες σε όλο το φάσμα των θέσεων και των λειτουργιών της επιχείρησης (υπολογιστές, κινητές συσκευές, παραγωγικός εξοπλισμός κλπ.) και περιορίζοντας τις πιθανότητες εσκεμμένης ή αμελούς παράλειψής τους, συνδράμει στον εντοπισμό βασικών τάσεων, μοτίβων και παρατυπιών εξοικονομώντας κόστος και ανακατανέμοντας αποδοτικότερα τους πόρους.

Μετάβαση με τη συμμετοχή των εργαζομένων

Β) Η συμμετοχή των εργαζομένων για την αξιοποίηση των γνώσεων και των δεξιοτήτων τους σε όλες τις φάσεις μετάβασης προς το νέο επιχειρηματικό μοντέλο. Ο αναβαθμισμένων δεξιοτήτων εργαζόμενος έχοντας επίκαιρη εικόνα του κοινωνικοοικονομικού του περιβάλλοντος – πράγμα αδύνατο για την ΑΙ – δημιουργεί τις ιδέες και η GenAI εκτιμά τις πιθανότητές τους να εξελιχθούν σε κάτι θετικό λειτουργώντας σαν ένα εργαλείο υποστήριξης και όχι υποκατάστασης της ανθρώπινης νοημοσύνης και εφευρετικότητας.

Η χρήση των σύγχρονων τεχνολογιών για τη βελτίωση των επιχειρηματικών λειτουργιών, των συστημάτων, των διαδικασιών και της εμπειρίας των πελατών καθιστά απαραίτητη τη δημιουργία κουλτούρας υποστηριζόμενης από την μαθησιακή ικανότητα του οργανισμού προκειμένου να διατηρεί την ευελιξία και την προσαρμοστικότητά του.

Στόχος ανέφικτος χωρίς διαφοροποίηση στις επιχειρηματικές διαδικασίες οι οποίες αφορούν στους ικανούς εκείνους εργαζόμενους να μετατραπούν άμεσα σε “φορείς της αλλαγής” εκπαιδευμένοι και ενημερωμένοι για τος είδος της, αλλά και εξοπλισμένοι με τα κατάλληλα εργαλεία έχοντας και τον διαθέσιμο χώρο να συνεισφέρουν. Και τούτο, χωρίς να μετακυλίονται εργασίες στις πλάτες των χρηστών-καταναλωτών όπως, πχ, συμβαίνει με την ψηφιοποίηση υπηρεσιών του δημοσίου και τους Έλληνες υπηκόους, ή με τις τράπεζες που μείωσαν δραστικά το λειτουργικό τους κόστος χρεώνοντάς μας την ευκολία τους ως “ευκολία” μας.

Ιεράρχηση προτεραιοτήτων και στόχων

Γ) Η διαμόρφωση μιας στρατηγικής προτεραιοτήτων στη βάση των αναγκών της. Στην περίπτωση υιοθεσίας της ΑΙ επιβάλλεται η κλιμακωτή προσέγγιση στη βάση ενός σχεδίου δράσης με ελεύθερη ροή πληροφοριών προς την πλατφόρμα που επιλέχθηκε δεδομένου ότι η αντιμετώπιση των προκλήσεών της απαιτεί διαφάνεια, εκπαίδευση και προώθηση της συνεργασίας μεταξύ του ανθρώπινου δυναμικού και των αλγορίθμων της για να μη βρεθεί η επιχείρηση με ανταγωνιστικό… μειονέκτημα. Χωρίς την απαραίτητη ενημέρωση, εμπλοκή και αξιοποίηση των γνώσεων των ανθρώπων της στη διαδικασία οποιασδήποτε αλλαγής είναι βέβαιη η αποτυχία της.

Δ) Η γνώση περί την τεχνολογία αυτή καθώς «ο κίνδυνος προέρχεται από την άγνοια αυτού που κάνεις» (W. Buffett). Δεν είναι πρωτοφανής η δυσπιστία του ανθρώπου για τις νέες τεχνολογίες όντας “κολλημένος” στις παλιές τις οποίες έχοντας κατανοήσει και υιοθετήσει θεωρεί καλύτερες. Για την επιχείρηση, όμως, δεν δικαιολογείται η επιφύλαξη απέναντι στο άγνωστο καθώς η αβεβαιότητα και η ανάληψη ρίσκου αιτιολογούν τα κέρδη της. Ως εκ τούτου, συνιστά αναγκαία συνθήκη η ενσωμάτωση της ανθρώπινης σκέψης, των δεξιοτήτων και της εμπειρίας τους στον μετασχηματισμό της με επίκεντρο την τεχνητή νοημοσύνη για ένα διαρκές ταξίδι συνεχούς μάθησης κατά το οποίο η προσαρμογή και η τελειοποίηση αποτελούν σημαντικές παραμέτρους διασφάλισης της ύπαρξής της.

Για την ελληνική επιχείρηση είναι επιτακτικότερη η ανάγκη αυτή δεδομένης της “εχθρότητας” των κυβερνήσεων και του κρατικομματικού μηχανισμού της χώρας που, αντί να διασφαλίζουν συνθήκες δημιουργίας νέου πλούτου ενθαρρύνοντας την υγιή επιχειρηματικότητα, λειτουργούν ως τελώνες για λογαριασμό αποικιοκρατών περιβεβλημένων τον μανδύα του συμμάχου διαιωνίζοντας τον φαύλο κύκλο της υποτέλειάς της. Η ΑΙ της παρέχει τη δυνατότητα να “παίξει” στα “γήπεδά” τους μέσα από τη χωρίς σύνορα ψηφιακή αγορά υπό την προϋπόθεση ότι διαθέτει την ομάδα η οποία όχι μόνο “κατέχει το άθλημα”, αλλά και μπορεί να κεφαλαιοποιήσει τα κέρδη της δρώντας με ανοιχτούς ορίζοντες καθότι η έδρα στην Αττικοβοιωτία δεν επαρκεί πλέον!

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι