“Emilia Perez”: Ο βαρώνος των ναρκωτικών που ήθελε να αλλάξει φύλο
09/11/2024Emilia Perez
2024 | 130 λεπτά | Γαλλία | Μιούζικαλ/Θρίλερ
Μεξικό, σήμερα. Η δικηγόρος Ρίτα είναι μια εξαιρετικά ταλαντούχα δικηγόρος που αντί να υπηρετεί την δικαιοσύνη, σπαταλά τις δυνατότητες της σαν υπάλληλος σε μια μεγάλη δικηγορική φίρμα, αφού είναι η καλύτερη στο να «ξεπλένει» μεγαλοεγκληματίες. Μια απροσδόκητη ευκαιρία εμφανίζεται, από αυτές τις προσφορές που δεν μπορείς να αρνηθείς, όταν την προσεγγίζει ο ‘Μανίτας’, το μεγάλο αφεντικό ενός καρτέλ και της ζητά να τον βοηθήσει σε ένα σχέδιο που προσπαθεί εδώ και χρόνια να υλοποιήσει: αυτό της συνταξιοδότησης και εξαφάνισης του από την παρανομία μία για πάντα. Μοιάζει δύσκολο και σχεδόν ακατόρθωτο, αλλά ίσως τελικά το τέλειο σχέδιο να υπάρχει.
Ο Jacques Audiard έχει αποδείξει πολλάκις ότι μπορεί να δομήσει με ακρίβεια δραματικές ιστορίες περίπλοκες και πρωτότυπες, από το “Σώμα με Σώμα” μέχρι τον “Προφήτη” και το “Dheepan”, κατέχοντας και γερό αριθμό βραβείων. Πρώτη φορά όμως αποπειράται κάτι τόσο θεωρητικά αλλοπρόσαλλο: Το “Emilia Perez” είναι ένα σύγχρονο μιούζικαλ στην ισπανική γλώσσα που αφηγείται την ιστορία ενός βαρόνου των καρτέλ που θέλει να κάνει φυλομετάβαση. Αυτό που στα χαρτιά αποπνέει μια εσάνς τηλενουβέλας που θα ταίριαζε περισσότερο στις ευαισθησίες του Αλμοδόβαρ, μετατρέπεται στα τραχιά χέρια του Audiard σε μια βίαιη ιστορία εγκλήματος και λύτρωσης που πέρα από κάθε λογική, λειτουργεί εξαιρετικά.
Μπήκα στην αίθουσα με μια πίστη ότι ο Audiard θα έβγαζε το πείραμά του εις πέρας και δικαιώθηκα με το παραπάνω. Εκεί που άλλοι σκηνοθέτες θα έπεφταν στην παγίδα της διακριτικότητας υπό το ανελέητο βάρος της πολιτικής ορθότητας, ο Audiard σκηνοθετεί ένα ομογενές κολάζ ειδών καθόλου ήπιο και ως εκ τούτου ποτέ βαρετό, διέποντας τις αλλαγές στο ύφος και τα χαρακτηριστικά της ταινίας του με μια σκληροτράχηλη ευαισθησία. Ιδιαίτερα καθώς σκιαγραφεί το ταξίδι της Εμίλια Πέρεζ, με έναν απόμακρο ψίθυρο στο πρώτο μέρος και μια αποφασιστική κραυγή στο δεύτερο.
Το βραβείο ερμηνείας που δόθηκε ομαδικώς στο γυναικείο καστ της ταινίας ήταν μια από τις πιο έντιμες αποφάσεις του θεσμού. Η Karla Sofia Gascon λάμπει στον ρόλο της Εμιλία Πέρεζ κατορθώνοντας να κάνει πιστευτό τον σκοπό της -όχι μόνο αυτόν της φυλομετάβασής της αλλά και της μετέπειτα υπεράσπισης των θυμάτων των καρτέλ- μεταφέροντας την αλήθεια της όχι με φωνητικά τέλειες ερμηνείες, αλλά μετουσιώνοντας το συναίσθημα πίσω από τις λέξεις. Εκεί γίνεται φανερός και ο σκηνοθετικός στόχος του Audiard, που μεταφράζει οπτικά τον κόσμο της πρωταγωνίστριάς του με μια ποιητική άρνηση της πραγματικότητας. Ταυτόχρονα, η Εμιλία είναι μια τραγική ηρωίδα που δεν μπορεί να μείνει ατιμώρητη για το κακό που έχει κάνει. Και έτσι το αποτέλεσμα είναι ένα φεστιβάλ χορογραφίας όπου κινούνται αντάμα η τρυφερότητα και η βία, η ζωή και ο θάνατος.
Emilia Perez: Μιούζικαλ με βαθιά ανθρώπινη ευαισθησία
Δεν είναι όμως το θέμα της ταυτότητας φύλου που μονοπωλεί την ταινία. Υπάρχει άπλετος κοινωνικός σχολιασμός γύρω από τη διαφθορά και την ταξική ανισότητα, και ο Audiard μεγεθύνει τις μεταφορές της ιστορίας του ώσπου αυτές να κατακλύσουν την οθόνη σαν χείμαρρος. Οι πρώτες φωνές που ακούμε είναι οι στίχοι των παλιατζήδων που περνούν στους δρόμους του Μεξικού και παρουσιάζουν το περιβάλλον στο οποίο θα ταξιδέψουν οι χαρακτήρες, ένα μέρος γεμάτο φτώχεια και κίνδυνο, όπου η ζωή από μόνη της είναι εξαντλητική.
Το κομβικό στοιχείο που ενώνει τα επιμέρους στοιχεία της ταινίας είναι τελικά μια βαθιά πίστη στους ανθρώπους, καθώς αποδεικνύονται πρόθυμοι να κάνουν τις μεγαλύτερες θυσίες για να εξαγοράσουν τις ενοχές τους. Κάποιοι μπορεί να βρουν μια απότομη επιβράδυνση στο δεύτερο μέρος της ταινίας και άλλοι να μην μπορέσουν να υπερβούν τους κανόνες σαπουνόπερας που υπάρχουν, αλλά η “Emilia Perez” είναι τόσο ριψοκίνδυνη, μοναδική και ασυνήθιστα ισορροπημένη που φαντάζει αδύνατο να μη την ερωτευτείς.
Σκηνοθεσία-Σενάριο: Jacques Audiard
Πρωταγωνιστούν: Zoe Saldana, Karla Sofia Gascon, Selena Gomez, Adriana Paz, Edgar Ramirez, Mark Ivanir
Σε συνεργασία με το filmy