Καζακστάν: Δεν μπορούμε να επιβεβαιώσουμε κατάρριψη του αζέρικου αεροσκάφους
26/12/2024Οι αρχές του Καζακστάν δεν είναι σε θέση ούτε να επιβεβαιώσουν, ούτε όμως και να διαψεύσουν ότι το αεροσκάφος της Azerbaijan Airlines που κατέπεσε την Τετάρτη κοντά στην πόλη Άχταου καταρρίφθηκε από τη ρωσική αντιαεροπορική άμυνα. Οι ερευνητές δεν έχουν καταλήξει ακόμη σε κανένα συμπέρασμα για τη συντριβή, είπε ο περιφερειακός Εισαγγελέας Μεταφορών Αμπιλαϊμπέκ Ορνταμπάγιεφ. Στο ίδιο μήκος και ο Αντιπρόεδρος της κυβέρνησης του Καζακστάν.
Υπάρχουν πρώιμες ενδείξεις ότι σύστημα της ρωσικής αντιαεροπορικής άμυνας ενδέχεται να έπληξε το αεροσκάφος της Azerbaijan Airlines που συνετρίβη χθες στο Καζακστάν, δήλωσε σήμερα στο Reuters Αμερικανός αξιωματούχος . Ο αξιωματούχος, ο οποίος μίλησε υπό τον όρο της ανωνυμίας, τόνισε ότι αν οι ενδείξεις αποδειχθούν ακριβείς, αυτό θα δείξει τη ρωσική απερισκεψία στην εισβολή της στην Ουκρανία.
Προηγουμένως, η κυβέρνηση του Αζερμπαϊτζάν απέδωσε, μέσω πηγών, στην Ρωσία την ευθύνη για την πτώση του επιβατικού αεροσκάφους της Azerbaijan Airlines στην περιοχή Ακτάου του Καζακστάν εχθές την Τετάρτη. Σύμφωνα με πηγές των αρχών του Αζερμπαϊτζάν, ρωσικός αντιαεροπορικός πύραυλος εκτοξεύθηκε κατά της πτήσης 8432 κατά τη διάρκεια εναέριας δραστηριότητας μη επανδρωμένου αεροσκάφους πάνω από το Γκρόζνι και τα θραύσματα έπληξαν τους επιβάτες και το πλήρωμα καμπίνας, καθώς εξερράγησαν δίπλα στο αεροσκάφος κατά τη διάρκεια της πτήσης.
Οι κυβερνητικές πηγές τόνισαν στο Euronews ότι δεν επιτράπηκε από τις ρωσικές Αρχές στο αεροσκάφος, που υπέστη ζημιές, να προσγειωθεί σε κανένα ρωσικό αεροδρόμιο παρά τα αιτήματα των πιλότων σε τρία εξ αυτών για αναγκαστική προσγείωση και διατάχθηκε να πετάξει μέσω της Κασπίας Θάλασσας προς το Ακτάου στο Καζακστάν, ώστε να συντριβεί στη θάλασσα και να χαθούν τα ίχνη. Οι σχετικές αναφορές μεταδίδονται με επιφύλαξη με δεδομένο το παιχνίδι προπαγάνδας σε τέτοια ζητήματα, εξάλλου όπως θα δούμε και παρακάτω, το ΝΑΤΟ απέφυγε να κατηγορήσει ευθέως την Ρωσίας και ζήτησε έρευνα για το περιστατικό.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, τα συστήματα πλοήγησης GPS του αεροπλάνου είχαν μπλοκάρει σε όλη τη διαδρομή της πτήσης πάνω από τη θάλασσα.
Συνολικά, 38 επιβάτες σκοτώθηκαν και άλλοι 29 διασώθηκαν κατά τη συντριβή του αεροσκάφους κοντά στην πόλη Ακτάου του Καζακστάν.
Μία από τις πηγές που μίλησαν στο πρακτορείο Reuters είπε ότι οι προκαταρκτικές έρευνες δείχνουν ότι το αεροσκάφος χτυπήθηκε από ένα ρωσικό αντιαεροπορικό σύστημα Pantsir-S. Οι τηλεπικοινωνίες του διακόπηκαν λόγω ηλεκτρονικών παρεμβολών ενώ πλησίαζε στο Γκρόζνι. «Κανείς δεν ισχυρίζεται ότι έγινε επίτηδες. Ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψη τα γεγονότα, το Μπακού αναμένει από τη ρωσική πλευρά να παραδεχτεί την κατάρριψη του αζέρικου αεροσκάφους», πρόσθεσε.
Το NATO ζήτησε σήμερα να ερευνηθούν πλήρως οι αιτίες για τη συντριβή του αεροσκάφους της Azerbaijan Airlines, από την οποία σκοτώθηκαν 38 άνθρωποι. «Η σκέψη και οι προσευχές μας είναι με τις οικογένειες και τα θύματα της πτήσης J28243» ανέφερε η εκπρόσωπος Φάραχ Νταχλάλα σε μια ανάρτηση στην πλατφόρμα Χ. «Ευχόμαστε στους τραυματίες ταχεία ανάρρωση και ζητούμε πλήρη διερεύνηση», πρόσθεσε. Ο πρόεδρος της Γερουσίας του Καζακστάν ανέφερε νωρίτερα σήμερα ότι τα αίτια της συντριβής παραμένουν ακόμη άγνωστα, αν και μέσω πηγών όπως προαναφέραμε το Μπακού δείχνει την Μόσχα.
Η έρευνα για τα αίτια της συντριβής αεροπλάνου της εταιρείας Azerbaijan Airlines βρίσκεται σε εξέλιξη και είναι λάθος να γίνονται εικασίες προτού καταλήξει στο πόρισμά της, δήλωσε σήμερα ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνου Ντμίτρι Πεσκόφ.
Ο συγκλονιστικός διάλογος
«Δεν μπορώ να επιχειρήσω, χάθηκε ο έλεγχος». Αυτό φέρεται να είναι ένα από τα τελευταία μηνύματα του πιλότου πριν από τη συντριβή του Embraer στο Καζακστάν ανήμερα των Χριστουγέννων.
Ο διάλογος πιλότου-Πύργου Ελέγχου
8:12
Πιλότος: «Και τα δύο GPS χάθηκαν. Χρειαζόμαστε καθοδήγηση για επιστροφή στο αεροδρόμιο απογείωσης στο Μπακού».
8:16
Πιλότος: «Έχουμε απώλεια ελέγχου, σύγκρουση με πουλιά στο πιλοτήριο. Σύγκρουση στο πιλοτήριο (ακατάληπτο)…»
Πύργος Ελέγχου: «AXY8243, κατανοητό. Τι είδους βοήθεια χρειάζεστε;»
Πιλότος: «Θα επιστρέψουμε στο Μπακού».
Αλλά στις 8:17, ο πιλότος ανακοίνωσε ότι «κατευθυνόταν προς Mineralnye Vody», ένα αεροδρόμιο στη νότια Ρωσία:
Πιλότος: «Κατευθύνομαι προς το Mineralnye Vody».
Πύργος Ελέγχου: «Εκτελέστε αριστερή περιστροφή».
Πιλότος: «Δεν μπορώ να εκτελέσω, ο έλεγχος χάθηκε!»
8:19
Πιλότος: «Δεν μπορώ να διατηρήσω τα 150 (κόμβους ταχύτητας). Έχουμε υψηλή πίεση στην καμπίνα».
Πύργος Ελέγχου: «AXY8243, κατανοητό».
8:20
Πιλότος: «Αριστερή περιστροφή 360 μοιρών, χάνουμε τον έλεγχο».
8:21
Πιλότος: «Θα κατευθυνθούμε στο Μαχατσκαλά». (ένα ρωσικό αεροδρόμιο στην Κασπία Θάλασσα)
8:22
Πιλότος: «Τώρα έχουμε αποτυχία στα υδραυλικά».
Κλείσιμο
8:24
Πιλότος: «Δεν έχουμε κηρύξει κατάσταση κινδύνου».
Πύργος Ελέγχου: «Σας ακούμε με δυσκολία… ποιο είναι το ύψος σας;»
Στη συνέχεια, το αεροσκάφος εξαφανίστηκε από τα ραντάρ για 37 λεπτά πριν κάνει την τελική του προσπάθεια να προσγειωθεί.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ, protothema, newsit