Το Μαξίμου διαψεύδει το δημοσίευμα των “Νέων” για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων
01/02/2025Σε μία ιδιαίτερα σοβαρή αποκάλυψη προχωράει η εφημερίδα «Τα Νέα Σαββατοκύριακο» μέσω του δημοσιογράφου Γιώργου Παπαχρήστου. Πιο συγκεκριμένα ο δημοσιογράφος αναφέρει ότι έναν χρόνο μετά την πολύνεκρη τραγωδία στα Τέμπη, ο πρώην πρόεδρος του ΟΣΕ Γιάννος Γραμματίδης εισηγήθηκε στον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη να σταματήσουν όλα τα δρομολόγια των τρένων στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας. Η απάντηση του Μαξίμου και οι διευκρινήσεις Γραμματίδη.
Σε ανακοίνωσή του ο υφυπουργός παρά των πρωθυπουργώ και κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης, αναφέρει: «Μια από τις πιο επικίνδυνες προεκτάσεις του τραγικού δυστυχήματος των Τεμπών, για το οποίο όλοι μας περιμένουμε απαντήσεις από τη δικαιοσύνη και μόνο από εκείνη, είναι η παραπλάνηση της κοινής γνώμης με αιτιάσεις ή θεωρίες που εμφανίζονται ως “αποκαλύψεις” και τις οποίες υιοθετεί στη συνέχεια η αντιπολίτευση, μάλιστα πολλές φορές η αξιωματική, σε χρόνο ρεκόρ» αναφέρει, λέγοντας πως «δεν υπάρχει μονταζιέρα Μαξίμου».
«Πριν από περίπου έναν χρόνο, με αφορμή ένα δημοσίευμα εφημερίδας, η αντιπολίτευση έφτασε στο σημείο να κατηγορεί την κυβέρνηση για “μονταζιέρα” αναφορικά με τα ηχητικά της μοιραίας νύχτας του δυστυχήματος, κατηγορία η οποία κατέληξε στη κατάθεση πρότασης δυσπιστίας κατά της κυβέρνησης στη Βουλή. Από την πρώτη στιγμή είχαμε υποστηρίξει σε όλους τους τόνους ότι δεν υπήρξε καμία “μονταζιέρα Μαξίμου” και ότι το σύνολο των συνομιλιών παραδόθηκε αυτούσιο στη δικαιοσύνη» αναφέρει.
«Σήμερα, διαβάζουμε σε δημοσιεύματα ότι το πόρισμα του ΕΜΠ (βλ. το πόρισμα αναλυτικά στο τέλος ) επιβεβαιώνει το αληθές των ισχυρισμών μας και διαψεύδει πανηγυρικά τα ψεύδη της αντιπολίτευσης. Φαίνεται, όμως, ότι το πάθημα για την αντιπολίτευση δεν έχει γίνει μάθημα. Πριν λίγη ώρα, ο εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑΣΟΚ βιάστηκε και πάλι να υιοθετήσει σημερινό πρωτοσέλιδο δημοσίευμα, σύμφωνα με το οποίο ο πρώην μεταβατικός πρόεδρος του ΟΣΕ, Γιάννος Γραμματίδης, είχε με επιστολή του ζητήσει να διακοπούν όλα τα δρομολόγια του σιδηροδρόμου για λόγους ασφαλείας» προσθέτει.
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος ξεκαθαρίζει ότι αυτό είναι ψέμα και εξηγεί ότι ο κ. Γραμματίδης ουδέποτε έθεσε θέμα ασφάλειας των σιδηροδρόμων, είτε κατά τη διάρκεια της θητείας του, είτε μετά την αποχώρησή του. «Μάλιστα, όπως επισημαίνει ο ίδιος σε ανακοίνωσή του, έστειλε μια σειρά από προτάσεις για τη λειτουργία του σιδηροδρόμου, 25 ημέρες μετά την αποχώρησή του από την θέση του μεταβατικού προέδρου του ΟΣΕ, μια εκ των οποίων αναφερόταν στο ενδεχόμενο διακοπής δρομολογίων, όχι για λόγους ασφαλείας, αλλά για την επίσπευση ολοκλήρωσης έργων υποδομής στο δίκτυο» αναφέρει.
Ο κ. Μαρινάκης τονίζει ότι «για ακόμα μια φορά, η πραγματικότητα αποδεικνύεται ότι είναι εντελώς αντίθετη από τις αιτιάσεις που υιοθετεί η αντιπολίτευση» και ότι «για δύο πράγματα έχουμε καθήκον: Να διασφαλίσουμε ότι η Δικαιοσύνη θα κάνει απερίσπαστη σωστά τη δουλειά της και ότι θα αποδώσει ευθύνες χωρίς αστερίσκους και να αποκρούσουμε κάθε απόπειρα εργαλειοποίησης του τραγικού δυστυχήματος των Τεμπών από την Αντιπολίτευση».
Σε ανακοίνωση του ο κ. Γραμματίδης δηλώνει: «Με το ανωτέρω σημείωμά μου πρότεινα διάφορα μέτρα για την βελτίωση της λειτουργίας του ΟΣΕ και των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών, μεταξύ των οποίων και την επί διετία τουλάχιστον αναστολή της λειτουργίας των επιβατικών συρμών, όχι για λόγους ασφαλείας, αλλά για να ολοκληρωθούν τα έργα αποκατάστασης των ζημιών στην Θεσσαλία από τις θεομηνίες Daniel και Elias, όπως και τα έργα εγκατάστασης των αυτόματων σιδηροδρομικών ισόπεδων διαβάσεων (ΑΣΙΔ) στη Βόρεια Ελλάδα για τα οποία το Υπουργείο Μεταφορών επί Προεδρίας μου διέθεσε έκτακτο κονδύλι 25 εκατ. ευρώ», επισημαίνοντας πως το απέστειλε αποκλειστικά στο Γραφείο Τύπου του πρωθυπουργού.
Αντιπολίτευση κατά Μαξίμου
«Σήμερα αποκαλύπτεται από το δημοσίευμα των Νέων πως ο παραιτηθείς πρώην Πρόεδρος του ΟΣΕ Γιάννος Γραμματίδης με υπόμνημα του προς τον Πρωθυπουργό τον Οκτώβριο του 2024 , ενάμιση χρόνο μετά το τραγικό δυστύχημα ζητούσε *«να σταματήσει αμέσως η μεταφορά επιβατών καθώς το υπάρχον δίκτυο δεν πληροί μια από τις σοβαρότερες λειτουργίες του , την ασφαλή μεταφορά ανθρώπων με τα ελληνικά τρένα» αναφέρει από την πλευρά του ο εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑΣΟΚ Κώστας Τσουκαλάς.
«Ο αρμόδιος Υπουργός, Χρήστος Σταϊκούρας, πόσο ακόμα θα παραμένει θεατής; Και πρωτίστως, ο «μεταρρυθμιστής» Πρωθυπουργός που δεσμευόταν αμέσως μετά την τραγωδία των Τεμπών προς τους πολίτες ότι θα εγγυηθεί την ασφάλεια και τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρομικών μεταφορών, έχει κάτι να πει;» διερωτάται στη συνέχεια ο κ. Τσουκαλάς.
«Αυτός που ενορχήστρωσε ένα μεθοδευμένο σχέδιο συγκάλυψης για τα Τέμπη είναι ο Κ. Μητσοτάκης», τόνισε η Ράνια Σβίγκου, σε παρέμβασή της στην εκπομπή «Action Σαββατοκύριακο», και στους δημοσιογράφους Δ. Καμπουράκη και Β. Γιακουμή. Γιατί, όπως χαρακτηριστικά είπε, «αυτός έσπευσε ως πραγματογνώμονας να προκαταβάλει τις έρευνες και να μιλήσει από την αρχή για ανθρώπινο λάθος, όρισε πρώτα τα μέλη της Εξεταστικής Επιτροπής, κατόπιν υπουργοποίησε οχτώ μέλη της, και τώρα έρχεται και λέει ότι δεν ήταν και η καλύτερη στιγμή του Κοινοβουλίου».
Η Ράνια Σβίγκου υπογράμμισε ότι ο κ. Μητσοτάκης «πανικόβλητος, μεταθέτει σε όλους τους άλλους τις ευθύνες του για να τις πάρει από τον εαυτό του». Στη συνέχεια, έθεσε μια σειρά από ερωτήματα, τα οποία ο πρωθυπουργός «είναι υποχρεωμένος να απαντήσει», όπως «ποιος αποφάσισε το μπάζωμα, ποιος αποφάσισε πριν τις έρευνες ότι δεν υπήρχε εύφλεκτο υλικό, ποιοι ήταν αυτοί που τον πληροφόρησαν και τον παραπλάνησαν, αφού δηλώνει δήθεν παραπλανημένος, και τι έμαθε τώρα».
Η Γραμματέας της Κ.Ε. του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ αναφέρθηκε στις «χυδαιότητες και τις επιθέσεις κυβερνητικών στελεχών ενάντια στους συγγενείς των θυμάτων και τους δημοσιογράφους που έκαναν αποκαλύψεις όλο το προηγούμενο διάστημα, τις οποίες χαρακτήριζαν ψεκασμένες θεωρίες και θεωρίες για τα μπάζα». Αλλά και σε μια κυβέρνηση που «τη μια μέρα διακινεί θεωρίες και την άλλη τις παίρνει πίσω», όπως «για το αν υπήρχε εύφλεκτο υλικό» στην εμπορική αμαξοστοιχία, και για το μπάζωμα του τόπου του δυστυχήματος, το οποίο, «τώρα βγήκε ο κ. Μητσοτάκης και μας είπε ότι έγινε για καλό σκοπό». Να σημειωθεί πως ο επικεφαλής του ΣΥΡΙΖΑ είχε επικοινωνία με τον πρόεδρο της Νέας Αριστεράς για συντονισμό στο ζήτημα των Τεμπών.
«Σκοπός μας στην Ελληνική Λύση, είναι να ρίξουμε αυτή την επικίνδυνη κυβέρνηση για την Ελλάδα. Με τα παιδαριώδη εκούσια ή ακούσια λάθη που κάνει η αντιπολίτευση, όχι μόνο δεν την ρίχνει, αλλά αντίθετα την συσπειρώνει», δήλωσε ο Κυριάκος Βελόπουλος, επισημαίνοντας: «Υπενθυμίζουμε λοιπόν στο ΠΑΣΟΚ, τον ΣΥΡΙΖΑ και την Πλεύση Ελευθερίας, ότι είχαν την ευκαιρία να ρίξουν τον κ. Μητσοτάκη κατά την ψήφιση του νομοσχεδίου για τον γάμο των ομοφυλοφίλων. Όχι μόνο δεν το έκαναν, αλλά τον υποστήριξαν και τον κράτησαν στην πρωθυπουργία».
«Την ώρα λοιπόν που συσπειρώνονται γύρω από την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας στη ΝΔ, η κατάθεση της πρότασης μομφής, την οποία βεβαίως και θα στηρίξουμε, δυστυχώς είναι συσπειρωτική και όχι διαλυτική. Η πολιτική είναι πολύ σοβαρή υπόθεση για να κάνεις παιχνίδια» κατέληξε στη δήλωσή του ο κ. Βελόπουλος.
Το πόρισμα για τα ηχητικά
Την ίδια ώρα η «Καθημερινή» σε σημερινό της δημοσίευμα υποστηρίζει ότι το πόρισμα του ΕΜΠ αναφέρει ότι δεν υπήρξε αλλοίωση των ηχητικών το βράδυ της τραγωδίας. Σύμφωνα με ρεπορτάζ της «Καθημερινής» που δημοσιεύει μάλιστα και σχετικά αποσπάσματα από το πόρισμα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, στο πέντε σελίδων έγγραφό του, ο αναπληρωτής καθηγητής της σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών, Αθανάσιος Ροντογιάννης, δεν διαπιστώνει παρεμβάσεις στα ηχητικά.
«Με βάση τα διαθέσιμα δεδομένα και το συνδυασμό πληροφοριών από α) τα αρχεία ήχου και β) τις αντίστοιχες εγγραφές του αρχείου CallData, διαπιστώνεται ότι δεν έχει υπάρξει μεταβολή μετά τις 00.07.00 ώρα της 1ης Μαρτίου 2023, ούτε στα περιεχόμενα του φακέλου “…/LARISA/2023-02-28…” του σκληρού δίσκου (αρχεία ήχου), ούτε στο ίδιο το ακουστικό περιεχόμενο των υπό εξέταση αρχείων ήχου που αφορούν τις καταγραφές της 28ης Φεβρουαρίου 2023 και το διάστημα ώρας από 22.30 έως και 23.55» αναφέρει, σύμφωνα με την Καθημερινή, ο αναπληρωτής καθηγητής.
Το πόρισμα του ΕΜΠ για τη γνησιότητα των αρχείων επικοινωνιών μεταξύ του μηχανοδηγού και του σταθμάρχη Λάρισας πριν το δυστύχημα των Τεμπών, προέκυψε μετά από εντολή του εφέτη ειδικού ανακριτή Λάρισας Σωτήρη Μπακαΐμη, που διερευνά το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών, μετά από καταγγελίες και μηνυτήρια αναφορά της οικογένειας του νεκρού μηχανοδηγού της εμπορικής αμαξοστοιχείας, σύμφωνα με τις οποίες από τις καταγεγραμμένες συνομιλίες είχαν αφαιρεθεί 11 λεπτά.
Ο εφέτης ειδικός ανακριτής ανέθεσε την έρευνα το ΕΜΠ με το ερώτημα αν ο σκληρός δίσκος που περιείχε τα ηχητικά αρχεία από τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου 2023, είχε υποστεί οποιαδήποτε επέμβαση που θα είχε οδηγήσει στη διαγραφή ή αλλοίωση κάποιου από τα καταγεγραμμένα αρχεία. Σε περίπτωση που διαπιστωνόταν επέμβαση, ζητήθηκε να γίνει προσπάθεια ανάκτησης του υλικού που είχε αφαιρεθεί.
Η έρευνα ολοκληρώθηκε στις 14 Ιανουαρίου 2025, και το πόρισμα της ειδικής πραγματογνωμοσύνης ενσωματώθηκε στη δικογραφία την περασμένη Παρασκευή. Υπενθυμίζεται ότι το επόμενο διάστημα θα εκδοθεί και το πόρισμα του καθηγητή της σχολής Χημικών Μηχανικών του ΕΜΠ Δημήτρη Καρώνη, ως προς τα αίτια της έκρηξης και της πυρκαγιάς που ακολούθησαν τη σύγκρουση της εμπορικής αμαξοστοιχίας με το Intercity.
Το δημοσίευμα των “Νέων”
Σύμφωνα με «Τα Νέα Σαββατοκύριακο» η εισήγηση του πρώην προέδρου του ΟΣΕ έγινε στον απόηχο της τραγωδίας, με τον κ. Γραμματίδη να λέει στον πρωθυπουργό ότι θα πρέπει να σταματήσει αμέσως η μεταφορά επιβατών, καθώς το υπάρχον δίκτυο δεν πληροί τη σοβαρότερη από τις λειτουργίες του, την ασφαλή μεταφορά ανθρώπων με τα ελληνικά τρένα.
Σύμφωνα με τον Γιώργο Παπαχρήστο, «η πρόταση είναι το αποκορύφωμα της πλήρους αποτύπωσης της κατάστασης στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο από τον μεταβατικό πρόεδρο του ΟΣΕ κ. Γιάννο Γραμματίδη, ο οποίος διορίστηκε τον Απρίλιο του 2024 και παραιτήθηκε τον Οκτώβριο του ίδιου έτους, με την εντολή να εισηγηθεί τις άμεσες και αναγκαίες παρεμβάσεις προκειμένου να διασφαλιστεί η ασφαλής κίνηση των τρένων στο υπάρχον σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας».
«Η πρόταση Γραμματίδη, η οποία ειρήσθω εν παρόδω δεν έχει γίνει ακόμα αποδεκτή, διατυπώνεται σε απόρρητο σημείωμα-ενημερωτικό υπόμνημα το οποίο ο κ. Γραμματίδης απέστειλε, όχι μόνο στο υπουργείο Υποδομών – Μεταφορών, αλλά κατά πληροφορίες και στο Μέγαρο Μαξίμου», τονίζει ακόμη ο δημοσιογράφος.
«Κατά την πρόταση Γραμματίδη, αποτέλεσμα όπως προαναφέρεται ενδελεχούς μελέτης της κατάστασης που επικρατεί στους ελληνικούς σιδηροδρόμους, η επιτάχυνση των έργων που απαιτούνται για τον εκσυγχρονισμό του δικτύου, όχι μόνο σε έργα υποδομής, αλλά και -κυρίως- σε έργα ηλεκτρονικού εξοπλισμού, απαιτεί την πραγματοποίηση δρομολογίων εμπορικού χαρακτήρα μόνο. Ήτοι μεταφορά αποκλειστικά φορτίων πρώτων υλών και εμπορευματοκιβωτίων.
Η συλλογιστική που αναπτύσσει στο απόρρητο υπόμνημά του ο κ. Γραμματίδης είναι ότι τα έργα που απαιτείται να πραγματοποιηθούν, είτε για λόγους αναβάθμισης είτε για λόγους αποκατάστασης των ζημιών που προκάλεσαν ειδικά στη Θεσσαλία τα δύο καταστροφικά μέτωπα κακοκαιρίας Daniel και Ιανός, δεν εξασφαλίζουν την ασφαλή κίνηση επιβατικών αμαξοστοιχιών. Αντιθέτως θα μπορούσαν πέραν των άλλων (ενδεχομένως της πρόκλησης νέων ατυχημάτων) να αποτελέσουν αιτία για μακροχρόνιες καθυστερήσεις στην εκτέλεση των έργων.
Όπως αναφέρει, εξαιρεί της πρότασης τα δρομολόγια του Προαστιακού Αθήνα – Κιάτο και Αθήνα – Χαλκίδα, και υπό προϋποθέσεις του Προαστιακού Θεσσαλονίκης – Λάρισα» συνεχίζει.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες, στο υπόμνημά του ο κ. Γραμματίδης εκφράζει και τον προβληματισμό του, για το αν οι εταιρείες που έχουν αναλάβει το έργο της αναβάθμισης του δικτύου, τόσο σε επίπεδο υποδομών, όσο κυρίως και σε επίπεδο ηλεκτρονικού εξοπλισμού του, μπορούν να το φέρουν επαρκώς εις πέρας.
Και κάνει λόγο για «ειδικές εταιρείες» από χώρες του Βορρά οι οποίες διαθέτουν την απαιτούμενη για την κατάσταση των ελληνικών σιδηροδρόμων τεχνογνωσία, ώστε η χώρα να αποκτήσει ένα σύγχρονο και ασφαλές σιδηροδρομικό δίκτυο. Ο κ. Γραμματίδης υποστηρίζει επίσης ότι το μεταφορικό έργο, από την πιθανή απαγόρευση της κυκλοφορίας επιβατικών αμαξοστοιχιών στο δίκτυο, θα μπορούσε να εκτελεστεί οδικώς με λεωφορεία τα οποία θα διαχειρίζεται η Hellenic Train.