Γιατί η Τουρκία δεν έχει θέση στον Ευρωπαϊκό Αμυντικό Μηχανισμό
17/03/2025
Η αμυντική και εξωτερική πολιτική της κυβέρνησης του κ. Μητσοτάκη έχει δύο όψεις, μια θεατή και μία αθέατη. Η μία όψη σχετίζεται με μια Ελλάδα που βαυκαλίζεται ότι βρίσκεται στη ‘’σωστή πλευρά της ιστορίας’’, ενώ στην πραγματικότητα ικανοποιεί το ρόλο του δεδομένου εταίρου σε όλο το φάσμα των διεθνών σχέσεων. Ειδικά στον τομέα της αμυντικής πολιτικής η Ελλάδα έχει αποδεχθεί το ρόλο του κράτους-πελάτη τα έξι χρόνια διακυβέρνησης Μητσοτάκη.
Η δεύτερη όψη, που αρχίζει πλέον να γίνεται ορατή, είναι η δορυφοριοποίηση της Ελλάδας έναντι της Τουρκίας, η παραίτηση της Ελλάδας από τα κυριαρχικά της δικαιώματα, αλλά και από την άσκηση των δικαιωμάτων της στα πλαίσια της συμμετοχής της στην Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά και σε άλλους διεθνείς οργανισμούς.
Το τελευταίο διάστημα και μετά τη μεταστροφή της πολιτικής των ΗΠΑ, άνοιξε στην Ευρώπη μια συζήτηση για τη δημιουργία ενός Ευρωπαϊκού Αμυντικού Μηχανισμού, στον οποίο, μεταξύ άλλων, θα μπορεί να συμμετάσχει και η Τουρκία, ως ‘’ομοϊδεάτης εταίρος’’. Ταυτόχρονα, με γνωστή την πρόθεση της Τουρκίας να συμμετάσχει σε προγράμματα της PESCO, ανοικτή είναι η συζήτηση για την πρόσβαση στην ευρωπαϊκή χρηματοδότηση των 150 δισ. ευρώ, χωρών εκτός ΕΕ – όπως είναι η Τουρκία – που θέλουν να ενισχύσουν την αμυντική παραγωγή τους
Η αποδοχή αυτής της προοπτικής συνιστά μια εθνική αυτοχειρία ιστορικών διαστάσεων, απέναντι στην οποία όχι μόνο δεν αντιδρά η κυβέρνηση, αλλά τηρεί απόλυτη σιωπή. Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος αρκέστηκε στα αναμασήματα περί ‘’ισχυρής Ελλάδας, πολιτικά και διπλωματικά’’, ενώ υποτονική ήταν η δημόσια τοποθέτηση του Πρωθυπουργού κατά το πρόσφατο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο στις 6 Μαρτίου.
Η ‘’Ισχυρή Ελλάδα’’
Ας δούμε, όμως, ποια είναι η ‘’Ισχυρή Ελλάδα , πολιτικά και διπλωματικά’’ του κ. Μητσοτάκη. Συγκαλείται στο Λονδίνο συνάντηση κορυφής για την Ευρωπαϊκή Άμυνα στην οποία συμμετέχουν 12 μόνο χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δεν προσκαλείται η Ελλάδα, αλλά συμμετέχει η Τουρκία που δεν είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Άλλωστε, όλα ξεκίνησαν από την περίφημη ‘’Διακήρυξη των Αθηνών’’ η οποία χρησιμοποιήθηκε από την Τουρκία για να πάρει το ‘’πράσινο φως’’ από εταίρους και συμμάχους, ώστε να ενισχυθεί με νέα και σύγχρονα οπλικά συστήματα.
Το ότι η Γαλλία παραχωρεί τους πυραύλους Meteor στην Τουρκία, όπως και η παραχώρηση F-16 στην Τουρκία από τις ΗΠΑ, είναι φυσική απόληξη της χρησιμοποίησης της ‘’Διακήρυξης των Αθηνών’’ από την Τουρκία. Είναι σαφές σε όλους ότι ο κ. Μητσοτάκης παρακολουθεί με αμηχανία την πρόθεση κάποιων να εντάξουν την Τουρκία, ως ‘’ομονοούντα’’ εταίρο (όπως αναγράφεται στο προσχέδιο της Λευκής Βίβλου της ΕΕ) στον Ευρωπαϊκό Αμυντικό Μηχανισμό. Η Τουρκία, όμως, δεν μπορεί να είναι μέλος του Ευρωπαϊκού Αμυντικού Μηχανισμού γιατί:
- Δεν ανήκει στην ΕΕ, βρίσκεται σε μεγάλη απόσταση από τις ευρωπαϊκές αρχές και αξίες, δεν πληροί πολιτικά, νομικά και θεσμικά κριτήρια της Ένωσης.
- Δε σέβεται τις διεθνείς συνθήκες, αμφισβητεί την εθνική κυριαρχία και απειλεί την εθνική ακεραιότητα δύο χωρών-μελών της ΕΕ, όπως είναι η Ελλάδα και η Κύπρος.
- Στο θέμα του πολέμου στην Ουκρανία, κινήθηκε στον αντίποδα των ευρωπαϊκών πολιτικών.
- Διατηρεί σε ισχύ το casus belli εναντίον της Ελλάδας και κατέχει παράνομα το 40% της Κύπρου, εισβάλλοντας σε αυτή με τον ίδιο τρόπο που εισέβαλε η Ρωσία στην Ουκρανία.
Αν κάποιοι στην Ευρώπη έχουν αποφασίσει όλα αυτά να τα βάλουν στο ράφι, Ελλάδα αλλά και Κύπρος έχουν τον τρόπο να αντιδράσουν. Ευτυχώς, το βέτο εξακολουθεί να είναι ακόμα ένα διαθέσιμο όπλο για όσους θέλουν να το ασκήσουν και να περιφρουρήσουν τη λογική, τις ευρωπαϊκές αξίες αλλά και το εθνικό συμφέρον.